سه شنبه 26 آبان 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: بايد نحوه برگزاری انتخابات تغيير کند، مسئولان انتظار نداشته باشند که فقط آن چه مورد تاييد آن هاست بيان شود، ايلنا

- صحبت کردن نبايد هزينه داشته باشد
- جنبش ايرانی يک حرکت خلق‌الساعه نيست
- کاش حاکميت از موسوی می‌خواست مديريت جنبش را برعهده بگيرد


ايلنا: رئيس دولت اصلاحات با تاکيد بر ضرورت اطمينان بخش بودن نحوه برگزاری انتخابات گفت: بايد وضعيت سياسی و نحوه برگزاری انتخابات تغيير کند و اين تغيير دقيقا در چارچوب قانون اساسی و نيز معيارهای اصيل انقلاب اسلامی مردم است.
به گزارش روابط عمومی دفتر سيدمحمد خاتمی، وی در ديدار با جمعی از فعالان دانشجويی دانشگاههای تهران،صنعتی شريف،علامه طباطبايی و اميرکبير با بيان اينکه از ديدار شما عزيزان خيلی خوشحالم و معتقدم ديگران هم که در اين نظام مسئوليت دارند چه خوب است حرف‌های همه را بشنوندۀ تصريح کرد: اگر ما بخواهيم جامعه را اداره کنيم بايد رابطه را گسترده‌تر و وسيع‌تر کنيم نه اينکه از کانال‌های خاص اين ارتباط وجود داشته باشد و مسئولان نبايد انتظار داشته باشند که فقط آنچه مورد تاييد آنهاست بيان شود، چون اگر آنها همه حرف‌ها را بشنوند شايد اصلاحات بزرگی در کار ايجاد شود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئيس دولت اصلاحات با بيان اينکه اين جلسات می‌تواند گره گشا و راه‌گشا باشد، اظهار داشت: با اين حال متاسفانه برگزاری اين جلسات محدوديت دارد که اميدوارم شاهد گشايش در اين زمينه باشيم.
رئيس بنياد باران يادآور شد:متاسفانه اين محدود کردن‌ها سبب شده است که احياناً عکس‌العمل‌هايی که ما و شما نمی‌پسنديم در دانشجويان و ديگر بخش‌های جامعه پيدا شود.
خاتمی ادامه داد: وقتی دانشجويان می‌بينند کسانی که آنها می‌خواهند به دانشگاه بيايند، نمی‌توانند بيايند و حق ندارند صحبت کنند و ديگرانی می‌آيند و حرف‌هايی می‌زنند که مطابق برداشت اکثريت دانشجويان نيست با آنها برخوردهايی می‌شود که مورد قبول ما نيست.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان با طرح اين سئوال که «منشا اين مسائل چه بوده و چرا اين چنين شده است؟» گفت:اگر شعاری در متن جامعه مطرح می‌شود که اکثريت جامعه نمی‌پسندند فوری نگوييم بيگانگان و دشمنان دخالت کرده‌اند. البته در فضای ناسالم دشمن هم سوء استفاده خواهد کرد ولی بعضی رفتارها، عکس العملی است نسبت به رفتارها و سياست‌هايی که اعمال شده است و اگر اين سياست‌ها نبود مطمئنا چنين عکس‌العمل‌هايی‌نبود.
رئيس موسسه بين المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدنها تاکيد کرد: اگر افراط و تفريط در جامعه پيش می‌آيد معقول اين است ما علل و عوامل پيش آمدن اينها را ببينيم و اگر واقعا دلسوز هستيم، در صدد حل آنها برآييم.با معلول برخورد کردن سبب می‌شود مشکل بسط پيدا کند و گسترش يابد.
سيدمحمد خاتمی گفت: اگر حرکت و اعتراض آرام و مدنی که حق مسلم و قانونی مردم است، در مسير خود هدايت شود می‌تواند اصلاح‌کننده بسياری از امور باشد.
وی هشدار داد:اگر با اين حرکت و اعتراض مدنی برخورد شود، ممکن است اعتراض مدنی به آن گستردگی وجود نداشته باشد ولی چون اصل تقاضا و طلب در جامعه وجود دارد بصورت‌های ديگری بروز و ظهور پيدا می‌کند که آن وقت همه در اين زمينه زيان می‌کنند.
رئيس دولت اصلاحات خاطرنشان کرد:در همين انتخابات اخير اشتياق همه اقشار بخصوص جوانان سبب شد انتخابات با شکوهی صورت بگيرد که اگر اين امر نبود انتخابات شکوه نداشت و فراگيری حضور مردم در صحنه انتخابات نبود.
خاتمی با يادآوری اين نکته که نتيجه انتخابات مورد سئوال بسياری از افراد جامعه بود،افزود:اين سئوال با انکار آن از بين نمی‌رود يا امر باطل با فرياد کردن آن درست نمی‌شود، با برچسب خائن زدن، برانداز خواندن و سرکوب کردن، سئوالی در جامعه از بين نمی‌برد؛بايد بررسی کرد و ديد که آيا اين سئوال درست است يا خير؟
رئيس بنياد باران گفت:مردم سالم‌ترين و نجيبانه‌ترين حرکت را از خود نشان دادند که نشانه بلوغ در رشد اين ملّت است،صدها هزار نفر از مردم بسيار آرام و بدون ساماندهی آمدند و اعتراض ساده‌ای کردند ولی متأسفانه حوادثی که بدنبال آن پيش آمد منشاء پيدايش يک نوع رگه‌هايی از حرکت‌هايی که سرانجامش معلوم نيست چگونه شود شد ولی هنوز هم راه برای درمان خدشه‌دار شدن اعتماد بخش‌های مهمی از جامعه بسته نيست.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان تاکيد کرد:همه تلاش من در اين مدت چه در زمان مسئوليت و بعد از آن اين بوده که به اين موضوع بپردازم که جنبش ايرانی يک حرکت خلق‌الساعه نيست و يک التهاب عاطفی نيست که با يک انگيزه روانی به وجود بيايد و مثلا با ترس از بين برود، بلکه بسيار عميق و گسترده‌ است اگر اين را درک کنيم و بفهميم کجا هستيم می‌توانيم به سوی آينده روشن حرکت مطمئن داشته باشيم.
وی تصريح کرد:مردم ما زندگی می‌خواهند، می‌خواهند تأمين مالی، اقتصادی، اجتماعی و سياسی داشته باشند، همه اين خواست‌ها را همه جوامع دارند، ولی در ورای اينها، يک نوع وجدان عمومی وجود دارد؛ واقعا مردم ما آزادی می‌خواهند منظورم از آزادی ولنگاری نيست، بلکه به خاطر رنجی که از استبداد کشيده‌اند می‌خواهند حاکم بر سرنوشت خود باشند و انقلاب اسلامی را که گشاينده اين راه است بزرگ می‌دارند.
رئيس بنياد باران با يادآوری اين نکته که نقش روشنفکر، گسترش گفتمان آزادی به صورت آگاهانه در جامعه است، گفت: خواسته ديگر ملت ما استقلال است، چون از استعمار و وابستگی به بيگانه لطمه ديده‌اند.
خاتمی خواسته ديگر مردم ايران را پيشرفت ايران عنوان کرد و افزود: کشور ما به دليل مسائل تاريخی و استبدادزدگی به هر حال کشوری جهان سومی است و ايران و ايرانی نمی‌خواهد عقب افتاده باشد چرا که ايرانی شايسته پيشرفت است.
رئيس دولت اصلاحات با تاکيد بر اينکه ما آزادی، استقلال و پيشرفت می‌خواهيم، اظهار داشت:البته در عمق وجدان همه ما عدالت خواهی وجود دارد، عدالت هم به معنی عام کلمه است، گرچه از همه اينها سوء استفاده شده است.
وی يادآور شد:عدالت برای مدتی به خاطر غلبه تفکر سوسياليستی در جامعه ما فقط بصورت اقتصادی و آن هم اقتصاد مصرفی به حساب آمده و در اين اواخر هم که از اقتصاد مصرفی فراتر رفته بصورت اقتصاد صدقه‌ای در آمده است، در حاليکه عدالت خيلی وسيع‌تر از اينهاست.
خاتمی جنبه‌های مختلف عدالت را علاوه بر عدالت اقتصادی،عدالت سياسی، عدالت قضايی، عدالت اجتماعی و عدالت حقوقی عنوان کرد.
رئيس موسسه بين‌المللی گفتگوی فرهنگ‌ها و تمدن‌ها در بخش ديگری از سخنانش گفت:ما ملتی دارای سابقه،فرهنگ و سنت هستيم و ريشه ما در آن سنت است. ريشه سنت ما به شدت تحت تاثير اسلام است و اسلام بر آن اثر گذاشته است.
وی افزود:در عمق وجدان ما فرهنگ اسلامی سازنده هويت تاريخی ما و حتی غير مسلمانان بوده است، چرا که در تمدن اسلامی غير مسلمان‌ها هم نقش مهمی داشته‌اند.»
رئيس بنياد باران با بيان اينکه ما يک هويت تاريخی داريم که اسلامی است، ادامه داد: وقتی اين هويت با خواست تاريخی همسو شد، آن وقت می‌تواند معجزه بيافريند؛همچنانکه در انقلاب اسلامی معجزه آفريد يعنی خواست تاريخی با هويت تاريخی آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی پيشرفت‌خواهی، عدالت خواهی با گرايش اسلامی که در جامعه وجود داشت مومنان و ديگران را به صحنه آورد.
خاتمی در بخش پايانی سخنانش بار ديگر به مسائل روز اشاره کرد و گفت:امروز همان آدم‌هايی که برای انقلاب زحمت کشيده‌اند، مورد جفا قرار می‌گيرند و با يک جنگ روانی و ايجاد فضای امنيتی به عنوان دشمن و منحرف معرفی می‌شوند و با آنها برخورد می شود، البته هر نظامی با کسانی که قصد براندازی دارند بايد برخورد کند ولی با خود افراد که درون نظام هستند نبايد چنين برخوردی کرد.
وی تاکيد کرد:«دور افراد خط کشيدن و دايره خودی را محدود کردن و بخش‌های مهمی از جامعه را خارج از دايره خودی معرفی کردن بی‌انصافی است و اين رفتارها باعث می‌شود اصل مساله زير سئوال برود.
رئيس دولت اصلاحات ادامه داد:«جمهوری اسلامی که مردم می‌خواستند يک جمهوری بود که خواست‌های تاريخی مردم را برآورده سازد و آزادی، استقلال،پيشرفت و انتقاد و آزاد بودن انتخابات جزء مشخصات آن بود.
سيدمحمد خاتمی با تاکيد بر اينکه ما بايد روی اصول و معيارهای خودمان بايستيم، گفت:«البته نمی‌خواهيم خشونت باشد، می‌خواهيم طوری باشد که مردم به نظام اعتماد داشته باشند، حکومت به مردم اعتماد داشته باشد که متاسفانه اين امر لطمه ديده است و اين برای ما مشکل است و بيشتر هم دست حاکميت است که آن را تغيير دهد.
وی تصريح کرد:نمی‌شود فضای دانشگاه را بست، دانشگاه بايد نقد کند انتقاد کند و آزاد باشد و دخالت نيروهای خارج از دانشگاه در دانشگاه غلط است.
رئيس بنياد باران با بيان اينکه چيزهايی مورد غفلت قرار گرفته است، تصريح کرد: شعار ما در انتخابات تغيير بود، هم تغيير فضای جامعه و هم تغيير نحوه مديريتی که در جامعه است چرا که ما معتقديم اين نحوه مديريت منابع مادی ملی دينی و اجتماعی جامعه لطمه می‌زند. اين تغيير دقيقاً در جهت آرمانهای انقلاب و مصالح ملّت و تقويت نظام است.
وی افزود:با اين روش مديريت نتيجه کار هم معلوم است، اين نتيجه بايد تغيير کند، آن‌وقت اين همه هزينه بپردازيم برای تداوم همين روش و اگر کسی گفت اين کارهايی که می‌شود بر خلاف مصالح انقلاب و کشور و خلاف موازين قانون اساسی و مصلحت تک تک افراد است بايد تغيير بکند، او را برانداز معرفی کنيم؟
رئيس‌جمهور سابق کشورمان يادآور شد:«امروز در جامعه مشکلات فراوانی وجود دارد، روز‌به‌روز عرصه بر طبقات محروم تنگ می‌شود، اتفاقا يکی از راه‌هايی که ما معتقد بوديم اين بود که وضع مملکت به صورتی در بيايد که جامعه ما از نظر اقتصادی و حيثيت بين‌المللی،موقعيت بالاتری پيدا بکند.»
خاتمی تاکيد کرد: همه بايد تلاش کنيم جامعه از اين وضعيت بيرون بيايد و صحبت کردن نبايد هزينه داشته باشد.»
وی افزود:«اگر ما بخواهيم در عرصه حضور داشته باشيم بايد انتخابات هم از نظر ضوابط و هم از نظر اجرا طوری باشد که اطمينان‌بخش باشد و اگر نباشد ديگر حضور ما معنا ندارد، بر فرض که، مردم را دعوت کنم به حضور در انتخابات؛ چه کسی پای صندوق‌ها می‌آيد؟اگر دلشان می‌سوزد که ما هم می‌خواهيم مردم بيايند، بايد وضعيت سياسی و نحوه برگزاری انتخابات تغيير کند و اين تغيير دقيقا در چارچوب قانون اساسی و نيز معيارهای اصيل انقلاب اسلامی مردم است؛ما مردم‌سالاری به معنای واقعی‌اش را می‌خواهيم که انقلاب نويد آن را داد.
سيدمحمد خاتمی با بيان اينکه تغيير فضا به نفع همه است، خاطر نشان کرد:کاش حاکميت می‌گفت آقای موسوی بيا به صحنه و اين جنبش را مديريت کن که جنبش از مسير خودش منحرف نشود، نه اينکه اين همه محدوديت ايجاد شود و اين حجم ناسزا گفته شود.»
گفتنی است در اين ديدار از سوی دانشجويان نيز بر ضرورت حفظ وحدت و تعامل هرچه بيشتر رهبران جنبش سبز تاکيد شد.
سپس دانشجويان خواستار تبيين هرچه بيشتر اصول و مطالبات اين جنبش از سوی رهبران جنبش و علی الخصوص سيد محمد خاتمی شدند.
در اين ديدار همچنين چگونگی مقاومت و مبارزه در مقابل جريان ضد اصلاحات در شرايط کنونی و نحوه آگاهی بخشی و ارتباط با توده مردم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016