سه شنبه 4 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: ايران از آمريکا شکايت می‌کند، محورهای نامه ايران به آژانس، ايران محبوبترين کشور نزد ملت‌های دنياست، مهر

ـ در سفر احمدی نژاد به سوريه خبر خوشی در راه است
ـ ريگی مهره آمريکا بود
ـ شرط مبادله سوخت

قطعی شدن همکاری ايران و پاکستان در زمينه خط لوله صلح،اخبار خوش توافقات سفر رئيس جمهور به سوريه، زمان سفر رئيس جمهور برزيل به تهران، شرط ايران برای تبادل سوخت، محورهای نامه ايران به آژانس، موضع گيری درباره انجام ترور مقام حماس با گذرنامه اروپايی از جمله مهمترين محورهای نشست اين هفته سخنگوی وزارت امور خارجه با خبرنگاران بود.
به گزارش خبرنگار مهر، رامين مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه صبح امروز در نشست هفتگی خود با خبرنگاران داخلی و خارجی که در محل وزارت خارجه برگزار شد در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با موضوع سفر رئيس جمهور به سوريه که قرار است اواخر هفته جاری صورت گيرد اظهار داشت: دکتر احمدی نژاد روز پنجشنبه به منظور توسعه روابط دو جانبه ايران و سوريه عازم دمشق خواهد شد.

وی با اشاره به جايگاه جمهوری اسلامی ايران در منطقه گفت: ما موقعيت بسيار ممتازی در منطقه داريم و جمهوری اسلامی ايران برای توسعه همکاری ها جايگاه بسيار مهمی دارد. بر همين اساس رايزنی مستمر با کشورهای مختلف در دستور کار ايران قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


ايران محبوبترين کشور نزد ملت های دنياست

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگاری که آيا اين سفر و نيز سفر وزرای دفاع و کشور به قطر با تهديدات اخير رژيم صهيونيستی ارتباطی دارد، خاطر نشان کرد: اين سفرها نشاندهنده عمق دوستی و صميمت و نيز همکاری ها و برنامه ريزی ها برای رشد منطقه است. البته صهيونيست ها برای ايجاد جنگ روانی و تبليغاتی سعی می کنند نگرانی هايی ايجاد کنند و خطر فرضی را به جای خود معرفی کنند تا مردم از خطر خودشان منحرف شوند اما مردم ما و نيز ملت های منطقه بسيار آگاه هستند.

وی تاکيد کرد: کشور ما محبوبترين کشورها نزد ملت ها و افکار عمومی دنياست و رژيم صهيونيستی نيز روز به روز رسوا تر می شود.

کاکاوند بيگناه است

سخنگوی دستگاه ديپلماسی در پاسخ به سئوال خبرنگاری در رابطه با کارشکنی فرانسه در آزاد کردن کاکاوند تبعه ايرانی زندانی در اين کشور، بيان داشت: اتباع ايرانی با طراحی هايی که از قبل انجام می شود توسط آمريکايی ها ربوده می شوند و اين کشور برای اتباع ما دام می گذارد و به تجار ما اتهاماتی را وارد می کند و اين روند کار درستی نيست و غير اخلاقی به شمار می رود بارها تذکر داده ايم که آمريکا نسبت به عملکرد خود در اين رابطه تجديد نظر کند چون با اين روش ها نمی توان به ملت ايران فشار آورد انتظارما از کشورهای ثالث اين است که تحت تاثير فشارهای سياسی قرار نگيرند.

مهمانپرست با بيان اينکه کاکاوند تاجر ايرانی است که بيگناهی او محرز است، گفت: انتظارمان اين است که فرانسه هر چه سريعتر برای آزادی وی اقدام کند.

تحرکات آمريکا نشانه مستاصلی

يکی از خبرنگاران از سخنگوی دستگاه سياست خارجی در رابطه با سفر اخير وزير خارجه آمريکا به منطقه و ديدارهای او سئوال کرد که اين سفرها می تواند کارشکنی در روابط ايران و عربستان باشد و مهمانپرست در پاسخ اظهار داشت: اين تحرکات نشاندهنده مستاصلی برخی کشورها در به سرانجام رسيدن طراحی هايشان و توطئه های آنان است و وقتی که نااميد می شوند دست به اين تحرکات می زنند.

تناقضات در سياست خارجی آمريکا مشهود است

مهمانپرست همچنين تاکيد کرد: در سياست خارجی آمريکا تناقضات و مشکلات متعددی ديده می شود و لابی صهيونيستی برای تحريک مقامات آمريکا نسبت به انجام اقدامات غير قانونی فعال است.

ريگی توسط آمريکا حمايت می شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سئوالی در خصوص دستگيری سرکرده گروهک تروريستی در شرق کشور تصريح کرد: جزئيات دستگيری ريگی از سوی مقامات امنيتی به زودی اعلام خواهد شد اما نکته مهم اين است که سرکرده يک گروهک تروريستی با زير پا گذاشتن اصول انسانی دست به جنايات متعدد می زد و توسط آمريکا نيز حمايت می شد و اين يک رسوايی ديگر برای کشورهای مدعی حقوق بشر است.

ريشه تنش های امنيتی منطقه ۲۰ هزار کيلومتر دورتر

وی با اشاره به قرار داشتن نام جندالله در ليست گروهک های تروريستی کشورهای اروپايی ابراز داشت ريشه تنش های امنيتی و سياسی منطقه از ۲۰ هزار کيلومتر دورتر هدايت می شود.

رد قرار مبحوح با مقامات ايرانی در دبی

سخنگوی دستگاه سياست خارجی در پاسخ به سئوالی ادعای رسانه های غربی مبنی بر اينکه محمود المبحوح پيش از ترور قرار بوده با مقامات ايران در دبی ديدار کند را رد کرد و گفت: اين موضوع صحت ندارد.

وی در اين باره اضافه کرد: اينکه فردی را انتخاب کنند و ترور او توسط بالاترين مقامات رژيم نامشروع صهيونيستی تصويب شود و در دستور کار قرار بگيرد و با گذرنامه سياسی نيز دست به اين کار می زنند رسواترين اقداماتی است که حمايت غرب از رژيم نامشروع و جنايتکار صهيونيستی که سمبل تروريسم دولتی است را نشان می دهد.

ايران از آمريکا شکايت می کند

مهمانپرست در پاسخ به يکی ديگر از سئوالات در رابطه با راهکارهای وزارت امور خارجه برای استيفای حقوق اتباع ايرانی زندانی در آمريکا تصريح کرد: غير اخلاقی ترين روش ها توسط آمريکا در رابطه با اتباع ايرانی در پيش گرفته شده آنان از طريق ايميل اتباع ما را برای خريد و فروش برخی اقلام تشويق می کنند و بعد می گويند اين اقلام کاربرد دوگانه دارد و آنان را بازداشت می کنند و بدون رسيدگی به اتهاماتشان، آنان را زندانی می کنند و هيچ حقوق کنسولی در رابطه با آنان رعايت نمی کنند و ما توصيه می کنيم آمريکا دست از اينگونه اقدامات بردارد و ما با تمام ظرفيت های حقوقی و سياسی به استيفای کامل حقوق شهروندان ايرانی می پردازيم و به شدت نسبت به اتباع خود حساس هستيم و در رابطه با اقدامات آمريکا نيز شکايت خواهيم کرد و اقداماتی را نيز شروع کرده ايم که برخی از اين اقدامات به نتيجه رسيده است.

اتهامات به ايران در عراق انتخاباتی است

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه برخی در داخل عراق نسبت به دخالت ايران در امور داخلی اين کشور اتهاماتی را مطرح می کنند، يادآور شد: مطالبی که اظهار می شود عمدتا مربوط به انتخابات عراق است و برخی افراد سعی می کنند ارتباط خوب عراق با کشورهای همسايه به خصوص ايران را مخدوش جلوه کنند و در آن خلل ايجاد کنند اما همه اين مسائل ربط مستقيم به انتخابات عراق دارد و کسانی که نسبت به توفيق در اين انتخابات نا اميد هستند اتهامات بی اساس می زنند اما اين رويکرد تاثيری در مردم عراق نخواهد داشت و ما برای مردم عراق آرزوی توفيق داريم.

اوروديف در دستور کار

مهمانپرست در پاسخ به يکی از خبرنگاران که پرسيد سهم ۱۰ درصدی ايران از کارخانه غنی سازی فرانسه موسوم به اوروديف به چه صورت پيگيری می شود، تاکيد کرد: قراردادهای ما با برخی کشورهای غربی که برای ايران حقوقی ايجاد کرده باشد اما اين کشورها زير بار آن نروند را پيگيری می کنيم و از آن کوتاه نخواهيم آمد و از همه مجال های حقوقی برای پيگيری آن استفاده می کنيم اما اطلاع مردم دنيا ازعدم پايبندی کشورهای غربی به تعهدات نشان می دهد که عليرغم همه ادعاهای آنان ما نمی توانيم به تعهدات آنان اعتماد کنيم و مردم ما نسبت به اين کشورها بی اعتماد هستند.

کشورهای غربی نگران برنامه هسته ای ايران نباشند

وی در خصوص اظهار نگرانی وزير خارجه ايتاليا نسبت به برنامه هسته ای ايران، گفت: کشورهای اروپايی و ايتاليا نبايد در رابطه با برنامه هسته ای ايران نگران باشند چون فعاليت های ما تحت نظارت آژانس و با همکاری بازرسان آن در چارچوب اهداف انسانی و به منظور تامين نيازهای داخلی انجام شده است.

وی تبليغات صورت گرفته در رابطه با اين موضوع را اينگونه تشريح کرد که برخی کشورها در صددند با پرداختن به موضوع ايران مهمترين بندهای ديگر ان پی تی را در حاشيه قرار دهند چرا که عاری شدن جهان از سلاح هسته ای و خلاء سلاح کشورهای دارنده سلاح اتمی يکی از بندهای ان پی تی است که بايد در رابطه با آن اقدام شود.

از ان پی تی خارج نمی شويم و تعهدات بيشتر را هم نمی پذيريم

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی مبنی بر اينکه آيا با توجه به گزارش اخير مدير کل آژانس بين المللی انرژی اتمی ايران قصد کاهش همکاری با آژانس و يا خروج از ان پی تی را دارد، تصريح کرد: قصد نداريم از ان پی تی خارج شويم و همکاری هايمان را با آژانس ادامه می دهيم.

دستياری ويژه وزير خارجه ادامه داد: ضمن اينکه قصد خروج از ان پی تی را نداريم لزومی هم نداريم همکاری های خود را فراتر از چارچوب تعهدات دنبال کنيم.

۲ نکته خلاف در گزارش آمانو

وی با اشاره به گزارش اخير مدير کل جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی يادآور شد: در اين گزارش دو نکته خلاف بين ذکر شده بود يکی اينکه ايران بدون حضور بازرسان غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز کرده در حاليکه با درخواستی که ايران از آژانس داشت دو نفر از بازرسان در هنگام آغاز غنی سازی ۲۰ درصدی حضور يافته بودند و در فيلم ها نيز حضور اين دو مشخص است.

سخنگوی وزارت خارجه پرداختن به بحث مطالعات ادعايی را خلاف ديگر گزارش آمانو عنوان کرد و گفت: در حاليکه البرادعی در گذشته موضوع مطالعات ادعايی را با اشاره به بدون سند و مدرک بودن آن مطرح می کرد به علت بی دقتی کارشناسان آژانس و بی توجهی آمانو بحث مطالعات ادعايی به صورت اشتباهی در گزارش مدير کل آژانس ذکر شده است.

مهمانپرست ابراز اميدواری کرد که آمانو اشتباهات خود را در گزارش اخير اصلاح کند و گفت: سفير ما در آژانس پيگير اين موضوع است.

توصيه به آمانو

مهمانپرست با اشاره به بی تجربه بودن مدير کل جديد آژانس بين المللی انرژی اتمی گفت: اميدواريم که آمانو با گذر زمان و کسب تجربيات بيشتر در تهيه گزارش های خود با دقت بيشتر عمل کند.

ايران به آژانس نامه نوشت

سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر که در رابطه با نامه جديد جمهوری اسلامی ايران به آژانس بين المللی انرژی اتمی تصريح کرد: طی نامه ای که به آژانس ارسال کرده ايم مجددا آمادگی کشورمان برای همکاری با آژانس به منظور تامين نيازهای سوخت رآکتور تهران نقطه نظرات خود را اعلام کرده ايم.

وی اضافه کرد: اگر شرايط ما از سوی طرف مقابل تامين شود ايران برای تبادل سوخت آمادگی دارد.

مهمانپرست ابراز اميدواری کرد که شرايط مورد نظر ايران مورد پذيرش طرف مقابل قرار گيرد گفت: اگر شرايط ايران پذيرفته شود همچنان راه تعامل و همکاری باز است.

سخنگوی وزارت خارجه همچنين گفت: ايران در نامه خود به آژانس ايرادات گزارش اخير مدير کل آژانس را برشمرده و خواستار اصلاح آن شده است.

ترور مقام حماس باعث شرمندگی اروپايی هاست

وی در پاسخ به سئوال ديگر خبرنگار مهر که با اشاره به ترور يکی از مقامات حماس در دبی با استفاده از گذرنامه های اروپايی صورت گرفته، تصريح کرد: ترور اخير در دبی رسوايی رژيم صهيونيستی در انجام ترورها آن هم به شکل دولتی و نيز رسوايی برای کشورهای اروپايی بود که بر خلاف مقررات کنوانسيون وين با استفاده از گذرنامه های سياسی و ديپلماتيک همکاری مستقيم يا غير مستقيم در انجام اين ترور را نشان داده است.

مهمانپرست ادامه داد: استفاده از گذرنامه اروپايی درترور دبی باعث شرمندگی اروپايی ها است و کشورهای مدعی حقوق بشر که همواره از اين ابزار برای فشار به کشورها استفاده می کنند چگونه می توانند جوابگوی ملت ها در همکاری با تروريسم دولتی آن هم از سوی رژيمی که وجودش سراسر نامشروع و به اقدامات تروريستی منوط است باشد.


واکنش به خبر احکام سنگين برای اتباع ايران در عراق

خبرنگاری از سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران پرسيد که برخی رسانه ها خبر داده اند برای تعدادی از اتباع ايرانی در کشور عراق احکام سنگين صادر شده است آيا اين خبر را تاييد می کنيد که مهمانپرست در پاسخ تصريح کرد: متاسفانه برخی از اتباع ايرانی به خاطر شوق زيارت عتبات عاليات به صورت غيرمجاز وارد عراق می شوند و ما خواهش کرديم که مردم در چارچوب قانونی به عراق سفر کنند علاوه بر اين برخی نيز به اتهام حمل مواد مخدر دستگير شده اند که در صورت نظارت بيشتر ماموران انتظامی در مرز ايران و عراق اين موارد پيش نخواهد آمد.

وی ادامه داد: در چارچوب ديدارهای مستمر کنسولی و پيگيری های مستمر دائما تعدادی از ايرانيان در عراق آزاد می شوند اما در مناسبت های بعدی تعداد ديگری گرفتار می شوند.

مبادله فقط در خاک ايران

مهمانپرست در پاسخ به سئوال خبرنگار فرانسه مبنی بر اينکه کشورهای غربی اعلام آمادگی کرده اند در کشور ثالث مبادله اورانيوم انجام شود و آيا ايران با اين مبادله موافق است، گفت: ما برای مبادله آمادگی داريم هر چند مشروط کردن تامين سوخت رآکتور تهران که نيازهای انسانی و دارويی را تامين می کند به مبادله کار درستی نيست اما ايران برای تعامل سازنده آمادگی خود را برای مبادله سوخت اعلام کرده است که حتما اين تبادل بايد در خاک کشور باشد.

هند پيشنهاد داشته باشد بررسی می کنيم

خبرنگاری از سخنگوی وزارت خارجه پرسيد مقامات هند اعلام کرده اند اگر پاکستان از پروژه خط لوله حذف شوند آماده همکاری برای انتقال گاز ايران به هند هستيم، نظر شما در اين رابطه چيست که مهمانپرست تاکيد کرد: همکاری ايران با پاکستان در پروژه خط لوله صلح قطعی شده اگر کشورهای ديگر مايل به ملحق شدن به اين خط لوله هستند درخواستشان را بدهند بررسی می کنيم.

ابراز اميدواری به توسعه مناسبات تهران - توکيو

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی در رابطه با سفر رئيس مجلس شورای اسلامی به ژاپن با بيان اينکه اين سفر به دعوت همتای آقای لاريجانی انجام شده است، خاطر نشان کرد: ايران و ژاپن ظرفيت های متعددی برای توسعه همکاری ها دارند و با روی کار آمدن دولت جديد در ژاپن اميدواريم ظرفيت های همکاری دو کشور برای توسعه مناسبات بيشتر شود.

محکوم کردن حملات موشکی در افغانستان

مهمانپرست در پاسخ به سئوالی حمله به مردم افغانستان توسط نيروهای ناتو را حمله به حاکميت افغانستان عنوان و آن را به شدت محکوم کرد.

برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در ايران

سخنگوی دستگاه ديپلماسی جمهوری اسلامی ايران در خصوص برگزاری انتخابات پارلمانی عراق با اشاره به اينکه بيشترين اتباع عراقی خارج از اين کشور در آمريکا و ايران به سر می برند، گفت: صندوق های زيادی برای اتباع عراقی مقيم ايران در انتخابات آتی پيش بينی شده و عراقيان می توانند با اطمينان خاطر و آرامش برای تعيين سرنوشت خود اقدام کنند.

رئيس جمهور برزيل ارديبهشت در تهران

يکی از خبرنگاران با بيان اينکه رسانه ها به نقل مقامات برزيلی اعلام کرده اند رئيس جمهور اين کشور ۲۵ ارديبهشت به تهران سفر خواهد کرد گفت آيا اين زمان قطعی است، که سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ گفت: سفر رئيس جمهور برزيل به ايران قطعی است و با توجه به روابط خوب دو کشور ميزبان هيئت خوبی از برزيل خواهيم بود و زمان انجام اين سفر نيز در همين حول و حوش است.

احمدی نژاد پنجشنبه در دمشق /خبر خوشی در راه است

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سئوالی اعلام کرد که رئيس جمهور روز پنجشنبه هفته جاری در راستای توسعه مناسبات دو جانبه به سوريه می رود و همچنين گفت: ايران و سوريه روابط استراتژيکی دارند و در اين سفر توسعه همکاری های دو جانبه بررسی می شود.

مهمانپرست افزود: در سفر رئيس جمهور به دمشق توافقاتی خواهد شد که خبرهای خوش آن متعاقبا اعلام می شود و در رفت و آمدهای اتباع دو کشور تاثير مثبت خواهد داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016