سه شنبه 19 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عفو بين‌الملل: اعدام احسان فتاحيان متوقف شود، راديو زمانه

سازمان عفو بين‌الملل با انتشار اطلاعيه‌ای از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که حکم اعدام احسان فتاحيان را متوقف کنند.
احسان فتاحيان، زندان سياسی کرد که به «اقدام عليه امنيت ملی» و «محاربه از طريق عضويت در گروه‌های سياسی مسلح» متهم شده است، قرار است فردا چهارشنبه(۲۰ آبان) در زندان مرکزی سنندج اعدام شود.
فتاحيان، ۲٨ ساله، متولد کرمانشاه و ساکن سنندج، بهار سال گذشته در کامياران دستگير و از آن زمان در بازداشتگاه اداره اطلاعات شهر سنندج و سپس زندان مرکزی اين شهر نگهداری می‌شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


آن‌طور که سازمان دفاع از حقوق بشر کردستان اعلام کرده است، حکم دادگاه بدوی اين جوان، ۱۰ سال حبس در تبعيد به اتهام «اقدام عليه امنيت ملی کشور» بوده است، اما شعبه‌ چهار دادگاه تجديدنظر استان کردستان با افزودن اتهام «محاربه»، حکم به اعدام وی داده است.
اين سازمان در نامه‌ای که خطاب به صادق لاريجانی رئيس قوه قضائيه نوشته است، از وی خواسته که دستور توقف اجرای حکم اعدام احسان فتاحيان را صادر کند.
مجازات اين جوان در شرايطی در دادگاه تجديد‌نظر افزايش يافته که براساس ماده ۲۵٨ قانون آيين دادرسی کيفری، دادگاه تجديدنظر نمی‌تواند مجازات تعزيری مقرر در حکم بدوی را تشديد کند.
سازمان عفو بين‌الملل در اطلاعيه خود همچنين از مقام‌های قضايی ايران خواسته که حکم اعدام فتاحيان را تخفيف دهند، چرا که دادگاه اين جوان «ناعادلانه» برگزار شده است.
اين سازمان همچنين از احتمال اعدام شيرکوه معارفی و حبيب‌الله لطيفی دوتن از فعالان کرد ديگر نيز ابراز نگرانی کرده است.
در بخش ديگری از اين اطلاعيه درخواست شده است که مقام‌های جمهوری اسلامی به مجازات اعدام در ايران پايان دهند.
سازمان عفو بين‌الملل در عين حال برخورد‌های خشونت‌بار با شهروندان ايرانی را محکوم و اعلام کرده که تحت هيچ شرايطی اين خشونت‌ها قابل توجيه نيست.
خانواده احسان فتاحيان نيز در نامه‌ای خطاب به رئيس قوه قضائيه اعلام کرده‌اند که «در حق فرزند ما جفا شده و حکم صادره، بيشتر توجيه سياسی دارد تا حقوقی.»
خانواده اين جوان از آقای لاريجانی خواسته‌اند که حکم اعدام فرزندشان را متوقف کند و «شخصا پرونده وی را مورد دادرسی قرار» دهد.
آنها خطاب به رئيس قوه قضائيه نوشته‌اند که «بدون شک، نگاه حتی اجمالی شما به پرونده احسان، سرنوشت وی را تغيير خواهد داد.»
بيش از ۳۰۰ نفر در سال ۱۳۸۶ در ايران محکوم به مرگ شدند که اين تعداد، ۷۰ درصد بيشتر از سال ۱۳۸۵ بوده است.
سال گذشته نيز ايران مقام دوم اعدام در جهان را از آن خود کرد. سازمان عفو بين‌الملل، آمار اعدام‌های ايران در سال گذشته را ۳۴۶ نفر اعلام کرده است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016