شنبه 16 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

آزمایش نوع پیشرفته کلاهک های اتمی توسط ایران، رادیو بین المللی فرانسه

روزنامۀ انگلیسی گاردین در شمارۀ امروز خود جمعه با اشاره به اسنادی محرمانه نوشت که آژانس بین المللی انرژی اتمی خواستار توضیحات ایران در مورد آزمایش نوع جدیدی از کلاهک های اتمی توسط این کشور شده است.

بر پایۀ اسناد آژانس بین المللی انرژی اتمی دانشمندان ایرانی نوع جدیدی از کلاهک ها را آزمایش کرده اند که دارای سیستم انفجار دوگانه اند و به همین خاطر نه فقط از فن شناسی پیشرفته برخوردارند، بلکه نیز در آمریکا و انگلستان از اسرار محرمانه دفاعی به شمار می روند.

در واقع کاربرد این فن شناسی به ایران امکان می دهد که کلاهک هایی کوچکتر و ساده تر تولید کند که نصب شان نیز بر روی موشک های حامل آسان تر است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عناصر مربوط به این آزمایشات در پروندۀ آژانس بین المللی انرژی اتمی تحت عنوان "وجوه محتمل نظامی برنامۀ اتمی ایران" گنجانده شده که همگی نیز بر پایۀ گزارش های سرویس های اطلاعاتی غربی جمع آوری و شناسایی شده اند.

با این حال، مسئولان آژانس بین المللی انرژی اتمی و نیز مقامات ایرانی از اظهار نظر در مورد گزارش روزنامۀ گاردین خودداری کرده اند.

در سپتامبر گذشته خبرگزاری آسوشیتدپرس با استناد به یک سند محرمانه نوشته بود که از نظر کارشناسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، ایران از این پس توانایی ساختن کلاهک های اتمی و همچنین توسعۀ موشک های حامل این کلاهک ها را داراست.

در واکنش به این خبر، آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده بود که سندی در تأئید برنامۀ نظامی اتمی ایران در اختیار ندارد.

گزارش روزنامۀ گاردین یا به عبارت دیگر اتهام جدیدی که به جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با فعالیت های هسته ای کشور وارد شده است تا چه اندازه می تواند مقرون به حقیقت و منطبق با واقعیت باشد؟ اگر این اتهام و این سند واقعی است چرا در این مقطع زمانی و با ـخیر افشا می شود؟

محمد البرادعی، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، در روز چهارشنبۀ این هفته در یک سخنرانی در شورای روابط خارجی آمریکا در نیویورک ضمن اشاره به این نکته که تنها هدف برنامۀ هسته ای ایران برسمیت شناخته شدن به عنوان یک قدرت منطقه ای است، برای چندمین بار تأکید کرد که هیچ دلیل و مدرکی دال برنظامی بودن برنامۀ هسته ای ایران در دست نیست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016