چهارشنبه 19 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمديان، رييس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها: بايد نقش دو جريان کارگزاران و اصلاح‌طلب در ايجاد بستر جنگ نرم روشن شود، ايسنا

ـ در ۹ دی و ۲۲ بهمن پرونده جنگ نرم بسته شد

رييس نهاد نمايندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: انقلاب اسلامی جنگ نرم را در دنيا شروع کرد و آغازگر جنگ نرم در دنيا ملت ما هستند.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، حجت‌الاسلام و المسلمين محمديان در پيش همايش، همايش ملی جنگ نرم در دانشگاه تهران که با عنوان "دانشگاه و جنگ نرم" برگزار شد، خاطرنشان کرد: آنچه امروز به عنوان جنگ نرم دشمن گفته می‌شود، در واقع عکس‌العمل رقبای ما و نظام سلطه در برابر جنگ نرم انقلاب اسلامی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی تاکيد کرد: موضع ما کاملا موضع فعال و در موقعيت تاثيرگذار در دنيا هستيم و انقلاب اسلامی در عصر اخير موثرترين حادثه‌ای بود که تحولات بزرگی را ايجاد کرده است. گاهی به گونه‌ای از جنگ نرم سخن گفته می‌شود که گويی ما در موضع ضعف و انفعال هستيم ولی اصلی‌ترين چاره برای اينکه ما در اين موضع نباشيم، پيگيری ارزش‌های اصلی انقلاب است بنابراين ما در جنگ نرم در موضع تهاجمی هستيم نه موضع تدافعی.

محمديان با اشاره به سابقه جنگ نرم در برابر جمهوری اسلامی اظهار کرد:‌ رقبای ما فکر می‌کردند با جنگ سخت می‌توان انقلاب اسلامی را زمين‌گر کرد و يا حتی از بين برد. بر اين اساس هشت سال جنگی که از همه جهت نابرابر بود، بر ملت ما تحميل شد و برای اولين بار در تاريخ چندصد ساله اخير، ملت ما بدون اينکه حتی يک وجب از خاک خود را به دشمن واگذار کند پيروز شد به طوريکه تا هشتاد سال ديگر هم دشمنان نبايد طمع جنگ فيزيکی با کشور ما را در سر بپرورانند؛ گرچه تهديد هميشه وجود دارد ولی آنچه آنها در جنگ از ملت ما ديدند، کشور ما را بيمه کرده است و قاعدتا نبايد در تحليل‌های خود آنقدر ضعيف باشند که بخواهند اين کار را عليه ما تکرار کنند.

مسوول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه‌ها کشوراضافه کرد: امروز می‌بينيم که آمريکايی‌ها در برابر ملت عراق که از خيلی جهات قابل مقايسه با ملت ما نيستند چنان پا در گل مانده‌اند که به همه شعارهای خود پشت پا زده‌اند و امروز می‌خواهند برای حل مشکلات خود، طالبان را دوباره بازگردانند. آنها امروز می‌بينند که شيعيان در عراق به پيروزی می‌رسند پس مگر می‌توانند با ديدن اين تجربه‌ها در شرق و غرب ما به فکر جنگ سخت عليه ملت ما باشند؟

وی با اشاره به سرمايه‌گذاری صورت گرفته برای رژيم صهيونيستی تصريح کرد: با وجود همه سرمايه‌گذاری‌ها برای رژيم صهيونيستی، امروز اين رژيم ناچار شده است که برای خود ديوار حائل بسازد و در چنين شرايطی رقبای ما در مقام عمل به تهديدهای خود نمی‌پردازند و چاره‌ای جز جنگ نرم عليه ما ندارند و اين نشان دهنده قدرت جمهوری اسلامی ايران است.

محمديان با بيان اينکه اگر نتوانيم ۳۰ سال گذشته را به خوبی تحليل کنيم، قطعا امروز نخواهيم توانست به تحليل درستی از جنگ نرم برسيم، افزود: در برهه‌های مختلف نظام جمهوری اسلامی حلقه‌های مختلفی در درون کشور شکل گرفت تا از درون بتوانند جريان براندازی نرم را پيگيری کنند که اين حلقه‌ها بعضا تبديل به جرياناتی شد. جريان کارگزاران و بعد جريان اصلاح‌طلبی بايد مورد مطالعه قرار بگيرد و نقشی که اين دو جريان و طيف‌هايی از آنها در آماده کردن بستر جنگ نرم، افول شعارهای انقلاب اسلامی و يا عقب‌نشينی از سنگرهای انقلاب اسلامی داشتند روشن شود.

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه‌های کشور ادامه داد: امروز شخصيت‌هايی از هر دو جريان را می‌بينيم که از کشور خارج شده‌اند و به عنوان اتاق فکر جنگ نرم عمل می‌کنند و همين‌ها زمانی در کشور تصميم‌گيری‌هايی می‌کردند و عده‌ای نيز در داخل به دنبال اين مسئله هستند. اگر تحليل درستی نسبت به نقش اين دو جريان نداشته باشيم، امروز هم نمی‌توانيم تحليل درستی از جنگ نرم ارائه دهيم.

وی با اشاره به حوادث پس از انتخابات اظهار کرد: آنچه امسال پس از انتخابات اتفاق افتاد نشان داد که ريشه‌های انقلاب اسلامی قوی‌تر از آن است که بتوانند به آن ضربه بزنند. آنها در برنامه‌ريزی‌های خود قطعا به توفيقات چشم‌گيری دست پيدا نکرده‌اند و حتی بعضا شکست خود را در مقاطعی اعتراف کرده‌اند ولی نبايد فکر کنيم که همه چيز تمام شده است.

محمديان ادامه داد: بحث، بحث حيات جريانی است که انقلاب اسلامی در دنيا عليه آن حرکت می‌کند. نبايد فکر کنيم با حضور مردم در ۹ دی و ۲۲ بهمن پرونده جنگ نرم بسته شده است و آنها نااميد برمی‌گردند. مشکل اصلی ما غفلتی است که ممکن است دلسوزان نظام اسلامی گرفتار آن شوند.

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه‌های کشور در ادامه سخنان خود، استفاده از مذهب را يکی از راه‌های جنگ نرم عليه جمهوری اسلامی عنوان کرد و گفت: يکی از ويژگی‌های جنگ نرم در کشور ما اين است که حتما بخشی از جنگ نرم در اين کشور در قالب مذهب اتفاق می‌افتد. وقتی در کشوری عقايد مذهبی و فرهنگ دينی ريشه‌دار و تاثيرگذار است، امکان ندارد که دشمنان بخواهند در صحنه‌ی جنگ نرم در چنين کشوری از مذهب عليه مذهب استفاده نکنند.

وی افزود: در کشوری مثل جمهوری اسلامی که انقلاب آن به نام خدا شروع شد و رهبر آن در لباس انبياء هدايت و رهبری کرد، نمی‌شود مقابله نرم با آن بدون استفاده از ابزارهای مذهبی باشد و اين مهمترين بخش جنگ نرم در کشور ماست.

محمديان با اشاره به اينکه هنگامی که شمشير بر سر اميرالمومنين زدند، زمانی بود که قرآن می‌خواندند تصريح کرد: آنجايی که مذهب بسيار قوی است، مقابله هم بايد با شعارها و نمادهای مذهبی باشد و در اين راه، استفاده از افرادی که سابقه‌ای دارند و امروز هم وجهه‌ی مذهبی در بين مردم دارند، يکی از ارکان جنگ نرم در برابر چنين حکومتی خواهد بود.

مسئول نهاد نمايندگی ولی فقيه در دانشگاه‌های کشور يادآور شد: به دليل اينکه پس از انقلاب اسلامی از جريان سازمان مجاهدين خلق به اسم نفاق ياد کرديم، اسم نفاق سوخت چرا که با بردن اين اسم همه به ياد آن جريان می‌افتادند در حاليکه پس از سال ۶۰ آنها ديگر جريان نفاق نبودند بلکه جريان محاربين بودند و بدين ترتيب امروز ما ناچاريم از عبارت مذهب عليه مذهب استفاده کنيم.

محمديان در پايان با جمع‌بندی محورهای سخنان خود گفت: سه نکته اصلی بايد در همايش ملی جنگ نرم مورد توجه قرار بگيرد؛ اول اينکه جنگ نرم ما با نظام سلطه ادامه دارد و ما بايد همچنان در موضع تهاجمی خود باشيم، دوم اينکه جريانات بسترساز برای جنگ نرم در اين سه دهه بايد به خوبی تحليل شوند که جريان کارگزاران و اصلاح‌طلب در اين بين بايد مورد تحليل قرار بگيرند و موضوع سوم، جريان مذهب عليه مذهب است که اگر به آن توجه نکنيم جامع‌نگری لازم در بحث جنگ نرم را نخواهيم داشت.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016