دوشنبه 3 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ايران دو مرکز جديد غنی‌سازی تأسيس می‌کند، دويچه وله

همزمان با خواست ژنرال پترئوس مبنی بر تشديد فشار بر ايران، جمهوری اسلامی اعلام کرد که در سال آينده دو پايگاه جديد اتمی خواهد ساخت. وزيران خارجه اتحاديه اروپا نيز در نشست امروز خود به مسئله تحريم‌ها عليه ايران می‌پردازند.

علی‌اکبر صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی ايران روز دوشنبه (۲۲ فوريه / ۳ اسفند) اعلام کرد که به دستور محمود احمدی‌نژاد «ممکن است» در سال آينده دو پايگاه جديد غنی‌سازی اورانيوم ساخته شود. وی گفت که سازمان انرژی اتمی هم‌اکنون در حال مکان‌يابی برای ساخت اين تأسيسات جديد اتمی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سانتريفوژهای جديد، "خبر خوش" جديد محمود احمدی‌نژاد

صالحی گفت که محمود احمدی‌نژاد در ۲۰ فروردين ماه قرار است يک خبر خوش به مردم ايران بدهد. به گزارش خبرگزاری ايسنا، رئيس سازمان انرژی اتمی که پيشاپيش خبر ساخت دو سايت غنی‌سازی را می‌داد، در مورد اعلام خبر خوش توسط رئيس دولت افزود: «آنجا مشخص می‌شود که ما از چه نوع سانتريفوژ‌هايی در سايت‌های جديد استفاده خواهيم کرد».

به گزارش خبرگزاری ايسنا، محمود احمدی‌نژاد گفته بود که جمهوری اسلامی در صدد ساخت ۱۰ پايگاه غنی‌سازی اورانيوم در مقياس تأسيسات غنی‌سازی نطنز است. به گفته‌ احمدی‌نژاد، در اين ۱۰ مرکز غنی‌سازی، لازم است ۵۰۰ هزار سانتريفوژی فعاليت داشته باشند. احمدی‌نژاد گفته است که آنها از نوع جديد خواهند بود و در جمهوری اسلامی طراحی شده‌اند.

از اين پس پايگاه‌های غنی‌سازی در دل کوه‌ها در مناطق مختلف ايران ساخته خواهند شد تا از هر نوع حمله‌ای ايمن باشند. اين موضوع را صالحی، رئيس سازمان انرژی اتمی اعلام کرده است.

متکی: آمانو باید "آب‌بندی" شود

يوکيا آمانو، مدير جديد آژانس بين‌المللی انرژی اتمی در گزارشی که هفته ‌گذشته در باره برنامه اتمی ايران به آژانس ارائه داد نوشت که بر اساس يک رشته اطلاعات موثق و قابل قبول، ايران در مسير دستيابی به سلاح اتمی است و هم‌اکنون در حال ساختن کلاهک اتمی است.

آژانس بين‌المللی از مقامات ايران خواستار همکاری بيشتر به منظور رفع هرگونه شبهه نسبت به فعاليت‌های نظامی اتمی در اين کشور شده است. اين برای نخستين است که آژانس بطور مشخص نسبت به مسلح شدن جمهوری اسلامی به سلاح اتمی ابراز نگرانی می‌کند.

در اين رابطه منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی در گفت‌وگويی که در شامگاه يکشنبه (۲۱ فوريه / ۲ اسفند) با شبکه خبری "العالم" داشت گفت که اين گزارش زير تأثير و فشار کشورهای غربی تهيه شده است.

به گزارش خبرگزاری ايسنا، متکی مدير آژانس بين‌المللی را «تازه‌کار» ناميد و گفت: «آقای آمانو به قول معروف که در زبان فارسی گفته می‌شود قدری بايد آب‌بندی شود تا نسبت به مسائل وقوف پيدا کند».

متکی گفت که ما به تمامی پرسش‌های آژانس بين‌المللی پاسخ داده‌ايم و «پذيرش با عدم پذيرش پروتکل الحاقی مسئله‌ای اختياری است».

سازمان‌های اطلاعاتی برنامه اتمی ايران را از نو ارزيابی می‌کنند

ژنرال ديويد پترئوس، فرمانده کل نيروهای نظامی آمريکا در حوزه خليج فارس خواستار برخورد شديدتر با جمهوری اسلامی شد. وی روز يکشنبه (۲۱ فوريه) در گفت‌وگو با شبکه خبری ان بی سی گفت، هرچند که توليد سلاح اتمی تهران کامل نشده است، ولی بايد بيش از پيش بر ايران فشار وارد آورد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه‌، پترئوس که فرمانده کل نيروهای آمريکا مستقر در عراق، افغانستان و خليج فارس است افزود که پيش از اين دولت آمريکا از تمام امکانات خود بهره گرفت تا با تهران به توافق‌هايی در اين زمينه برسد. ولی با توجه به رفتار رهبران تهران، شورای امنيت بايد يک رشته تحريم‌ها عليه اين کشور را به تصويب برساند. پترئوس در اين رابطه به گزارش اخير يوکيا آمانو، مدير آژانس بين‌المللی در مورد برنامه اتمی ايران اشاره کرد که ايران به احتمال بسيار در صدد ساخت بمب اتمی است.

به گفته‌اين ژنرال عالی‌رتبه ارتش آمريکا، سرويس‌ها و سازمان‌های اطلاعاتی و مخفی آمريکا هم‌اکنون در حال بررسی و ارزشيابی مجدد برنامه اتمی ايران هستند.

در سال ۲۰۰۷ تمامی ۱۶ سازمان و نهاد اطلاعاتی و مخفی آمريکا در گزارشی مشترک اعلام کردند که مقام‌های ايران برنامه توليد سلاح اتمی خود را به دليل فشارهای بين‌المللی در سال ۲۰۰۳ متوقف کرده‌اند و پس از آن نشانی حاکی از ادامه برنامه نظامی اتمی ديده نمی‌شود.

موضوع تحريم ايران در نشست وزيران خارجه اتحاديه اروپا

روز دوشنبه (۲۲ فوريه / ۳ اسفند) قرار است نشست وزيران خارجه کشورهای عضو اتحاديه اروپا در بروکسل برگزار شود. به گزارش خبرگزاری آلمان به نقل از‌ديپلمات‌های اروپايی، در اين نشست در مورد امکانات تشديد تحريم‌های شورای امنيت عليه ايران رايزنی خواهد شد. وزيران خارجه در اين نشست تصميمی اتخاذ نخواهند کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016