سه شنبه 24 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

گزارشی منتشرنشده از جلسه شورای عالی امنيت ملی، موج سبز

در يکی از جلسات شورای عالی امنيت ملی که احمدی نژاد رياست آن را برعهده داشته، و با خوش بينی از تسلط و کنترل اوضاع گزارشی ارائه داده که با مخالفت روبرو شده است.

فروپاشی مخملی نظام را به زمين گرم زده

حوادث چند روز گذشته ايران که همراه بود با چند توطئه کودتائی و خنثی شدن آن، بيش از آنکه در محافل طرفدار جنبش سبز مورد بحث و بررسی باشد، در خود حاکميت کودتا مورد بحث توام با مناقشه است.

بر خلاف تمام تصوراتی که فرماندهان انتظامی و سپاهی آن را در سخنرانی ها و مصاحبه های خود تبليغ می کنند، در محافل در بسته خود، بشدت نگران پاره شدن شيرازه کنترل شهرهای بزرگ، بويژه تهران و سپس شکل گيری يک تظاهرات عظيم عليه دولت و کودتای ۲۲ خرداد اند. اکنون ديگر اين نگران بر تمام نگرانی های گذشته افزوده شده که چنانچه تظاهراتی عظيم در تهران و شهرهای بزرگ کشور شکل بگيرد، شعارها مستقيما عليه رهبر خواهد بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در برخی محافل سياسی در تهران گفته می شود که در يکی از جلسات شورای عالی امنيت ملی که احمدی نژاد رياست آن را برعهده داشته، و با خوش بينی از تسلط و کنترل اوضاع گزارشی ارائه داده که با مخالفت روبرو شده است. احمدی نژاد گفته است دولت به کمک سپاه توانست غائله را ختم کند و مخالفان ديگر نمی توانند در خيابان ها تظاهرات کنند.

يکی از حاضران درجلسه، که سابقه طولانی عضويت در شورای عالی امنيت ملی را دارد، در مقام رد اين گزارش احمدی نژاد گفته است:

«آنچه که بنده در اين جلسه می گويم، چکيده گزارشی است که اخيرا خدمت رهبری هم تقديم شده و ايشان نيز مفاد اين گزارش را تائيد کرده اند. در آن گزارش ما تاکيد کرده ايم که وضع کنونی تنها با حضور نظامی در شهر قابل دوام است، اما اين خطر وجود دارد که ادامه اين حضور به امری عادی تبديل شده و فرسودگی و تزلزل روحيه نظامی ها را موجب شود. آقای احمدی نژاد می فرمايند اوضاع تحت کنترل قرار گرفته و از تظاهرات خيابانی ديگر خبری نيست. بنده دراينجا عرض می کنم و درگزارشی که خدمت مقام رهبری هم داده شد قيد شده که اگر ما دچار اين خوش بينی شويم که مردم خسته شده و عقب نشينی کرده اند، آنوقت بايد ببينيم که بر جمعيت طرفداران دولت اضافه شده يا خير؟ در حاليکه سه گزارش از سه سفر آقای احمدی نژاد به مشهد، تبريز و اصفهان خلاف اين را نشان ميدهد. يعنی عليرغم همه تدابير و فراهم ساختن همه امکانات و تبليغات، جمعيت بسيار اندکی در اين سه سفر از ايشان استقبال کردند و در محل سخنرانی، در هر سه شهر تنها چند هزار نفر را توانستيم بسيج و حاضر کنيم. ايشان در اين جلسه فرمودند "براندازی مخملی را جمع کرديم". بنده اين جمله را به شکل ديگری و با اشاره به واقعيت سفر آقای احمدی نژاد به تبريز و مشهد و اصفهان بيان کردم و می خواهم در اينجا آن را تکرار کنم. مردم خيلی مخملی پشت دولت را خالی کرده اند. تظاهرات مردم قابل پيش بينی نيست و فعلا با نيروی نظامی جلوی آن را گرفته ايم. هر گاه اين نيروی بازدارنده نباشد، خطر تظاهرات هست. به قسمت دوم ليوان نگاه کنيم. يعنی به واکنش مردم به سفرهای ايشان به تبريز و اصفهان و مشهد. يعنی سه شهر بزرگ ايران، بعد از تهران. در اصفهان ۵ر۱ ميليونی با آنکه از شهرهای اطراف هم نيرو بسيج شد، واقعا چند هزار نفر در ميدان امام جمع کرديم؟ به ۱۰ هزار نفر می رسيد؟ در مشهد و تبريز وضع از اين هم بدتر بود. مردم با نظام قهر کرده اند.»

ما از جزئيات بيشتر اين جلسه اطلاعی دريافت نداشته ايم، اما آنچه را که بعنوان براندازی و يا انقلاب مخملی مطرح شده کاملا تائيد می کنيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016