جمعه 23 بهمن 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

فراخوان برای آزادی و برابری جنسيتی در ايران، ندای سبز آزادی

بيش از يک ماه پيش جمعی از فعالان زن ايرانی از همه مدافعان حقوق زنان، سازمان ها و شبکه های زنان دعوت کردند که برای حمايت از جنبش زنان و جنبش حقوق مدنی درايران وارد عمل شوند و در مارس ۲۰۱۰ اقدامات حمايتی و اعتراضی را تحت شعار " آزادی و برابری جنسيتی در ايران" سازمان دهند. از آنها خواستند اگر در ايران سرکوب همه جانبه اعمال می شود آنان در خارج ايران صدای خواهران شان در سراسر دنيا شوند و ازاين طريق همبستگی شان را به نمايش بگذارند. تاکنون بسياری از شبکه ها و سازمان های زنان و حقوق بشری به اين فراخوان پاسخ داده اند وبرخی در ماه مارس برنامه هايی ترتيب خواهند داد.اکنون زنان جهان هستند که همگان را به همبستگی با مردم ايران می خوانند. شما نيز دراين راه همسفر شويد. اسامی افراد و ديگر سازمان های حامی فراخوان و برنامه هايی که برگزار خواهند کرد به مرور اعلام خواهد شد

برای پايان دادن به خشونت و سرکوب در ايران، آزادی فوری بازداشت شدگان از همه مدافعان حقوق زنان، سازمان ها و شبکه های دفاع از حقوق زن و فمينيست های جهان دعوت می کنيم درهمبستگی با مبارزات حق طلبانه زنان در سراسر دنيا در حمايت از جنبش زنان و جنبش حقوق مدنی درايران وارد عمل شوند و در ماه مارس ۲۰۱۰ در سراسر جهان اقدامات حمايتی و اعتراضی را تحت شعار " آزادی و برابری جنسيتی در ايران" سازمان دهند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جنبش زنان ايران در سی سال گذشته از پيشگامان و پيشقراولان مبارزه برای آزادی و برابری در ايران بوده است. تبعيضات جنسيتی با ديگر تبعيضات قوميتی، مذهبی، سياسی، اقتصادی، طبقاتی ارتباطی تنگاتنگ دارد. از اين رو، مقاومت غيرخشونت آميززنان و مردان مدافع برابری جنسيتی - در حوزه های حقوقی، فرهنگی، اقتصادی و... - تاثير شايانی در رشد و گسترش جنبش دموکراسی خواهی داشته است. زنان ايران سال هاست که به شيوه های گوناگون فردی و جمعی و با برپائی کمپين های گوناگون برای تغيير قوانين نابرابر و ترويج خواست برابری در راه آزادی گام برداشته اند و در اين روند تهديد، توهين، بازداشت و زندان را به جان خريده اند و هم اکنون نيز بسياری از آنان در بند هستند.

پس از گذشت ۸ ماه از برگزاری دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری ايران و آغاز جنبش مردمی،گسترش روزافزون مبارزه دموکراسی خواهی مردم ايران با سرکوب بيشتر و خشن تری مواجه شده است. اعمال خشونت های روانی و فيزيکی، بازداشت، شکنجه، تجاوز و صدور و اجرای حکم های سنگين از زندان تا اعدام دايره خشونت عليه فعالان مدنی و سياسی ايران را افرايش داده است. در حال حاضردهها نفر زن اعم از فعالان جنبش زنان، جنبش سبز، جنبش دانشجويی، جنبش کارگری و فعالان مدنی و سياسی بازداشت شده و يا حکم های سنگين دريافت کرده اند و هر روز نام های تازه ای ليست محکومان مدنی و سياسی را طولانی تر می کند. در اين شرايط، همراه با گسترش دستگيری زنان فعال در جنبش سراسری و بويژه فعالان حوزه زنان، طرح تصويب لايحه های قانونی مروج تبعيض جنسيتی همچون لايحه حمايت خانواده سرعت گرفته است. به اين ترتيب، در سی امين سال تصويب کنوانسيون رفع کليه اشکال تبعيض عليه زنان (CEDAW) (که ايران امضا نکرده است)، ما سی امين سال تبعيض عليه زنان را در ايران طی می کنيم. سال هايی که تحت لوای شرع و قانون بر زنان تبعيض روا داشته می شود. در آستانه اجلاس پکن به علاوه ۱۵ (مارس ۲۰۱۰)، يعنی ۱۵ سال پس از برگزاری چهارمين کنفرانس جهانی زنان که نتيجه آن تهيه برنامه عمل برای دولت ها بود، دولت ايران به هيچيک از تعهدات خود برای رفع تبعيض از زنان عمل نکرده است.

در اين شرايط حساس، گسترش همبستگی جهانی همه زنان آزادی خواه و برابری طلب جهان با خواهران ايرانيشان و ديگر مدافعان حقوق برابر(اعم از زن ومرد) ، در گرو حمايت گسترده از جنبش دمکراسی خواهی مردم ايران است. جنبش های حقوق مدنی در ايران سال هاست با مردم خود و مردم جهان سخن می گويند و اکنون در سراسر جهان خود رسانه خويش گشته اند تا مدافعان آزادی و برابری را به همبستگی فراخوانند.

دعوت از مدافعان حقوق زن، گروه ها و شبکه های زنان برای همبستگی با زنان ايران
ما برای پايان دادن به خشونت و سرکوب در ايران، آزادی فوری بازداشت شدگان از همه مدافعان حقوق زنان، سازمان های دفاع از حقوق زن و فمينيست های جهان دعوت می کنيم درهمبستگی با مبارزات حق طلبانه زنان در سراسر دنيا در حمايت از جنبش زنان و جنبش حقوق مدنی درايران وارد عمل شوند و در ماه مارس ۲۰۱۰ در سراسر جهان اقدامات حمايتی و اعتراضی را تحت شعار " آزادی و برابری جنسيتی در ايران" سازمان دهند.

برای امضای اين فراخوان می توانيد به سايت http://irangenderequality.com/ مراجعه نماييد


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016