جمعه 12 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بيانيه سازمان حقوق بشر در ايران در ارتباط با اعدام های مخفيانه و گروهی در مشهد، جرس

جرس: سازمان "حقوق بشر در ايران" با انتشار بيانيه ای نسبت به ادامه روند اعدام‌های گروهی و مخفيانه در مشهد، اظهار نگرانی کرده است.

به گزارش جرس، در بخشی از اينبيانيه آمده است: چندين منبع نيز گزارش کرده اند که آقای صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه ايران، در نامه ای محرمانه از آيت الله خامنه ای رهبر ايران اجرای اعدام ۱۱۲۰ زندانی را که حکم اعدامشان توسط دادگاه عالی تاييد شده را درخواست کرده است. حقوق بشر ايران نمی تواند امکان اعدام های دسته جمعی مشابه در ديگر زندان های ايران را نامحتمل در نظر گيرد و در حال حاضر در جستجوی مدارکی پيرامون اعدام های دسته جمعی گزارش شده، است.

متن کامل اين بيانيه به شرح زير است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


صدها اعدام احتمالی در شمال شرق ايران: «حقوق بشر ايران» عميقا نگران گزارشاتی از اعدام های دسته جمعی در زندان مشهد است

پنجشنبه ۲ سپتامبر ۲۰۱۰

«حقوق بشر ايران»، ۲۵ آگوست: بر اساس گزارشات غير رسمی از منابع متعدد در ايران، احتمالا چند صد زندانی در سال گذشته در زندان وکيل آباد مشهد در شمال شرق ايران اعدام شده اند. اعدام ها مخفيانه اتفاق افتاده است و نه زندانيان و نه خانواده هايشان قبل از اعدام از آن خبر نداشته اند. گمان می شود بيشتر افرادی که اعدام شده اند محکومين اتهامات مربوط به مواد مخدر بوده اند.
حقوق بشر ايران يک بار ديگر به سازمان ملل اصرار می ورزد که هر چه سريع تر گزارشگران ويژه ی خود را به ايران ارسال کند.

محمود اميری مقدم، سخنگوی حقوق بشر ايران [در اين باره] گفت: "گزارش هايی از اعدام های دسته جمعی و ده ها و صد ها زندانی وجود دارد و ما باور داريم که صدها زندانی نيز در خطر قريب الوقوع اعدام هستند". امير مقدم افزود: "ما به جامعه ی جهانی اصرار می کنيم که اکنون کاری انجام دهند. گزارشگران ويژه ی سازمان ملل بايد اکنون از ايران ديدن و اين گزارشات را بررسی کنند."

در آوريل چندين منبع افغان گزارش دادند که اجساد ۴۵ شهروند افغانستان که در شهری در شمال شرق ايران اعدام شده بودند به افغانستان منتقل شدند. بر اساس اين گزارشات اعدام ها در طی سه روز صورت گرفته بود. مقامات ايرانی اين گزارشات را رد کرده اند اما چندين منبع افغان متعلق به جامعه ی مدنی افغانستان که «حقوق بشر ايران» با آنها در ارتباط است گزارش داده اند که تعداد اعداميانی که به صورت گروهی به خانواده هايشان در افغانستان منتقل شده اند بيشتر از ۴۵ مورد گزارش شده است.

دو هفته قبل، وبسايت «ندای سبز آزادی» گزارش کرد که "در چند روز اخير، ۷۰ زندانی به طور ناگهانی در زندان مشهد اعدام شده اند." گزارش بر اساس اطلاعات يک زندانی در زندان وکيل آباد بود.
«کمپين بين المللی برای حقوق بشر در ايران» نيز گزارش داد که يک منبع آگاه به آنها اطلاع داده که در چند ماه گذشته بيش از يکصد نفر در شمال شرق ايران، شهر مشهد، اعدام شده اند.

بر اساس اين گزارش: " مقامات قضايی در زندان وکيل آباد مشهد بيش از يکصد زندانی را، که اکثرا محکومين جرايم مربوط به مواد مخدر بوده اند، را اعدام کرده اند."

احمد قابل، انديشمند دينی نزديک به رييس جمهور سابق خاتمی، که ۱۷۰ روز را در زندان وکيل آباد مشهد گذرانده بود و در ژوئن آزاد شد، گفته است حداقل ۵۰ نفر اعدام شدند در بندی که او نيز در آن زندانی بود. علاوه بر اين او می گويد در ۱۰ آوريل ۳۵ نفر در زندان وکيل آباد اعدام شدند، در حاليکه فقط ۵ اعدام توسط رسانه های رسمی ايران اعلام شد.

بر اساس منابع داخل ايران اعدام های دسته جمعی در مشهد در تعداد و فراوانی در طی هفته های گذشته افزايش يافته است.

چندين منبع نيز گزارش کرده اند که آقای صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه ايران، در نامه ای محرمانه از آيت الله خامنه ای رهبر ايران اجرای اعدام ۱۱۲۰ زندانی را که حکم اعدامشان توسط دادگاه عالی تاييد شده را درخواست کرده است.

حقوق بشر ايران نمی تواند امکان اعدام های دسته جمعی مشابه در ديگر زندان های ايران را نامحتمل در نظر گيرد و در حال حاضر در جستجوی مدارکی پيرامون اعدام های دسته جمعی گزارش شده، می باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016