پنجشنبه 14 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارش اعتراضات دانشجويی در ۱۳ آبان؛ اعتراض گسترده و بی سابقه دانشجويان به استبداد داخلی، اميرکبير

از ميان رويدادهای تاريخی ۱۳ آبان، ۱۳ آبان ۵۷ يادآور استبدادستيزی است و امسال پس از ۳۰ سال بازگشت به ۱۳ آبان استبدادستيزی ماه ها و اتفاقاتی سبز را نويد می داد. ۱۳ آبانی عليه استبداد برای يادآوری سال ۵۷. ديروز ۱۳ آبانی متفاوت از همه ۱۳ آبان های پس از انقلاب ۵۷ رقم خورد. ديروز هزاران دانشجوی معترض در شهر های بزرگ کشور، به دنبال فراخوان و بيانيه ی تشکل ها و گروه های دانشجويی برای شرکت در راهپيمايی ۱۳ آبان و اعتراض به سياست های فعلی حاکم بر کشور و اتفاقات پس از انتخابات، از ساعات اوليه صبح به صفوف مردم معترض پيوستند. ديروز در اغلب شهر های بزرگ کشور؛ ميادين اصلی شهر و محوطه دانشگاه ها صحنه رويارويی دانشجويان معترض با نيروهای دولتی و پليس ضد شورش بود. اگر سال ۵۷ دانش آموزان به سوی دانشگاه تهران آمدن و همبستگی شان را با دانشجويان برای ادامه مسير استبدادستيزی اعلام داشتند، ديروز دانشجويان برای همبستگی و همراهی با جنبش مردمی ملت ايران آمادگی خود را اعلام کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنامه اميرکبير دانشگاه های تهران، پلی تکنيک، شريف، تبريز، علامه، شيراز، قزوين، اصفهان، فردوسی مشهد، باهنر کرمان و چمران اهواز، ۱۳ آبان پر حادثه ای را پشت سر گذاشتند و حضور بی شمار نيروهای دولتی اعم از لباس شخصی، بسيجی و پليس ضد شورش در محوطه و اطراف دانشگاه ها هم نتوانست مانع پيوستن آنان به صفوف مردم معترض به دولت کودتا در خيابان ها و ميادين اصلی شهرهای مختلف کشور شود. يورش يگان های ويژه مستقر در اطراف دانشگاه ها به دانشجويان و گاه ورود آن ها به محيط های آموزشی و استفاده غيرمعمول از گاز اشک آور و باتوم در برخی دانشگاه ها صحنه هايی خونين را در پی داشته اشت. از برخی دانشگاه ها همچون دانشگاه شيراز اخبار تائيد نشده بازداشت های گروهی دانشجويان نيز گزارش شده است.

طی روزهای قبل از ۱۳ آبان و در هفته جاری در برخی دانشگاه‌ها از جمله دانشگاه‌های مازندران، کاشان و فردوسی مشهد تعدادی از دانشجويان بازداشت شدند. اشکان ذهابيان و سياوش رضائيان دانشجويان دانشگاه مازندران و ۳ تن از دانشجويان دانشگاه کاشان طی هفته جاری بازداشت شدند. همچنين روز گذشته علی مشمولی عضو انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی اصفهان بازداشت شد.

از روز گذشته فيلم‌های بسياری از تجمعات دانشجويان در دانشگاه مختلف از جمله تبريز، تهران، اهواز، شيراز و اصفهان منتشر شده است.

در دانشگاه تهران دانشجويان با وجود آنکه يک ماه نيم گذشته را در فضائی کاملا امنيتی و نظامی بسر برده بودند و از شامگاه سه شنبه شب خوابگاه ها و حتی کلاس های درس شان هم به محاصره نيروهای بسيجی و امنيتی درآمده بود، از ساعت نه صبح در قالب گروه های چند صد نفری و بدون توجه به حضور بی شمار نيروهای امنيتی و لباس شخصی در اطراف دانشگاه با شعار “نصر من الله و فتح قريب، مرگ بر اين دولت مردم فريب” از مقابل دانشگاه تهران به سوی ميادين محل تجمع مردم و مکان هايی که مهدی کروبی يکی از کانديداهای معترض به کودتای انتخاباتی در بيانيه خود اعلام کرده بود، راهی شدند. بعد از ظهر نيز در دانشگاه تهران تجمع و اعتراض ادامه يافت و جمعيت بيش از ۲۰۰۰ نفری دانشجويان با حرکت به سوی درب اصلی دانشگاه پس از ممانعت نيروهای ضد شورش به سرود خوانی و سردادن شعار پرداختند. دانشجويان با شعار “دانشجو می ميرد، ذلت نمی پذيرد” ايستادگی خود را اعلام کردند تا با حمايت از موسوی و کروبی و با شعارهايی تند به سرکوب و برخوردهای امنيتی موجود اعتراض نمايند. شعارهای تند دانشجويان عليه رهبری از تمايزات تجمع دانشجويان در مقابل سر در دانشگاه تهران بود. “معاويه حيا کن، سلطنت‌و رها کن”، “مرگ بر ديکتاتور، چه رهبر چه دکتر” و “مرگ بر ستمگر، چه شاه باشه چه رهبر” از جمله شعارهای دانشجويان دانشگاه تهران بود. دانشجويان پس از آنکه با بسته شدن فضای مقابل خود با اتوبوس و شليک گاز اشک آور روبرو شدند پس از دقايقی به تجمع خود پايان دادند. دانشجويان دانشگاه تهران به بازداشت چند دانشجو در جريان اعتراضات صبح و ظهر معترض بودند. با توجه به حضور پر شمار نيروهای امنيتی در اطراف دانشگاه احتمال بازداشت تعدادی از دانشجويان پس از پايان اعتراضات می رود.

ديروز ساير دانشگاه های تهران نيز شاهد تشکيل جمع های چند نفره و پيوستن به اجتماع اعتراضی مردم بود. دانشجويان دانشگاه های شريف و پلی تکنيک از صبح به جمع معترضين در ميدان ۷ تير و خيابان های اطراف پيوستند. اعتراضات دانشجويان در دانشگاه علامه نيز با شعاردهی دانشجويان همراه بود. دانشجويان پلی تکنيک از حضور نيروهای حراست و کميته انضباطی در ميان نيروهای امنيتی سخن گفته اند. حمله نيروهای يگان ويژه به دو خوابگاه دانشگاه اميرکبير نيز از ديگر اتفاقات اين دانشگاه بوده است. حداقل ۳ دانشجوی دانشگاه اميرکبير (پلی تکنيک) در اعتراضات روزگذشته بازداشت شده اند.

به گزارش خبرنامه اميرکبير در اعتراضات ديروز نوشته هايی در ميان مردم حاضر در راهپيمايی توزيع شده است. دانشجويان دانشگاه های تهران در راهپيمايی ديروز در دو نقطه اصلی برگزاری راهپيمائی، فراخوانی را قرائت و پخش کردند که در آن از همه دانشجويان خواسته شده بود خود را برای برگزاری بزرگداشت ۱۶ آذر پيش رو آماده کنند؛ اين دعوت علاوه بر دانشجويان خطاب به حاميان جنبش سبز نيز که در نقاط مختلف شهر حضور داشتند، بوده است.

در ‫تبريز و اهواز نيز دانشجويان معترض و هوادار جنبش سبز حضوری کم سابقه در متفاوت ترين راهپيمايی ۱۳ آبان داشتند. در تبريز هزاران دانشجوی دانشگاه سهند با سر دادن شعار “ياحسين مير حسين” به راهپيمايی مردمی پيوستند و در اهواز نيز دانشجويان با نمادهای سبز و با در دست داشتن پوسترهايی از رهبران جنبش سبز و زندانيان سياسی، همراه و همصدا با مردم عليه دولت کودتا شعار سر دادند. گفتنی ست که هم در اهواز و هم در تبريز بارها نيروهای امنيتی و انتظامی تلاش کردند دانشجويان معترض را با استفاده از گاز اشک آور متفرق کنند اما با مقاومت دانشجويان روبرو شدند.

در قزوين، در دانشگاه بين‌المللی امام خمينی که از ساعات اوليه صبح به محاصره نيروهای بسيجی و لباس شخصی درآمده بود، اوضاع، شکل متفاوت تری داشت. به گزارش خبرنامه اميرکبير در محوطه اين دانشگاه بيش از دو هزار دانشجوی معترض پشت درهای بسته دانشگاه حبس شدند و نيروهای امنيتی و بسيجی به آنان اجازه بيرون رفتن از محوطه دانشگاه را ندادند. دانشجويان اين دانشگاه در تقابل با اين ممانعت، در محوطه دانشگاه شعارهايی عليه دولت سردادند و سپس مانع برگزاری مراسمی شدند که رياست دانشگاه و بسيج دانشجوئی ترتيب داده بودند. آنان با شروع سخنرانی معاون فرهنگی وزير دولت کودتا که برای شرکت در مراسم ۱۳ آبان به اين دانشگاه دعوت شده بود، ضمن سردادن شعارهايی عليه محمود احمدی نژاد، سردار علی رضا افشار را مجبور کردند سخنرانی خود را نيمه کاره بگذارد و بلافاصله اين دانشگاه را ترک کند.‬

‫در دانشگاه شهيد بهشتی کرمان هم دانشجويان معترض، تجمعی با شکوه برگزار کردند. دانشجويان اين دانشگاه راس ساعت ۹ صبح به طور خود جوش و به مدت يک ساعت گردهم آمدند. اين مراسم که زير نظر نيروهای امنيتی و بسيجی برگزار شد با خواندن سرود يار دبستانی شروع و با سردادن شعارهايی در حمايت از ميرحسين موسوی و مهدی کروبی ادامه يافت. برگزار کنندگان مراسم همچنين بيانيه ای در همبستگی با دانشجويان دانشگاه های تهران صادر کردند و خواستار آزادی فوری دانشجويان دربند و اسرای جنبش سبز شدند. دانشجويان اين دانشگاه ساعت ۱۰ محوطه دانشگاه را ترک کردند و بدون هرگونه درگيری و خشونتی، به مردم شرکت کننده در راهپيمايی ۱۳ آبان درميادين اصلی شهر پيوستند.‬

اما در شيراز درگيری ها خونين بود. دانشجويان دانشگاه شيراز تجمع سه هزار نفری را در محوطه دانشگاه شروع کردند که با خشونت و درگيری های پراکنده در محوطه اين دانشگاه همراه بود. با پيوستن مردم حاضر در خيابان ها و ميادين نزديک به دانشگاه به دانشجويان در مقابل درب اصلی دانشگاه، نيروهای موتور سوار به جمع دانشجويان و مردم هجوم بردند که جراحت شديد چند نفر گزارش زده است. در داخل دانشگاه نيز دانشجويان ابتدا از نيروهای امنيتی و بسيجی حاضر در محوطه دانشگاه خواستند به آنان اجازه شرکت در راهپيمائی ۱۳ آبان داده شود، اما نيروهای امنيتی نه تنها به دانشجويان اجازه خروج از محوطه دانشگاه را ندادند بلکه با باتوم و سلاح سرد چندين بار به تجمع آرام آنان حمله ور شدند و تعدای از دانشجويان را مجروح و تعدادی را نيز بازداشت کردند.

در مشهد و اصفهان حضور دانشجويان در راهپيمايی روزگذشته بی سابقه بود. به گزارش خبرنامه اميرکبير در مشهد راهپيمائی آرام بيش از شش هزار دانشجو با حمله گسترده نيروهای ضد شورش در خيابان های اطراف دانشگاه به خشونت کشيده شد، اما اين خشونت ها نتوانست دانشجويان را متفرق و از مردم جدا کند. برخی منابع خبری اينترنتی از زخمی شدن دستکم ۶۰ دانشجوی معترض خبر داده و شمار دستگير شدگان را نيز بالغ بر ۱۰۰ تن اعلام کرده اند. در اصفهان نيز اوضاع به همين شکل بود و حضور بی شمار دانشجويان معترض دانشگاه صنعتی اصفهان در صفوف مردم، با حمله گسترده نيروهای امنيتی و انتظامی همراه شد. بنا بر گزارش خبرنامه اميرکبير دانشجويان دانشگاه اصفهان با تشکيل زنجيره ای انسانی و صفوفی فشرده، اندکی بعد از ساعت ۹ محاصره نيروهای امنيتی مستقر در اطراف دانشگاه را شکستند و وارد خيابان های اطراف دانشگاه شدند. خبرهای مرتبط در خصوص درگيری ها و حواشی حضور دانشجويان اصفهانی در راه پيمائی ۱۳ آبان حاکی از آن است که علاوه بر دستگيری تعداد زيادی از دانشجويان، چند تن از اعضای انجمن اسلامی دانشگاه صنعتی از جمله علی مشمولی دستگير و به مکان نامعلومی انتقال يافته اند.‬

راهپيمائی سيزده آبان امسال متفاوت ترين راهپيمايی سيزده آبان در سی سال گذشته بود که بر خلاف سال های گذشته شعار اصلی نه خطاب به جهان و استکبار جهانی که مسائل داخلی و خطاب به استبداد داخلی بود. دانشجويان علاوه بر فرياد مرگ بر ديکتاتور، شعار مرگ بر روسيه را جايگزين شعار مرگ بر امريکا کردند تا اگر اعتراضی هم فراتر از مرزها می رود اعتراض به حمايت و بازی رذيلانه روس ها در بهره کشی از استيصال دستگاه ماجراجو دولت ايران باشد. در تجمع ۱۳ آبان امسال همچنين شعارهای تندی عليه مقامات در قدرت کشور داده شد. از ديگر خواست های مشهود در اعتراضات امسال دانشجويان آزادی همه زندانيان سياسی و از جمله ياران دبستانی و هم دانشگاهيان ايشان بود.

نزديکی به ۱۶ آذر و تاثيرات مستقيم اعتراضات دانشجويی در رشد و بلوغ جنبش سبز و استمرار اعتراضات به حاکميت از مهمترين دلايل توجه بيش از اندازه به دانشگاه ها در ۱۳ آبان می باشد. بازداشت فعالان ادوار تحکيم وحدت و دفتر تحکيم وحدت و ساير بازداشت ها و احضارهای چند روز اخير و ايجاد ترس و وحشت در ميان دانشجويان نشان از شکست سياست های ۲ ماه گذشته در دانشگاه ها دارد که نه تنها دانشگاه را آرام نکرده است که بر تب و حرارت آن نيز افزوده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016