پنجشنبه 6 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

وزير سابق بهداشت: ريشه تحميل عقيده کوفيان بر امام علی‌ اعتقاد به سکولاريسم بود مشکل امروز ما هم همين است، مهر

ـ ولی فقيه نقشی در اقدامات اجرايی ندارد

قم – خبرگزاری مهر: وزير سابق بهداشت در توضيح نقش ولی فقيه در مديريت جامعه اسلامی گفت: ولی فقيه در مواضع و اقدامات دستگاه اجرايی دخالت نمی‌کند. طبق قانون اساسی تنها به حراست از مبانی نظام می‌پردازند و مسئولان اگر نتوانستند از عقل به درستی استفاده کنند ، ولی فقيه راه را روشن می‌کنند.
به گزارش خبرنگار مهر در قم، کامران باقری لنکرانی شامگاه چهارشنبه در نشست "شعار در خط امام، عمل در خط نفاق" که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم برگزار شد اعتقاد به سکولاريسم را يکی از دلايل چرخش تفکرات دانست و اظهار داشت: ريشه تحميل عقيده کوفيان بر امام علی‌(ع) چه در جنگ صفين و چه در انتخاب حکم در ماجرای حکميت، همين اعتقاد به سکولاريسم بود و مشکل امروز جامعه ما نيز همين است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی با بيان نمونه‌هايی از اين مسائل در طول انقلاب اسلامی گفت: اگر می‌بينيم عده‌ای در گذشته طرفدار اقتصاد سوسياليستی بودند و بخش‌های خارج از دولت مانند بازاريان را عده‌ای زياده‌خواه می‌دانستند، امروز خواهان اقتصاد بازار آزاد شده‌اند، به اين دليل است که محور عقايد‌شان تجربيات شخصی و نه دين بوده است.

لنکرانی که در حال حاضر رئيس دانشکده علوم پزشکی دانشگاه شيراز است، با بيان خاطره‌ای عنوان کرد: سال ۶۷ در دانشگاه شيراز يکی از همين آقايان را ديديم که چون دادستان شيراز فلان استاد چپ گرا را اعدام نکرده، از دانشگاه قم قهر کرد و با کلی وساطت و خواهش حاضر به بازگشت شد. اما همين آقا امروز طرفدار آزادی در دانشگاه شده است. اين آدم نه آن موضعش مبنا داشت و نه موضع امروزش مبنای محکمی دارد.

باقری لنکرانی گفت: با توجه به اين مسأله بايد سعی کنيم اعمالمان را بر مبنای دين قرار دهيم و در امور دينی اهم و مهم کنيم، مانند ماجرای تعطيلی حج، که نبود حج را بر حج بدون مراسم برائت اهم دانستيم.

وی با بيان اينکه در جامعه ما همه خود را بهترين می‌دانند و از مردم تبعيت طلب می‌کنند ادامه داد: در اين فضا بايد هشيار بوده و به مبنای افراد دقت کنيم و برای شناخت حق به حجت‌های خداوند يعنی عقل و ولايت فقيه متمسک شويم.

وی در توضيح نقش ولی فقيه در جامعه اسلامی گفت: ولی فقيه در مواضع و اقدامات اجرايی دخالت نمی‌کند . تنها به حراست مبانی نظام می‌پردازند و ما اگر نتوانستيم از عقل به درستی استفاده کنيم ولی فقيه راه را روشن می‌کنند.

لنکرانی در ادامه با اشاره به دخالت بيگانگان در اداره امور کشور عنوان کرد: عده‌ای می‌گويند در ايران انتخابات آزاد برقرار کنيم. ما از اين آقايان يعنی دولت آمريکا و دولت فخيمه انگليس می‌پرسيم چرا به دوستان خود در منطقه که تمام سمت‌ها را در مجلس و دولت بين فاميل و خاندان خود تقسيم می‌کنند و يک انسان را به دليل نماز خواندن روی مهر چندين روز زندانی می‌کنند اشکال حقوق بشری و انتخابات آزاد نمی‌گيريد؟

وی دليل اين رفتار‌های متناقض را ميل به برتری طلبی دانست.

خودتان پرتقال فروش را پيدا کنيد

لنکرانی در پاسخ به سؤال يکی از دانشجويان که علت برکناری وی را جويا شد، گفت: برای وزارت دو شرط اوليه وجود دارد و يک شرط کامله. خواست فرد و رئيس جمهور شروط اوليه و رأی مجلس شرط کامله است. خوب شما خودتان پرتقال فروش را پيدا کنيد.

دل کندن از عزيزان کار سختی است

وی در مورد عاقبت دو پهلو سخن گفتن بعضی خواص نيز گفت: تلاش ما در ادامه راه انقلاب و رسيدن به حکومت حضرت حجت، داشتن کمترين ريزش است؛ اما اصل، انقلاب است. اگر کسی در مقابل انقلاب ايستاد انقلاب با او شوخی ندارد. البته امتحانات نيز بسيار مشکل است. دل کندن از عزيزان و سپردن آنها به قانون کار سختی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016