پنجشنبه 23 اردیبهشت 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اعتصاب عمومی و حاکميت جو پليسی - امنيتی در شهرهای مختلف کردستان، جرس

جــرس: در پی فراخوان گروهها، شخصيت ها، نهادها و همچنين فعالان سياسی- مدنی برای راه اندازی اعتصاب عمومی و اعتراض به اجرای احکامِ ناگهانیِ پنج زندانی که چهار نفر از آنها کُرد بودند، شهرهای مختلف کردستان امروز پنجشنبه ۲۳ ارديبهشت ماه ۸۹، شاهد استقبال گروههای کثيری از مردم و کسبه از اعتصاب و همزمان حاکميت جو پليسی- امنيتی در شهرهای کرد نشين کشور بود.

يک روز پس از اجرای حکم ناگهانیِ اعدامِ پنج زندانی در زندان اوين تهران، گروههای مختلفی جهت اعتراض به اين اقدام، از تمام مردم شهرهای کردنشين را دعوت کردند تا در يک عمل هماهنگ، به اعتصاب عمومی و اعتراض مدنی مبادرت ورزند.

بنا به گزارش «کميته اعتراض واعتصاب عمومی درشهرهای کردستان»، از روز قبل تراکتها ، پوسترها وعکس های فرزاد کمانگر و ديگر اعداميان و همچنين فراخوانِ برگزاری اعتصاب عمومی وسيعا درميان مردم شهر و روستاهای کردستان توزيع شده بود.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بنا به گزارش منابع خبری جرس، امروز و از نخستين ساعات صبح، بازار شهرهای مهاباد، اشنويه، سنندج، بوکان، سقز، مريوان و کامياران به حالت تعطيل درآمد، ادارات نيمه تعطيل شده و در برخی از شهرها همچون کامياران (شهر فرزاد کمانگر)، دانش آموزان حتی به مدرسه نرفته اند.

نيروهای امنيتی و نظامی در مراکز اصلی شهرها مستقر شده اند و خيابان ها خلوت اند و اکثريت شهروندان نيز از خانه هايشان خارج نشده اند.

اين گزارش افزود بعد از تعطيلیِ مغازه ها و کسبه، نيروهای امنيتی با تهديدِ بازاريان، خواستار پايان دادن به اعتصاب شدند که با واکنش مردم روبه رو گرديدند و هم اکنون فضای بيشتر شهرها بدليل ورود نيروهای ضد شورش از استانهای همجوار، کاملا بحرانی است.

کميته اعتراض واعتصاب نيز گزارش داد که با شخصيتها و افراد سرشناس شهر سنندج ، سقز ، مهاباد ، کامياران، مريوان ، بانه وديگر شهرهای کردستان ملاقات شده و درمورد اين اعتصاب سراسری، با آنها هماهنگی شده است.

کارگران شهرک های صنعتی ، نهادهای مدنی و فرهنگی ، کارمندان ادارات و بازاريان و مغازه داران درشهرهای سنندج ، سقز وکامياران آمادگی خود را برای پيوستن به اعتصاب اعلام کرده اند.

طبق گزارش اين کميته، اعتراض واعتصاب از شهرهای کردستان، سپاه پاسداران از نيروهای خود درهمدان و زنجان خواسته است در شهرهای کردستان مستقر شوند.

براساس همين گزارش جلسات اضطراری در استانداری باحضور فرمانداران ومسولين سپاه پاسداران و اداره اطلاعات چندين بار برگزار شده و فعلا جو ملتهب و کاملا نظامی – امنيتی می باشد.

طبق آخرين اخبار دو نفر بنامهای ناصر رحمانی و کريم رحيم سرا در سقز بازداشت شده اند.

آخرين اخبار تا اين لحظه

در راستایِ اعتصاب سراسری در شهرهای مختلف کردنشين و علی رغمِ حاکميتِ جوِ پليسی و نظامی در آن شهرها، آخرين گزارش ها از کامياران، سنندج و مريوان، از استقبالِ گسترده مردم از اعتصاب عمومی و فضای ملتهب آن شهرها و همچنين استقرار نيروهای ضد شورش در نقاط مختلف شهرهای کردنشين خبر می دهد.

به گزارش «کميته اعتراض واعتصاب عمومی درشهرهای کردستان»، آخرين خبرها از سنندج حاکيست "شهر در وضعيتِ تعطيل قرار دارد. ميدان آزادی، خيابان فردوسی، خيابان های ششم بهمن، شريف آباد، انقلاب، امام خمينی، وکيل، آبيدر تعطيل است. در شهرک صنعتی و فلزکاران يک نفرهم مغازه اش را باز نکرده است. پاساژهای عمومی و تجاری تعطيل‌اند. بازار و گذر قديمی اصف و براتيان و همه مغازهای تابعه تعطيل هستند. تنها ادارات دولتی باز کرده‌اند نيروهای امنيتی و انتظامی با ماشين‌هايشان آمد و رفت می‌کنند و کنار بانک‌ها و ادارات دولتی گروه گروه ايستاده‌اند..."

اين گزارش خاطرنشان کرد "در کامياران نيز شهر تعطيل است. البته به غيراز ادارات دولتی و حراست‌ها و نيروهای انتظامی، همه جا تعطيل است. نيروهای امنيتی درسطح شهر مستقرند و در حال گشت زنی می باشند. مردم عموما به طرف خانه فرزاد کمانگر راهی هستند و تجمع درمقابل خانه فرزاد کمانگر لحظه به لحظه روبه افزايش است."

در شهر مريوان نيز، فضای تعطيلی حاکم است و به غير از مدارس و ادارات دولتی که اجبار و تهديد در کار است، در سطح شهر مغازه‌ها عمدتا تعطيل کرده اند.

اين منبع خبری خاطرنشان کرد "طبق گزارش‌های ارسالی از بانه، بوکان، سقز، ديواندره و مهاباد، اکثر مغازه‌ها و بازاريان تعطيل کرده‌اند و فضای شهرها کاملا در اعتصاب عمومی و تحت حاکميت جو پليسی - نظامی می باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016