سه شنبه 4 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

کمک چهارصد ميليون دلاری دولت به حزب‌الله لبنان، ندای سبز آزادی

دولت جمهوری اسلامی چهارصد ميليون دلار به حزب الله لبنان کمک مالی کرد. به گزارش "ندای سبز آزادی" اين مبلغ با موافقت محمود احمدی‌نژاد، و در جريان سفر اخير مهرداد بذرپاش به لبنان در اختيار گروه شبه نظامی حزب الله قرار گرفته است.

پيش از اين کمک های مالی حکومت ايران از طريق شعب بانک صادرات در بيروت به حزب الله پرداخت می شد اما ظاهرا پس از تحريم بين المللی اين بانک و حساسيت های ايجاد شده در باره فعاليت آن، انتقال نقدی پول و استفاده از اعتبارات سفارت ايران در لبنان، جايگزين نقل و انتقالات بانکی شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گزارش خبرنگار "ندای سبز آزادی" به منظور انتقال پنهانی کمک های مالی حکومت ايران به حزب الله، ماه گذشته و به بهانه هفته دوستی مردم ايران و لبنان، يک برنامه فرهنگی در اين کشور تدارک ديده شد و همزمان مهرداد بذرپاش معاون محمود احمدی نژاد نيز به بيروت سفر کرد تا در پوشش اين مراسم فرهنگی و به دور از چشمان رسانه ها، چهار صد ميليون دلار پول را به حزب الله تقديم کند.

اين گزارش همچنين حاکيست، يکی از شبهه نظاميان حزب الله که پس از پايان جنگ سی و سه روزه مسووليت دريافت کمک های ايران برای بازسازی ضاحيه جنوبی (پايگاه حزب الله در جنوب بيروت) را بر عهده داشته است، به اتهام اختلاس تحت تعقيب قرار گرفته است. گفته می شود همين تجربه و نيز شبهات بسياری که درباره نحوه استفاده از کمک های نقدی ايران پس از جنگ ۲۰۰۶ وجود دارد باعث شده تا نماينده احمدی نژاد عهده دار انتقال ارز و هماهنگی های لازم شود.

حزب الله لبنان تنها سازمان خارج از ايران است که با ايدئولوژی حکومت دينی و رهبری ايران پيوند خورده است. اين گروه پس از پيروزی انقلاب اسلامی با کمک ايران در لبنان تأسيس شده و هنوز از ايران کمک مالی می گيرد. در سال‌های نخستين تاسيس اين گروه نظامی- سياسی، سپاه پاسداران ايران نيروهای خود را جهت آموزش نظامی نيروهای حزب‌الله لبنان به اين منطقه فرستاده بود.

در حوادث پس از انتخابات و همچنين روز انتخابات، شماری از رسانه‌های داخلی و خارجی و تنی چند از وبلاگ‌نويسان ايرانی هويت برخی از سران حزب الله در درگيری‌های تهران را فاش کردند. همان‌طور که در عکس اين خبر هم مشاهده می‌کنيد حسين منيف اشمر:

که برادر دو شهيد معروف استشهادی حزب الله لبنان علی منيف اشمر و محمد اشمر است و از سال ۱۳۷۴ در ايران بسر می برد، ضمن عضويت در سپاه پاسداران از اعضای دفتر نمايندگی حزب الله لبنان در ايران هم هست، در روز حمله به ستاد مهندس موسوی واقع در قيطريه تهران حضور فعالی داشته است. حاضران در ستاد قيطريه به مسلح بودن اشمر و ضرب و شتم نيروهای فعال ستاد موسوی توسط وی و همکارانش شهادت داده‌اند.
به نظر می‌رسد اين‌گونه بده‌بستان‌های مالی-نظامی ميان ايران و حزب الله لبنان که از ديرباز سابقه داشته است در دوره محمود احمدی‌نژاد به اوج رسيده است. به و نظر می‌رسد آن قدر که محمود احمدی‌نژاد اصرار به پشتيبانی و حمايت مالی از حزب‌الله لبنان را دارد آنان برای مردم ايران و آزادی های از دست رفته‌شان نگران نيستند.

پس از کودتای ۲۲ خرداد، سيد حسن نصرالله، رهبر حزب الله لبنان بدون موضع‌گيری در برابر خشونت‌های صورت گرفته عليه مردم ايران پيروزی چهل‌ميليونی احمدی نژاد را تبريک گفت. همچنين شيخ نعيم قاسم معاون دبيرکل حزب الله لبنان گفت: "اختلاف نظرات ميان جناح های ايران، مسائلی هستند که به مردم آن کشور مربوط است. هميشه اختلاف ديدگاه وجود دارد. اين طبيعی و عادی است."وی در عين حال خاطر نشان کرد حزب الله برای راهنمائی های کلی سياسی و ايدئولوژيک به آيت الله علی خامنه ای رهبر ايران نگاه می کند. اين موضع‌گيری البته اتفاق جديدی نبود. حزب‌الله بارها پيش از اين نيز اعلام کرده بود که به مدل جمهوری اسلامی در ايران برای برپايی حکومت اسلامی در لبنان توجه دارد.

اين‌ها همه در حالی است که محافل خبری لبنان و خصوصا جناح اکثريت در پارلمان لبنان از احتمال جنگ افروزی ايران در منطقه با هدف غلبه بر مشکلات داخلی ابراز نگرانی می کنند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016