سه شنبه 19 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مهمانپرست: احتمال وقوع جنگ در منطقه بسيار پايين است، ايلنا

ـ منتظر پاسخ گروه وين برای تعيين تاريخ و محل برگزاری مذاکره هستيم
ـ آمريکايی‌ها به رغم حمايت عملی از تروريسم در نقاط مختلف دنيا هنوز منافقين را در فهرست گروه های تروريستی نگه داشته‌اند.


ايلنا: سخنگوی وزارت امور‌خارجه درباره طرح نمايندگان مجلس شورای اسلامی برای پيگيری دريافت غرامت جنگی از عراق گفت: اولا نمايندگان مجلس شورای اسلامی نمايندگان ملت ايرانند و مصوبات مجلس حکم قانون را دارد و دولت موظف به اجرای آن است. اما اينکه چه موقع و در چه شرايطی برای کسب اين حق ملت ايران و دريافت غرامت اقدام شود باتوجه به شرايط سياسی داخل عراق خواهد بود.
به گزارش خبرنگار ايلنا ، رامين مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران با گراميداشت روز خبرنگار و گراميداشت شهدای رسانه گفت: خبرنگاران در جهت اطلاع رسانی و روشن کردن افکار عمومی و بيان حقايق و واقعيت‌ها تلاش می‌کنند تا دنيايی بدون فريب و القای مطالب نادرست داشته باشيم.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه کلينتون از آمادگی آمريکا برای تعامل با ايران خبر داده و گفته است ايرانيان آنچه را که بايد انجام دهند نمی‌دانند ، آنها بايد با حرف و عمل با جامعه بين المللی درباره مسائل هسته ای خود تضمين دهند البته از طرف ديگر دوباره موضوع تحريم‌ها را طرح می‌کنند ، نظر ايران در خصوص اين آمادگی آمريکا چيست؟ اظهار داشت: ما ملت گفت‌وگو و اهل منطق هستيم و همواره نشان داده‌ايم برای تثبيت حقوق ملت بزرگمان با منطق قوی که داريم آمادگی دفاع از کشور ، منافع کشور و حقوق ملت بزرگمان را داريم. وی افزود: همچنين ما در ۳۰ سال گذشته در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش کرديم و اين موضوعی نيست که کسی شاهد آن نبوده باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


سخنگوی وزارت امور‌خارجه تصريح کرد: بحث‌هايی که از طرف مقامات آمريکايی مطرح می‌شود ، در عمل با نوع رفتارشان تناقض دارد و به نظر می‌رسد سياست‌های اشتباه گذشته نو محافظه کاران همچنان توسط مقامات فعلی در حال پيگيری شدن است.
وی افزود: سياست‌های غلط جمهوری خواهان که منجر به شکست‌ها و هزينه‌های سنگين برای ملت آمريکا شد همان سياست‌های غلطی که باعث شد تا فردی که شعار تغيير و رويکرد جديد می دهد ، رأی بيشتری بياورد بايد ببينيم اين سياست‌های متضادی که از طرف مقامات آمريکايی پيگيری می‌شود و شعارهايی که می‌دهند ، در عمل همان سياست‌های غلط را دنبال می کنند ، چقدر می‌تواند موثر و معنی داشته باشد.
مهمانپرست ادامه داد: در شرايط همزمانی ادامه سياست‌های غلط گذشته و دادن اين گونه شعارها و ابراز تمايل ها به نظر نمی‌رسد اين حرف‌ها با نيات صادقانه زده شود.
سخنگوی وزارت امور خارجه تاکيد کرد: ما رويه ثابتی داريم و همواره در عمل در جهت صلح و ثبات منطقه و حل بحران‌های بين المللی قدم برداشته‌ايم.
دستيار ارشد وزير امور‌خارجه‌گفت: ما از حقوق ملتمان دفاع می کنيم و به هيچ وجه حاضر نيستيم از اين حقوق عقب نشينی کنيم.
وی افزود: برای تثبيت و تامين حقوق ملت آمادگی داريم منطق خودمان را در حضور مردم و رسانه های مختلف جهان مطرح کنيم.
مهمانپرست درباره زمان و مکان مذاکره با گروه وين گفت: ما منتظر پاسخ گروه وين برای تعيين تاريخ و محل برگزاری مذاکره هستيم.
وی اظهار داشت: فکر می‌کنيم می‌توان موضوع تبادل سوخت را در فاصله زمانی خيلی کوتاهی دنبال کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برای مذاکره درباره تبادل سوخت و تامين سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران براساس بيانيه تهران ، آمادگی برگزاری نشست را داريم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال ديگری که پرسيد در صورت وقوع جنگ عليه لبنان، ايا ايران وارد جنگ می‌شود، تصريح کرد: آنچه رژيم صهيونيستی بايد خوب متوجه شود و تا اندازه ای نيز متوجه شده ، اين است که تعدی به هر کشور و ملت مسلمانی در منطقه با عکس العمل بسيار شديد همه کشورهای منطقه مواجه خواهد شد.
وی افزود: اين مسئله باعث می‌شود که رژيم صهيونيستی تعمق بيشتری کند، زيرا حرکت در اين مسير حرکت به سمت يک جاده بن بست خواهد بود.
مهمانپرست گفت: زمانی که در عراق دولتی شکل گرفته باشد و آمادگی برای طرح بحث های مختلف از جمله دريافت غرامت را پيدا کند،اين امر در دستور کار قرار می گيرد.
دستيار ارشد وزير امور خارجه گفت: هر‌گونه مصوبه مجلس شورای اسلامی نيز می‌تواند مسير را برای کارهای اجرايی دولت مشخص کند.
وی ‌درباره اعزام نمايندگان ويژه رئيس جمهور به برخی کشورها گفت: ما مطلبی رسمی درباره اينکه قرار باشد به جای سفرا، نمايندگان ويژه رئيس جمهور منصوب شوند دريافت نکرديم. هر چند سفرا نمايندگان رئيس جمهور و نمايندگان تام الاختيار هستند، شکل صحيح مطلب آنست که همه سفرای ما به نمايندگی از رئيس جمهور و نظام جمهوری اسلامی فعاليت خود را دنبال می‌کنند و ممکن است به دليل شرايط خاصی که يک کشور داشته باشد و موضوعاتی که نياز به هماهنگی با بعضی دستگاه ها دارد، يک اختيار بيشتر و ارتباط نزديکتری با رئيس جمهور لازم باشد که در آن موارد خاص رئيس جمهور نظرش را اعلام می‌کند.
وی گفت: اين موضوع به صورت عام مطرح نيست و همه سفرا، نمايندگان رئيس‌جمهور هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال ديگری گفت: طبق اطلاعاتی که دريافت کرديم ظاهراً آمريکايی‌ها به رغم حمايت عملی از تروريسم در نقاط مختلف دنيا هنوز منافقين را در فهرست گروه های تروريستی نگه داشته اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگری درباره اظهارنظر برخی مقامات کره درباره ايران و اعمال تحريم های يکجانبه و واکنش ايران در برخورد با استوارنامه سفير جديد اين کشور گفت: درباره تحريم‌های غيرقانونی منبعث از قطعنامه غيرقانونی ۱۹۲۹ و رويکرد يکجانبه غيرقانونی تر آمريکا و اتحاديه اروپا، کشورها بايد متوجه منافع و مضار بلند مدت خودشان باشند.
وی درباره اظهارات متکی مبنی بر احتمال وقوع جنگ و در عين‌حال اعلام آمادگی اوباما برای مذاکره اظهار داشت: مطالبی که درباره احتمال جنگ در منطقه مطرح می‌شود، ابعاد مختلفی دارد.
مهمانپرست گفت: يکی از اين ابعاد اين است که رژيم صهيونيستی اساساً به دنبال فتنه و درگيری در منطقه است و سعی دارد برای جبران شکست‌های تحقيرآميز خود در منطقه فتنه ايجاد کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اينکه اين اقدامات چقدر امکان تحقق دارد وابسته به ميزان مقاومت و عکس العمل کشورهای منطقه در برابر اين تجاوزات و تعدی‌ها است.
وی گفت: برآورد ما نشان می‌دهد به رغم ميل برخی جريانات در داخل آمريکا و کشورهای غربی به ويژه رژيم صهيونيستی برای ايجاد تحرکاتی که امنيت منطقه را برهم می‌زند، با توجه به محاسبه هزينه‌هايی که برای اين اقدام نسنجيده دارند ، احتمال وقوع درگيری بسيار پايين است.
مهمانپرست ‌تاکيد کرد: ممکن است انگيزه اين اقدامات جدی باشد ، اما احتمال عملی شدن آن به علت هزينه‌های سنگين بسيار پايين خواهد بود.
سخنگوی وزارت خارجه سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به اظهارات هيلاری کلينتون در رابطه با مذاکره با ايران گفت: اينکه سرکار خانم کلينتون گفتند پيامی دادند بايد از خودشان بپرسيد چطور پيام را داده‌اند؟ اصل درخواست همکاری آمريکا پيرامون موضوع افغانستان قبلا هم به اشکال مختلف مطرح بوده و موضوع جديدی نيست. چرا که آمريکايی‌ها می‌دانند نقش ما در تثبيت امنيت منطقه چه ميزان است
مهمانپرست در نشست هفتگی خود با خبرنگاران در پاسخ به سئوالی در مورد احتمال مقابله به مثل ايران در صورت حمله رژيم صهيونيستی عليه لبنان،‌گفت:مسئله‌ای که رژيم صهيونيستی بايد متوجه باشد -که تاحدودی شده است- اين است که تعدی به هر کشوری در منطقه و به هر ملت مسلمان با عکس العمل شديد کشورهای منطقه مواجه خواهد شد و اين باعث می‌شود اين رژيم تامل بيشتری کند.
وی هشدار داد : حرکت در اين مسير حرکت به سمت يک جاده بن بست خواهد بود.
مهمانپرست در مورد تحولات لبنان و سخنان شب گذشته دبير کل حزب الله لبنان نيز اظهار داشت: مسائل لبنان موضوعی لبنانی است، اما موضوعی که آقای نصرالله مطرح کرد موضوعی مهم است که می‌توان تصور کرد صهيونيست‌ها در ترور رفيق حريری نقش داشتند چون بيشترين منفعت ترور حريری نصيب صهيونيست‌ها شده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه با طرح اين سئوال که چرا دادگاه بين المللی به خود اجازه نداده در مورد اين فرضيه کار کند ،متذکر شد: همين که حاضر نشده‌اند روی اين موضوع کار کنند نشان می دهد به دنبال کار سياسی هستند نه حقوقی ،‌البته اين موضوع مربوط به لبنان است.
وی در رابطه با سفر وزير نفت به چين نيز که مورد پرسش يکی از خبرنگاران بود، گفت: علی‌رغم گلايه مندی که از کشورهای دوست داريم فکر می کنيم با توجه به ظرفيت بالا می توان روابط را توسعه داد تا اشتباهات گذشته نسبت به ملت ما در عمل جبران شود.
مهمانپرست در پاسخ به سوالی در مورد رفتارغير اخلاقی پليس برخی کشورها با مسافرين ايرانی گفت: بحث‌های کنسولی مربوط به مامورين بعضی بخش‌های کشورها از طريق سفارتخانه، کنسولگری، وزارت امور خارجه و... رسيدگی می‌شود تا علت برخوردها درک شود و ما فکر می‌کنيم کشورهای همسايه ارتباط استراتژيک و آداب و فرهنگ مشترکی با ما دارند و بايد تلاش کنيم برخی موانع کوچک را برطرف کنيم ، زيرا دنيای امروز از ما می‌خواهد تا همگرايی منطقه‌ای را ترويج کرده و منافع کشورهای منطقه را تامين نماييم.
وی در پاسخ به سوال ديگری در مورد تحليل ايران از درگيری‌های مرزی اسرائيل و لبنان، يادآور شد: تحليل ما اين است که بعضی جريانات در خارج از منطقه به دنبال ايجاد درگيری و ناامنی هستند و ماهيت اسرائيل با اين درگيری‌ها قابل تداوم است. لذا آنها شايد می‌خواهند درگيری ايجاد کنند تا خاطره شکست‌هايشان فراموش شود . اما هوشياری کشورهای منطقه به آنها اين اجازه را نمی‌دهد. سفر نمايندگان ايران به غزه نيز نشان می‌دهد که همه مردم جهان به مردم فلسطين توجه دارند.
سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سوال ديگری در مورد اينکه آيا ايران در زمينه مبادله سوخت براساس بيانيه تهران انعطاف از خود نشان می‌دهد يا خير ، تصريح کرد: در اين اعلاميه ميزان سوخت جهت مبادله مشخص شده است که بر اساس آن ايران ۱۲۰۰ کيلو سوخت ۵/۳ درصد غنی شده را نزد ترکيه می‌سپارد و ۱۲۰ کيلو اورانيوم غنی شده را نيز ظرف يک سال دريافت می‌کند و اينکه بخواهيم مقدار بيشتری مبادله کنيم بستگی به نياز رآکتور دارد و اگر نياز بيش از اين نباشد به درد ما نمی‌خورد لذا دنبال چنين چيزی نيستيم.
مهمانپرست در پاسخ به سوال ديگری در مورد روابط ايران و افغانستان با بيان اينکه هرچه ميزان روابط ما با کشورهای همسايه توسعه می‌يابد، شاهد تحرکات بيشتری برای برهم زدن‌آن هستيم، گفت: ما و افغانستان دو کشور همسايه دارای فرهنگ و آداب و رسوم مشترک هستيم و می‌توانيم برنامه‌های زيادی برای همکاری داشته باشيم و اخيرا در جلسه سه جانبه کشورهای فارسی زبان شاهد همکاری بوديم که قطعا خوشايند برخی کشورها نيست و سعی می کنند بر آن خدشه وارد کنند.
سخنگوی وزارت امور‌خارجه درباره طرح نمايندگان مجلس شورای اسلامی برای پيگيری دريافت غرامت جنگی از عراق گفت: اولا نمايندگان مجلس شورای اسلامی نمايندگان ملت ايرانند و مصوبات مجلس حکم قانون را دارد و دولت موظف به اجرای آن است. اما اينکه چه موقع و در چه شرايطی برای کسب اين حق ملت ايران و دريافت غرامت اقدام شود باتوجه به شرايط سياسی داخل عراق خواهد بود.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی بر اينکه کلينتون از آمادگی آمريکا برای تعامل با ايران خبر داده و گفته است ايرانيان آنچه را که بايد انجام دهند نمی‌دانند ، آنها بايد با حرف و عمل با جامعه بين المللی درباره مسائل هسته ای خود تضمين دهند البته از طرف ديگر دوباره موضوع تحريم‌ها را طرح می‌کنند ، نظر ايران در خصوص اين آمادگی آمريکا چيست؟ اظهار داشت: ما ملت گفت‌وگو و اهل منطق هستيم و همواره نشان داده‌ايم برای تثبيت حقوق ملت بزرگمان با منطق قوی که داريم آمادگی دفاع از کشور ، منافع کشور و حقوق ملت بزرگمان را داريم. وی افزود: همچنين ما در ۳۰ سال گذشته در جهت برقراری صلح و ثبات در منطقه تلاش کرديم و اين موضوعی نيست که کسی شاهد آن نبوده باشد.
مهمانپرست تصريح کرد: بحث‌هايی که از طرف مقامات آمريکايی مطرح می‌شود ، در عمل با نوع رفتارشان تناقض دارد و به نظر می‌رسد سياست‌های اشتباه گذشته نو محافظه کاران همچنان توسط مقامات فعلی در حال پيگيری شدن است.
وی افزود: سياست‌های غلط جمهوری خواهان که منجر به شکست‌ها و هزينه‌های سنگين برای ملت آمريکا شد همان سياست‌های غلطی که باعث شد تا فردی که شعار تغيير و رويکرد جديد می دهد ، رأی بيشتری بياورد بايد ببينيم اين سياست‌های متضادی که از طرف مقامات آمريکايی پيگيری می‌شود و شعارهايی که می‌دهند ، در عمل همان سياست‌های غلط را دنبال می کنند ، چقدر می‌تواند موثر و معنی داشته باشد.
دستيار ارشد وزير امور خارجه ادامه داد: در شرايط همزمانی ادامه سياست‌های غلط گذشته و دادن اين گونه شعارها و ابراز تمايل ها به نظر نمی‌رسد اين حرف‌ها با نيات صادقانه زده شود.
وی تاکيد کرد: ما رويه ثابتی داريم و همواره در عمل در جهت صلح و ثبات منطقه و حل بحران‌های بين المللی قدم برداشته‌ايم.
دستيار ارشد وزير امور‌خارجه‌گفت: ما از حقوق ملتمان دفاع می کنيم و به هيچ وجه حاضر نيستيم از اين حقوق عقب نشينی کنيم.
وی افزود: برای تثبيت و تامين حقوق ملت آمادگی داريم منطق خودمان را در حضور مردم و رسانه های مختلف جهان مطرح کنيم.
مهمانپرست درباره زمان و مکان مذاکره با گروه وين گفت: ما منتظر پاسخ گروه وين برای تعيين تاريخ و محل برگزاری مذاکره هستيم.
وی اظهار داشت: فکر می‌کنيم می‌توان موضوع تبادل سوخت را در فاصله زمانی خيلی کوتاهی دنبال کرد.
سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: ما برای مذاکره درباره تبادل سوخت و تامين سوخت رآکتور تحقيقاتی تهران براساس بيانيه تهران ، آمادگی برگزاری نشست را داريم.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه در پاسخ به سوال ديگری که پرسيد در صورت وقوع جنگ عليه لبنان، ايا ايران وارد جنگ می‌شود، تصريح کرد: آنچه رژيم صهيونيستی بايد خوب متوجه شود و تا اندازه ای نيز متوجه شده ، اين است که تعدی به هر کشور و ملت مسلمانی در منطقه با عکس العمل بسيار شديد همه کشورهای منطقه مواجه خواهد شد.
وی افزود: اين مسئله باعث می‌شود که رژيم صهيونيستی تعمق بيشتری کند، زيرا حرکت در اين مسير حرکت به سمت يک جاده بن بست خواهد بود.
مهمانپرست گفت: زمانی که در عراق دولتی شکل گرفته باشد و آمادگی برای طرح بحث‌های مختلف از جمله دريافت غرامت را پيدا کند، اين امر در دستور کار قرار می گيرد.
دستيار ارشد وزير امور خارجه گفت: هر‌گونه مصوبه مجلس شورای اسلامی نيز می‌تواند مسير را برای کارهای اجرايی دولت مشخص کند.
وی ‌درباره اعزام نمايندگان ويژه رئيس جمهور به برخی کشورها گفت: ما مطلبی رسمی درباره اينکه قرار باشد به جای سفرا، نمايندگان ويژه رئيس جمهور منصوب شوند دريافت نکرديم. هر چند سفرا نمايندگان رئيس جمهور و نمايندگان تام الاختيار هستند، شکل صحيح مطلب آنست که همه سفرای ما به نمايندگی از رئيس جمهور و نظام جمهوری اسلامی فعاليت خود را دنبال می‌کنند و ممکن است به دليل شرايط خاصی که يک کشور داشته باشد و موضوعاتی که نياز به هماهنگی با بعضی دستگاه ها دارد، يک اختيار بيشتر و ارتباط نزديکتری با رئيس جمهور لازم باشد که در آن موارد خاص رئيس جمهور نظرش را اعلام می‌کند.
وی گفت: اين موضوع به صورت عام مطرح نيست و همه سفرا، نمايندگان رئيس‌جمهور هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال ديگری گفت: طبق اطلاعاتی که دريافت کرديم ظاهراً آمريکايی‌ها به رغم حمايت عملی از تروريسم در نقاط مختلف دنيا هنوز منافقين را در فهرست گروه های تروريستی نگه داشته اند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤال خبرنگار ديگری درباره اظهارنظر برخی مقامات کره درباره ايران و اعمال تحريم‌های يکجانبه و واکنش ايران در برخورد با استوارنامه سفير جديد اين کشور گفت: درباره تحريم‌های غيرقانونی منبعث از قطعنامه غيرقانونی ۱۹۲۹ و رويکرد يکجانبه غيرقانونی تر آمريکا و اتحاديه اروپا، کشورها بايد متوجه منافع و مضار بلند مدت خودشان باشند.
وی درباره اظهارات متکی مبنی بر احتمال وقوع جنگ و در عين‌حال اعلام آمادگی اوباما برای مذاکره اظهار داشت: مطالبی که درباره احتمال جنگ در منطقه مطرح می‌شود، ابعاد مختلفی دارد.
مهمانپرست گفت: يکی از اين ابعاد اين است که رژيم صهيونيستی اساساً به دنبال فتنه و درگيری در منطقه است و سعی دارد برای جبران شکست‌های تحقيرآميز خود در منطقه فتنه ايجاد کند.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: اينکه اين اقدامات چقدر امکان تحقق دارد وابسته به ميزان مقاومت و عکس‌العمل کشورهای منطقه در برابر اين تجاوزات و تعدی‌ها است.
وی گفت: برآورد ما نشان می‌دهد به رغم ميل برخی جريانات در داخل آمريکا و کشورهای غربی به ويژه رژيم صهيونيستی برای ايجاد تحرکاتی که امنيت منطقه را برهم می‌زند، با توجه به محاسبه هزينه‌هايی که برای اين اقدام نسنجيده دارند ، احتمال وقوع درگيری بسيار پايين است.
مهمانپرست ‌تاکيد کرد: ممکن است انگيزه اين اقدامات جدی باشد ، اما احتمال عملی شدن آن به علت هزينه‌های سنگين بسيار پايين خواهد بود.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016