جمعه 20 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

نگاهی اجمالی به نشست بین‌المللی سالانه جامعه حقوق بشر در شهر بن، گزارشی از اختر قاسمی

نشست بین‌المللی سالانه جامعه حقوق بشر
چند روز پیش نشست جامعه‌ی بین‌المللی حقوق بشر در انستیتوی گوستاو استرسمن در شهر بن برگزار شد. ابتدا قصد داشتم که فقط گزارشی تصویری از این نشست منتشر کنم ولی پس از مرور دوباره‌ی این نشست و اهمیت آن تصمیم گرفتم نگاه و برداشتم را هر چند اجمالی بیان کنم. جامعه‌ی بین‌المللی حقوق بشر (IGFM) سی‌و‌هشتمین نشست سالانه‌ی خود را امسال به مسئله‌ی حقوق بشر در ایران و مصر اختصاص داده‌بود. عنوان برنامه‌ی مخصوص ایران "حقوق بشر برای همهی ایرانیان" نام داشت

تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


Akhtar.ghasemi@gmail.com

چند روز پیش نشست جامعه بین المللی حقوق بشر در انستیتوی گوستاو استرسمن در شهر بن برگزار شد. ابتدا قصد داشتم که فقط گزارشی تصویری از این نشست منتشر کنم ولی بعد از مرور کردن دوباره این نشست و اهمیت آن تصمیم گرفتم نگاه و برداشتم را هر چند اجمالی بیان کنم.

جامعه بین المللی حقوق بشر (IGFM ) سی و هشتمین نشست سالانه خود را امسال به مسئله ی حقوق بشر در ایران و مصر اختصاص داده بود. عنوان برنامه مخصوص ایران "حقوق بشر برای همه ی ایرانیان" نام داشت . این نشست از روز جمعه 26 مارس 2010 از ساعت 11 صبح اغاز به کار کرد و تا روز یکشنبه ادامه داشت. در این نشست کارشناسان و فعالین حقوق بشر ایرانی و آلمانی سخنرانی کردند. برنامه با کنفرانس مطبوعاتی آغاز شد. برخلاف روند معمول کنفرانس مطبوعاتی نمایندگان مطبوعات حضور فعالی نداشتند. بعد از کنفرانس مطبوعاتی برنامه با مسائل حقوق بشر در ایران با سخنان مارتین لسرتین در باره ی فعالیت های این نهاد بین المللی در ایران ادامه یافت. روز شبنه جلسه سالیانه نشست بین المللی جامعه حقوق بشر با حضور صدها نفر که بیشترین آنها را آلمانی ها تشکیل می دادند در مورد نقض حقوق بشر در ایران ادامه پیدا کرد. برنامه ی دو روزه نشست نه تنها به مسئله حقوق بشر در ایران بلکه به مسائل مطبوعات و اینترنت و مسئله اتمی ایران هم پرداخت. جامعه بین المللی حقوق بشر امسال برای جلب هنرمندان و روزنامه نگاران به مسئله حقوق بشر در ایران جایره ای را به مبلغ 5000 یورو به 4 نفر که بهترین کار مطبوعاتی را در مورد ایران ارائه داده بودند؛ اختصاص داد. فیلم مستند فرزندان انقلاب ساخته ی سباستین کنول از جمله منتخبین این جوایز بود. طرحی با شعار " به دیکتاتورها ترس را بیاموزیم" با عکس احمدی نژاد که از ترس "موش" کامیپوتر به روی صندلی رفته طرح برنده ی دیگری بود.

Menchenrechte_4.JPG

Menchenrechte_9.JPG

در این نشست دو روزه خانم ها مهین موسی پور کشیش و فعال حقوق بشر، مینا احدی فعال حقوق بشرو عضو کمپین علیه سنگسار و اعدام کودکان، پترا اوتهوف اسلام شناس، آقایان: رضا پهلوی فرزند شاه سابق ایران و وارث سلطنت و فعال حقوق بشر، علی بابایی سخنگوی اتحاد برای ایران ـ آلمان، دکتر آزمایش سخنگوی جامعه صوفیان آلمان، دکتر ساشا دهقانی اسلام شناس، دکتربهروز خسرو زاده کارشناس سیاسی از جمله سخنرانانی بودند که در بخش های مختلف سخنانی ایراد کردند. برخی از سخنرانان به دلیل حضور رضا پهلوی در این کنفرانس به عنوان اعتراض شرکت نکردند. پرستو فروهر فرزند پروانه و داریوش فروهر قربانیان قتل های زنجیره ای از جمله سخنرانانی بود که از شرکت در این کنفرانس خود داری کرد. در همین زمنیه با او گفتگوی کوتاهی داشتم و علت آنرا پرسیدم پرستو فروهر در پاسخ گفت: "سازمان ای گ اف ام یک سازمان مدافع حقوق بشری است. ویژگی اساسی یک سازمان حقوق بشری شفافیت داشتن است. اینها بایستی از قبل به دعوت شدگان به سخنرانی اطلاع می دادند که چه کسان دیگری هم هستند. اگر به من بعنوان هنرمند بگویند که در یک نمایشگاهی این تعداد از هنرمندان شرکت می کنند بعد بکلی چارچوب را عوض کنند و یک چارچوب سیاسی به آن بدهند من حق اعتراض دارم. این ها در اصل لابیگری سیاسی کرده اند. این شیوه اخلاقی و صحیحی نیست و درمقابلش بایستی واکنش نشان داد. من تنها نبودم. چند نفر دیگر هم نرفتند. امانوئل توفیق نماینده بهائیان و خانم صبا فرزان و وحید وحدت اینها هم اعتراض کردند و نیامدند."

– آنها می گویند به دلائل مسائل امنیتی اعلام نکرده اند.

"حالا مسئله امنیتی را عنوان می کنند. در جاهای مختلف دلائل مختلف برای این کار آورده اند. درهرصورت موظف بودند که به من و سایر سخنرانان بگویند که همچو دعوتی شده است. بسیار بد عمل کرده اند که از قبل اعلام نکرده بودند. این شیوه ها برای یک سازمان حقوق بشر شیوه نادرستی است. یک حزب سیاسی نیست که بخواهد این نوع ائتلاف ها را پدید بیاورد. این یک ایراد ساختاری است و من روی آن حساسیت دارم. همواره پای این حساسیت ها ایستاده ام. جائی که اینطور رفتار میشود من شرکت نمی کنم. احزاب سیاسی و سازمان های حقوق بشری مرزهای مشخصی دارند. نیروهای سیاسی فکر تسخیر قدرت سیاسی را دارند. مدافعین حقوق بشر مسئله شان نقض حقوق بشر است. مسئله شان تغییر ساختار قدرت بگونه ای است که نقض حقوق بشر انجام نشود. این دو نیرو میتوانند در یک راستا قرار بگیرند و میتوانند در یک راستا نباشند. نبایستی مرزشان از بین برده شود. برای اینکه استقلال مدافعین حقوق بشر و استقلال تصمیم گیری شان از بین می رود."

نگاهی کوتاه به سخنان سخنرانان در اجلاس دو روزه حقوق بشر:

خانم مینا احدی سخنانی در راستای نقض حقوق کودکان و زنان در ایران و همچنین عدم برابری زنان در عرصه های اجتماعی و سیاسی ایران گفت. او به فضای بسته ی مطبوعات و تعقیب و دستگیری روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان ایران که هم اکنون در کشورهای همسایه پناهنده شدند پرداخت و گوشه ای از فعالیت کمپین علیه اعدام را برای حضار شرح داد.

آقای رضا پهلوی در چهارچوب رعایت حقوق بشر و مردم سالاری سخنانی ایراد کرد. او مردم سالاری را در گرو رعایت حقوق بشر دانست و به رابطه تنگاتنگ این دو پرداخت. آقای رضا پهلوی سال گذشته را برای ایرانیان یکی از سرسخت ترین سال های مبارزه دانست و گفت زمانی که مردم ایران تلاش کردند با آرامش و بدور از خشونت تغییراتی در سرنوشت خود بوجود بیاورند با سرکوب و ارعاب مواجه شدند. او دیدگاه ولایت فقیه را در تضاد با اسلام شیعه دانست و اشاره کرد که اسلام شیعه بر پایه ولایت خدا حاکم است که امام دوازدهم والی آنست و همچنین تاکید بر کثرت مراجع تقلید در اسلام شیعه را نافعی ولایت فقیه دانست.

Menchenrechte_12.JPG

خانم مهین موسی پور کشیش ایرانی در باره ی شرایط مسیجیان و مشکلات و تهدیداتی که مسلمانانی را که به مسیحیت می پیوندند تعقیب می کند صحبت کرد. او آماری به نقل از یک مرکزبین المللی مسیحی ارائه داد که ایران یکی از خطرناکترین کشورها برای مسیحیان جهان است. او گفت در سال های گذشته 8 کشیش کلیسا در ایران یا کشته و یا ناپدید شدند. خانم موسی پور اضافه کرد که طبق آمار بیش از صد هزار ایرانی در ایران به مذهب مسیحیت روی آوردند و نیروهای امنیتی ایران تعقیب و دستگیری این افراد را در رده ی کارهای خود قرار داده اند.

خانم موسی پور از فعالیت خود در یک مرکز مسیحی صحبت کرد و از اینکه او را به عنوان کشیش افتخاری پذیرفتند ابراز خوشحالی کرد.

آقای دکتر آزمایش به حاکمیت و اعمال آن اشاره کرد و گفت که در ایران یک حکومت فرقه ای حاکم است که اعمال آنرا نه با قوانین فعلی ایران و نه با قوانین اسلام می توان آنالیزه کرد. دکتر آزمایش با یک تحلیل وسیع عملکرد حاکمیت کنونی را تدارک ظهور امام زمان دانست و اشاره کرد که فرقه ی حاکم کنونی معتقد است که امام زمان منتظر ظهور است اما موانعی بر سر راه او وجود دارد که وظیفه آنها برطرف کردن این موانع است. . او موانع را به دو بخش ایدئولوژیک و لجیستیگ تقسیم کرد. دکتر آزمایش موانع ایدئولوژیک را از دیدگاه این فرقه مذاهب غیر اسلامی و مسلمانانی که به نوعی به ظهور امام زمان اعتقاد ندارند همانند سنی ها، بهایی ها و صوفیان خواند. او دسترسی به بمب اتمی را طبق تئوری حسن عباسی ( از تئوریسین های جمهوری اسلامی ) یکی از عوامل کمک به ظهور امام زمان دانست.

سخنگوی اتحاد برای ایران علی بابایی در باره ی اهداف حمایتی اتحاد برای ایران سخن گفت او تاکید کرد که "ما جنبش سبز آزادیخواهی ایران را حمایت می کنیم و فقط صدای مردم در ایران هستیم و آنها را پشتیبانی می کنیم و ما برنامه ای برای ارائه به مردم در ایران نخواهیم داد." علی بابایی در باره ی انجمنی که در آلمان تشکیل دادند صحبت کرد و گفت که ما از حقوق بشر در ایران حمایت می کنیم و خواست هایی از رژیم آلمان همچون جلوگیری از سفر سیاست مداران رژیم کودتا به آلمان و جلوگیری از قراردادهای شرکت های آلمانی همچون زیمنس و نوکیا داریم. او همچنین اضافه کرد که برای فعالین و روزنامه نگارانی که از ایران خارج شدند و در کشورهای همسایه ایران منتظر پناهندگی هستند؛ کمک های مالی جمع آوری کرده اند.

خانم دکتر پترا اوتهوف اسلام شناس .در باره ی اقلیت های مذهبی در ایران و برخورد مذهب شیعه با این گروه ها صحبت کرد. او ابتدا به بررسی اسلام در زمان پیعمبر با اقلیت ها پرداخت و سپس آن را با جهان اسلام امروز بخصوص ایران و ترکیه مقایسه کرد. او گفت پیعمبر اسلام بعد از پیروزی به اقلیت های مذهبی پیشنهاد کرد که به اسلام بپیوندند و در صورتی که اسلام را نپذیرند آزادند ولی باید مالیات سرانه یا همان جزیه بپردازند و حق باز سازی کلیسا ویا امکان مذهبی خود را ندارند و باید دستورالعمل ها و مقررات تعیین شده را رعایت کنند. او سپس ادامه داد در ایران امروز هم دقیقا به همین صورت عمل می شود. اقلیت های مذهبی می توانند مذهب خود را حفظ کنند اما باید مقررات ایران اسلامی را رعایت کنند.

آقای دکتر ساشا دهقانی اسلام شناس در باره ی وضعیت بهاییان در ایران صحبت کرد. او ضمن اشاره به تاریخچه بهاییان گفت بهاییان در ایران حق کار وحق تحصیل ندارند.دکتر دهقانی از ممنوع کردن ارگان ها و انسیتوتهای بهایی صحبت کرد. او از برخوردهای سیستماتیک روزنامه کیهان (ارگان نزدیک به رهبری جمهوری اسلامی) علیه جامعه بهایی گفت و اشاره کرد که این برخورد ها امروز از روزنامه به رادیو و تلویزیون رسمی جمهوری اسلامی هم کشیده شده است. او به سریال تاریخی سال های مشروطه در تلویزیون ایران اشاره کرد که در این فیلم مسلمانان بدست بهاییان کشته می شوند. او این اقدام را تحریک مسلمانان علیه جامعه بهاییان دانست.

آقای دکتر بهروزخسرو زاده که در علوم سیاسی و خاور میانه و رشد دمکراسی در این کشورها تخصص دارد در باره جامعه مدنی و رشد دمکراسی در ایران و چشم انداز آن صحبت کرد. او جنبش سبز را گامی در راه دمکراسی ایران و پیروزی آن را در حد براندازی دیوار برلین برای جهان تحلیل کرد. دکتر خسرو زاده ایران را یکی از نادرترین کشورهای جهان دانست که در صد سال گذشته سه انقلاب را تجربه کرده است. او از دیکتاتورهای تاریخ ایران در این دوران صحبت کرد و ضمن نقد سیاست شاه سابق "سیاست بسوی تمدن بزرگ" دیکتاتوری حاکم بر ایران را صد برابر بدتراز رژیم شاه سابق ارزیابی کرد. او در نقد به سیاست تمدن بزرگ شاه از بی سوادی بیش از هفتاد در صد مردم و نبود احزاب صحبت کرد. وی گفت بدون توجه به این دو فاکتور نمی توان به تمدن بزرگ رسید. دکتر خسروزاده جمهوری اسلامی را تا زمانی که نیروهای ملی همجون بازرگان و بنی صدر و سنجابی در قدرت بودند به نوعی همراه با آزادی های نسبی بررسی کرد و زمان بعد از آنها را به یک رژیم کاملا توتالیتر ملایان تحلیل کرد.

آقای مهدی محسنی روزنامه نگار جوانی که به تازگی مجبور به ترک ایران شده در مورد وضعیت سخت و خطرناک تعقیب و دستگیری و فرار روزنامه نگاران و وبلاگ نویسان اطلاعاتی را به شرکت کنندگان ارائه داد.

حضور رضا پهلوی در این نشست توجه رسانه های آلمان را بیش از پیش به مسئله اجلاس یعنی حقوق بشر در ایران جلب کرد. مصاحبه های متعددی را مطبوعات آلمان با او انجام دادند که در رسانه های مختلف به چاپ رسید.

مصاحبه ای کوتاه با ایشان انجام دادم که در این لینک ملاحظه می کنید


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016