یکشنبه 29 فروردین 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

ميرحسين موسوی: راه سبز را طوری بايد معرفی کنيم که هفتاد ميليون جمعيت کشور حتی مخالفان ما را در بربگيرد، امروز

- آزادی و عدالت دو کليد واژه ی مهم در حرکت جنبش سبز است
- راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نيست
- قدرت سازندگی ما بايد از قدرت تخريب مخالفانمان پيشی بگيرد

امروز: ميرحسين موسوی تبيين شعارهای درست و منطبق با خواسته های به حق مردم را يکی از وظايف اصلی جنبش سبز برشمرد و تاکيد کرد: وظيفه ما اين است که شعار ها را با دقت و درست انتخاب کنيم و بر سر آن ها بايستيم.
به گزارش خبرنگار سايت امروز، مهندس مير حسين موسوی در ديدار با اعضای کميته دانشجويی اين سازمان ضمن ارائه تحليلی از وضعيت کشور، با اشاره به نيروی انسانی عظيمی که در دانشگاه ها وجود دارد، گفت: سرکوب ها نتوانسته است جلوی پيشرفت جنبش سبز را در دانشگاه ها بگيرد بلکه شرايط موجود باعث شده است نفوذ اهداف جنبش سبز در دانشگاه ها عميق تر شود و امروز در دانشگاه ها فعاليت سياسی توام با عقلانيت درحال گسترش است. بحث های واقع بينانه در مورد نقاط ضعف و قدرت توام با استقامت و تامل برای ادامه ی راه سبز حياتی است. وی تصريح کرد علت اينکه موج گسترده ی دستگيری ها منجر به توقف جنبش سبز نشده است همان واقعيتی است که در شعار کليدی مردم يعنی "ما بيشماريم" تبلور يافته است. اين شعار بسيار مهم است در سطح دانشگاه ها سه و نيم مليون دانشجو حضور دارد که اکثريت قريب به اتفاق آنان می دانند راه سرافرازی کشور گسترش امواج سبز آگاهی و مسئوليت در ميان توده های مليونی مردم است. دانشجويان فرزندان مردم هستند و به خوبی آگاهی بخشی و اطلاع رسانی را تاکنون انجام داده اند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


موسوی گفت کسانی که سرکوب می کنند مسير خود را طوری تعريف کرده اند که بخش کوچکی از ملت را در داخل خود جا می دهند و به همين دليل حتی در بهشت زهرا هم با اسلحه و باتوم ظاهر می شوند و ما راه سبز را طوری بايد تعريف و معرفی کنيم که همه ی هفتاد مليون جمعيت کشور حتی مخالفان ما را در بربگيرد. وی تبيين شعارهای درست و منطبق با خواسته های به حق مردم را يکی از وظايف اصلی علاقمندان به جنبش سبز برشمرد و تاکيد کرد وظيفه ی ماست که شعارها را با دقت و درست انتخاب کنيم و سپس بر سر تحقق آن ها بايستيم.
موسوی آزادی و عدالت را دو کليد واژه ی مهم در حرکت جنبش سبز دانست و گفت عدالت و آزادی از هم جدايی ناپذيرند و آن کسی که وضعيت معيشتی فلاکت بار دارد بيشتر در معرض از دست دادن آزادی های اساسی است.
موسوی گفت راه حل مشکلات اقتصادی مردم و کشور اقتصاد صدقه ای نيست. شما حاصل به باد دادن ثروت های ملی و درآمدهای نفتی را نگاه کنيد. هر روز ما بيشتر از ديروز به درآمدهای نفتی وابسته شده ايم و بازارهای ما پر از کالاهای خارجی است در حالی که تقريبا همه ی صنايع و کشاورزی ما در وضعيت بسيار دشواری قرار دارند. شما در مورد وضعيت نيروی کار کشور دقت کنيد. بنده واقعا وقتی با اين سياست ها و فساد و بی برنامگی و در کنار آن قول نرخ بيکاری پنج درصد را می شنوم حيرت می کنم. اين روندها اگر ادامه يابد، در آينده سند چشم انداز بيست ساله يک شوخی که برای گول زدن مردم تهيه شده است تلقی خواهد شد و نه يک سند معتبر برای نشان دادن راه پيشرفت کشور.
امروز يک چهارم زمان تعيين شده برای نيل به اهداف گذشته است. بياييم بدون تعصب بررسی کنيم که آيا به آن اهداف نزديک تر شده ايم يا دورتر.
ما ديگر نيازی نداريم برای نشان دادن دلايل اين وضع به جای دور يا تحليل های پيچيده برويم. کافی است به زندان ها نگاه کنيم و ببينيم چه تعداد از خدمتگزاران و روزنامه نگاران و زنان و مردان کارآمد کشور را به بهانه های واهی راهی زندان کرده ايم و پروژه ی اعتراف گيری راه انداخته ايم و هم اکنون هم که به تعداد اندکی از زندانيان مرخصی داده شده است، آن ها زير فشار هستند که اگر می خواهند به زندان برنگردند، مصاحبه کنند و اين در حالی است که به طور مدام رسانه های مردمی و مستقل زير فشار هستند.
موسوی اضافه کرد بنده چشم اندازی برای آزادی مطبوعات و رسانه ها آنچنان که در قانون اساسی آمده است نمی بينم فلذا بايد علاقمندان به جنبش سبز خود را با شرايط موجود تطبيق بدهند و در همين شرايط سخت، راه هايی را برای بسط آگاهی و گسترش رسانه ها پيدا کنند. گذشته از آن همه ی ما امروز بايد در محيط فعاليت و خانه ی خود يک رسانه باشيم.
موسوی افزود به هنگام جنگ تحميلی که تاسيسات مهم کشور زير بمباران قرار داشت و از سوی ديگر عناصری که خود را به صدام فروخته بودند از هيچ خرابکاری کوتاهی نمی کردند، بعضی ها معتقد بودند که بهتر است بگذاريم جنگ تمام شود تا با بازسازی را شروع کنيم. ولی دولت به اين نتيجه رسيد که هنوز آتش يک انفجار در يک مجتمع و يا پالايشگاه و تاسيسات خاموش نشده است، ما بايد بازسازی را شروع کنيم. يعنی شعار اينکه بايد قدرت سازندگی ما از تخريب دشمن پيشی بگيرد، جا افتاد. الان هم همان تجربه بايد مورد توجه قرار گيرد. هر منفذی که بسته می شود بلا فاصله بايد پنجره های ديگری گشوده شود. هر روزنامه ای که بسته می شود، راه انتشار يک روزنامه ی ديگر در چهارچوب قانونی جستجو شود. هر وبلاگی که بسته می شود ده ها وبلاگ ديگر برای دفاع حقوق مردم بايد راه اندازی شود. اين تنها راه است و ما بيشماريم و ما می توانيم اين کار را انجام دهيم. بايد توجه کنيم راه کوتاه نيست. ما بايد ياد بگيريم که فعاليت های بحق سياسی خود را با زندگی روزمره ی خود در اين جا و آن جا توامان اداره کنيم. عظمت جنبش از ابتکار افراد معدودی نابغه برنمی خيزد. عظمت جنبش از فعاليت انسان های بی شماری ناشی می شود که آشکار و پنهان در حدی که می توانند در گشوده کردن اين راه به آينده ی سبز کمک می کنند و در اين راه حتی يک دعای خير از يک فرد گمنام در يک گوشه ی دورافتاده ی کشور مغتنم است. در راه سبز کسی فکر نمی کند که کار بزرگ انجام می دهد، بلکه همه فکر می کنند که کار درست انجام می دهند. همه بايد بدانند که ما می خواهيم کار درست انجام دهيم. ما می خواهيم از کرامت ذاتی انسان ها دفاع کنيم. ما می خواهيم مفهوم ملت ايران مساوی يک پادگان و يا يک گروه اندک تلقی نشود. ايران يعنی بيش از هفتاد مليون شهروند آزاد و با فرهنگ و اعتقادات رنگارنگ. ما از اين کثرت و تنوع نمی ترسيم. ما اصولگراها را دوست داريم همانطور که همه ی اقشار ملتمان را. و همه ی فرهنگ های موجود را. و همه ی قوميت ها و همه ی زبان ها را دوست داريم. ما می گوييم قرار بود قرائتی رحمانی از اسلام را که سايه ی مهربانی و تحمل را در کشور باز کند داشته باشيم نه اقدامات ضد دينی اعتراف گيری و ماجراهای کهريزک و خوابگاه های دانشجويی و فجايع سی خرداد و عاشورا و ديگر روزها را. و الان هم می گوييم راه حل مسائل دستکاری آمار تعداد شهدا و پرکردن زندان ها نيست بلکه راه، رسيدگی به خانواده های شهدا و باز کردن در زندان ها و آزاد کردن رسانه ها و انتخابات آزاد رقابتی غير گزينشی است. اگر می گوييد حکومت نوکر مردم است، نوکر ولی نعمت خود را نمی کشد، آزار نمی دهد، او را به زندان نمی اندازد، او را محدود نمی کند و خواسته های خود را به نام خواسته ی مردم مطرح نمی کند. شما بگذاريد برای آنکه صدا و سيما رسانه ی ملی باشد، ملت بيايد در آن رسانه صحبت کند. نه آنکه حتی يک مناظره ی ساده و کنترل شده را طاقت نياوريد.
موسوی گفت همه بدانند که راه حل مشکلات کشور در منحرف کردن اذهان مردم از مسائل اساسی نيست. حکومت بايد هميشه به فکر زلزله ی پايتخت باشد، نه آنکه خوابنما شود که زلزله ای بزرگ در راه است. در حالی که دولت مديريت و قدرت جابجايی حتی چند هزار نفر در تهران را ندارد، نبايد با لفظ آمرانه از خروج پنج مليون نفر از مردم تهران صحبت کند. شما اول نم نم بباريد و سپس غرش رعد و برق را داشته باشيد. شما يک رشد معقول را برای رفاه و آموزش و بهداشت مردم داشته باشيد و سپس تبليغ افزايش نرخ جمعيت کشور را بکنيد. امروز سياست های بدون حساب و کتاب و خيال پردازی ها کشور را در مقابل تهديدات خارجی قرار داده است. درست است که همه ی ملت ما آماده است در مقابل هر نوع تهديد بيگانه متحد بايستد، ولی در عين حال مسببان اين شرايط در داخل را فراموش نخواهد کرد. بنده توصيه می کنم که به جای آنکه ناممکن جابجايی پنج مليون نفر از تهران را بدهيم، ضمن اقدامات درست و سنجيده، برای مواجهه با هر خطر ناشی از بلايای طبيعی تلاش کنيم که خطر بلايای خارجی خودساخته را از سر ملت دور کنيم. فکر نکنيم مردم گفته ها و اعمال ما را فراموش می کنند. مردم حتی نسبت به سرنوشت کرم ها و لاک پشتی که به فضا حساسند و می خواهند بپرسند نتايج تحقيقات در مورد اين حيوانات بی گناه به کجا انجاميد.
گفتنی است در ابتدای اين ديدار تعدادی از اعضای کميته دانشجويی سازمان به طرح نظرات خود از فضای سياسی پس از انتخابات تاکنون و نوع نگاه مردم به جريان سبز و اوضاع کشور پرداختند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016