شنبه 15 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بازتاب تصميم ايران براي تبديل ذخاير يورو به دلار، فارس

روزنامه وال استريت ژورنال ضمن اشاره به تصميم بانك مركزي ايران براي تبديل 45 ميليارد يورو از ذخاير ارزي به دلار و طلا نوشت، اعلام اين تصميم موجب افزايش نگراني و ترس سرمايه‌گذاران بين المللي و كاهش بيشتر ارزش يورو شده است.

به گزارش گروه اقتصاد بين‌الملل خبرگزاري فارس، اين روزنامه آمريكايي در ادامه افزود، دولت ايران سپتامبر سال گذشته دستور تبديل ذخاير ارزي ايران از دلار به يورو را داده بود و اين در حالي است كه در آن زمان آمريكا تحريم هاي جديدي را بر ضد برنامه هسته اي ايران اعمال كرده بود.

بنابراين گزارش، ايران هم اكنون 97 ميليارد دلار ذخاير ارزي در اختيار دارد و تصميم اخير بانك مركزي ايران نشانگر نوعي تغيير تصميم قبلي است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وال استريت ژورنال افزود: انتشار اين خبر كه هنوز با موضع گيري رسمي بانك مركزي ايران همراه نشده موجب كاهش بيشتر ارزش يورو در بازارهاي بين المللي شده است. ايران به شدت نگران ادامه روند نزولي قيمت نفت ارزش يورو است.

بنابراين گزارش، كاهش ارزش يورو به معناي افت ارزش واقعي ذخاير ارزي ايران است . سيمون دريك كارشناس ارشد بانك نيويورك ملون لندن تاكيد كرد اگر ايران واقعا خواستار خريد دلار به جاي يورو است اين تصميم خوب و درستي است.

اين در حالي است كه سرمايه گذاران بين المللي نگران تصميم احتمالي ساير بانكهاي مركزي جهان مثل چين و روسيه براي كاهش ذخاير يورو هستند. روسيه حجم يورو در ذخاير ارزي خود را از 47.5 درصد به كمتر از 43.8 درصد كاهش داده است .

بانك مركزي كره جنوبي نيز اعلام كرد بحران مالي منطقه يورو موجب كاهش اعتبار و جايگاه يورو در ذخاير ارزي شده است . بانكهاي مركزي جهان بيش از 7.5 تريليون دلار ذخاير ارزي در اختيار دارند كه يك سوم آن در اختيار كشورهاي در حال توسعه و نوظهور است.

اين روزنامه در بخش ديگري از گزارش خود اضافه كرد: ارزش يورو طي ماههاي اخير بيش از 20 درصد كاهش داشته است . تازه ترين گزارشهاي منتشر شده از سوي موسسات تحقيقاتي بين المللي نيز نشان مي دهد بحران مالي اروپا و كاهش ارزش يورو هنوز موجب كاهش چشمگير سهم يورو در ذخاير ارزي بين المللي نشده است.

پيش بيني مي شود گزارش جديد صندوق بين المللي پول نيز كه قرار است تا پايان ژوئن منتشر شود اين مساله را تاييد كند .
طي سالهاي گذشته بانكهاي مركزي جهان تمايل خود را براي متنوع كردن سبد ذخاير ارزي اعلام كرده اند . زماني هم كه ارزش دلار در تابستان 2008 به شدت كاهش يافت و هر يورو در برابر 1.6040 دلار آمريكا داد و ستد مي شد تغيير ناگهاني و چشمگيري در حجم ذخاير ارزي دلار مشاهده نشده است.

اين روزنامه افزود: نگراني بانكهاي مركزي جهان از افت ارزش يورو كاملا منطقي و طبيعي است ولي دليلي وجود ندارد تا بانكهاي مركزي بخواهند خيلي سريع ميزان ذخاير يوروي خود را كاهش دهند و آن را به دلار و طلا تبديل نمايند.

در سه ماه پاياني 2009 دلار آمريكا 62.14 درصد ذخاير ارزي جهان را تشكيل داده است. اين رقم طي سه ماه سوم به 61.5 درصد رسيده بود. سهم يورو در اين مدت از 27.8 درصد به 27.4 درصد كاهش داشته است. اين رقم در سه ماه پاياني 2008 به كمتر از 26.4 درصد رسيده بود.

به اعتقاد كارشناسان اقتصادي و مالي دلار تا پايان سال 2010 بيش از 60 تا 65 درصد و يورو نيز 25 تا 30 درصد حجم ذخاير ارزي بين المللي را تشكيل خواهند داد. پوند انگليس نيز 10 تا 15 درصد ذخاير ارزي را تشكيل مي دهد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016