دوشنبه 16 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مناظره تلویزیونی درباره حمله آمریکا به ایران (همراه با ویدئو)، عصر ایران

بیل کریستول تحلیلگر نومحافظه کار شبکه خبری " فاکس نیوز " آمریکا شب گذشته طی مصاحبه ای با برنامه میزگرد یکشنبه با مجری گری " کریس والاس " با اشاره به احتمال قریب الوقوع بودن حمله اسراییل به ایران به دولت اوباما پیشنهاد داد که اگر قرار است اسراییل به ایران حمله کند با توجه به مخاطرات و تبعات این حمله بهتر است آمریکا خود به ایران حمله کند .

این تحلیلگر محافظه کار آمریکایی در این باره گفت : " به نظر من ما باید آمادگی کامل برای استفاده از نیروی نظامی علیه ایران داشته باشیم . به نظر من اگر قرار باشد اسراییل به ایران حمله کند بسیار بهتر است ما خود این کار را انجام دهیم ، در حالی که من آمادگی کافی برای این کار را در دولت اوباما نمی بینم ".

سخنان این تحلیلگر محافظه کار آمریکایی با مخالفت خانم " نینا ایستون " یکی دیگر از میهمانان برنامه مواجه شد و ایستون در پاسخ به حرف های کریستول گفت : " شما از استفاده از نیروی نظامی سخن می گویی . فکر می کنی پس از استفاده از نیروی نظامی چه پیش خواهد آمد ؟ من معتقدم ما باید بر روی ایجاد یک اجماع بین المللی علیه ایران و روی تحریم های شدید تر علیه این کشور کار کنیم " .



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


کریستول در پاسخ به انتقادهای استون گفت : " ببینید اتفاقا من به دلیل جدی بودن تبعات و پیامدهای حمله اسراییل به ایران معتقدم که هر دولت مسئول و جدی که در واشنگتن بر سر کار باشد باید با توجه به پیامدهای حمله اسراییل به ایران ( در مقایسه با حمله آمریکا به این کشور ) به این مساله فکر کند و تمهیدات لازم را برای چنین سناریویی آماده کند ".

وی افزود : " منظور من این است که دولت اوباما اساسا با کاربرد نیروی نظامی علیه ایران مخالف است و بدین جهت آمادگی لازم برای سناریوی مقابله نظامی با ایران را ندارد و در این صورت اگر اسراییل به ایران حمله کند ما هیچ آمادگی نظامی نخواهیم داشت ".

سخنان کریستول ناظر بر سخنان هفته گذشته یکی از معاونان وزارت دفاع اسراییل بود که گفته بود تل آویو در صورتی که ایران از برنامه های اتمی خود دست نکشد طی سال جاری میلادی قطعا به این کشور حمله خواهد کرد .

از نظر این تحلیلگر آمریکایی با توجه به تبعات جدی چنین سناریویی بهتر است واشنگتن در صورتی که احساس می کند که تل آویو در صدد حمله به ایران است ، خود در این حمله پیش قدم شود .

تهران اعلام کرده است که در صورت حمله نظامی اسراییل یا آمریکا به ایران با توجه به روابط استراتژیک و نزدیک واشنگتن – تل آویو ، حمله نظامی را اقدام و سیاستی مشترک از جانب دو طرف خواهد دانست و به هر دو طرف پاسخ خواهد داد .

بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که اسراییل اساسا توان حمله به ایران بدون کمک آمریکا را ندارد ، اما برخی دیگر از ناظران نیز معتقدند که اسراییل ممکن است با حمله به ایران همه طرف ها ( حتی آمریکا ) را غافلگیر کند .


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016