پنجشنبه 6 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

عضو فراکسيون امنيت ملی مجلس: اگر حکم قاضی بر اعدام بود، بايد اعدام شوند، فرارو

فرارو- کمتر کسی حاضر به مصاحبه در مورد اظهارات اخير سيد حميد روحانی شد. از اصلاح‌طلبان و هم تشکلی‌ سابق -مجمع روحانيون مبارز- روحانی گرفته تا ميانه‌روهای اصولگرا هيچ کدام در مورد اين موضوع صحبت نکردند، يا به نحوی پيچاندن يا به صراحت گفتند... مثلا يکی از اعضای برجسته مجمع روحانيون مبارز معتقد بود که اظهارات روحانی ارزش پرداختن ندارد، او توصيه کرد که ما نيز به اين موضوع نپردازيم. اما به هر رو يک عضو فراکسيون امنيت ملی و سياست خارجی در مورد اين اظهارات با بيان اين که بنده اعتقاد راسخ بر اين دارم که در کشور هيچ بحرانی وجود ندارد، گفت: «اگر بحرانی هم هست راه حلش عدالت است، يعنی محاکمه بر اساس قوانين اسلامی. حال اين چه زندان باشد چه اعدام.»



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


اظهارات سيد حميد روحانی که در يک نشريه دانشجويی کم تيراژ منتشر شد، آنقدر جنجالی بود که ديروز و امروز در برخی روزنامه‌ها و سايت‌های خبری انعکاس يافت. مهمترين بخش گفت‌وگوی روحانی با اين نشريه دانشجويی آنجايی بود که او به تشابه سازی تاريخی بين حوادث پس از انتخابات با جريانات سال ۶۷ پرداخت. اين مورخ تاريخ انقلاب با اشاره به اينکه اعدام‌ها در سال ۶۷ توانست چشم فتنه را در بياورد و ريشه جريان را بخشکاند؛ گفت: «من فکر می‌کنم در فتنه اخير هم اگر يک چنين برخورد قاطع جدی و انقلابی انجام نشود، اين مشکل ادامه دار می‌شود.»

حميد روحانی که رياست بنياد تاريخ پژوهی ايران معاصر را بر عهده دارد همواره به اظهاراتش که به عقيده برخی تند و به دور از مدار اعتدال گرايی است شناخته می‌شود. ولی آيا پيشنهاد سيد حميد روحانی برای برون رفت از بحران حوادث بعد از انتخابات مناسب است يا نه؟ آيا بحران آن گونه که او می‌گويد ادامه‌دار است؟

محمود احمدی بيغش عضو فراکسيون امنيت ملی و سياست خارجی مجلس در اين باره به خبرنگار «فرارو» گفت: «بنده اعتقاد راسخ بر اين دارم که در کشور هيچ بحرانی وجود ندارد و مملکت ايران در بهترين ثبات سياسی و امنيتی به سر می برد و اگر بحرانی هم هست راه حلش عدالت است، يعنی محاکمه بر اساس قوانين اسلامی. حال اين چه زندان باشد چه اعدام .»

اين نماينده اصولگرا در پاسخ به اين سوال که آيا تشابه سازی تاريخی آقای روحانی رويکردی درست به مسايل کشور است، اظهار داشت: «بحث تشابه سازی تاريخی کاملا درست است. انقلاب ما هر ده سال يکبار با بحران در بين خواص مواجه می شود. و البته اين با بخش ابتدايی حرف‌های من تناقض ندارد. بحران بوده ولی الان تمام شده. اگر دقت کنيد سال ۶۸ بحران مرحوم منتظری را داشتيم، ده سال بعد از اين حادثه بحران وجود اصلاحاتی‌ها و حوادث ۱۸ تير۷۸ به وجود آمد که وزارت کشور به اتاق جنگ آقايون اصلاح طلب‌ها تبديل شده بود و ده سال بعد هم حوادث اخيررو داشتيم که بازهم ميان خواص بود.»

وی افزود: «تصور من اين است که همه اين اتفاق‌ها ريشه شان يکی است و در اتاق فکر استکبار طراحی می شود. برای اينکه سندی برای اين سخن داشته باشيم می گوييم که از بحران‌ها چه کسانی استفاده ميکنند؟ چه کسانی عده‌ای از خواص ما را به بيراهه می‌کشند؟ جوابش هم مشخص است؛ اسکتبار.»

احمدی بيغش در ادامه با اشاره به حوادث پس از انتخابات چنين ادامه داد: «من معتقدم همه کسانی که از جريان پس از انتخابات دستگير شده‌اند، بايد محاکمه شوند و بعد از محاکمه اگر حکم قاضی بر اعدام بود حتما بايد اعدام شوند. دستگاه قضايی ما صدرصد عدالت را اجرا می‌کند. نمونه‌اش هم دستگيری جانی‌ترين جنايت کار، ريگی است. برای دستگاه اطلاعاتی ما اين امکان بود که‌ او را ۲۴ ساعت قبل به درک واصل کند اما نکرد. چرا که اعتقاد ما بر اين است که فرد بايد محاکمه شود و بعد اگر مجرم شناخته شد، بايد اعدام شود.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016