چهارشنبه 11 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمايت آمريکا، بهانه‌ای برای سرکوب، شينتو

رسم بوده و اخيرا رواج بيشتری يافته است که هر کس مورد حمايت امريکا قرار بگيرد، متهم به داشتن ارتباط با ان و جاسوسی برای ان می گردد. کافی است که کاخ سفيد، سنا، صدا، مقامات بلندپايه و يا حتی مطبوعات و رسانه های امريکا ازحقوق تضييع شده شخص و يا گروهی دفاع نمايند، ديگر مشکل بتوان از زير بار سنگين اين اتهام رها گرديد. در جريان انتخابات اخير رياست جمهوری ايران و رويدادهای خونين و تاسف بار پس از ان، مقامات رسمی و مطبوعات امريکا، نسبت به خشونتهای بی پروا و علنی اعمال شده، شديدا اعتراض کردند که باعث شد تا معترضين و رهبران انها، به همدستی، ارتباط و جاسوسی برای امريکا متهم گردند. هفت تن مديران جامعه بهاييان ايران که متجاوز از۱۷ ماه است در بازداشت موقت بسر می برند نيز، با اتهامی مشابه روبرو هستند و برای محکوميت انها، غالبا اين گفتار ايت الله خمينی در سال ۱۳۶۲را مورد استناد قرار می دهند که گفت :



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اگر اين ها (بهائی ها) جاسوس نبودند ، شما (ريگان ،رئيس جمهور وقت آمريکا) صدايتان در نمی آمد. اين ها يک مذهب نيستند يک حزبی هستند که در سابق انگلستان آنها را پشتيبانی می کرد و حالا هم آمريکا دارد پشتيبانی می کند .اينها جاسوس اند .
اما برای اثبات وابستگی و جاسوسی بهاييان و يا مردم معترض ايران، بايد مدارک و مستندات لازم را تهيه و ارائه نمود. نمی توان مدعی شد که بهائيان جاسوس هستند چون آمريکا از آنان پشتيبانی می کند و چرا آمريکا از آنان پشتيبانی می کند چون بهائيان جاسوس هستند. اين، استدلال مقنعی نيست. حداقل، اين است که کافی نيست. شواهد گوناگونی می توان بر عدم کفايت اين برهان اقامه نمود که از ان جمله اند:
۱- تا به حال چندين قطعنامه در محکوميت نقض حقوق بشر و از جمله بهاييان ايران، به تصويب سازمان ملل رسيده است. واضح است که تصويب يک قطعنامه در سازمان ملل يعنی موافقت دهها کشور با ان ونه فقط امريکا . با اين استدلال، ايا می توان بهائيان را جاسوس تمامی آن کشورها دانست؟
۲- به فرض که آمريکا با حکومت ايران دشمن باشد و از مساله بهائيان و اعتراض مردم ايران به نتايج انتخابات رياست جمهوری، برای تضعيف ايران استفاده کند اين را نمی توان دليل بر ارتباط بهائيان با امريکا دانست و حداکثر بايد ان را در راستای سياست ان کشور در حفظ منافع ملی خود، ارزيابی نمود.
۳- امريکا از حقوق بسياری ديگر نيز دفاع می کند ، کردها، بلوچها، ترکها، يهوديان ومسيحيان ايرانی، دانشجويان، زنان، کارگران وحتی روحانيان شيعه. آيا سزاوار است که همه آنها را جاسوس امريکا دانست؟
۴- اگر دفاع امريکا از بهائيان، قرينه محکم وخدشه ناپذير ودليل قاطع ومحکمه پسندی برای اثبات جاسوسی بهائيان باشد، بايد گفت اين عمل مقامات امريکائی، بسيار ناشيانه ودور از حکمت وحتی احمقانه است زيرا با اين اظهار نظر جاسوسان خود را لو داده اند.
۵- در هنگام جنگ بالکان ( يوگوسلاوی )، ايران از حقوق مسلمانان بوسنی وهرزگوين دفاع می کرد وحتی سربازان ايرانی در آنجا می جنگيدند. آيا اين مسلمانان، جاسوسان ايران در يوگوسلاوی بودند؟ از زاويه ای ديگر، قربانيان اصلی ان تراژدی خونبار، مسلمانان بودند که به دست نژاد پرستان صرب، کشته می شدند وعملا، اين غرب و ناتو و مخصوصا امريکا بود که با دخالت نظامی خود، ابعاد فاجعه را محدود تر نمود. ايا اين مسلمانان، از جاسوسان امريکا در يوگوسلاوی بوده و از او فرمان می گرفتند؟
۶- تير ماه امسال، مسلمانان چين در شورشی بزرگ، با نيروهای انتظامی چين در گير شده ودهها نفرازآنها کشته وصدها نفر دستگير شدند. دولت جمهوری اسلامی ايران گرچه با تاخير و با تخفيف بسيار، ولی صراحة از حقوق تضييع شده مسلمانان چين دفاع کرد . برخی مراجع نيز چنين کردند. آيا دولت چين در واکنش به اين اقدام ايران، مسلمانان چين را جاسوسان ايران خواند ؟در روزهای اخير نيز شاهد بوده ايم که حمله دولت يمن به شيعيان ان کشور، با اعتراض گسترده مقامات دولتی و مذهبی و رسانه های ايران روبرو گشته است. ايا اين را می توان دليلی قاطع بر ارتباط ميان شيعيان يمن و دولت ايران دانست؟
۷- مسلمانان جهان به اين کلام پيامبر اسلام معتقدند که فرمود (ان که هر صبحگاه، به اصلاح امور مسلمين، اهتمام نورزد، مسلمان نيست). برطبق اين بيان، هر مسلمانی بايد نگران جان ومال وامنيت وآبرو وحقوق تمامی مسلمانان جهان باشد ونگرانی هم به تنهائی کافی نيست بلکه بايد نسبت به رفع تضييقات انها اهتمام کند وگر نه، نه تنها مسلمان خوبی نيست بلکه اصولا مسلمان نيست چنانکه از کلام رسول اکرم برمی ايد. آيا اين فقط مختص مسلمانان است؟ فرض کنيد که گروهی واز جمله دولت امريکا ورئيس جمهور ان خود را ملزم به رعايت حقوق بشر بطور عام وفارغ از دغدغه های مذهبی و نژادی و جنسی و غيره بدانند و هرجا نقضی ببينند اقدام و دفاع کنند، آيا می توان به آنها خرده گرفت؟ آيا می توان اين تعليم اخلاقی و اصل متعالی الهی را فقط در انحصار اسلام و مسلمين شمرده و ديگران را مجاز به رعايت آن ندانست ؟
۸- گذشته از مسلمانان، دولت ايران حتی نگران حقوق سرخپوستان آمريکا هم می باشد. نسبت به سرنوشت فرقه داويديان هم عکس العمل نشان داده است. آيا می توان سرخ پوستان و يا داويديان را جاسوس ايران شمرد؟
۹- اگر اين رويه را ملاک قرار دهيم مشکلات ديگری نيز در سطح جهان پديد می آيد. آمريکا از حقوق بسياری از افراد و گروهها نه تنها در ايران که در سراسر جهان دفاع می کند. يکی از بزرگترين و فجيعترين کشتارهای مسلمانان د ر دهه های اخير، در زمان حمله نيروهای روسيه به چچن انجام پذيرفت. شديدترين واکنش و اعتراض در قبال اين حمله را آمريکا انجام داد تا جايی که از حد اعتراض فراتر رفته و حتی بحث از انجام اقداماتی بازدارنده در اين مورد شد و روابط دو کشور آمريکا و روسيه تا حدی تيره گرديد. موضوع مسلمانان چچن، دست مايه چندين فيلم سينمايی در آمريکا شد و اين در حالی بود که واکنش دولت ايران بسيار ناچيز و در حد هيچ بود. آيا می توان اظهار داشت که مسلمانان چچن دست نشانده و جاسوسان دولت امريکا بودند؟
امريکا، خواه شيطان بزرگ باشد و يا نباشد، نمی توان و نبايد بهاييان و يا نهضتهای طالب دموکراسی را، وابستگان و يا جاسوسان ان دانست تنها به اين دليل که از انها دفاع کرده است. دنيای امروز، نقض حقوق بشر را بر نمی تابد. اين، روح زمانه ماست و نمی توان با زدن برچسبهای مختلف بر ان، ماهيت ان را واژگونه نماياند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016