شنبه 15 خرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

حمله نظامی ايران به جنگجويان کرد در خاک عراق، دويچه وله

مقامات اقليم کردستان عراق مدعی‌اند که واحدهای زرهی و تانک‌های ايرانی به خاک عراق حمله کرده و در برخی مناطق مستقر شده‌اند. دليل تهاجم نيروهای نظامی ايران، تعقيب جنگجويان کرد در مناطق مرزی ذکر شده است.

به گفته مقامات اقليم کردستان عراق، نيروهای نظامی ايران در تعقيب شورشيان کرد در روز جمعه (۱۴ خرداد / ۴ ژوئن) چندين کيلومتر در خاک عراق نفوذ کردند. يک مقام نظامی عراق در اربيل گفت، سربازان ايرانی با چندين خودروی نظامی و تانک وارد منطقه "حاجی عمران" در شمال عراق شده و دست به موضع‌گيری عليه جنگجويان کرد زدند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


جبار ياور، ژنرال ارتش عراق نيز در خصوص حملات اخير تصريح کرد: «اين تهاجم نقض آشکار حريم مرزی عراق است و دولت مرکزی بايد وارد عمل شود.» اين مقام نظامی افزود: «بيش از ۳۰ سرباز ايرانی با خودروهای زرهی و سلاح‌های سنگين، حدود دو کيلومتر به خاک عراق نفوذ کردند.» به گفته‌ی مقامات کردستان عراق، نيروهای نظامی ايران در روزهای گذشته نيز به بهانه تعقيب نيروهای پژاک وارد خاک عراق شده بودند.

به گفته خبرگزاری‌های بين‌المللی، واحدهای نظامی ايران در روز سه‌شنبه (۱۱ خرداد) در پی عملياتی مشابه به خاک عراق وارد شده بودند. بدنبال استقرار نيروهای نظامی ايران، حدود ۲۲۰ خانوار کرد با ترس از گسترش درگيری‌ها، منطقه جومان (در نزديکی اربيل) را ترک کردند.

فرماندار اربيل نيز گفت: «ما سران اقليم کردستان را از اين تهاجم مطلع ساخته‌ايم و خواهان اقدامات لازم از سوی آنان هستيم.» مقامات کردستان مدعی‌اند که جمهوری اسلامی در هفته‌ی گذشته بارها با نيروهای جنگجوی پژاک درگيری نظامی داشته است.

مقامات اقليم کردستان عراق، همچنين مدعی ‌شدند که نيروی هوايی ايران و ترکيه در هفته گذشته چندين بار مناطق کردنشين در عراق را بمباران کرده‌اند. دولت ايران حزب پژاک را يک گروه تروريستی قلمداد می‌کند. ظاهراً تک‌تيراندازان کرد در روزهای گذشته بر روی مرزبانان ايران آتش گشوده‌اند.

اعتراض عراق به حملات ايران و ترکيه به خاک خود

وزارت امور خارجه عراق در بيانيه‌‌ای در ۱۰ خرداد اعلام کرد که دولت عراق به خاطر حمله به شورشيان کرد در مناطق خود به طور جداگانه از آنکارا و تهران خواستار توضيح شده است. بيانيه همچنين به بمباران هوايی مناطق مرزی عراق از سوی دو کشور همسايه اعتراض کرده است.

دولت عراق از همسايگان خود خواسته است، به سرعت به بمباران هوايی مناطق مرزی پايان دهند. به گفته مقامات عراقی اين حملات تاثيری منفی بر مناسبات بغداد با آنکار و تهران خواهند گذاشت.

حمله موشکی ستيزه‌جويان وابسته به پ‌ک ک (حزب کارگران کردستان) در ۱۰ خرداد به يک پايگاه نظامی، سبب کشته شدن دست‌کم ۶ سرباز ترک شد. ترکيه نيز با حمله هوايی تلافی‌جويانه دست به بمباران مناطق کردنشين زد. حزب پژاک در ايران نيز رابطه‌ای تنگاتنگ با پ ک ک در ترکيه دارد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016