چهارشنبه 5 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

صدر و فرهنگی جايگزين باهنر و غفوری‌فرد، گزارش کامل ايسنا از انتخابات هيات رييسه مجلس و حاشيه‌های آن

انتخابات هيات رييسه‌ مجلس شورای اسلامی‌ امروز - چهارشنبه - برای تعيين اعضای جديد اين هيات در سال سوم مجلس هشتم برگزار شد و براساس نتايج آن علی لاريجانی ابقاء و در ترکيب آن صدر و فرهنگی جايگزين باهنر و غفوری فرد شدند.

به گزارش خبرنگاران پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، براساس ماده ۱۴ آيين‌نامه جديد داخلی مجلس شورای اسلامی، هيات رييسه دائم مرکب از رييس، دو نايب رييس، شش دبير و سه ناظر است.

براساس ماده ۱۵ آيين‌نامه نيز، انتخاب رييس در نوبت اول با اکثريت مطلق آراء نمايندگان صاحب رای است و انتخاب نواب رييس، دبيران و ناظران هرکدام جداگانه و با اکثريت نسبی و رای مخفی و با ورقه انجام می‌شود،‌ انتخابات هيات رييسه مجلس روزچهارشنبه برای يک سال آينده بر گزار شد و دکتر علی اردشير لاريجانی مجددا به عنوان رييس مجلس و حسن ابوترابی فرد و شهاب الدين صدر به عنوان نواب اول و دوم مجلس انتخاب شدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در انتخابات هيات رييسه مجلس که به عنوان دومين دستور کاری صحن علنی امروز مجلس بود، در نهايت از ۲۵۸ رای ماخوذه، دکتر علی لاريجانی به عنوان تنها کانديدای رياست مجلس، ۲۱۴ رای نمايندگان(۸۳ درصد) آرا را از آن خود کرد.

به گزارش ايسنا، در مرحله دوم کانديدای نواب رييس معرفی و برای کسب آراء کارت‌ها ميان نمايندگان توزيع شد و نمايندگان ابوترابی‌فرد را با ۱۸۸ رای و ‌صدر را با ۱۴۵ رای برای اين سمت انتخاب کردند. مسعود پزشکيان نيز توانست ۱۱۵ رای را به خود اختصاص دهد.

اين درحالی است که محمدرضا باهنر، نائب رييس دوره گذشته که توانسته بود ۱۵۱ رای را کسب کند، به دليل پايبندی به رای فراکسيون اصولگرايان، اين دوره برای نايب رييسی کانديدا نشد.

به گزارش ايسنا، برای تصدی کرسی دبيری هيات رييسه، محمد دهقان ، اميدوار رضايی‌ميرقائد، سيدجاسم ساعدی، حسين سبحانی‌نيا، جهانبخش محبی‌نيا، اسماعيل کوثری، محمدحسين فرهنگی و سيدکاظم دلخوش کانديدا شدند که دهقان، رضايی، ساعدی، سبحانی نيا، محبی‌نيا و فرهنگی بيشترين آراء نمايندگان برای دبيری هيات رييسه را کسب کردند.

براين اساس حسن غفوری‌فرد نيز مانند ديگر همکار هيات رييسه خود، با احترام به نظر اعضای فراکسيون اصولگرايان برای کسب کرسی دبيری ثبت نام نکرد.

هم‌چنين برای تصدی سمت ناظر در هيات‌رييسه، آشوری، کوهکن، ناطق‌نوری، مهرداد بائوج لاهوتی و قسيم عثمانی کانديدا شدند که سه نفر اول بيشترين آراء را کسب و همچنان دراين کرسی ابقا شدند.

به گزارش ايسنا، پس از قرائت آراء و مشخص شدن اعضاء هيات رييسه در سومين سال کاری مجلس هشتم؛ کليه اعضاء هيات رييسه در حضور نمايندگان سوگند ياد کردند که به عنوان عضو هيات رييسه مجلس شورای اسلامی حداکثر توان خود را برای اجرای آيين‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی با مراعات بی‌طرفی کامل در انجام وظايف بکار گيرند و از هرگونه اقدام مخالف آيين‌نامه اجتناب نمايند.


***تقدير لاريجانی از همکاری موثر باهنر***

رييس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز و پس از اعلام نتايج انتخابات هيات رييسه از همکاری موثر باهنر در هيات رييسه تقدير و تشکر کرد.

به گزارش ايسنا، لاريجانی همچنين گفت:از کارکنان خدمات که در توزيع کارت‌ها بسيار خوب عمل کردند، نيز تشکر می‌کنم.

رييس مجلس در ادامه از دکتر غفوری‌فرد که در اين دوره هيات رييسه با وی همکاری می‌کرد، سپاسگزاری کرد.

وی همچنين گفت: آقای باهنر هم از شخصيت‌های برگزيده‌ای بودند که در دوره‌های مختلف در هيات رييسه حضور داشتند و من از همکاری موثر ايشان در هيات رييسه تشکر می‌کنم.

وی همچنين به مزاح گفت: از آقای قربانی که هم نسل قبلی بودند، تشکر می‌کنم.


*** حاشيه‌های انتخابات هيات رييسه مجلس شورای اسلامی***

برگزاری انتخابات هيات رييسه مجلس که امروز برگزار شد با حاشيه‌هايی همراه بود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ايسنا، اين حاشيه‌ها به شرح ذيل است.

** محبی‌نيا هنگام قرائت اسامی کانديدای رياست مجلس گفت: آقای رييس به جز آقای لاريجانی که حضرت‌عالی هستيد کانديدايی نداريم.

** دکتر لاريجانی که با کسب ۲۱۴ رای موافق از ۲۵۸ رای ماخوذه و در شرايطی که کانديدای ديگری برای رياست مجلس وجود نداشت، ۸۳ درصد آراء را کسب کرد، پس از قرائت آرای خود برای رياست مجلس گفت: از اين که مجددا به اين خدمتگزار خود اعتماد کرديد، تشکر می‌کنم.

** هنگام رای‌گيری برای انتخابات هيات رييسه عدد تابلو، نشان می‌داد که حداقل ۲۶۶ نفر در صحن حضور دارند.

** لاريجانی هنگام قرائت نتايج انتخابات نواب رييس، نام حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد را به نام علی‌اکبر ذکر کرد اما هنگام قرائت مجدد اين نام، خود در حالی که می‌خنديد نام‌ وی را به محمدحسن تصحيح کرد.

** پزشکيان، عضو فراکسيون اقليت مجلس، که در کنار صدر و ابوترابی‌فرد کانديدای نايب رييسی مجلس شده بود نفر سوم شد و از راهيابی به هيات رييسه باز ماند. آراء پزشکيان ۱۱۵ رای اعلام شد که از آرای نايب رييس دوم، ۳۰ رای کمتر بود.

**به گزارش ايسنا، در هنگام شمارش آراء تعداد زيادی از نمايندگان در جايگاه هيات رييسه حضور داشتند.

**هم‌چنين پس از اعلام نتايج انتخابات هيات رييسه لاريجانی انتخاب اين اعضاء را تبريک گفت.

**در هنگام برگزاری مراسم تحليف ۱۱ عضو منتخب هيات رييسه پشت تريبون قرار گرفتند و سوگند ياد کردند، در حالی که حجت‌الاسلام‌والمسلمين ابوترابی عضو منتخب برای نايب رييسی در آن زمان در جلسه حاضر نبود.

** پس از انجام مر اسم تحليف، نمايندگان با اعضای منتخب هيات رييسه روبوسی کردند.

**امروز و در حاشيه برگزاری جلسه‌ی علنی مجلس شورای اسلامی و قبل از انتخابات هيات رييسه، نمايندگان مذاکرات خود را با باهنر در خصوص انتخابات هيات رييسه ادامه دادند.

به گزارش ايسنا، در حالی که جمعی از نمايندگان از جمله فلاحت‌پيشه، نادران و جلالی در کنار صندلی باهنر جمع شده و با او گفت‌وگو می‌کردند باهنر به همراه نادران کرسی خود را ترک کرد و به ميان جمعی از نمايندگان که اغلب اعضای کميسيون اجتماعی بودند رفته و بر روی زمين در کنار صحن علنی نشست و به گفت‌وگو پرداخت.

يکی از نمايندگان برگه‌های کوچکی را بين حضار در اين نشست توزيع کرد و پس از چندی افراد اين کاغذها را بر زمين گذاشته و به جای خود بازگشتند.

گفتنی است؛ داريوش قنبری به خبرنگاران گفت که اين نشست مربوط به انتخابات هيات رييسه‌ی مجلس نبوده است.

پزشکيان : کانديداتوری من برای پست نايب رييسی مجلس تنها به اصرار دوستانم بود

مسعود پزشکيان ضمن اظهار خشنودی از رای بالای نمايندگان مجلس به وی در انتخابات امروز هيات رييسه مجلس، گفت: کانديداتوری من برای اين پست تنها به اصرار دوستانم بود و بنده اصلا به فکر رای نبودم ؛چراکه برخی به من می‌گفتند ۵۰ رای هم نمی‌آوری چرا کانديدا می‌شوی؟

به گزارش خبرنگار ايسنا، اين نماينده عضو فراکسيون خط امام (ره) مجلس، درحاشيه جلسه علنی امروز مجلس در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاری که از وی پرسيد آيا فکر می‌کرديد که در مجلس اصولگرا ۱۱۵ رای برای نايب رييسی مجلس کسب کنيد؟ با استناد به يکی از فرمايشات مقام معظم رهبری مبنی بر اين‌که اصولگرای واقعی اصلاح‌طلب است و اصلاح‌طلب واقعی اصولگرا، گفت: اما علی‌رغم بسياری از کارهايی که انجام شد، همين که مجلس انقلابی در اين حد به من رای داد تشکر می‌کنم.

پزشکيان در پاسخ به سوال خبرنگار ديگری که از وی پرسيد فکر می‌کنيد اگر يک نماينده اصولگرا در مجلس ششم در شرايط شما کانديدا می‌شد، در اين حد رای می‌آورد يا خير؟ اظهارداشت: در مورد عملکرد آن مجلس نمی‌توانم نظری بدهم، چون آشنايی خوبی از آن ندارم.

خبرنگاری به پزشکيان گفت که شما وزير آن دوره بوديد و درمجلس رفت و آمد داشتيد که وی پاسخ داد: همان مجلس من را استيضاح کرد، لذا من نمی‌ توانم در اين زمينه نظری بدهم.

خبرنگاری از وی درباره علت کانديدا نشدن باهنر پرسيد که وی رای نياوردن وی در جلسه فراکسيون اصولگرايان را علت اين مساله عنوان کرد و گفت: احتمالا برخی مباحث درون گروهی موجب اين قضيه شد ،اما دليل اصلی اين قضيه را بايد از خود ايشان جويا شد.


ابوترابی‌فرد:


رفتار اخلاقی و برآمده از بلوغ سياسی باهنرازجلوه‌های تحسين‌برانگيزانتخابات هيات رييسه مجلس بود

نايب رييس اول مجلس شورای اسلامی در ارزيابی از انتخابات هيات رييسه مجلس گفت: يکی از جلوه‌های تحسين‌برانگيز اين انتخابات رفتار اخلاقی،‌عقلانی و برآمده از بلوغ سياسی مهندس محمدرضا باهنر بود که در چارچوب تصميم فراکسيون اصولگرايان و علی‌رغم اصرار جدی بر حضور وی در صحنه انتخابات از کانديداهای جريان اصولگرا حمايت کرد و در اين رقابت سياسی حضور نيافت.

حجت‌الاسلام و المسلمين ابوترابی‌فرد در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران ( ايسنا)،‌اظهار داشت: انتخابات هيات رييسه مجلس همانگونه که از مجلسی با شالوده اصولگرايی و وفاداری به امام و رهبری معظم انقلاب انتظار می‌رود، در يک فضای صميمی و عقلانيت بلوغ سياسی برگزار شد و نمايندگان با گرايش سياسی متفاوت در اين انتخابات حضور فعال و موثری داشتند.

وی با بيان اين‌که برخی نمايندگان و صاحب‌نظران بر اين عقيده بودند که حضور آقای باهنر در عرصه انتخابات امکان موفقيت جدی را برای وی به همراه خواهد داشت، اقدام وی را در حمايت از کانديدای جريان اصولگرا تحسين برانگيز دانست و افزود: به گمانم حضور دکتر صدر در هيات رييسه مجلس می‌تواند امکان ارتقای تفاهم و افزايش استفاده از ظرفيت متراکم مجلس را فراهم کند.

وی تصريح کرد: انتخاب شايسته دکتر لاريجانی به عنوان رييس مجلس و نيز افرادی که عموما تجربه طولانی در هيات رييسه مجلس داشته‌اند ،می‌تواند پشتوانه ارزشمندی برای افزايش کارآيی مجلس در سال‌های پيش رو باشد.

ابوترابی‌فرد اظهار اميدواری کرد که با الهام از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی با همت و کار مضاعف زمينه افزايش کارايی اين نهاد کليدی نظام يعنی مجلس فراهم شود و با تعامل منطقی ،‌اخلاقی و برآمده از علم و بصيرت با ساير قوا به ويژه دستگاه اجرايی که مسووليت کلان اداره کشور را بر عهده دارد، مسير عزت و اقتدار را بپيماييم و شاهد پيروزی ملت بزرگ ايران در همه عرصه‌ها باشيم.


دبير کل فراکسيون خط امام(ره) مجلس:


پيام رای بالای اقليت اين بود که مجلس بايد با اعتدال بيشتری اداره شود

دبير کل فراکسيون خط امام(ره) مجلس، با اظهار خشنودی از رای بالای پزشکيان و لاهوتی در انتخابات امروز هيات رييسه مجلس، گفت: پيام اين رای اين بود که مجلس بايد با اعتدال بيشتری اداره شود.

محمدرضا تابش در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، گفت: البته مشخص است که در مجلسی که اکثريت آن با محافظه‌کاران است، نمی‌شود جايگاهی کسب کرد، اما فراکسيون خط امام(ره) مجلس همواره سعی کرده است افرادی که برجستگی علمی، فنی و تخصصی بيشتری دارند و در مواضع سياسی‌شان از اعتدال افزون‌تری برخوردارند، در هيات رييسه جای بگيرند.

تابش در ادامه گفت: امروز نيز کانديداهای ما رای بسيار خوبی آوردند و اين رای حکايت از آن دارد که در مجلس اصولگرا تاثيرگذاری اقليت بسيار بالا است.

دبير کل فراکسيون خط امام (ره) مجلس با بيان اين‌که اين رای بالا بايد باعث شود که مجلس با اعتدال بيشتری اداره گردد، افزود:‌هيات رييسه مجلس براساس سوگندی که ياد کرده است بايد همواره بی‌طرفانه عمل کند و پيام اين رای هم اين بود که از اين پس نيز مجلس بايد با اعتدال بيشتری اداره شود.

تابش تصريح کرد: اين‌که فراکسيون انقلاب و برخی تندروهای مجلس می‌خواهند رای هيات رييسه را به خود منتسب کنند، بايد گفت که اصلا اينطور نيست و به عنوان مثال ‌آقای صدر برای ميزان رای‌ای‌ که امروز کسب کرده‌اند با اقليت‌های مجلس هم لابی‌های زيادی داشتند.


صدر: پايبندی باهنر با تعهد تشکيلاتی خود قابل تقدير است


بعضی از آرا به نامزدهای هيات رييسه مجلس لزوما مفهوم خطی و سياسی ندارد

سيدشهاب‌الدين صدر در ارزيابی از حضور نيافتن باهنر به عنوان کانديدای نايب رييسی در انتخابات هيات رييسه‌ی مجلس شورای اسلامی، گفت: آقای باهنر به تعهد تشکيلاتی خود پايبندی نشان دادند که قابل تقدير است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجويان ايران (ايسنا)، نايب رييس مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران، اظهار داشت:اگر آقای باهنر در انتخابات حضور می‌يافت، در واقع به معنای پشت‌پا زدن به مصوبه و تعهدات فراکسيون اصولگرايان بود، اما ايشان تعهدات خود را به بهترين شکل نشان دادند.

وی با بيان اين‌که اين روال در سال‌های گذشته نيز انجام شده است، افزود: در سال اول مجلس هشتم آقای حدادعادل و آقای لاريجانی در فراکسيون کانديدا شدند و آقای حدادعادل رای لازم را کسب نکرد و به تعهد خود پايبند ماند و در صحن مجلس کانديدا نشد. برای نايب‌رييسی نيز آقايان ابوترابی و باهنر در مجمع عمومی فراکسيون رای آوردند و ما به تعهدات‌مان پايبند مانديم و در صحن مجلس کانديدا نشديم. سال گذشته نيز روال به همين ترتيب بود. امسال نيز همان سه نفر در مجمع عمومی فراکسيون کانديدا شدند و آقای باهنر رای لازم را کسب نکرد و در صحن مجلس به تعهد تشکيلاتی خود پايبندی نشان داد.

نماينده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، در پاسخ به سوالی مبنی بر اين‌که چرا برخی از اصولگرايان به پزشکيان رای دادند، گفت: بعضی از آرايی که به نامزدهای هيات رييسه داده شد، لزوما مفهوم خطی و سياسی نداشت. دکتر پزشکيان نيز که البته از دوستان نزديک ما است و در کميسيون بهداشت نيز با هم همکاری نزديک داريم و سابقه‌ی وزارت نيز دارد؛ ممکن است برخی افراد به ايشان تعلق خاطر محلی داشته باشند. البته ممکن است برخی افراد چنانکه عنوان کردند به من و آقای پزشکيان رای داده باشند.

صدر در پاسخ به اين سوال که آيا او تبديل به يک ابوالمشاغل شده است يا خير؟ اظهار داشت: کارهای اصلی من در مجلس است و وقت بيشتر من در مجلس می‌گذرد، لذا ابوالمشاغل نيستم.

نايب رييس مجلس شورای اسلامی، در خصوص ارتباط خود با خبرنگاران و لزوم گسترش آن با بيان اين‌که ارتباط من با خبرنگاران حوزه‌ی تخصصی‌ام بسيار زياد بوده است، افزود: به دليل مسووليت جديد بايد ارتباطم را با خبرنگاران حوزه‌های مختلف گسترده‌تر کنم.

وی در ادامه باهنر را يک عضو موثر در فراکسيون اصولگرايان مجلس دانست و افزود: اين نقش فعال ايشان در فراکسيون ادامه پيدا می‌کند.

نماينده‌ی مردم تهران در خانه‌ی ملت، وظايف و اختيارات مجلس طبق قانون اساسی را همان اولويت کاری مجلس دانست و افزود: تلاشم بر اين است که ضمن ايجاد وحدت و همدلی و هماهنگی در هيات رييسه تلاش کنيم که مجلس در هر دو حوزه‌ی کاری خود يعنی تقنين و نظارت کار خود را به خوبی انجام دهد و جايگاه خود را مطابق فرموده‌ی حضرت امام مبنی بر اين‌که مجلس در راس امور است را پيدا کند.

صدر خاطر نشان کرد: تلاشم بر اين است که مجلس فعال‌تر و با اقتدار بيشتری به وظايف خود عمل کند. يقينا اين اقتدار هر قدر با تعامل با قوای ديگر همراه باشد، بهتر تحقق می‌يابد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016