جمعه 8 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

هفت زندانی گمنام در سلول انفرادی و در ميان اعتصاب کنندگان اوين، کلمه

هفده زندانی سياسی در زندان اوين اعتصاب غذا کرده اند و در سلول های انفرادی به سر می برند . اما اين هفده نفر چه کسانی هستند؟ آيا همه آنها نام هايی آشنا برای ما هستند يا تعدادی از آنها در گمنامی در سلول هايشان رها شده اند؟ زندانيانی که اغلب شان اکنون جان شان در خطر است . تعدادی از اين زندانيان نام شان کمتر از بقيه بر زبانها آورده شده است . خانواده اين زندانيان سياسی اما از وضعيت فرزندان شان به شدت نگرانند و از همه می خواهند که به آنها نيز همچون ديگر زندانيان سياسی در بند توجه کنند . کلمه با تهيه اين گزارش تلاش می کند که حساسيت افکار عمومی و همه مدافعان حقوق بشر را نسبت به زندانيان کمتر شناخته شده و کمک به وضعيت آنها جلب کند.


کلمه :هفده زندانی سياسی در زندان اوين اعتصاب غذا کرده اند و در سلول های انفرادی به سر می برند . اما اين شانزده نفر چه کسانی هستند؟ آيا همه آنها نام هايی آشنا برای ما هستند يا تعدادی از آنها در گمنامی در سلول هايشان رها شده اند؟ زندانيانی که اکنون جان شان در خطر است . تعدادی از اين زندانيان نام شان کمتر ازبقيه بر زبانها آورده شده است . خانواده اين زندانيان سياسی اما از وضعيت فرزندان شان به شدت نگرانند و از همه می خواهند که به آنها نيز همچون ديگر زندانيان سياسی در بند توجه کنند . کلمه با تهيه اين گزارش تلاش می کند که حساسيت افکار عمومی و همه مدافعان حقوق بشر را نسبت به زندانيان کمتر شناخته شده و کمک به بهبود وضعيت آنها جلب کند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


روز دوشنبه زندانيان سياسی بند ۳۵۰ زندان اوين به برخورد نامناسب ماموران زندان و لغو ملاقات هايشان اعتراض کردند . در پی اين اعتراض ها بهمن احمدی امويی ،روزنامه نگار عبدالله مومنی ،فعال دانشجويی و کيوان صميمی به سلول انفرادی منتقل شدند . در پی اين برخوردها ديگر زندانيان اين بند هم دست به اعتراض زدند . اين زندانيان هم خيلی زود به سلول های انفرادی منتقل شدند و سپس اعتصاب غذای خود را آغاز کردند .

حميدرضا محمدی ، غلامحسين عرشی زندانيانی بدون مرخصی

حميد رضا محمدی يکی از زندانيان سياسی است که اکنون درسلول انفرادی و اعتصاب غذا به سر می برد او طی مدت پنج سال بازداشتش حتی يک روز هم به مرخصی نيامده است و تمام مدت حبسش را در اين پنج سال در سلولهای مختلف زندان اوين گذرانده است .

وی ۱۷ اسفندماه سال ۱۳۸۳ در منزل شخصی اش در شهر تهران بازداشت شد . شش ماه اول بازداشت او در بند امنيتی ۲۰۹ زندان اوين در حالی گذشت که از حق هرگونه ملاقات و حتی تماس تلفنی با خانواده محروم بود.

حميد رضا محمدی در يادداشت های شخصی اش درباره محاکمه خود اين چنين نوشته است : “به اين ترتيب من در نهايت گمنامی در تاريخ ۲۰/۳/۸۵ پس از دوبار احضار به شعبه چهاردهم بازپرسی امنيت بدون داشتن وکيل حتی از نوع تسخيری به استناد مواد ۴۹۹ و ۵۰۰ به شش سال حبس تعزيری محکوم شدم و برای بار دوم در تاريخ ۲۸/۱/۸۷ مجددا در شعبه ۱۰۵۹ جزايی ويژه به استناد ماده ۵۱۳، به پنج سال و شش ماه حبس تعزيری و پرداخت يک ميليون ريال جريمه ديگر محکوم شدم که حکم صادره درتاريخ ۲۹/۲/۸۷ در زندان اوين به من ابلاغ شد.”

وی اکنون به دليل اعتراض به برخورد نامناسب مسولان بند ۳۵۰ زندان اوين در اعتصاب غذا و در سلول انفرادی به سر می برد

غلامحسين عرشی هم که همرا ه با ۱۵ زندانی سياسی ۳۵۰ در سلولهای انفرادی بند ۲۴۰ و در اعتصاب غذا به سر می برد از زندانيانی است که طی مدت حبس اش از حق مرخصی استفاده نکرده است . اطلاعات زيادی از اين زندانی گمنام در دست نيست ولی وی از جمله زندانيان پس از انتخابات محسوب می شود که از همه حقوق انسانی اش محروم است .

بازداشت شدگان عاشورا در اعتصاب غذا

بابک بردبار،نادربابايی و پيمان کريمی ازاد از ديگر زندانيانی هستند که اين روزها در اعتصاب غذا هستند اين سه نفر در روز عاشورای حسينی تهران بازداشت شده و تاکنون زندانی اند .

بابک بردبار ،عکاس جوان آژانس عکس خبری ايران است که در روز عاشورا درحاليکه مجوز رسمی عکاسی داشت بازداشت و ماه هاست در بند ۳۵۰ نگهداری می شود. وی در دادگاه بدوی به يکسال حبس تعزيری محکوم شده است.

همچنين نادر( ابراهيم ) بابايی،فعال مدنی و فارغ التحصيل رشته دامپزشکی از دانشگاه تهران و از جانبازان جنگ ايران و عراق و مصدوم شيميايی هم از جمله کسانی است که جانش در خطر قرار دارد . او هم در روز عاشورا بازداشت شد . وی به دليل صدماتی که در طول جنگ ديده است وضعيت جسمانی مناسبی ندارد .در روزهای اخير خانواده او از وضعيت وخيم جسمانی او در بند ۳۵۰ خبر داده اند و اکنون نسبت به سلامتی اين زندانی که در اعتصاب غذا به سر می برد ابراز نگرانی می کنند .
او جانباز ۴۷ درصد جنگ ايران وعراق است به گفته خانواده اين زندانی سياسی وی مبتلا به بيماری قلبی و سياتيک است

پيمان کريمی آزاد،از ديگر زندانيان محبوس در بند ۳۵۰ زندان اوين است که اکنون به سلول انفرادی منتقل شده است . همه کسانی که وی را می شناسند نسبت به سلامتی اش نگرانند. وی مبتلا به بيماری ديابت است وبايد روزانه دوبار انسولين تزريق کند . او چندين بار به دليل نداشتن انسولين و عدم رسيدگی به موقع پژشکی در زندان به حالت اغما رفته است.خانواده او که چندين روز است از وی بی اطلاع اند با نگرانی شديد از همه مسولان قضايی می خواهند که به وضعيت اين زندانی بيمار رسيدگی کنند وی نيز از بازداشت شدگان روز عاشوراست .

محمد حسين سهرابی راد،از خانواده شهدا درسلول انفرادی

محمد حسين سهرابی راد يکی ديگر از زندانيانی است که در اعتراض به برخورد توهين آميز مقامات زندان و همچنين شرايط رفاهی و بهداشتی نامناسب بند ۳۵۰ دست به اعتصاب غذا زده است .

بند ۳۵۰ زندان اوين زيرزمينی بدون کوچکترين امکانات رفاهی است که در آن حدود ۳۰۰ زندانی سياسی نگه داری می شوند که تعداد زيادی از آنها از بازداشت شدگان حوادث پس از انتخابات هستند . سهرابی نيز يکی از همين زندانيان است وی در جريان انتخابات رياست جمهوری سال گذشته از اعضای ستاد مهدی کروبی بود که به اتهام تشويش اذهان عمومی، فعاليت تبليغی عليه نظام، نشراکاذيب و توهين به مقامات در شعبه ی ۲۸ دادگاه انقلاب به ۴ سال حبس تعزيری و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شده است .او از شهريور ماه سال گذشته در زندان است و از خانواده شهدا محسوب می شود.

جعفر اقدامی زندانی سياسی با ده سال حبس

جعفر اقدامی،فعال حقوق بشر ديگر زندانی سياسی است که به شرايط بند ۳۵۰ به ويژه برخورد نامناسب ماموران اين بند اعتراض کرده او به ده سال زندان محکوم است.

وی توسط قاضی مقيسه به ۵ سال زندان محکوم شد. او وقتی به حکمش اعتراض کرد اين حکم به ده سال افزايش يافت . او مدتی است در بند ۳۵۰ به سر می برد و اکنون در شرايطی کاملا نامعلوم در بند ۲۴۰ در اعتصاب غذا به سر می برد .

ساير زندانی های اين بند که به خاطر اعتراض به رفتار نامناسب ماموران و مسوولان زندان و همچنين شرايط نامناسب بند ۳۵۰ از جمله مانع تراشی در ملاقات زندانيان ، به سلول انفرادی منتقل شده اند ،عبارتند از:علی مليحی فعال دانشجويی و عضو ادوار تحکيم وحدت ، بهمن احمدی امويی روزنامه نگار ،حسين نورانی نژاد روزنامه نگار و عضو جبهه مشارکت , عبدالله مومنی فعال دانشجويی و سخنگوی ادوار تجکيم ،علی پرويز فعال دانشجويی ، ،ضيا نبوی دانشجوی محروم از تحصيل ،کوهيار گودرزی فعال حقوق بشر و وب نگار ،مجيد دری فعال دانشجويی ، مجيد توکلی فعال دانشجويی ، کيوان صميمی روزنامه نگار

درخواست زندانيان پوزش ماموران و مسوولان زندان از زندانيان به خاطر رفتار نامناسب و همچنين بازگرداندن تمامی اين هفده زندانی به بند عمومی است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016