پنجشنبه 8 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

منوچهر متکی: حضور ۱۶۰ کشور در جلسه سخنرانی احمدی‌نژاد، مهر

وزير امور خارجه جمهوری اسلامی ايران با اشاره به ترک جلسه سخنرانی رئيس جمهور در سازمان ملل از سوی برخی کشور ها گفت: آنها سعی کردند خود را عصبانی نشان دهند ولی ۱۶۰ کشور در جلسه حضور داشتند و طبقه بالای اجلاس که جايگاه موسسات علمی و پژوهشی و نخبگان جهانی است مملو از جمعيت بود.
به گزارش خبرنگار مهر، منوچهر متکی امروز پنجشنبه در سومين روز از بيست و يکمين گردهمايی ائمه جمعه که در مجتمع آدينه برگزار می شود، با اشاره به سفر اخير هيئت ايرانی به نيويورک گفت: در نشست اخير سازمان ملل که معروف به نشست هزاره است ، هر ۵ سال يکبار کشورهای جهان پيشنهادات خود را برای بهبود اوضاع جهانی ارائه می دهند و امسال نيز ۱۳۵ کشور در سطح رئيس در اين اجلاس شرکت کرده بودند.

وی با اشاره به سخنان رئيس جمهور در اجلاس هزاره سازمان ملل گفت: بسياری از کشورها نسبت به مناسبات کنونی جهان ناخرسند بوده و به نظامات کنونی جهان اعتراض داشتند و از همين رو از پيام رئيس جمهور برای لزوم تغيير در نظامات کنونی جهان تقدير و تشکر می کردند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


متکی افزود: اگر روزی ايران به تنهايی در رابطه با بازگشت به دين و گريز از سکولاريسم سخن می گفت ، امروز سازمان ملل نياز به حضور رهبران دينی برای تصميم سازی جهانی را مورد تاکيد قرار داده و نقش دين باوری در جهان برجسته شده است.

وی اضافه کرد: امروز در تدوين کنوانسيون های خلع سلاح ، حقوق بشر و حقوق اجتماعی ، دين مداری به شدت مورد توجه قرار گرفته و با توجه به رويکرد چند سال اخير ، دولت ايران در حضورش در سازمان ملل به طور صريح و شفاف به آسيب شناسی روند کنونی جهان از موضع دينداری پرداخت.

وزير امور خارجه در ادامه به رايزنی ها و تلاش های هيئت ايرانی در سفر اخير به نيويورک اشاره کرد و گفت: آنها قبل از اينکه ما به نيويورک برويم، دستورالعملی برای بايکوت ايران و سخنان رئيس جمهور صادر کرده بودند ولی ديديد که امسال به لحاظ حضور رسانه ای و طرح مواضع جمهوری اسلامی ايران در جمع نخبگان، انديشمندان و کارشناسان موسسات مطالعاتی که البته در سطح بسيار بالايی در جلسات حضور می يافتند، حضور چشمگيری داشتيم .

متکی تاکيد کرد: اين نشست ها و گفتگوها گويای عطش بيش از پيش افکار عمومی با وجود سمپاشی های قبل از ورود رئيس جمهور به نيويورک بود.

وی در ادامه با اشاره به دنيای مجازی و تجهيزات به وجود آمده از سوی قدرتهای جهانی برای تحت سلطه گرفتن رسانه ای دنيا گفت: اين وسيله ها خود عاملی برای شنيده شدن سخنان مواضع کشورهايی مثل ايران شده و در واقع محملی را به وجود آورده است که سخنان ما نيز شنيده شود.

متکی افزود: در اين بين مهمترين نکته اين است که مردم دنيا قضاوت کرده و درباره مواضع و سخنان کشورهای مختلف به قضاوت می نشينند البته در اين مسير نشان داده اند که بيش از همه مواضع انقلاب اسلامی را می بينند و می شنوند.

وزير امور خارجه با اشاره به دنيای سابق گفت: عده ای درگذشته مطلق العنان جهان را در اختيار داشتند، ولی امروز شاهد مواضعی از سوی کشورهای بسيار کوچک دنيا در رابطه با جنايات و جنگ افروزی های برخی از قدرتها هستيم.

وی تاکيد کرد: امروز تصميم سازی برای قدرتها هزينه های سنگينی را دارد و برای يک موضوع کوچک به شرق و غرب جهان سفر می کنند و آخرش نيز تصميم مورد نظر آنها را تحميلی عنوان می کنند.

متکی در ادامه به طرح موضوعات مطرح در رابطه با فلسطين اشاره کرد و گفت: در سال ۲۰۰۸ رئيس جمهور سابق آمريکا نشستی برگزار کرده و گفته بود که در سال ۲۰۰۸ مسائل مرتبط با فلسطين حل می شود و اين دقيقا در آستانه انتخابات رياست جمهوری در آمريکا بود. امروز نيز که يک ماه به انتخابات کنگره آمريکا مانده اوباما به فکر حل و فصل فلسطين افتاده و تلاش می کند به نوعی پاسخگوی افکار عمومی آمريکا شود.

وی گفت: البته به اوباما قبلا القا کرده اند که او بايد ابتدا نسبت به ايران يک موضع تند اتخاذ کند و در عين حال پرونده مربوط به فلسطين را فعال کند.

وزير امور خارجه در ارتباط با بحث مربوط به مبادله سوخت برای رآکتور هسته ای تهران گفت: آقای اوباما خود در نامه ای که به ترکيه نوشته بود تصريح می کرد که ايرانيان نگران آن هستند که سوخت ۳.۵ درصد خود را به ترکيه بفرستند و در قبال آن سوخت ۲۰ درصد را دريافت نکنند ولی من به عنوان رئيس جمهور آمريکا تعهد می دهم و امضا می کنم که اين سوخت به آنها تحويل داده خواهد شد ولی نکته ای که ديده شد اين بود که به محض موافقت ايران برای تبادل سوخت آنها به سمت تحريم ايران رفته و مسيری غير از مذاکره را در پيش گرفتند.

متکی در ادامه سخنان خود به پيشنهاد رئيس جمهور در رابطه با تشکيل کارگروهی حقيقت ياب برای موضوع ۱۱ سپتامبر اشاره کرد و گفت: در جريان جنگ جهانی دوم دهها ميليون انسان کشته شد و از همه آن کشته ها عده ای را برجسته کردند که هزينه اش را مردم فلسطين پرداختند حال چند سال پيش حادثه ای در آمريکا تحت عنوان ۱۱ سپتامبر رخ داد اما پس از حادثه اجازه بازشدن جعبه سياه آن را ندادند و بلافاصله در مدت کوتاهی به دو کشور اسلامی حمله کردند.

وی افزود: حال سئوال برای ما اين است که بناست با اين برجسته سازی در مقوله ۱۱ سپتامبر چه بر سر جهان اسلام بيايد ؟ با اتفاقاتی که تاکنون رخ داده گويا خوابهای زيادی در اين رابطه ديده شده است.

وزير امور خارجه به طرح سئوال از سوی رئيس جمهور در اين رابطه اشاره کرد و گفت: آنها سعی کردند خود را عصبانی نشان دهند البته عده ای نيز آن جلسه را ترک کردند. ولی به اين نکته توجه نکردند که ۱۶۰ کشور در جلسه حضور داشته و طبقه بالای اجلاس که جايگاه موسسات علمی و پژوهشی و نخبگان جهانی است مملو از جمعيت بود.

متکی تصريح کرد: حرف های جمهوری اسلامی امروز شنيدنی تر و تاثيرگذارتر شده چون حرف حق است.

وی در ادامه به بحث هسته ای اشاره کرد و گفت: ما در سفر اخير به نيويورک به درخواست مذاکره ۵+۱ درنيويورک پاسخ داديم و گفتيم در سطح وزيران نشستی برای مذاکره بگذاريم البته اين موضوع را در ديدار با وزير خارجه چين به آنها اعلام کرديم ولی در نشستی که ميان خود اعضای گروه ۱+۵ انجام شده بود برای مذاکره به توافق نرسيدند.

وزير امور خارجه تاکيد کرد: آنها الان بر سر دو راهی قرار گرفته اند و در انفعال هستند زيرا از يک سو می بينند ايران بر اسب توفيقات سوار شده و تمامی مراحل غنی سازی اورانيوم برای تهيه سوخت اتمی را در اختيار دارد و حتی ظرف يکسال آينده صفحه سوخت مورد نياز برای راکتور تهران را به دست می آورد و از سوی ديگر چنانچه آنها بخواهند با ما مذاکره بکنند حق غنی سازی ايران نه در هوا بلکه در واقعيت به رسميت شناختند.

متکی با تاکيد بر اينکه ما امروز در بسياری از مسائل و موضوعات به خود متکی بوده و نياز چندانی به آنها نداريم، گفت: ما در ابتدای تحريم ها حدود ۱۰ درصد از قطعات صنعت نفت را در داخل می ساختيم اما امروز به مرز ۷۰ درصد رسيده و به زودی تمامی قطعات صنعت نفت را در کشور توليد خواهيم کرد.

وی افزود: ما در مذاکرات هسته ای منطق قوی داريم و بدين واسطه دست بالا در مذاکرات نيز در اختيار ماست.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016