جمعه 27 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

محمد خاتمی: ندای خيرخواهی صلاح و اصلاح همچنان باقی است، ايلنا

- ملاک وحدت و همدلی حرکت در چارچوب قانون اساسی و تأمين منافع و مصالح ملّی است
- کسانی هستند که مانع تغيير فضا به سوی همدلی می‌شوند
- بزرگترين ظرفيت ايران در عظمت، هوشياری و آگاهی ملّت شريف آن نهفته است


ايلنا: رئيس دولت اصلاحات تاکيد کرد:ملاک وحدت و همدلی حرکت در چارچوب قانون اساسی و تأمين منافع و مصالح ملّی است.
به گزارش ايلنا،سيدمحمد خاتمی در ديدار با جمعی از نخبگان اجتماعی و دانشگاهی با بيان اينکه ملاک وحدت و همدلی، حرکت در چارچوب قانون اساسی و تأمين منافع و مصالح ملّی است، اظهار داشت: متأسفيم که طی ماه‌های گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملّی بيشتر جرياناتی در جهت ايجاد افتراق و تشديد کينه‌ها و بدبينی‌ها و حذف و دفع بخش‌های مهمی از جامعه کوشيده‌اند.
وی افزود: ايران برخوردار از ظرفيت‌های فراوان تاريخی، معنوی، اجتماعی، انسانی، مادی و امتيازات ناشی از موقعيت بی‌نظير جغرافيای سياسی و جغرافيای راهبردی است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


خاتمی ادامه داد: بزرگترين ظرفيت اين سرزمين در عظمت، هوشياری و آگاهی ملّت شريف ايران نهفته است و نشانه اين عظمت و ظرفيت را از جمله در انقلاب بزرگ اسلامی می‌بينيم که چگونه يک ملّت با دست‌های تهی ولی دلهای پر از ايمان و با جهت‌گيری روشن به سوی هدف آزادی و استقلال حرکت کرد و به ياری خداوند جمهوری اسلامی را تأسيس کرد.
رئيس‌جمهور سابق کشورمان تصريح کرد: جمهوری اسلامی بدين معناست که در آن هم مردم مبنا و محورند و هم ملاک و معيار رابطه ميان اعضاء جامعه بخصوص حکومت و مردم، ارزش‌های اسلامی و معنوی به خصوص عدالت و اخلاق است.
وی تاکيد کرد: در اين مدت سی سال نيز اين ملّت بزرگ علی‌رغم همه مشکلات درونی و بيرونی گامی از اهداف مورد نظر واپس ننهاده است و هر هزينه‌ای را نيز برای تأمين خواستهای بلند خود پرداخته است.
رئيس بنياد باران با بيان اينکه امروز اين جامعه پويا بيش از هر زمان نياز به آرامش، نزديکی دلها به يکديگر در عين تکثر و تنوع دارد، اظهار داشت: ملاک وحدت و همدلی نيز حرکت در چارچوب قانون اساسی و تأمين منافع و مصالح ملّی است که در شعارهای روشن مردم در دوران انقلاب و پس از آن تجلّی داشته است.
وی ادامه داد: ايران نيازمند تلاش و توان همه فرزندان، اجتناب از خشونت، پافشاری بر شرع و قانون و بخصوص قانون اساسی به عنوان يک کل جامع، احترام به مردم و حقوق آنان و تلاش برای ايجاد رونق اقتصادی و بسط و تعميق عدالت واقعی و دفع خطرات و تهديدات است که اينها از جمله اموری است که می‌تواند زمينه‌ساز بهره‌برداری از همه ظرفيت‌ها در جهت امنيت و پيشرفت و سرافرازی باشد و اين‌همه در پرتو همدلی و همراهی ميسر است.
خاتمی با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، گفت: متأسفيم که طی ماههای گذشته به جای تلاش برای همبستگی ملّی بيشتر، جرياناتی در جهت ايجاد افتراق و تشديد کينه‌ها و بدبينی‌ها و حذف و دفع بخش‌های مهمی از جامعه کوشيدند و وضعيتی که در درجه اول زيانش متوجه اصل نظام و نيز ايران و ايرانی است، پيش آمد.
وی افزود: تلطيف فضای جامعه و عبور از وضعيت امنيتی به سوی فضای سياسی سالم که در آن آزاديهای اساسی مورد احترام بوده و داور اصلی قانون اساسی باشد می‌توانست و می تواند اميد را نسبت به آينده بيشتر کند.
رئيس دولت اصلاحات يادآور شد: پيشتر هم گفته‌ام که انتظار بوده و هست که سال جديد را با توقف برخوردهای نامطلوب و آزادی زندانيان و باز شدن فضای سياسی آغاز کنيم و در آستانه سال نو نيز نشانه‌هايی هرچند اندک از اين تغيير فضا و روش و رويه به چشم می‌خورد که موجب اميدواری در بخش‌های مهمی از جامعه بود.
خاتمی با بيان اينکه به نظر می‌رسد که عواملی هستند که نمی‌خواهند اين روزنه گشوده‌تر شود و فضا را بسته می‌طلبند، گفت:آيا اينها نشان از آن ندارد که علی‌رغم تدبير و صلاح‌انديشی خيرخواهان نظام و ايران و مسئولان اصلی، کسانی هستند که مانع تغيير فضا به سوی همدلی می‌شوند؟
وی ادامه داد: شنيده می‌شود که بجای بازکردن فضا و اجرای قانون اساسی در جهت آزادی‌های اساسی احزاب و فعاليت‌های سياسی، برنامه‌هايی در جهت محدود کردن بيشتر فعاليت احزاب و افراد در دست تهيه و اجرا است. اين شيوه‌ها فقط می‌تواند فضا را تنگ‌تر، دلها را از همديگر دورتر کند و باعث رشد کينه و بدبينی شود و راه را برهرگونه حرکت به سوی تلطيف فضا ببندد و باز هم می‌گويم که اگر چنين شود بيش از همه به نظام جمهوری اسلامی جفا شده است و حاصل کار، تهيه خوراک تبليغی مسموم عليه جمهوری اسلامی و افزايش التهاب عمومی است.
وی ابرازاميدواری کرد که خيرخواهان مؤثر در جريان امور بکوشند تا با محدود کردن شيوه‌های نامطلوب و آزادی هر چه بيشتر افراد و نيز بازشدن فضای سياسی، هم حق و حرمت مردم و دفاع از منافع و کرامت شهروندان را پاس بدارند و هم فضا را به سوی لطافت بيشتر رهنمون شوند.
رئيس بنياد باران خاطر نشان کرد: ندای خيرخواهی صلاح و اصلاح همچنان باقی است و اجتناب از خشونت و فراهم آوردن فضای تبادل نظر و نقد و گفتگو و فعاليت مؤثر همگان در جهت آبادانی و آزادی ميهن و دستيابی به هدفهای بلندی که برای پيشرفت کشور و تقويت مردم‌سالاری سازگار با دين در متن انقلاب و مورد مطالبه ملّت بزرگ بوده است، راه منحصر به فرد تأمين مصلحت انقلاب و کشور و مردم و مورد نظر همه آنان است که صلاح و خير جامعه و نظام را طالبند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016