دوشنبه 21 دی 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عبدالکريم سروش: دو طرف بايد برای مذاکرات جدی آماده شوند، جنبش سبز همگان را اعم از معتقد، غيرمعتقد، ليبرال و سوسياليست شامل می شود، جرس

شبکه جنبش راه سبز (جرس): عبدالکريم سروش فيلسوف، روشنفکر دينی و يکی از پنج امضاء کننده بيانيه موسوم به "خواسته های بهينه جنبش سبز" گفته است با وجود همه فشارها جنبش سبز همچنان بالنده و پابرجاست و حکومت بهتر است به جای خشونت بيشتر بپذيرد که راهی جز مذاکره با اين جنبش ندارد.

وی در مصاحبه با نشريه کريسشن ساينس مانيتور با اشاره به اينکه علی اکبر هاشمی رفسنجانی احتمالا در صدد آغاز مذاکرات آشتی ملی است گفت دو طرف بايد خود را برای گفتگوهای جدی آماده کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


عبدالکريم سروش در پاسخ به اين سوال که آيا حکومت می تواند جنبش سبز را سرکوب و محو کند گفت اين سرکوب اصلاحات بود که موجب ظهور جنبش سبز شد و خشونت بيشتر از جانب حکومت تنها به بدتر شدن اوضاع منجر می شود.

عبدالعلی بازرگان، عبدالکريم سروش، محسن کديور، اکبر گنجی و عطاء الله مهاجرانی هفته پيش خواسته های دهگانه جنبش سبز را که شامل مواردی همچون استعفای محمود احمدی نژاد، آزادی مطبوعات، آزادی زندانيان سياسی، آزادی اجتماعات واستقلال قوه قضائيه می شد ارائه کردند.

اين خواسته های "بهينه" چند روز پس از پيشنهادهای مير حسين موسوی برای عبور از بحران کنونی مطرح شد.

عبدالکريم سروش در مصاحبه ياد شده گفت بدنبال وقايع عاشورا که "نقطه عطف" جنبش سبز بود اين پنج نفر با توجه به شناخت نزديکی که از رهبران جنبش در ايران دارند تصميم گرفتند خواسته ها و اهداف اوليه اين حرکت را تشريح کنند.

وی افزود بر خلاف انقلاب اسلامی که فاقد تئوری بود و مردم تنها می دانستند چه چيزی نمی خواهند (يعنی شاه)، اين جنبش بايد بداند که مشخصا خواهان چيست.

او گفت جنبش سبز جنبشی تکثرگراست که همگان را اعم از معتقد، غيرمعتقد، ليبرال و سوسياليست شامل می شود.

به گفته وی خواسته های "بهينه" جنبش سبز مبتنی بر چهارچوب های تئوريکی است که با چشم غيرمسلح ديده نمی شود.

اين روشنفکر دينی تاکيد کرد به جز بند مربوط به "انتخابی کردن رئيس قوه قضائيه" هيچ تفاوت ديگری بين خواسته های اين پنج نفر و پيشنهادهای مير حسين موسوی نيست و در چهارچوب قانون اساسی کنونی است.

عبدالکريم سروش خاطرنشان کرد حتی اگر يکی از اين خواسته های دهگانه همچون آزادی مطبوعات و يا آزادی متفکران و فعالان سياسی از زندان اجرا شود فضای کشور به کلی متحول شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016