چهارشنبه 19 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شادی صدر جايزه بين المللی شجاعت زنان را به شيوا نظرآهاری تقديم کرد

وزارت امور خارجه آمريکا تاکنون نپذيرفته پيام ويدئويی تقديم جايزه را در مراسم پخش کند

صبح امروز ، شادی صدر طی پيامی اعلام کرد که جايزه خود را به شيوا نظرآهاری، فعال جنبش زنان و مدافع حقوق بشر که هم اکنون در زندان است تقديم می کند. وی برای ابراز همبستگی با شيوا نظرآهاری اعلام کرد که ، برای شرکت در مراسم اهدای جايزه به واشنگتن نخواهد رفت "تا جای خالی شيوا، در آن مراسم و تمام جلسه ها و کنفرانس های پس از آن به چشم بيايد. تا همه جهانيان ببينند و بدانند که چه بر شيوا و بر ساير مدافعان حقوق بشر، فعالان جنبش زنان و روزنامه نگاران دربند می رود."



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


قرار بود پيام ويدئويی شادی صدر که در آن دلايل تقديم جايزه خود به شيوا نظرآهاری را اعلام کرده بود، فردا، ۱۰ مارس طی مراسم اهدای جايزه به وی و ۹ برنده ديگر اين جايزه که با حضور هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا و ميشل اوباما، بانوی اول آمريکا برگزار می شود پخش شود اما شبکه زنان تحت قوانين مسلمانان (WLUML) که شادی صدر عضو هيات مشاوران آن است، امروز با خبر شد که وزارت خارجه آمريکا تصميم گرفته است اين پيام را پخش نکند. اين شبکه فمينيستی فرامليتی در اطلاعيه مطبوعاتی خود اين اقدام را "خاموش کردن صدای اعتراض و همبستگی زنان" خواند.
متن پيام شادی صدر به شرح زير است:
"بسيار مفتخرم که به عنوان يکی از ده برنده جايزه سالانه شجاعت زنان برگزيده شده ام که بار ديگر فرصتی است برای به رسميت شناخته شدن فعاليتها و مقاومتهای زنان ايرانی در عرصه جهانی و همينطور، مريی شدن تقض گسترده و سيستماتيک حقوق بشر در ايران، به خصوص، سرکوب وسيع فعالان جامعه مدنی، بعد از انتخابات رياست جمهوری ۸۸.
اين جايزه، همانگونه که از نامش پيداست، هر سال، به زنانی در سراسر جهان داده می شود که شجاعت استثنايی در دفاع از حقوق زنان، عدالت اجتماعی و حقوق بشر از خود نشان داده اند. درست به همين دليل، من مايلم جايزه خود را به شيوا نظرآهاری، دختر جوانی که به دليل دفاع از حقوق زنان و حقوق بشر، هم اکنون در ايران زندانی است، تقديم کنم زيرا فکر می کنم شجاعت اوست که استثنايی و در خور تحسين است. شيوا، که در تمام دوران جوانی اش، يعنی از۵ سال پيش به اين طرف، با ايجاد کميته گزارشگران حقوق بشر، که يک گروه دانشجويی است که گزارشهای معتبری از نقض حقوق بشر در ايران منتشر می کند، و نيز با شرکت فعالانه در فعاليتهای جنبش زنان، دقيقه ای از مبارزه برای آزادی و دموکراسی دست برنداشته بود، چند روز پس از انتخابات رياست جمهوری بازداشت شد و ماهها در سلول انفرادی و تحت فشار بازجويی های سنگين قرار داشت. شيوا که پس از ۱۰۰ روز حبس در بخش امنيتی زندان اوين، با توديع ۲۰۰ ميليون تومان (۲۰۰ هزاردلار) وثيقه آزاد شده بود، تنها توانيت سه ماه را در کنار خانواده و دوستان خود به سر برد. شيوا که به محض خروج از زندان فعاليتهای خود را از سر گرفته بود، مجددا در ۲۹ آذر ماه ۸۸، در پی بازداشت گسترده اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر، دستگير شد. از آن زمان تاکنون، مقامات امنيتی، شيوا را تحت فشارهای شديد قرار داده اند تا وادارش کنند اتهام محاربه را که مجازات مرگ دارد بپذيرد. آنها برای مدتی شيوا را در سلول بسيار کوچکی که مانند قفس بوده و او حتی نمی توانسته دست و پای خود را تکان دهد نگه داشته بودند. شيوا، تاکنون حاضر نشده بپذيرد فعاليتهای مسالمت جويانه و حقوق بشری اش، جنبه تروريستی داشته است و به همين دليل، همچنان تحت شديدترين فشارها قرار دارد. شيوا، يکی از شجاع ترين زنان جهان، کسی که جسورانه از حقوق زندانيان سياسی دفاع می کرد، هم اکنون در گوشه يک سلول، محروم از داشتن حتی يک خودکار و کاغذ، يا ملاقات با وکيل و يا حتی رفتن به دستشويی بدون چشم بند و بدون اجازه زندانبان است.
راستش از آنجايی که جمهوری اسلامی که همه فعالان حقوق بشر و مبارزان مدنی را، جاسوسان و عروسکهای کشورهای غربی به خصوص آمريکا می خواند، ساعتها با خود کلنجار رفتم که آيا بهتر نيست به جای تقديم اين جايزه به شيوا، که ممکن است فشار بازجويان و مقامات قضايی را بر او افزايش دهد، جايزه را به تمامی زنان دربند تقديم کنم؟ اما در نهايت به اين نتيجه رسيدم که دولت ايران، همانطور که پس از انتشار اسامی برندگان امسال، اين جايزه را "جايزه نوکری من برای آمريکا" خوانده بود، حتی بدون تقديم اين جايزه به شيوا نيز چنين اتهامی را به او وارد خواهد کرد.
بنابراين، من ، برای شرکت در مراسم اهدای جايزه به واشنگتن نخواهم آمد تا جای خالی شيوا، در آن مراسم و تمام جلسه ها و کنفرانس های پس از آن به چشم بيايد. تا همه جهانيان ببينند و بدانند که چه بر شيوا و بر ساير مدافعان حقوق بشر، فعالان جنبش زنان و روزنامه نگاران دربند می رود. شايد که اين، آبی باشد در خوابگه مورچگان!"

متن انگليسی اطلاعيه مطبوعاتی شبکه زنان تحت قوانين مسلمانان (ولوم) را اينجا ببينيد:
http://www.wluml.org/node/6042
ويدئو کليپ پيام شادی صدر را در زير ببينيد:


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016