چهارشنبه 22 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

تاج زاده پس از ۱۲۰ روز از انفرادی خارج شد، گفتگوی اعتماد با همسر تاج زاده

مصطفی تاج زاده، عضو ارشد حزب مشارکت ايران و سازمان مجاهدين انقلاب اسلامی پس از صدوبيست روز بازداشت، فقط توانست تنها به مدت ۳۰ دقيقه با وکيل خود صحبت کند. فخرالسادات محتشمی پور، همسر تاجزاده در گفتگو با روزنامه اعتماد می گويد که بازجويی از تاجزاده به پايان رسيده است. معاون سياسی دولت اصلاحات از جمعه پيش با محسن امين زاده در يک سلول به سر می برد. لازم به ذکر است اين گفتگو پيش از انتقال مصطفی تاج زاده از انفردای انجام شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


الآن چند روز است که آقای تاج زاده بازداشت هستند؟
حدود ۱۲۰ روز است که ايشان بازداشت هستند.

آيا هنوز در انفرادی هستند يا به بند عمومی منتقل شده اند؟
سه شنبه گذشته آخرين ملاقات من با ايشان بوده و هنوز در انفرادی بودند.

آيا همچنان بازجويی ها ادامه دارد؟
خير، اکنون بازجويی تمام شده است. فشارها برای بازجويی و گرفتن اخبار، اطلاعات و اعترافات مورد نظرشان بود و اکنون پرونده به دادستانی ارجاع شده است. سه شنبه صبح به دادستانی مراجعه کردم و معاون دادستان گفت در حال تهيه گزارش از پرونده ايشان هستند تا برای دادستان بفرستند و از آنجا به قوه قضائيه ارجاع کنند.

مطلع هستيد که بازجويی تا چه زمانی ادامه داشته است؟
در ملاقات اولی که هفته اول ماه رمضان انجام شد، آقای تاج زاده به ما گفتند يک ماه است بازجويی نداشته است، اما زمانی که درخواست ملاقات های مستمر و امکان ديدار وکيل را مطرح کرديم، گفتند مراحل تحقيقات ادامه دارد. حتی در ملاقات نخستين که در يکصدمين روز بازداشت با آقای تاج زاده داشتم، گفتند علت اينکه وکيل نمی تواند ايشان را ملاقات کند، ادامه تحقيقات و بازجويی است. اما اکنون بازجويی و تحقيقات پايان يافته و پرونده به دادستانی ارجاع شده است. قاعدتاً وکلا بايد بتوانند با موکلان خود ديدار داشته باشند و پرونده را مطالعه کنند.

آيا وکيل ايشان توانسته با آقای تاجزاده ملاقات داشته باشد يا پرونده را مطالعه کند؟
فقط نيم ساعت دکتر حسين آبادی يکی از وکلايشان، هفته اول ماه رمضان موفق شد آقای تاج زاده را ببيند و پرونده را هنوز در اختيار وکلا قرار نداده اند و هنوز نتوانسته اند پرونده را ببينند.

تاکنون چند بار ملاقات حضوری و چند بار تماس تلفنی با آقای تاج زاده داشته ايد؟
نخستين ملاقات بعد از ۹۵ روز از بازداشت ايشان صورت گرفت. در کل دو بار ملاقات حضوری داشته ام و دو بار به صورت تلفنی با ايشان صحبت کرده ام. البته برای ملاقات با ايشان محدوديت خاصی وجود نداشت و من زمانی که درخواست ملاقات را مطرح می کردم، برای کل خانواده درخواست می دادم.

در ملاقات هايی که تاکنون با آقای تاج زاده داشته ايد، از وضعيت اخبار خارج از زندان اطلاع داشتند؟
خير، ايشان از هيچ چيز اطلاعی نداشتند. بيشتر اطلاعات ايشان مربوط به مسائلی بود که در دادگاه شنيده بود زيرا به غير از بازجو با کسی ارتباط نداشت.

آيا روزنامه يا کتاب در اختيار ايشان قرار دارد؟
در ملاقات اول گفت دو سه روز است روزنامه کيهان را در اختيارش گذاشته اند و در واقع تنها منبع اطلاع رسانی برای آقای تاج زاده، روزنامه کيهان بود. در مورد کتاب نيز، آثار شهيد مطهری را برای ايشان برده ام و اجازه بردن هر نوع کتابی وجود ندارد.

اتهاماتشان چه بوده؟
من نمی دانم اتهامشان چيست.

فکر می کنيد آقای تاج زاده کی آزاد می شوند؟
اگر دست من باشد از خدا می خواهم همين الان آزاد شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016