چهارشنبه 25 آذر 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

استاندار تهران: برای محرم سياست پاتوق‌سازی را تعريف کرده‌اند‌، جنبش سبز بی‌سر است، ايسنا

* بين سران فتنه اختلاف‌نظرهای جدی ايجاد شده است
* عده‌ای به دنبال اين هستند که کسی به آن‌ها متعرض شده و دستگيرشان کند تا قهرمان شوند


استاندار تهران ضرورت واکاوی، بازخوانی و تحليل وقايع پس از انتخابات را به صورت دائم و مستمر امری ترديدناپذير برشمرد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا) مرتضی تمدن در همايش واکاوی فتنه‌های پس از انتخابات افزود: افزايش سطح بصيرت جامعه و آمادگی مردم برای مقابله با فتنه‌ها، امواجی که دشمن می‌فرستد و با بالا بردن مصونيت جامعه با کار فرهنگی و آمادگی ميسر می‌شود.

وی با تاکيد بر اين‌که " بازدارندگی و اتخاذ تمهيدات امنيتی امری موقت است" اين نکته را که " مسوولان نظام اعتقاد ندارند که مهار جريانات و در هم شکستن فتنه‌ها با روش‌های امنيتی ميسر است" را يادآور شد و خاطرنشان کرد: رويکرد مسوولان کشور و بالاخص مقام معظم رهبری اين است که با روشنگری، افشا و کار عميق فرهنگی بايد به مبارزه با فتنه‌ای که دشمنان مهيا کرده‌اند، برويم.

وی در ادامه با بيان اين‌که " با وجود فراخوان‌های پی‌درپی جريان فتنه پس از انتخابات، منحنی حضور هواداران آن‌ها در صحنه سير نزولی داشته است" اظهار کرد: آن‌ها بعد از انتخابات استراتژی مناسبتی را برای خود تعريف کرده‌اند تا در هر مقطعی که مناسبتی وجود دارد، سوار بر امواج شوند و سوءاستفاده کنند.

استاندار تهران درادامه به حضور هواداران فتنه در مناسبت‌هايی نظير روز قدس، ۱۳ آبان و ۱۶ آذر اشاره کرد و آن‌چه که آن‌ها در تحليل حضور هواداران‌شان در روز قدس ارايه کرده‌اند را دارای فاصله با واقعيت دانست و گفت: آن‌ها عنوان کردند که در روز قدس حضور ميليونی داشتند، اما اين صرفا به خاطر روحيه‌دهی به هواداران‌شان بود، زيرا اگر واقع‌بينانه نگاه کنيم، جمعيتی بين ۲۵ تا ۳۰ هزار نفر بودند، آن‌ها می خواستند با ميليونی معرفی کردن حضور هواداران‌شان به آن‌ها روحيه دهند، زيرا جنبش آن‌ها به جنبش بی‌سر تبديل شده است.

وی با طرح اين سوال که " چه کسی اين جنبش را رهبری می‌کند؟" ادامه داد: بين سران فتنه اختلاف نظرهای جدی ايجاد شده است؛ چون حرف و مسير آن‌ها حرف و مسيرحق نبود و بويی از تقوا نداشت؛ لذا به جان هم افتادند و جنبش سبز بی‌سر است. سلطنت‌طلب‌ها و گروهک‌ها از آن در جهت مطامع خود سوءاستفاده می‌کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی در ادامه با طرح اين سوال که " ۱۶ آذر چه شد؟ " به برخی اقدامات انجام شده در حوزه امنيتی در اين روز اشاره کرد و با يادآوری اين‌که " در اين روز حتی ما تلفن‌ها را برخلاف گذشته قطع نکرديم و هواداران جنبش سبز می‌توانستند به راحتی با اس. ام. اس و تلفن به هم اطلاع‌رسانی کنند" مساله تعطيل نشدن خطوط مترو در اين روز برخلاف تمام موارد گذشته را يادآورشد و گفت: ما مسيرها و محيط‌ ‌های اطراف دانشگاه‌ها را نيز کامل باز گذاشتيم و محدوديتی وجود نداشت. آن‌ها به طرفداران‌شان گفته بودند که بياييد و ترافيک ايجاد کنيد. بعد از شکست در ۱۳ آبان، فشار خود را بر روی ۱۶ آذر گذاشته بودند و در تبليغات اين روز را پررنگ کردند. جنبش سبز با تبليغات گسترده برای حضور هواداران‌شان در مراسم ۱۶ آذر فراخوان داده بودند، تا جايی که به خانواده‌های دانشجويان نيز فراخوان حضور داده بودند.

تمدن تاکيد کرد: ما برای تامين امنيت در روز ۱۶ آذر محيطی تعريف نکرديم و فقط به محيط محل تجمع توجه کرديم. از خبرنگاران می‌خواهم از سران فتنه سوال کنند؛ شما که گفتيد با حداکثر آمادگی به صحنه آمديد، در داخل و بيرون دانشگاه چقدر بوديد؟

وی ادامه داد: اوج تجمع آن‌ها در دانشگاه در اين روز شامل ۱۵۰۰ نفر بود. در بيرون از دانشگاه چه اتفاقی افتاد؟ آن‌ها در بيرون دانشگاه نتوانستند جمعيتی را ساماندهی کنند تا منتقل به دانشگاه شوند.

وی خطاب به سران اين جنبش پرسيد: از کدام پايگاه مردمی می‌گوييد، تلفن‌ها و مسير باز بود، کجا رفت آن ادعاهای شما در مورد پايگاه جنبش سبز؟ آن‌چه در ۱۶ آذر اتفاق افتاد برای جنبش سبز مفتضحانه بود. در اين روز دانشجويان مسلمان به صحنه آمدند و با شعارهای‌شان اين جنبش را درهم کوبيدند.

استاندار تهران در ادامه با اشاره به ماجرای هتک حرمت ساحت امام(ره) در حاشيه مراسم ۱۶ آذر و ادعاهای برخی مبنی بر اين‌که فيلم مربوط به صحنه پاره شدن اين عکس مونتاژ شده است، گفت: اگر عکس مونتاژ شده و صداوسيما تصويرسازی کرده، چرا پس از همان روز تا ديشب بی بی سی و صدای آمريکا اين صحنه را لحظه به لحظه نشان می‌دهند، حال ما دم خروس را باور کنيم يا قسم حضرت عباس شما را.

وی هم‌چنين با طرح اين سوال که " اين جريان کيست و چيست؟" به درخواست مجمع روحانيون مبارز برای برگزاری راهپيمايی در محکوم کردن توهين به ساحت امام راحل اشاره و اظهار کرد: مجمع روحانيون مبارز ـ که با کمال تاسف برخی از افراد آن مدعيان سينه چاک حمايت از امام هستند ـ و آن آقايی که به دروغ گفته وقتی خبر فوت امام را شنيد می‌خواست بميرد، ديروز تقاضای راهپيمايی کردند، اگر راست می‌گوييد، بياييد يک بيانيه بدهيد، راهپيمايی برای چه و برای چه کسی؟ البته اين کار بايد از طريق سازوکارهای قانونی آن پيگيری شود.

وی درباره سياست‌های اين جنبش برای محرم نيز گفت: آن‌ها برای محرم سياست پاتوق‌سازی را تعريف کرده‌اند، مبنی بر اين‌که يک جايی را شناسايی و نيروهای خود را در آن‌جا سازماندهی و هماهنگ کنند؛ يعنی يک مسجد ضرار. اگر کسی در جامعه و در بين مردم است و عشق امام حسين(ع) را دارد عزاداری می‌کند، اين چه کاری است؟

تمدن با بيان اين‌که " هدف عوامل فتنه‌های اخير اين است که يک پيراهن خونی به دست بگيرند و آن را علم عثمان کنند" به سياست مسوولان امنيتی در عدم درگيری با هواداران اين جنبش اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند متعال و تيزهوشی نيروهای امنيتی و مسوولان در برقراری نظم، هدف آنان محقق نشد و خون از دماغ کسی نيامد.

وی تاکيد کرد: دست‌اندرکاران امر حداکثر مدارا را با مردم دارند و تا به حال نيز چنين کرده‌اند. هرچند عده‌ای به دنبال اين هستند که کسی به آن‌ها متعرض شده و دستگيرشان کند تا قهرمان شوند، اما ما داغ اين قهرمانی‌ها را بر دل آن‌ها می‌گذاريم.

وی خواستار افشای ماهيت فتنه‌گران از سوی ائمه جماعت شد و گفت: ما حداکثر مدارا را در دستور کار داريم. جبهه جديدی در روبروی ما باز شده و هدف آن براندازی نرم است و تنها سلاح موثر ما اين است که از همين روش برای خنثی کردن توطئه آن‌ها استفاده کنيم.

استاندار تهران بار ديگر به ۱۶ آذر اشاره کرد و گفت: غروب ۱۵ آذر آقای موسوی از اصل غافلگيری استفاده کردند و اطلاعيه داد، جناب آقای هاشمی هم با آن سخنان‌شان روی آتش بنزين ريختند تا همه به صحنه بيايند، اما به قول معروف عدو شود سبب خير اگر خدا خواهد. من در جای ديگر هم گفتم در ۱۳ آبان دوستان خيلی مقيد نبودند اين‌طور که بايد و شايد برگزار شود اما حضور اين‌ها (فتنه گران) باعث شد ۱۳ آبان موج جمعيت ـ که همه شعار مرگ بر آمريکا می‌دادند ـ همه را متحير کند.

وی در پايان با اشاره به اين‌که " آن‌ها در ۱۶ آذر سعی در مصادره اين روز به نام خود داشتند" يادآور شد: به لطف خدا ۱۶ آذر نيز در همين مسير که بايد بيفتد ـ يعنی همان استکبارستيزی، ولايت‌پذيری ـ افتاد. لطف خدا مشمول حال ماست و طومار اين‌ها دارد درهم پيچيده می‌شود و ان‌شاءالله حق پيروز و باطل رفتنی است، کافی است هوشيار باشيم و به مسووليت خود عمل کنيم و خداوند نيز با ماست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016