یکشنبه 24 مرداد 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

اگرپاسخ منفی اوباما به درخواست مناظره احمدی نژادنشانه ضعف است، پاسخ ندادن دولت به منتقدان معنایش چیست، مردم سالاری

نويسنده : کورش شرفشاهي

امروزه پاسخگويي در قبال عملکردها از مهمترين نکاتي است که مسوولا ن بايد به آن اهتمام ورزند اما فراموش نکنيم که هرچقدر عملکرد مناسب تر و قابل دفاع تر باشد پاسخگويي در برابر هر مقام و شخصيتي آسانتر است و هرچقدر عملکردها در سايه اما و اگرها، آزمون و خطاها يا بشود و نشودها گير کرده باشد پاسخگويي نيز با شرط و شروط روبه رو مي شود.

در اين راستا هرکسي که اعتقاد دارد حق با اوست حاضر مي شود در برابر انظار عمومي به گفت وگو بنشيند و از اعتقادات، عملکرد، اطلا عات و آگاهي هايي که دارد دفاع کند. بارزترين نمونه اين واکنش را از محمود احمدي نژاد شاهد بوده ايم. وي بارها شخصيت هاي جهاني را به مناظره دعوت کرده و حاضر شده در يک نشست زنده تلويزيوني بر سر اصول، بحث کند. دليل زنده بودن اين نشست ها آن بوده که طرفين مناظره توان اثبات نظريات را داشته باشند،نه آنکه در قالب يک برنامه ضبط شده، اما و اگرها،ويرايش و بازنگري شوند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


از فعالا ن سياسي گرفته تا افراد عادي، همگان شيفته اين قبيل مناظره ها هستند اما سوال اينجاست که چرا بايد رئيس جمهور آمريکا به درخواست احمدي نژاد براي مناظره زنده تلويزيوني پاسخ دهد و اکنون که حاضر به اين مناظره نشده حکايت از نقاط ضعف برجسته اين سياستمدار غربي دارد اما شخص احمدي نژاد يا اعضاي کابينه اش حاضر نمي شوند در مناظره هاي زنده تلويزيوني با کارشناسان و فعالا ن عرصه هاي سياست، اقتصاد، جامعه و فرهنگ در داخل کشور به مناظره بنشينند. اکنون که تمام رسانه هاي جهان به ويژه ايرانيان، پاسخ منفي اوباما به احمدي نژاد براي برگزاري يک مناظره زنده را نقطه ضعف رئيس جمهور آمريکا مي دانند سکوت دولتمردان به درخواست مناظره با فعالا ن سياسي داخل کشور را چگونه بايد توجيه کرد؟نکته ديگر که براهميت مناظره ها مي افزايد سابقه اين مناظره ها در انتخابات رياست جمهوري اخير است که در آن برخي حرمتها شکست در هر صورت به نظر مي رسد که امروزه درخواست مناظره علا وه برتاکتيک سياسي وسيله اي براي دستيابي به حقيقت است که منتقدان و به ويژه آنهايي که دستهايشان از اطلا عات، آمار و ارقام پر است خطاب به صاحبان قدرت مطرح مي کنند.

البته به نظر مي رسد که مديريت کلا ن صدا وسيما نقش برجسته اي در اين ماجرا دارد. اگر جناب ضرغامي همانگونه که در مناظره هاي انتخابات رياست جمهوري براي برگزاري مناظره ها اعلا م آمادگي کرد براي مناظره هاي امروز نيز اعلا م آمادگي مي کرد و اسامي دعوت کنندگان به مناظره ثبت مي شد آنگاه بيشتر مشخص مي شد که چه کساني بايد در مقابل يکديگر بنشينند و در برابر نگاه مردم به صورت زنده به ابهامات پاسخ دهد. از سوي ديگر انتظار مي رود آنان که براي مناظره اعلا م آمادگي کرده ند پيگير مناظره هاي درخواستي باشند تا شايد يک نفر پيدا شود که از حرف ها و نظرياتي که ارايه داده دفاع کند.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016