شنبه 14 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ناگفته هایی از بیماری دکتر یزدی در اسارت، کلمه

محمد علی دادخواه از ارائه درخواست پزشکان معالج دکتر ابراهیم یزدی مبنی بر تمدید مرخصی این فعال سیاسی به دادستانی تهران خبر داد.

وکیل ابراهیم یزدی به «روز» گفته است که مرخصی دکتر یزدی ، چهارم فروردین به اتمام رسیده اما با توجه وضعیت جسمانی وی، پزشکان معالج با ارائه درخواست تمدید مرخصی ، در نظریه تخصصی خود نوشته اند که محیطهای غیر ایزوله و استرس زا برای ایشان خطر جانی دارد.

دکتر ابراهیم یزدی، دبیرکل نهضت آزادی ایران است که نیمه شب ۲۷ دی ماه در منزل مسکونی خود در خیابان ولیعصر تهران بازداشت شد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


پس از بازداشت این فعال سیاسی ۷۸ ساله به جز تماسی از سوی مسئولان زندان اوین با بستگان وی برای دریافت داروهای او صورت گرفت، هیچ خبری در مورد وی منتشر نشد.

برخی از اعضای نهضت آزادی که همزمان با دکتر یزدی بازداشت شدند و در سلولهای مجاور وی به سر می بردند از جلسات طولانی مدت بازجویی شبانه از وی خبر دادند که اتهامات بازجویان با پاسخهای صریح و قاطع این عضو شورای انقلاب مواجه شده بود.متعاقب آن برخی از زندانیان آزاد شده از انتقال یکی از اعضای بازداشت شده القاعده در بلوچستان به سلول دکتر یزدی خبر دادند.

۲۵ بهمن ماه خبری مبنی بر انتقال دکتر یزدی به بیمارستان آتیه منتشر شد و سپس اعلام شد که به دلیل ناموفق بودن آنژیوگرافی و دیگر روشهای درمان سرپایی برای رفع گرفتگی شریان‌های قلب دکتر یزدی ساعت ۲۲ شنبه شب از بیمارستان آتیه به محلی نامعلوم انتقال پیدا کرد.

بیمارستان بقیه الله وابسته به سپاه- خاتم الانبیا و قمر بنی هاشم تحت نظر وزارت اطلاعات از بیمارستانهایی بودند که به نظر می رسید گزینه های محتمل انتقال وزیر اسبق امور خارجه باشند. در این فاصله به دلیل مخالفت یزدی با انجام عمل قلب باز در بیمارستانهای وابسته به نهادهای خاص، ناگزیر او به بیمارستان پارس انتقال یافته است.

بنابر خبری که بعد از این عمل در رسانه های نزدیک به نهضت آزادی نظیر میزان خبر منتشر شد دکتر یزدی به دلیل گرفتگی ۴ شریان اصلی قلب تحت عمل جراحی قلب باز قرار گرفته و با تعویض سه شریان و ترمیم چهارمین شریان عمل به موفقیت انجام شد.ساعاتی بعد از عمل جراحی دکتر یزدی، دادستان تهران در مصاحبه مطبوعاتی بدون اشاره به بستری بودن این عضو سابق شورای انقلاب در بخش ای سی یو از موافقت با ده روز مرخصی برای وی خبر داد.

مرخصی ده روزه دکتر یزدی روی تخت بیمارستان در حالی موافقت شد که قاضی پرونده قرار وثیقه ۵۰۰ میلیون تومانی برای این مرخصی صادر نموده بود.این قرار وثیقه افزون بر وثیقه های چند صد میلیونی است که پس از حدود ۶۰ جلسه بازجویی در سال ۸۱ از دکتر یزدی اخذ شده بود
در جدیدترین دوره بازداشت ابراهیم یزدی اعتراضات فراوانی نسبت به وضعیت او شده بود.

خانواده ی دکتر یزدی در نامه ای خطاب به سازمانها و مسلمانان آمریکا با برشمردن خدمات دکتر یزدی در دهه ی ۶۰ و ۷۰ میلادی به مسلمانان این کشور خواستار موضع گیری ایشان در برابر بازداشت دکتر یزدی شدند.در همین رابطه جامعه مسلمانان هوستون(بزگترین جامعه مسلمانان آمریکا) و لابی امپک(قوی ترین لابی مسلمانان آمریکا) در دو نامه جداگانه به شدت به این بازداشت اعتراض کردند و آنرا باعث خسران بسیار بر جوامع اسلامی دانستند.همچنین در داخل کشور گروهی از خانواده های ملی-مذهبی و اعضای نهضت آزادی با اشاره به وضعیت سلامتی ابراهیم یزدی خواستار آزادی بی قید و شرط او شدند.شیرین عبادی نیز در نامه ای به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل خواهان رسیدگی فوری به وضعیت زندانیان عقیدتی در ایران و علی الخصوص آقایان دکتر یزدی، دکتر ملکی اولین رئیس دانشگاه تهران بعد از انقلاب و مهندس بهزاد نبوی وزیر اسبق صنایع و سخنگوی دولت در سالهای دهه ۶۰ شده بود.در نامه خانم عبادی ذکر شده بود که ادامه بازداشت این سه نفر به دلیل کهولت سن و ابتلا به بیماری های متعدد خطرات شدید جانی برای این افراد در بر دارد.مخاطراتی نظیر آنچه برای دکتر یزدی رخ داد و ممکن بود موجب اتفاقات ناگوارتری شود.

دکتر یزدی اگرچه به بیماری های مختلفی مبتلا بود و در سالهای قبل نیز به دلیل ابتلا به دو سرطان مدتها تحت شیمی درمانی قرار داشت اما به دلیل رعایت شدید دستورات پزشکی در منزل در سالهای اخیر وضعیت سلامتی تثبیت شده ای پیدا کرده بود و هر هفته علاوه بر کوهپیمایی به پیاده روی و شنا نیز می پرداخت، اما بازداشت وی در سلول انفرادی و بازجویی های طولانی مدت شبانه علاوه ایجاد تنشهای عصبی موجب محروم ساختن وی از دسترسی به داروهای مورد نیاز و تحرک بدنی کافی برای پشگیری از گرفتگی عروق بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016