جمعه 6 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اتحاديه بين المللی ارتباطات خواستار توقف پارازيت اندازی در ايران شد، بی‌بی‌سی

اتحاديه بين المللی ارتباطات از ايران خواسته است به پارازيت اندازی بر شبکه های تلويزيون ماهواره ای خاتمه دهد.

اتحاديه بين المللی ارتباطات، از نهادهای سازمان ملل متحد، با صدور بيانيه ای در روز جمعه، ۶ فروردين (۲۶ مارس)، اعلام کرد که "هيات نظارت بر مقررات ارتباط راديويی از حکومت ايران می خواهد تا به تلاش های خود برای يافتن منبع اختلال مخابراتی و حذف آن به عنوان اولويتی مبرم ادامه دهد."

اين بيانيه به پارازيت اندازی بر روی برنامه های تلويزيون های ماهواره ای فارسی زبان به منظور جلوگيری از دسترسی بينندگان در ايران به اين برنامه ها اشاره دارد بی آنکه دولت ايران را مستقيما مسئول چنين اقدامی معرفی کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کوتاه مدتی پس از اعلام نتيجه بحث برانگيز انتخابات دهمين دوره رياست جمهوری در ژوئن (خرداد ماه) سال گذشته، پارايت اندازی به روی برنامه های ماهواره ای در داخل ايران آغاز شد.

به خصوص شبکه های تلويزيون ماهواره ای بی بی سی و صدای آمريکا به زبان فارسی هدف اينگونه پارازيت اندازی قرار داشته اند.

پس از اعلام نتيجه انتخابات که اعتراضات گسترده خيابانی را در پی داشت، دولت ايران محدوديت های شديدی را عليه خبررسانی توسط رسانه های داخلی و فعاليت گزارشگران خارجی به اجرا گذاشت ظاهرا با اين هدف که مانع از انتشار اخبار اين اعتراضات شود.

با اينهمه، دسترسی ايرانيان به برنامه های تلويزيون های ماهواره ای و ارتباطات اينترنتی، که پديده ای نسبتا جديد در زمينه اطلاع رسانی بود، مانع از سانسور کامل پخش اخبار و گزارش های اعتراضات مردم و نحوه برخورد نيروهای امنيتی با آنان شد.

در مقابل، دولت ايران به اقداماتی برای محدود کردن دسترسی به اينترنت و بازداشت وبلاگ نويسان و حتی کاربران اينترنتی مبادرت کرد در حاليکه پخش برنامه های تلويزيون های بين المللی برای مخاطبان در داخل ايران نيز با اختلالات جدی مواجه شده بود.

جمهوری اسلامی، که اعتراضات مردمی با به فعاليت های خبری رسانه های بين المللی نسبت داده، رسما مسئوليت پارازيت اندازی بر شبکه های تلويزيون های ماهواره ای را برعهده نگرفته است.

هشدار اروپاييان

با اينهمه، به گفته کارشناسان، منبع پارازيت اندازی بر شبکه های تلويزيون ماهواره ای فارسی زبان در داخل ايران قرار دارد و اين فعاليت نمی توانسته بدون آگاهی و حمايت حکومت صورت گرفته باشد.

اخيرا وزيران امور خارجه بيست و هفت کشور عضو اتحاديه اروپا با صدور بيانيه شديد اللحنی از دولت ايران خواستند به پارازيت اندازی بر برنامه های ماهواره ای و در نتيحه، اختلال در تبادل آزادانه اطلاعات خاتمه دهد.

وزيران خارجه اتحاديه اروپا هشدار دادند که در صورت بی اعتنايی ايران به اين خواست، تدابيری را به اجرا خواهند گذاشت که از جمله می تواند مانع استفاده جمهوری اسلامی از خدمات ماهواره ای برای پخش برنامه های تلويزيونی بين المللی خود باشد.

اتحاديه اروپا همچنين برای قانع کردن چند شرکت عمده تامين کننده تجهيزات تلفن همراه برای خودداری از فروش اين تجهيزات به ايران مذاکراتی را به جريان انداخته است.

مقامات اروپايی اقدام به پارازيت اندازی بر روی برنامه های ماهواره ای و اختلال در دسترسی کاربران به امکانات اينترنتی و تلفن همراه را که پس از انتخابات در ايران به کار گرفته شده ناقض حق دسترسی آزادنه مردم جهان به مبادله آزادانه اطلاعات دانسته است.

مشخص نيست که پاسخ ايران به درخواست اتحاديه بين المللی ارتباطات برای خاتمه دادن به پارازيت اندازی بر برنامه های تلويزيون های ماهواره ای چه خواهد بود.

اين اتحاديه از نهادهای سازمان ملل است که در سال ۱۹۶۵ به منظور ايجاد هماهنگی در زمينه ارتباطات بين المللی تشکيل يافت.

از جمله وظايف اين نهاد نظارت بر استفاده از طول موج های راديويی، استاندارد کردن شيوه های مخابراتی و در مجموع، فراهم آوردن زمينه برخورداری بيشتر و مطلوبتر جهانيان از مبادله آزادانه اطلاعات است.

اعضای اين اتحاديه را دولت های عضو سازمان ملل متحد و همچنين موسسات و نهادهای خصوصی و غير دولتی فعال در زمينه ارتباطات تشکيل می دهند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016