گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! محدوديتهای پذيرش نماد زور در رويارويی مدنی، فرهاد سلمانيانبا الهام از روش برخورد يک گردشگر ژاپنی در رستورانی ايرانی، برای رويارويی با حجاب اجباری، موجی از روسریگذاری برای همدردی با مجيد توکلی به وجود آمد که بازتاب رسانهای هم داشت. کارزاری نيز با نام "من مجيد توکلی هستم"، شکل گرفت تا همنوازیها کامل شوند. اما اين روش گذشته از خوبی ايجاد برابری نمادين مرد و زن و شکستن تابوی شباهت مردان به زنان، اصل حجاب اجباری و تحقير را پذيرفته و بر تعداد کسانی نيز که حجاب اجباری را میپذيرند، دستکم در ظاهر امر افزوده است. در حکايت آن گردشگر و روش نمادين او، باز همان مرد است که دفاع را بر عهده میگيرد و همدردی میکند. اين که آن زن نمیخواسته چيزی به نام حجاب اجباری داشته باشد، هنگامی برجسته میشود که مرد نيز برای اثبات برابری با او، آن را بپذيرد. در همين جا يک لحظهی مردسالارانه نهفته است. بر اعتبار اعتراض آن زن، با همراهی مردش تأکيد میشود؛ در صورتی که بدون او بايد چنين باشد. در آن رويارويی نمادين، مرد بايد همسرش را برای شکلگيری "ظلم برابر" در وضع پيش رو همراهی کند؛ زيرا او نمیتواند با اصل قانونیای که حجاب را اجباری کرده، روبرو شود! باز هم مردان بايد حجاب بر سر کنند، تا زشتی حجاب اجباری و بعد تحقيرآميز آن از بين برود: اين همان سويهی مردسالارانهی موضوع و تناقض جزئیای است که مجريان ايده آن را به اندازهی کافی جدی نمیگيرند. گردشگر ژاپنی میتوانست به نشانهی اعتراض غذای خود را بردارد و به جايی برود که در آن به کسی روسری تعارف نمیکنند. او با تخريب سازمانيافتهی مطبوعاتی برای دستگاه تبليغاتی رژيم روبرو نبوده؛ بنابراين استفاده از روش او برای از بين بردن سويهی تحقيرآميز حجاب اجباری، مستلزم ناديده گرفتن تفاوتهای دو وضعيت مجزاست. Copyright: gooya.com 2016
|