سه شنبه 8 تیر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متکی: حرکت‌های ايذايی را برای مقابله با قطعنامه اخير طراحی کرد‌ه‌ايم، ايلنا

- شرايط مطرح شده برای مذاکره روشن‌تر از آفتاب است
- هر زمان که نياز داشته باشيم خط توليد ۲۰ درصد را در دستور کار خود قرار می‌دهيم
- قطعنامه اخير منجر به حيثيت‌زدايی از شورای امنيت می‌شود.


ايلنا : وزير امور خارجه با بيان اين مطلب که ما طی ۵ سال گذشته مشکلی با تحريم‌های غرب در حوزه مناسبات اقتصادی خود نداشته‌ايم گفت: جنگ روانی‌ای که اين کشورها می‌خواهند با صدور قطعنامه به ما تحميل کنند را در يک جنگ نرم پاسخ خواهيم داد و گمان می‌کنيم قطعنامه اخير نيز منجر به حيثيت‌زدايی از شورای امنيت خواهد شد.
به گزارش خبرنگار ايلنا ، منوچهر متکی در ادامه نشست خبری صبح امروز در رابطه با چارچوب مذاکرات ايران با گروه ۱+۵ گفت: چارچوب مذاکرات همانطور که آقای رئيس‌جمهور اعلام کرده است در دست بررسی است و زمان مورد نظر اعلام خواهد شد.
وی همچنين در مورد اظهارات اخير مقامات اسرائيلی و آمريکايی مبنی بر اينکه حمله نظامی به ايران در دستور کار است،گفت: تهديد به حمله از مدت‌ها پيش به عنوان يک واقعيت قابل اجرا در دستور کار برخی از کشورها قرار داشته است و در دو سال پايانی رئيس‌جمهعور بوش همواره اعلام می‌شد که گزينه نظامی بر روی ميز قرار دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی افزود: دستگاه‌های اطلاعاتی دولت نهم نيز در زمان‌های مختلف همواره به ما اعلام می‌کردند که در فلان زمان و فلان تاريخ ما حمله نظامی خواهيم داشت، البته ما نيز معتقديم که آنها ظرفيت‌هايی برای حرکت‌های شيطنت‌آميز و ايزايی دارند.
رئيس دستگاه ديپلماسی کشور تصريح کرد: ما گزينه نظامی را برای جنگ‌طلبی مانند بوش نيز منتفی می‌دانستيم چراکه استدلال‌های آن نيز روشن است از کدام جبهه می‌خواستند فرماندهی کنند از مرز چين تا فلسطين؟
وی متذکر شد: شانسی برای آمريکايی‌ها نسبت به حمله نظامی به ايران نمی‌بينيم چه برسد به فرزند نامشروع غرب که در روزهای اخير در بحران‌های داخلی منطقه‌ای گرفتار آمده است و انشاءالله تا تعيين‌تکليف نهايی اين روند ادامه خواهد داشت.
متکی در رابطه با اظهارات اخير احمدی‌نژاد مبنی بر اينکه گفت‌وگوهای هسته‌ای تنها محدود به اعضای گروه ۱+۵ نمی‌شود،گفت:برزيل و ترکيه نقش محوری و سازنده‌ای پيرامون بحث تبادل سوخت داشته‌اند و براساس خواست رسمی گروه وين و نامه مکتوب رئيس‌جمهور آمريکا انگيزه بيشتری برای مذاکره پيدا کردند تا در اين ماجرا نقش‌آفرين باشند و ما نيز از آنها حمايت کرديم.
وی افزود: بيانيه تهران در حقيقت اوج اين همکاری سازنده است ميان سه‌کشور در مقطع زمانی که همه تصور ديگری داشتند بودند ،هرچند که برخی با شتاب‌زدگی آمدند و بحث ديگری را مطرح کردند.
رئيس دستگاه ديپلماسی کشور متذکر شد: وقتی از آنها پرسيده می‌شود که چرا عجله کرديد عذر بدتر از گناه می‌آورند و موضوع اغتشاشات را به پيش می‌کشد.
تکی خاطرنشان کرد: بحث ترکيه و برزيل در مورد تبادل سوخت است، اما با ۱+۵ مذاکراتمان را در سطح جهانی و برای رسيدن به يک اتفاق نظر در رابطه با بسته‌های پيشنهادی دنبال می‌کنيم. ما خواهان مشارکت عام‌تری در مذاکرات هسته‌ای خود هستيم، اما اينکه چه کشورهايی هستند را در دستور مشورت خود با طرف‌های داخلی و برخی از دوستان خارجی داريم.
وی در رابطه با نامه به ۱۲ عضو شورای امنيت سازمان ملل نيز گفت: نامه‌های وزير خارجه به ۱۵ عضو شورای امنيت چه آنهايی که رای مثبت دادند و يا مخالف تصويب قطعنامه بودند ارسال شده است در رابطه با پاسخ به نامه گروه وين و نامه خانم اشتون نيز بايد گفت اين نامه‌ها در دست بررسی است.
وزير امور خارجه در رابطه با شرطی که احمدی‌نژاد برای ادامه مذاکرات مطرح کرده است مبنی بر اينکه بايد وضعيت هسته‌ای اسرائيل نيز از سوی طرف‌های مورد مذاکره ايران مورد بررسی قرار گيرد،گفت: زمانی که در روند مذاکرات منطقی بداخلاقی می‌کنند بايد شنونده پاسخ‌های منطقی نيز باشند.
وی افزود: اگر بحث عمده مربوط به فعاليت‌های هسته‌ای است سوالاتی نيز وجود دارد که بايد به آنها پاسخ داده شود که از جمله اين موارد می‌توان به وضعيت هسته‌ای اسرائيل اشاره کرد.
متکی همچنين در رابطه با وضعيت شهرام اميری زائر ايرانی ربوده شده در عربستان نيز گفت: ما پيگيری‌هايمان را نزد دو کشور عربستان و آمريکا از طريق دفتر حفاظت منافع اين کشور و همچنين دبيرکل سازمان ملل دنبال خواهيم کرد،آخرين وضعيت خبرهايی است که دم خروس را آشکار کرد و آنهايی که می‌گفتند خبری و اطلاعی نداريم آشکار شد که چقدر راحت دروغ می‌گويند.
وی همچنين در رابطه با موضع‌گيری‌های برخی از کشورها پس از صدور قطعنامه مبنی بر اينکه قطعنامه را اجرا خواهندکرد،گفت: گاهی کشورها را در وضعيت خاصی قرار می‌دهند که يک حرف حقوقی و بين‌المللی بزنند اينکه قطعنامه‌ها را قبول داريد و يا خير؟ اين موضوع يک مساله است و کارآمد بودن قطعنامه مساله ديگر.
مسوول دستگاه سياست خارجی کشور گفت: برای صادرکنندگان قطعنامه هم روشن است جز زمانی که بخواهند با حربه روانی دل طرف مقابل را خالی کنند از صدور قطعنامه نتيجه ديگری نگرفته‌اند، اروپايی‌ها از اين موضع‌گيری‌ها پرونده قطوری داشتند که خود ذکر می‌کنند ما نيز حرکت‌های ايذايی را طراحی کرديم و پاسخ مناسبی به آنها خواهيم داد.
منوچهر متکی با بيان اين مطلب که همه گزارشات صادره دلالت بر صلح‌آميز بودن برنامه‌های هسته‌ای ايران دارد،گفت: تاکنون گزارشی از عدم صلح‌آميز بودن برنامه‌های هسته‌ای ما و انحراف آنها به چشم نخورده است ۲۰ گزارش حاکی از روند مسالمت‌آميز برنامه‌های هسته‌ای ايران است برخی قضاوت ناعادلانه‌ای کردند و برای اين قضاوت ناعادلانه خود حکم صادر کردند.
وی افزود: شما برای جرم ديگری که يک رژيم اقدام به نقض احکام بين‌المللی کرده و انسان‌های بی‌گناه را در آب‌های بين‌المللی کشته است جرات قضاوت پيدا نکرديد! آيا اين نشانه رويکرد دوگانه شما نيست؟ شما می‌خواستيد با قطعنامه جنگ روانی به راه بياندازيد حال خودتان اسير شده‌ايد.
رئيس دستگاه سياست‌خارجی کشور در پاسخ به اين پرسش که اگر گروه ۱+۵ شرايط احمدی‌نژاد برای مذاکره را نپذيرد چه برخوردی خواهد داشت،گفت: شرايط مطرح شده شرايطی روشن‌تر از آفتاب است، اما اجازه دهيد پس از پاسخ آنها ديدگاه‌هايمان را مطرح کنيم.
وی همچنين در رابطه با اظهارات احمدی‌نژاد مبنی بر اينکه بحث تبادل سوخت مجاز از پرونده هسته‌ای کشور است گفت: تبادل سوخت در رابطه با بحث مبادله سوخت تهران است و مذاکرات ما با گروه ۱+۵ در مورد بسته پيشنهادی است. توافقنامه تهران مبنايی برای تبادل سوخت بوده که کماکان در دستور کار گروه وين قرار دارد البته ما شاهد بوديم که از فردای روز صدور قطعنامه آمدند و مکررا درخواست مذاکرات را مطرح کردند.
متکی با بيان اين مطلب که ما مذاکراتمان با گروه ۱+۵ را با بازنگری در آنچه در گذشته وجود داشت پيگيری خواهيم کرد،گفت: گمان می‌کنيم که بايد کشورهای ديگری را نيز وارد روند گفت‌وگوهای خود کنيم تا تنوع ديدگاه‌ها را شاهد باشيم.
وی در رابطه با زمان برگزاری کنفرانس فرصت سرمايه‌گذاری ايران و عراق گفت: سرمايه‌گذاری‌های دو کشور به مرز ۵ ميليارد دلار رسيده است و ما برای افزايش مراودات اقتصادی خود کنفرانس فرصت‌های سرمايه‌گذاری ايران و عراق را برگزار می‌کنيم که زمان دقيق آن از سوی سازمان سرمايه‌گذاری اعلام خواهد شد.
وی همچنين در رابطه با منصور لوايی روحانی ايرانی بازگشت داده شده از استراليا نيز گفت: اين روحانی به مدت ۱۵ تا ۱۶ سال از سوی اقليت مسلمان که جامعه بزرگی را در استراليا تشکيل می‌دهند در اين کشور حضور داشته است و ما اين موضوع را از سوی دستگاه سياست خارجی کشور مورد پيگيری قرار می‌دهيم تا مشخص شود به چه دليل وی مجبور به خروج از استراليا شود.
متکی همچنين در رابطه با ديدگاه‌های اخير رئيس‌جمهور مبنی بر اينکه بحث مذاکره با گروه ۱+۵ را اواخر مردادماه دنبال خواهيم کرد و آيا اين موضوع ارتباطی با ديدار سه‌جانبه ايران، ترکيه و برزيل دارد،گفت: از سرگيری مبادله سوخت ميان وزرای خارجه ايران، ترکيه و برزيل به دليل نيازی است که برای تبادل نظر مشترک احساس می‌شود، زمان برگزاری اين ديدار در دست بررسی است و اميدواريم که اعلام شود.
وی افزود: مذاکره با گروه ۱+۵ که اعلام شده است اواخر مردادماه برگزار می‌شود نيز موضوع ديگری است از زمان فعلی تا زمان برگزاری اين مذاکرات در مردادماه ما مقدمات برگزاری مذاکرات سه‌جانبه با وزرای خارجه، ترکيه و برزيل را خواهيم داشت.
وزير امور خارجه همچنين در رابطه با اين پرسش که آيا در صورت تامين نياز ايران برای برخورداری از اورانيوم ۲۰ درصد توليد داخلی اين سوخت همچنان ادامه خواهد داشت گفت: ما هر زمان که نياز داشته باشيم خط توليد ۲۰ درصد را در دستور کار خود قرار می‌دهيم.
وی افزود: در گذشته نيز هر زمان که نياز داشتيم اقدام به توليد سوخت می‌کرديم ما به اين توانمندی رسيده‌ايم و توليد را براساس نيازهايمان تعريف کرده‌ايم هر زمان که نياز داشته باشيم توليد می‌کنيم و هر زمان که نياز نباشد توليد نمی‌کنيم.
متکی در رابطه با روابط ايران با روسيه پس از رای منفی روس‌ها به قطعنامه اخير شورای امنيت گفت: روسيه کشور مهمی در عرصه‌های روابط دوجانبه ما است که حوزه‌های متنوع و مختلفی برای ارتباط با ايران دارد.
وی افزود: برای روسيه هم مهم است که حوزه‌های روابط با ما جاری و ساری باشد، البته ما در برخی حوزه‌ها اختلاف نظرهايی داريم که اختصاص به امروز ندارد در گذشته نيز اختلاف نظرهايی در رابطه با حضور شوروی در افغانستان وجود داشت، اما دنيای امروز دنيای تمرکز بر اشتراکات و گفت‌وگو در اختلافات است.
وزير امور خارجه تاکيد کرد: در حال‌حاضر نيز مقامات روسی نظرات خود را در مورد تحريم‌های يک‌جانبه اتحاديه اروپا و آمريکا اعلام کرده‌اند اما ما می‌گوييم بايد پاسخ عملی خود را به کرسی بنشانند و رسما اعلام کنند که با تحريم‌های يک‌جانبه و فرامنطقه‌ای مخالفند.
وی افزود: ما خود را آماده کرده‌ايم تا از ذره‌ذره حقوق ملت ايران پشتيبانی کنيم و به نفع خودشان است که مراقبت‌های بيشتری داشته باشند اما در هر صورت گمان می‌کنيم که روس‌ها هوشمند هستند و توجه دقيقی به روابط‌شان با ما دارند.
متکی در رابطه با عدم فروش موشک‌های S۳۰۰ به ايران از سوی روس‌ها نيز گفت: در هرحوزه کاری مناسب با مواضع اتخاذ شده سياست‌هايمان را اعمال خواهيم کرد.
وی در پاسخ به پرسشی در رابطه با کاهش روابط ايران و انگليس نيز گفت: اينکه کماکان تصور می‌کنند حوزه روابط مختلف با کشورها و آنچه نهادينه شده است می‌تواند تداوم داشته باشد درست نيست.
وزير امور خارجه افزود: وزير امور خارجه و دستگاه سياست خارجی کشور به تعقيب از آرمان‌های نظام و انقلاب معتقد است که مناسبات ايران و انگليس بايد در يک فضای شفاف و برابر باشد،ما از قطع تمامی ارتباطات و اتصالات عرصه‌های فرهنگی و آموزشی که با تلاش انگليسی‌ها و با حمايت بخش محدودی از نخبگان ايجاد شده است حمايت می‌کنيم.
وی افزود: ما سه سال پيش نيز شاهد برخورد روسيه و انگلستان نيز بوديم و معتقديم که در اين مقطع زمانی نيز بايد تعريف جديدی از روابط ايران و انگليس به وجود آيد.
متکی تاکيد کرد: اينگونه القا می‌کنند که انگليس مرکز درمان تمام بيماری‌هاست و هر کس که می‌خواهد درس بخواند بايد به آکسفورد رود تا خروارخروار اطلاعاتی که بايد با سرمايه‌گذاری ميليونی جمع‌آوری می‌کردند را از افرادی که در اين کشور تحصيل می‌کردند به دست آوردند.
وی متذکر شد: به گمان ما انگليس بايد به جايگاه گذشته خود بازگردد و رويه خود را اصلاح کند.
وزير امور خارجه در رابطه با روابط ايران و عراق نيز گفت: ما اهميت بسياری برای کشورهای حوزه خليج فارس قائل هستيم، اما گمان می‌کنيم دشمنان ما و منطقه درصدد القای مباحث ديگری در منطقه هستند. دائما بسترسازی می‌کنند تا مواضع نامناسبی اتخاذ شود اين در حالی است که جهت‌گيری کلی ما توسعه همکاری با وحدت و برادری با کشورهای ديگر است.
وی خاطرنشان کرد: البته ممکن است مباحث ديگری نيز ميان ما و يا کشور ديگر مانند لبنان و يا غزه پيش بيايد که امری طبيعی است. ايران افزايش مناسبات با کليه کشورهای منطقه را در دستور کار دارد و کميسيون مشترک اقتصادی ايران و بحرين نيز بر همين اساس امروز برگزار می‌شود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016