شنبه 7 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

طرحی برای راه‌پيمايی ۱۶ آذر، سارا محمدزاده

از راهپيمائی روز قدس به اين طرف جنبش سبز ابتکار فوق العاده ای به کار برده است و آن مبارزه با مصادره اين ايام رسمی از سوی کودتاگران است. اين موضوع چندين خاصيت دارد که عموما به آن پرداخته شده است اما مهمترين خاصيت آن فرصت مناسب برای برنامه ريزی حرکت بعدی است. محور تجمع دو حرکت قبلی برمبنای اعلام شيخ اصلاحات بوده است، در روز قدس کودتاگران کاملا غافلگير و دچار بی عملی شدند. اما برای ۱۳ آبان بسيار حساب شده عمل کردند و سرکوب شديد و نسبتا موفقی داشتند، با احترام به شيخ اصلاحات به نظر می رسد اين روش در آينده اصلا کارساز نخواهد بود، و بايد فکر ديگری برای ۱۶ آذر و حرکتهای بعدی داشت. در ۱۳ آبان اين سرکوبگران بودند که کاملا حساب شده عمل کردند و اگر استقبال گسترده مردم به شکل پراکنده در شرق و غرب ميدان هفت تير نبود دستگيريها بسيار گسترده تر بود. خود من سر خيابان آبان شانسی که آوردم حضور موج ديگر در حول و حوش آپارتمانهای بهجت آباد بود و گرنه کاملا در محاصره قرار گرفته بوديم.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پيشنهاد من اين است که :
۱- برای شروع راهپيمائی ساعت مشخصی اعلام شود.
۲- مسير پيوستن به راهپيمائی بسيار طولانی و از ميدان امام حسين تا ميدان آزادی در نظر گرفته شود.
۳- از راهپيمايان خواسته شود از هر نقطه ای در تهران که مستقر هستند، سر ساعت تعيين شده خود را به اين مسير برسانند و برای توزيع نرمال جمعيت قبل از تجمع اصلی به هيچ وجه مسير خود را به نحوی که به دانشگاه تهران نزديکتر شوند، تغيير ندهند. بدون هيچ نشانه ای از نزديکترين مسير هر کسی سعی کند خود را به اين مسير طولانی برساند. کودتاگران هزاران ورودی مختلف اين مسير از شمال و جنوب را قادر نيستند مسدود کنند.
۴- اگر تبليغ مناسب و اطلاع رسانی خوب صورت پذيرد در اين صورت ميليونها تهرانی برنامه خود را به گونه ای تنظيم خواهند کرد که سر ساعت خاص به اين مسير بسيار طولانی برسند که توزيع جمعيت بر اساس مسيرهای بی شمار ورودی کاملا نرمال خواهد بود، تنها راه موفق پيشگيری از اين مرحله تعطيل کردن کل تهران است، که خود شکست بزرگی برای کودتاست.
۵- حال همين جمعيت در همين گستره بزرگ که در ساعت تعيين شده از هزاران ورودی خود را به اين مسير رسانده اند، به طرف دانشگاه تهران حرکت کنند. مطمئنا کيلومترها قبل از دانشگاه تهران موج جمعيت شکل خواهد گرفت، سرکوب در اين مرحله يا مقدور نيست و يا پس از نمايش فوق العاده جمعيت، خواهد بود. و بالطبع خاصيتی نخواهد داشت. نيروهای اتوبوسی نيز نمی توانند چنين مسيری طولانی را اشغال و مصادره به مطلوب کنند.
۶- بزرگان جنبش سبز مانند شيخ اصلاحات و مهندس موسوی نيز اگر بنا بر شرکت دارند از همين قاعده پيروی کنند، و نقطه خاصی را اعلام نکنند.

اگر توجه داشته باشيد راهپيمائی ۲۵ خرداد به همين صورت و ناخواسته شکل ميليونی بخود گرفت. ولی در ۱۳ آبان با اينکه صدها هزار نفر به سمت هفت تير در حال حرکت بودند، حتی يک تجمع ده هزار نفری هم نتوانستند شکل دهند. جالب است که بعد از سرکوب و متفرق کردن تجمع کننده ها در بلوار کريم خان، خيلی ها هم مثل من که دوستانشان را گم کرده بودند به طرف خيابان ولی عصر برگشتيم، قبل از رسيدن به زرتشت تجمع نسبتا خوبی شکل گرفت و در چهارراه زرتشت پس از چند حمله حتی فکر کرديم سرکوبگران همکاری کردند و به سمت بالا اجازه راهپيمائی صادر شد. غافل از آنکه درست سر فاطمی از چندين نقطه گاز اشک آور زدند و به طور کل متفرق شديم و حداقل من که هيچ دوستی هم همراهم نبود به سمت خانه برگشتم و تا عصر آن روز بيرون نيادم. در فيلمی که به ضميمه می فرستم از سمت زرتشت غربی گرفته ام، لحظه ای که مردم هورا می کشند، زمانی است که پس از چند حمله مسير رو به بالا باز شد.

تحقير و توهين رهبر و رئيس دولت کودتا به معترضين، شرايط روانی مناسبی برای يک نمايش ميليونی فراهم کرده است. بايد توجه داشت که حمله حساب شده گلادياتورها افراد عادی مثل من را واقعا می ترساند آنان به هيچ قاعده و قانونی پايبند نيستند، اين را همه در خيابانها حس کرده ايم. پس بايد به دنبال راهکاری که خطر کمتری داشته باشد، باشيم. اين يک پيشنهاد است اميدوارم مورد توجه قرار گيرد و البته عملی بودن آن مورد نقد و بررسی قرار گيرد.

برای استفاده موثر به منظور جا انداختن اين طرح، ميتوان از همه ظرفيتها به طور مشروع بهره برد برنامه شما در صدای امريکا حتی عليرغم بی رغبتی بسياری از جمله من به صدای امريکا، طرفداران بسيار زيادی دارد. اگر از همين پتانسيل ها نيز استفاده شود و مردم بخوبی توجيه شوند نمايش فوق العاده ای از قدرت ملت برای کودتاگران بحران زده خواهيم داشت. لطفا توجه بفرمائيد اينها برای طرفداران غير سرکوبگر خود که انصافا آدمهای بسيار خوبی نيز در جمع آنان حضور دارد تجمع های کوچک را نشانه ای از زوال جنبش قرار داده اند. لذا يک نمايش فوق العاده از نان شب هم واجب تر است.

پاينده باشيد
سارا محمدزاده


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016