شنبه 20 شهریور 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

درخواست محاکمه آیت الله دستغیب در آستانه جلسات خبرگان، بی بی سی

در حالی که گفته می شود آیت الله علی محمد دستغیب قصد دارد در اجلاسیه خبرگان که روز سه شنبه آغاز می شود سخنرانی کند، درخواست هایی برای محاکمه و بازنگری در صلاحیت او مطرح شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، محمد خرسند، امام جمعه شهر کازرون امروز جمعه ۱۹ شهریور (۱۰ سپتامبر) در خطبه نماز عید فطر در این شهر، آقای دستغیب را به "حرمت شکنی" و حمایت از "فتنه" متهم کرد و از هیأت رئیسه مجلس خبرگان خواست که عملکرد و صلاحیت او را بررسی کند.

خبرگزاری فارس همچنین نامه ای سرگشاده از "مجمع نمایندگان استان فارس" خطاب به اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری منتشر کرده که در آن درخواست "رسیدگی سریع و جدی" به اعمال آقای دستغیب مطرح شده است.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


بیانیه هایی هم از سوی دانشجویان بسیجی دانشگاه های مختلف استان فارس در سایت های خبری هواداران حکومت ایران منتشر شده که در آنها عملکرد آقای دستغیب در جریان حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران به تندی مورد انتقاد قرار گرفته است.

دانشجویان بسیجی در این بیانیه ها از دادگاه ویژه روحانیت خواسته اند که با آقای دستغیب با قاطعیت برخورد کند.

آنها همچنین از مسئولان شهر شیراز، نمایندگان این شهر در مجلس شورای اسلامی و نمایندگان استان فارس در مجلس خبرگان خواسته اند که مانع از فعالیت های آقای دستغیب شوند.

این در حالی است که آقای دستغیب در یک سخنرانی گفته است که پس از حوادث هفته گذشته مسجد قبا، پنج تن از هواداران او دستگیر و هشت نفر دیگر از آنها به مراجع قضایی و امنیتی احضار شده اند.

آقای دستغیب در جریان دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران و حوادث پس از آن از میرحسین موسوی و سایر رهبران مخالف دولت حمایت کرده و از جمله در نخستین اجلاسیه خبرگان پس از انتخابات، از نحوه برخورد حکومت با اعتراضات انتخاباتی انتقاد کرده بود.

پس از سخنرانی انتقادی آقای دستغیب در آن اجلاسیه، عده ای از نمایندگان مجلس خبرگان تصمیم گرفته بودند برای اخراج او از این مجلس اقدام کنند، اما آیت الله خامنه ای خواهان خویشتنداری آنها شده بود.

سایت اینترنتی حدیث سرو، پایگاه خبری نزدیک به آیت الله دستغیب روز سه شنبه ۱۶ شهریور نوشت که آقای دستغیب قصد داشته در اجلاسیه اسفندماه گذشته خبرگان هم سخنرانی کند، اما با کارشکنی از سخنرانی او جلوگیری شده است.

این پایگاه خبری افزود که آقای دستغیب قصد حضور و سخنرانی در اجلاسیه آینده خبرگان را هم دارد، اما "عده ای سازماندهی شده قصد دارند با حضور و تجمع در مقابل محل اجلاسیه نگذارند ایشان وارد مجلس شود".

اجلاسیه آینده مجلس خبرگان قرار است در روزهای سه شنبه و چهارشنبه ۲۳ و ۲۴ شهریور در تهران برگزار شود.

حملات علیه آقای دستغیب در شرایطی شدت گرفته است که مسجد قبای شیراز که تحت نظر او اداره می شود روز جمعه گذشته، روز قدس، شاهد درگیری میان هواداران آیت الله خامنه ای، رهبر ایران و هواداران آقای دستغیب بود.

این مسجد و منزل آقای دستغیب در طول سال گذشته در چند مورد صحنه درگیری های مشابه بوده است.
آیت الله دستغیب و مسجد قبا

آیت الله علی محمد دستغیب، روحانی ۷۶ ساله و از اعضای خاندان مشهور دستغیب شیرازی است.

دایی او، آیت الله عبدالحسین دستغیب از حامیان آیت الله روح الله خمینی و نماینده او در شهر شیراز بود که در سال های اولیه دهه ۱۳۶۰ در جریان تروری در شیراز کشته شد. از او در ادبیات حکومتی ایران به عنوان "شهید محراب" یاد می شود.

آقای علی محمد دستغیب در حوزه های علمیه قم و نجف درس خوانده و از شاگردان آیت الله خمینی، آیت الله محمدرضا گلپایگانی و آیت الله ابوالقاسم خوئی بوده است.

او از سال ۱۳۴۸ امامت جماعت مسجد آتشیها را که اکنون مسجد قبا نام دارد، به عهده گرفت. این مسجد در جریان انقلاب اسلامی ایران از مراکز اصلی فعالیت هواداران آیت الله خمینی در شیراز بود و در دوران جنگ ایران و عراق هم برای سازماندهی و اعزام نیروهای بسیجی به جبهه های جنگ فعالیت می‌کرد.

در سال هایی که محی الدین حائری شیرازی نمایندگی ولی فقیه در استان فارس و امامت جمعه شیراز را به عهده داشت، میان او و آقای دستغیب اختلافاتی بروز می کرد.

آقای دستغیب نماینده دوره های اول، سوم و چهارم مجلس خبرگان رهبری بوده است، اما در دوره دوم این مجلس به دلیل مخالفت با روش شورای نگهبان برای تأیید صلاحیت نامزدها، از شرکت در انتخابات انصراف داد.

شورای نگهبان از دوره دوم انتخابات مجلس خبرگان برای تأیید اجتهاد نامزدهای انتخاباتی روش برگزاری امتحان کتبی را به جای گرفتن تأییدیه از مراجع تقلید در نظر گرفت، اما به نوشته وبسایت رسمی آقای دستغیب، در دوره سوم حاضر شد از او و عده ای دیگر از نامزدها به روش "مباحثه" و به طور شفاهی امتحان بگیرد.

آقای دستغیب از حدود دو سال پیش رساله خود را منتشر کرده و به استفتائات مقلدان خود پاسخ می دهد.

او حدود یک ماه پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته ایران، خواستار برگزاری اجلاس اضطراری خبرگان رهبری شده بود.

از جمله وظایف این مجلس، نظارت بر عملکرد مقام رهبری است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016