شنبه 16 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

قشقاوی: ورود مغزها به ايران بيشتر از خروج مغزها از کشور است، ايسنا

حسن قشقاوی گفت: موضوع ايرانيان خارج از کشور نه تنها يک موضوع سياسی نيست؛ بلکه در منافع ملی کشور قرار می‌گيرد که بايد دغدغه همه مسوولين کشور باشد.

حسن قشقاوی، معاون امورکنسولی، امور مجلس و امور ايرانيان خارج از کشور وزارت خارجه در گفت‌وگو با خبرنگار سياسی خارجی خبرگزاری دانشجويان ايران(ايسنا)، درباره مهاجرت ايرانيان به خارج از کشور اظهار کرد: هر کشوری که در موقعيت بری و بحری مانند ايران قرار داشته، ساکنان آن کشور تمايل به مهاجرت دارند؛ در واقع اين موضوع نشان دهنده بالندگی يک کشور است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وی ادامه داد: مهم نيست ايرانيان در کجا هستند بلکه مهم اين است که هرجا هستند ايرانی باشند. از سوی ديگر پديده مهاجرت در ايران تنها خروج نيست بلکه ورود و خروج ايرانيان را به همراه دارد که همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از کشور سندی بر اين موضوع است. در واقع ورود مغزها بيشتر از خروج مغزها در ايران است و آ‌مارهايی در اين باره در دست است که می‌توان برای اثبات اين موضوع ارائه کرد.

معاون امورکنسولی، امور مجلس و امور ايرانيان خارج از کشوردرباره مشکلات موجود در بوروکراسی ايران برای ايرانيان خارج از کشور گفت: در برخی از بخش‌های کشور روند بوروکراتيک با مشکلاتی روبروست اما در چند سال اخير می‌توان شاهد تسهيل در سفر ايرانيان مقيم خارج از کشور به ايران بود. اکنون صدور گذرنامه و کارت ملی بسيار آسانتر از گذشته انجام می‌شود.

قشقاوی درباره جذب نخبگان ايرانی مقيم خارج از کشور افزود: ايرانيان مقيم خارج از کشور خود به خود در داخل ايران جذب هستند و نيازی برای انجام کار اضافی برای جذب آنان وجود ندارد. در واقع اگر شما نگاهی به پروازهای سفر به ايران از کشورهای ديگر بياندازيد در اين صورت متوجه می‌شويد که نمی‌توانيد صندلی خالی بيابيد، سالانه هزاران ايرانی به داخل کشور می‌آيند اما در کل بايد همه دست در دست هم دهيم و در اين باره بيشتر از گذشته تلاش کنيم.

وی در ادامه اظهاراتش افزود: موضوع ايرانيان خارج از کشور يک موضوع سياسی نيست بلکه اين موضوع ملی است. مهم نيست ايرانيان در کجا هستند بلکه مهم اين است که هر ايرانی در هر جای جهان که باشد به عنوان سفير ايران عمل کند و اکنون با توجه به توسعه ارتباطات نوين هر ايرانی در هر کجا می‌تواند دانش و تخصص خود را با اساتيد و نخبگان ايرانی داخل کشور در ميان گذاشته و همکاری کند و برای منافع ملی و توسعه کشور حرکت کند.

قشقاوی درباره برگزاری همايش بزرگ ايرانيان مقيم خارج از کشور تشريح کرد: اين همايش بسيار خوب بود و ما توانستيم به اهداف مورد نظر دست يابيم.

وی درباره بانک اطلاعاتی ايرانيان خارج از کشوراضافه کرد:اکنون ‌٥/١ ميليون نفر در بانک اطلاعاتی قرار می‌گيرند البته هنوز برخی از ايرانيان خارج از کشور وارد اين بانک اطلاعاتی نشده‌اند اما اين بانک اطلاعاتی بايد در خارج از کشور شناسانده شود تا بر اين اساس يک پايه اطلاعاتی صحيح در دست باشد، زيرا همانگونه که اطلاعات در داخل کشور می‌تواند در آمارگيری مثبت باشد اين موضوع در خارج از کشور نيز صدق می کند. در اين باره بسياری از کشورها اقدامات بسيار خوبی انجام داده‌اند اما ايران در اين باره کمی عقب است.

معاون امورکنسولی، امور مجلس و امور ايرانيان خارج از کشور وزارت خارجه گفت: ايرانيان در هر کجای جهان سرمايه کشور هستند به همين دليل بايد در اين باره اقدامات بيشتری انجام شود و بسياری از ايرانيان علاقه‌مند هستند و تنها سه تا پنج درصد اپيوزسيون ايرانی در خارج از کشور وجود دارد اما از آنجايی که کشورهای غربی ابزار رسانه‌ای را در اختيار اين اقليت کم قرار داده‌اند شايعاتی در اين باره داخل کشور به وجود آمده است . اما با وجود اين اقليت کم ساير ايرانيان علاقه‌مند به عزت و سربلندی کشور هستند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016