دوشنبه 27 مهر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسين درخشان همجنان در زندان است، گزارشگران بدون مرز

* کانادا بايد از ايران خواهان آزادی اين وبلاگ نويس شود

شنبه ٢٥ مهرماه خبرنگار کانادايی ايرانی نيوزويک، مازيار بهاری از زندان آزاد شد. همزمان با آزادی اين روزنامه نگار، گزارشی تکان دهنده، بانکی مون دبيراول سازمان ملل متحد در باره وضعيت حقوق بشر در ايران انتشار يافت. از سوی ديگر، نزديک به يک سال پس از بازداشت حسين درخشان وبلاگ نويس ايرانی کانادايی، سکوت مقامات رسمی ايران دراين باره ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


گزارشگران بدون مرز در اين باره اعلام می‌کند : " آزادی مازيار بهاری نبايد زندانی بودن ٣١ روزنامه‌نگار و وب‌نگار ايرانی از جمله حسين درخشان وبلاگ نويس کانادايی ايرانی تبار را به فراموشی بسپارد. کانادا، جامعه جهانی و نهادهای بين المللی بايد به کوشش های خود برای آزادی همه‌ی روزنامه‌نگاران و وب‌نگاران زندانی ادامه دهند. گزارش اخير دبير اول سازمان ملل متحد تائيد وخامت وضعيت حقوق بشر در ايران است. "
مازيار بهاری پس از ١٢٠ روز بازداشت با سپردن ٣٠٠ ميليون تومان وثيقه آزادی موقت خود را بازيافت. دولت کانادا از آزادی اين روزنامه‌نگار ابراز خرسندی کرده است. مازيار بهاری خبرنگار نيوزويک در تاريخ ٢٦ خرداد در منزلش بازداشت شد. در تاريخ ١٠ مرداد محاکمه وی به همراه ده ها تن ديگر از بازداشت شدگان حوادت اخير در مضحکه ای نمايشی به نام دادگاه آغاز شد.در کيفرخواست خوانده شده در اين روز همه‌ی اين افراد از سوی دادستانی به " اقدام عليه امنيت ملی، تخريب اموال شخصی مردم " و انقلاب مخملی" و برهم زدن نظم عمومی "متهم" شدند. بخش هايی از اين کيفرخواست استناد به "اعترافات" اجباری مازيار بهاری و "يک جاسوس اسرائيلی" بود که گمان می رود بدون نام بردن، اشاره به اعترافات حسين درخشان وبلاگ‌نويس مشهور ايرانی بود.

اين وبلاگ‌نويس از تاريخ ١١ آبان ١٣٨٧ پس از چندين بار احضار و بازجويی در تهران از سوی مقامات امنيتی بازداشت شد. در تاريخ اول آذر ماه ژان فرانسوا ژوليارد دبير اول گزارشگران بدون مرز با ارسال نامه ای به آيت الله سيد محمود هاشمی شاهرودی رئيس وقت قوه قضاييه جمهوری اسلامی خواهان روشن شدن "دلايل دستگيری اين وبلاگ‌نويس و بهره‌مند شدن وی بنا بر قوانين جمهوری اسلامی از حقوق خود" شد.
گزارشگران بدون مرز اخيرا از سوی همکاران و نزديکان اين وبلاگ‌نويس مطلع شده است که وی در بازداشت سپاه پاسداران بسر می‌برد و همچنان تحت فشار قرار دارد. حسين درخشان قربانی سناريو ساخته شده از سوی مقامات امنيتی - قضايی ايران است. وی که علنا در وبلاگ خود از اصول انقلاب اسلامی و رهبران آن و از سياست های محمود احمدی نژاد دفاع می کرد، به اتهاماتی بی پايه چون "توهين به مسئولان جمهوری اسلامی و مقدسات اسلامی" متهم شده است.

در تاريخ ٢٢ مهر ماه گزارشی تکان دهنده بانکی مون دبيراول سازمان ملل متحد در باره وضعيت حقوق بشر در ايران انتشار يافت. اين گزارش تاکيدی است بر استفاده بی رويه خشونت ، دستگيری های خودسرانه و شکنجه و بدرفتاری و قتل مخالفان در ماه های اخير و بی اعتنايی جمهوری اسلامی به " تعهدات بين المللی خود".
در بخش توصيه‌های اين گزارش دبير اول سازمان ملل تاکيد کرده است "من به دولت جمهوری اسلامی ايران توصيه می کنم که به حل نگرانی هايی که در اين گزارش به آنها پرداخته شده، مباردت کند و در قوانين ملی، بويژه قانون جديد مجازات و قوانين مربوط به نوجوانان، بازنگری کند تا مطمئن شود که آنها با معيارهای بين المللی حقوق بشر منطبق هستند، و از اقدام تبعيض آميز عليه زنان، اقوام و اقليت های مذهبی و ساير گروه های اقليت جلوگيری کند."


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016