چهارشنبه 14 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ماهواره‌ بر سيمرغ رونمايی شد، توضيح جالب يک خبرگزاری، پارلمان‌نيوز

پارلمان‌نيوز: همزمان با روز ملی فناوری فضايی، چندين طرح مهم هوا-فضا صبح امروز چهارشنبه با حضور رئيس جمهور و وزرای "دفاع و پشتيبانی نيروهای مسلح" و "ارتباطات و فناوری اطلاعات" در تهران رونمايی و افتتاح شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در اين مراسم از ماهواره ملی طلوع، نمونه مهندسی ماهواره ملی مصباح دو، نمونه مهندسی ماهواره نويد علم و صنعت، نمونه مدل اوليه ماهواره‌بر سيمرغ و موتور ماهواره‌بر سيمرغ رونمايی، و نخستين مرکز پردازش تصاوير ماهواره ای ايران و آزمايشگاه سه بعدی مجازی ماهواره ای افتتاح شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ماموريت اصلی ماهواره ملی طلوع، تصويربرداری تک طيفی با تفکيک پذيری ۵۰ متر و ذخيره و ارسال داده های تصويری به ايستگاه های زمينی دريافت تصوير است که به اين منظور با ايستگاه های زمينی تله متری، ردگيری و فرمان و مرکز کنترل طرح قابليت تبادل داده های پايش و کنترل ماهواره ای را دارد.

با توجه به ويژگی های تصاوير ماهواره ای طلوع می توان کاربردهايی همچون نقشه برداری زمين در مقايس بزرگ، مطالعه و بررسی حوضچه های آبی و دريا، مشاهده و ارزيابی تخريب منابع انسانی، بررسی علوم کشاورزی، جنگلی و نظاير آن را برای اين تصاوير برشمرد.

مدار ماهواره طلوع از نوع ارتفاع پايين دايروی و ارتفاع مدار آن بيش از ۵۰۰ کيلومتر است و دو سال عمر مفيد برای آن پيش بينی می شود.

انرژی اين ماهواره را آرايه های خورشيدی بر روی بدنه و باطری های ثانوی تامين می کند.

ماهواره ملی مصباح دو از نوع ماهواره های مخابراتی است که در باند يو اچ اف کار می کند.

ماموريت اصلی اين ماهواره ذخيره و بازيابی اطلاعات، جمع آوری و پخش داده ها روی مناطق وسيع و پراکنده، خواندن از راه دور و ناوبری است.

هدف از توسعه طرح مصباح دو کسب دانش فنی، تحليل، ساخت و آزمايش ماهواره ای به صورت بومی، دستيابی به فضا از طريق طراحی و پرتاب يک ماهواره نزديک به زمين و ايجاد يک شبکه ارتباطی ماهواره ای برای ارتباط با کاربران در مناطق دورافتاده ايران يا ديگر نواحی جغرافيايی دنياست.

ماهواره نويد علم و صنعت نخستين ماهواره علمی دانشجويی کشور است که به صورت بومی ساخته شده و ماموريت آن تصويربرداری از زمين با وضوح تصوير ۷۵۰ متر مبتنی بر روش جاروبی و به صورت تک باند است.

نمونه مدل اوليه ماهواره‌بر سيمرغ که در ايران طراحی و ساخته شده قادر است با استفاده از نصب جديد و پيشرفته موتورهای سوخت مايع، انرژی لازم را برای قرار دادن ماهواره هايی تا وزن ۱۰۰ کيلوگرم در مدار ۵۰۰ کيلومتری زمين تامين کند.

موتور ماهواره‌بر سيمرغ از ترکيب چهار موتور ۳۲ تنی تشکيل شده است و می توان از آن در ماهواره‌برهايی با قدرت زيادتر در آينده استفاده کرد.اين موتور می تواند ماهواره هايی با وزن ۷۰۰ کيلوگرم را در مدار ۱۰۰۰ کيلومتری زمين قرار دهد.

در اين مراسم از تمبرهای يادبود ماهواره ملی طلوع، ماهواره ملی مصباح، ‌ماهواره نويد علم و صنعت و همچنين روز ملی فناوری فضايی با حضور رئيس جمهور رونمايی شد.

آقای احمدی نژاد از نمايشگاه دستاوردهای جديد هوا-فضا و نيز حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم ديدن کرد.

ــــــــــــــــ

* توضيح مهر: عليرغم تاکيدات رئيس جمهور محترم بر آزادی فعاليت همه رسانه ها در کشور، خبرگزاری مهر از مدتها پيش و. بدلايلی خارج از چارچوب های قانونی توسط نهاد رياست جمهوری از پوشش اخبار حوزه دولت و رئيس جمهور محترم محروم شده است. ولی اين خبرگزاری بدليل اهميت اطلاع رسانی صادقانه و پوشش موثرخبرها و تلاشهای مديريت اجرايی از يکسو و حقوق مردم و مخاطبين برای آگاهی از تحولات کشور از سوی ديگر ، در چارچوب قوانين جمهوری اسلامی ايران اعلام می دارد که اخبار حوزه های مذکور از منابع دولتی برداشت شده و لذا اين خبرگزاری پيشاپيش به جهت تاخير ايجاد شده در عرصه اطلاع رسانی از تمامی مخاطبان خود پوزش می خواهد. اگر چه اين رفتار غير حرفه ای عده ای اندک از متوليان نهاد رياست جمهوری خلاف صريح قانون و نيز تاکيدات رياست محترم جمهوری است ، اما سبب نمی شود که "مهر" به خاطر اين اقدام ناپسند ، زحمت کشان صادق قوه مجريه را از اطلاع رسانی تلاشهايشان محروم نمايد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016