جمعه 21 اسفند 1388   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حسن روحانی: عده‌ای می‌خواهند دفع حداکثری کنند، نبايد بگذاريم جامعه شقه‌شقه شود، ايسنا

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام با بيان اين که نبايد بگذاريم در اين کشور تفرقه ايجاد و جامعه شقه شقه شود، اظهار کرد: نبايد اجازه دهيم يک گروه به دنبال حذف گروه ديگر باشد.

به گزارش خبرنگار سياسی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحانی در مراسم اولين سالگرد درگذشت بانو خديجه ثقفی، همسر حضرت امام (ره) که در حرم مطهر بنيانگذار انقلاب اسلامی برگزار شد، با بيان اين که در قلوب مردم ما امام (ره) ، ياران امام و بيت امام جايگاه خاص و ويژه‌ای دارند، گفت: بيت حضرت امام(ره) خانه و بيتی است که مردم همواره نور اسلام و نور حقيقت را از آنجا مشاهده کرده‌اند.

وی افزود: خانه حضرت امام(ره) خانه بلند و پرآوازه ای است که توانست ملت‌ها را از اسارت‌های داخلی و خارجی نجات دهد و آن هويت اصيل اسلامی را به مردم بازگرداند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روحانی گفت: اگرچه خاندان و ياران و شخص امام (ره) در طول مدت نهضت اسلامی و بعد در دوران حکومت اسلامی سختی‌ها و زجرهای فراوانی را ديدند و در طول مدتی که نهضت اسلامی آغاز شد اين خانواده تحت تهاجم و فشارهای دولت جبار زمان، ابرقدرت‌هايی چون آمريکا و هم چنين افراد کوتاه نظر، مرتجع ، متحجر و آنهايی که با اسلام راستين آشنايی نداشتند بود و مردم عادی ما فکر می‌کردند فشارهايی که به امام(ره) و بر بيت امام در دوران نهضت اسلامی وارد می شد صرفا از طرف دستگاه جبار و مستبد شاه بود يا اين که اين فشارها صرفا توسط توطئه ابر قدرت‌ها و قدرت‌های بزرگ به ويژه آمريکا عليه امام (ره) و اين خاندان اعمال می‌شد؛ اين در حالی است که فشار ديگری نيز وجود داشت که وقتی امام (ره) فرصت درددل پيدا می‌کرد اين فشار را از آن دو بدتر می شمرد.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام افزود: امام می‌فرمودند گلوله‌های رژيم در ۱۵ خرداد دردناک تر از برخی از زخم زبان‌ها و تهمت‌ها که از طرف مقدس‌نماها عليه امام (ره) تبليغ می‌شد نبود‌، با اين وجود امام و خانواده ايشان همه اين فشارها را تحمل می‌کردند.

روحانی گفت: همه آن روزهای سخت را اين خاندان تحمل کردند چرا که در جهت نجات مردم و کشور و در جهت حفظ حراست فرهنگی اسلامی قدم برمی‌داشتند.

وی سپس به دوران دستگيری‌ها و تبعيدهای امام (ره) اشاره کرد و در ادامه به بيان علت‌های عشق ورزيدن مردم به امام (ره) پرداخت و گفت: امام (ره) بزرگوار ما توانست آرزوی ديرينه ملت ايران يعنی استقلال را تحقق بخشد و به آن جامه عمل بپوشاند.

وی گفت: مردم ما احساس می کردند که قدرت‌های خارجی آمريکا، انگليس و ديگران در امور اين کشور مداخله می‌کنند، مردم در آن روزها زجر می کشيدند و برايشان بسيار سخت بود فردی که خود را نفر اول کشور می‌داند برای هر چيزی بايد از کاخ سفيد اجازه بگيرد. سفير آمريکا به عنوان فرمانروای اين کشور محسوب می‌شود و در مسايل مهم ما دخالت می‌کند و اين مساله تحقير يک ملت بزرگ تاريخی ايران بود.

روحانی با بيان اين که امام (ره) توانست استقلال را به اين مردم بازگرداند گفت: امام به مردم می‌گفت نه از سرنيزه شاه بترسيد و نه از قدرت آمريکا بهراسيد؛ بلکه اتکايتان به خداوند باشد در نتيجه امام اعتماد ملی را به اين کشور بازگرداند و کاری کرد که اين ملت يکپارچه در برابر قدرت‌های بزرگ بايستد.

وی افزود: امام (ره) به اين مردم گفت که اگر با تکيه به حق و با توکل به خدا آماده ايثار و فداکاری باشيم هر کاری که غير ممکن به نظر برسد آن را ممکن خواهيد ساخت.

وی با بيان اين که امروز بيش از ۳۰ سال است که ملت ما مستقل است و روی پای خود ايستاده است و اگر تصميمی می‌گيرد خودش اين کار را انجام می‌دهد گفت: اين ملت ولو اين که يکبار تصميمش اشتباه باشد ولی به هر حال تصميم و اراده خودش است و به هر ترتيب امام باعث شد تا مردم ما سرافراز و آزاد زندگی کنند و دست قدرت‌های بزرگ قطع شود. البته امام با همت و با ايثار و فداکاری اين مردم و خود آرزوی ديرينه آنان يعنی استقلال را محقق ساخت.

روحانی حاکميت ملی را آرزوی دوم ملت ايران دانست و گفت: ملت ايران می خواستند خودشان حاکم کشور خودشان باشند و استبداد از کشورشان رخت بربندد و آرای آنها تعيين کننده مسوولين طراز اول اعم از دستگاه مقننه، قانون‌گذاری و يا اجرايی باشد.

وی گفت: اگر يادتان باشد همواره امام تاکيد می‌کردند که معيار، آرای مردم است و حتی نام اين نظام جمهوری اسلامی را به آرای مردم گذاشتند و از مردم سوال کردند که آيا قبول دارند که اين نظام يک نظام جمهوری اسلامی باشد يا نه؟

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی ما انقلابی است که در سال اول بعد از پيروزی‌اش مردم ۵ بار پای صندوق‌های رای رفتند؛ چرا که حکومت مردم ما مردمی است ومردم‌سالار است و آنچه حاکم است رای مردم است.

روحانی با بيان اين که حاکميت ملی آرزوی ديرينه ملت ايران بود، گفت: چه زمانی به رای مردم احترام گذاشته می‌شد؟ کدام شاه بود که با رای مردم انتخاب می‌شد؟ کدام نماينده مجلس اين طور انتخاب می‌شد و همه اين‌ها آرزوهای تحقق يافته بعد از پيروزی انقلاب اسلامی بود.

وی هم چنين به بيان سومين آرزوی مردم ايران پرداخت و گفت: حاکم اسلام برای اجرای احکام خداوند در کشور آرزوی ديگر مردم ما بود؛ چرا که مردم از اين که می‌ديدند اخلاق اسلام و دستورات قرآن زير پا قرار می‌گيرد زجر می‌کشيدند، نه مجلس ، نه دولت و نه آنهايی که در جامعه منصب و مسووليتی داشتند به اسلام احترام و توجهی ندارند و همه همتشان اين است که فرهنگ غربی را پياده کنند و به هر ترتيب علت عشق مردم به امام اين است که ايشان اين سه آرزوی ديرينه آنها را در اين سرزمين محقق و اجرا کرد.

وی در ادامه با تاکيد بر اين که نبايد بگذاريم راه امام فراموش شود، گفت: امام (ره) به ما درس وحدت داد و گفت شما با وحدت می توانيد به اهدافتان دست پيدا کنيد، بنابراين نبايد بگذاريم در اين کشور تفرقه ايجاد و جامعه شقه شقه شود.

روحانی با بيان اين که نبايد اجازه دهيم هر گروهی در برابر گروه ديگر بايستد و يک گروه به دنبال حذف گروه ديگر باشد، تاکيد کرد: خط امام (ره) و راه امام اين است و اين ها يادگار امام (ره) است و ما بايد آن را حفظ کنيم.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام اظهار کرد: امام (ره) ما را از خرافات و تحجر باز داشت بنابراين نبايد بگذاريم جامعه ما به سمت خرافات برگردد.

روحانی با بيان اين که افرادی که نزد امام بودند بايد در جامعه ماهميشه عزيز باشند، تاکيد کرد: نبايد بگذاريم خدای نکرده عزيزان امام (ره) در اين جامعه روزی منزوی شوند و آنهايی که در سال‌های ۴۱ و ۴۲ و بعد از آن دل امام (ره) را در قم و نجف خون کردند امروز بخواهند برای ما بيانگر راه و مسير باشند، چرا که مسير ما مشخص است. مسيرو راه ما همان راهی است که امام برايمان تعيين کردند.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: نبايد اجازه دهيم جامعه ما به سمتی برود که هر کس به خود اجازه دهد هر سخنی بگويد و حتی اجازه پيدا کند نسبت به بيت و يادگاران و ياران نزديک امام (ره) سخن ناروايی بگويد.

وی با بيان اين که نبايد جامعه ما جامعه‌ای باشد که عده‌ای اجازه پيدا کنند عده ديگر را حذف کنند، گفت: مقام معظم رهبری بارها بر جذب حداکثری و دفع حداقلی تاکيد کرده‌اند ولی گويی عده‌ای می‌خواهند دفع حداکثری کنند و حتی جذب حداقلی هم نکنند و يک نفر را هم جلب نکنند و همه را طرد کنند.

وی با بيان اين که برخی فکر می کنند با يک باند و يک گروه می شود کشور را اداره کرد، گفت: وصيت امام به ما وحدت و يکپارچگی است اگر می خواهيم به تعالی برسيم همه ۷۵ ميليون نفر اين کشور بايد در کنار هم و متحد باشيم و راه و مسير امام را فراموش نکنيم.

رييس مرکز تحقيقات استراتژيک مجمع تشخيص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: نور الهی در آن بيتی است که خدا آن را مرتفع قرار داده و در آنجا تسبيح حق و نام و شکر خداوند در آن خاندان است.

روحانی در ادامه گفت: به ياد بانويی در اينجا جمع شديد که در طول زندگی در کنار امام بار سنگين را بر دوش گرفت و هميشه يار و ياور امام بود، شما نمی‌دانيد در مسير مبارزات سخت همسر چقدر نقش دارد. امام (ره) اگر چه در انتخاب همسر کمی سخت و دير توانست اين انتخاب را انجام دهد ولی انتخاب خوبی را انجام داد و اين همسر باوفا همواره در کنار و ياور امام بود.

وی گفت: اين بانو داغ همسر و دو پسر را در زندگی‌اش تحمل کرد و به حمدالله امروز فرزندان، نزديکان و ياران امام (ره) راه ايشان را ادامه می دهند و از حرف‌های اين و آن هراسی ندارند و پرچم امام (ره) به دوش آنهاست و ان شاء‌الله اين پرچم را به سوی مقصد ادامه خواهند داد.

بعد از پايان اين مراسم خانم‌های بيت امام(ره) سر قبر بانو خديجه ثقفی رفتند و فاتحه خواندند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016