جمعه 9 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

احمدی‌مقدم: احتمال وقوع فتنه اقتصادی؛ نیروی انتظامی بر کانون‌های فتنه اشراف کامل دارد، خبرآنلاین



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


رئیس پلیس کشور با بیان اینکه نیروی انتظامی بر کانون شکل‌ دهی فتنه‌ها اشراف کامل دارد، تاکید کرد: کسانی که می‌خواهند با تکیه بر فشارهای اقتصادی دشمن، حلقه مکمل آن در کشور باشند باید بدانند که با آنها برخورد خواهد شد.

اهم اظهارات سردار اسماعیل احمدی‌مقدم فرمانده نیروی انتظامی کشور ظهر پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران را در ادامه به نقل از فارس بخوانید.

* جمهوری اسلامی همچون جزیره‌ای امن در میان امواج سهمگین تهدیدات و آسیب‌ها زندگی می‌کند، لذا شاید آستانه تحمل مردم برای تهدیدات محدود و جزئی هم پایین باشد که این نشانه بالا بودن درجه امنیت در کشور است.

* در مورد تهدید، اگرچه آنچه که ابتدا به ذهن متبادر می‌شود حمله یک مهاجم مسلح و ظالم است اما در عصر جدید مفهوم تهدید اساسا دچار تغییر و تحولات اساسی شده است؛ تهاجم فرهنگی و حمله به هویت ایمانی جامعه، امروز شاید مهمترین آسیب‌هایی باشد که نیروی انتظامی با آن برخورد می‌کند. البته دشمن در جلوه‌های مختلفی برای به فساد کشاندن افراد جامعه و معتاد کردن جوانان به شدت مشغول کار است.

* تضعیف ایمان جامعه که رکن اساسی امنیت است نیز جزو دیگر برنامه‌های دشمنان می‌باشد، فشارهای اقتصادی هم امروز صرفاً برای اخلال در کار دولت نیست بلکه فشارها هدف دیگری هم دنبال می‌کند.

* با فشارهای اقتصادی قصد دارند، شرایط کشور را به نقطه‌ای بکشانند که آشوب، اغتشاش، ناآرامی و نافرمانی مدنی را به دنبال داشته باشد.

* تهدیدات امنیتی در شکل نفوذهای اطلاعاتی، فتنه و آشوب و همانند آنچه که سال گذشته مشاهده کردیم، تفرقه‌افکنی در جامعه، تخریب اموال، تروریست و نفوذ در دستگاه‌های دولتی نیز جزو نمونه‌هایی هستند که ما شاهد آن هستیم.

* دشمن امروز از همه این تهدیدات با تمام ظرفیت‌های خود استفاده می‌کند.آنها جنگ روانی شدیدی را علیه ما به راه انداخته‌اند به نحوی که امروز نیت و هدف دشمنان این است که بتوانند توان‌افزایی بیشتری از همه این تهدیدات برای خود ایجاد کنند.

* دشمنان در جریان فتنه سال گذشته چند ماه مشغول فراهم‌کردن مقدمات این فتنه بودند.

* ایجاد ابهام در جامعه و تلقین تقلب و نهایتا تبدیل‌شدن رسانه‌های بیگانه به اتاق جنگ و انجام حمله و هدایت جریانات اغتشاش‌گر در شب عملیات در دستور کار دشمنان قرار داشت. آنها با این اقدام خود به یک ابهام و فتنه اجتماعی دامن زدند؛ این اقدام عقبه طولانی‌ای پشت سر داشت به نحوی که در ساعتی مشخص رمز عملیات صادر شد اما آنها خوشبختانه به نتایجی که توقع داشتند، دست پیدا نکردند.

* تهدید نظامی وقتی احتمال بیشتری پیدا می‌کند که دشمن احساس کند که کاربرد سلاح و جنگ مستقیم او را به اهداف خوش می‌رساند، نه اینکه همانند باتلاقی که در عراق و افغانستان ایجاد شده، در باتلاق بزرگتری گرفتار شوند که در آن دشمنان دفن خواهند شد.

* فتنه سال گذشته 8 ماه نیروی انتظامی را درگیر یک جریان اغتشاش و هدایت شده از خارج کرد و متأسفانه بخشی از مردم عزیز را نیز فریب داده و رویاروی حاکمیت یا بخش‌هایی از حاکمیت قرار داده و منجر به افزایش جرایم در جامعه شد.

* مشخص است که کلانتری‌ای که در خیابان از جامعه مراقبت می‌کند، نمی‌تواند در این شرایط پاسخگوی کسی باشد که مورد تجاوز دزد و زورگو قرار گرفته است چراکه که ما بتوانیم در یک زمان همه مأموریت‌ها را با هم انجام دهیم.

* در جریان فتنه تا حدی مجرمان آزادی عمل پیدا کردند که ما شاهد افزایش آمار جرائم در جامعه بودیم لذا مشخص است که دشمن برای طراحی، هدایت و پشتیبانی این فتنه‌های براندازنه کار کرده و برای وقع آن برنامه‌‌ریزی داشته است.

* که آنها حتی در شأن خود می‌دانند که رئیس جمهور آمریکا چند مقام امنیتی جمهوری اسلامی ایران را نام برده و بگوید که ورود این افراد به ایالات متحده ممنوع بوده و حساب‌های آنها هم بلوکه خواهد شد.

* بنده خواهش می‌کنم که مقامات آمریکایی سندی ارائه کنند که این مقامات امنیتی اساسا در آمریکا حساب دارند یا اینکه سفری به این کشور داشته‌اند، البته آنها بگویند که این مقامات اصلا تقاضای ویزا هم کرده‌اند.

* ممنوع‌الورود کردن برخی مقامات کشورمان به آمریکا برای روحیه دادن به ضد انقلاب است

* این اقدام صرفا برای حمایت از جریانات ضد انقلاب است، گفت: آمریکا با انجام این‌گونه اقدامات تصمیم دارد که به ضد انقلاب روحیه بدهد؛ آنها تا این حد دستشان خالی شده که به هر گیاه سستی هم برای اینکه خود را نجات دهند چنگ می‌زنند.

* نیروی انتظامی در مقابله با تهدیدات جدید که خصوصا در حوزه رسانه، افکار عمومی و فضای مجازی به شدت در حال توسعه بوده و بروز جرایم جدید و سازمان‌یافته‌ای که مجرمان آن پنهان بوده و شاید در داخل کشور هم نباشند، در ابتدای امر نیاز به بصیرت و آگاهی به معنای دشمن‌شناسی و تهدید شناسی دارد.

* سال گذشته در آن فتنه بزرگ هیچ کس راه را گم نکرده و حتی یک مأمور نیروی انتظامی هم به تماشاگر تبدیل نشد، بلکه همه با اراده و عزم کامل در دفاع از امنیت جامعه وارد عمل شده و مظلومانه شدائد را تحمل کرده و حتی در این راه آسیب دیدند.

* ماموران ما در فتنه اخیر با کاربرد حداقل زور و خشونت از موج فتنه عبور کرده و خوشبختانه در پایان سال با نظرسنجی‌هایی که انجام شد، مشاهده کردیم که محبوبیت کارکنان نیروی انتظامی افزایش پیدا کرده است و این نتیجه عملکرد صحیح همکاران ما بود.

* نیروی انتظامی بر کانون شکل‌ دهی این فتنه‌ها اشراف کامل دارد

* اگرچه بقایای فتنه سیاسی سال گذشته ادامه دارد و فتنه امروز در اشکال دیگری همچون فتنه‌ اقتصادی که ممکن است عده‌ای قصد داشته باشند که هر روز جایی را به اعتصاب و تعطیلی بکشاند، ادامه دارد و البته امکان دارد که فتنه به اشکال دیگری هم خود را نشان دهد اما نیروی انتظامی بر کانون شکل‌ دهی این فتنه‌ها اشراف کامل دارد.

* نیروی انتظامی قطعا در اجرای طرح‌های تحول اقتصادی در کنار دولت خدمتگزار و در جهت اجرای قانون خواهد بود، البته نیروی انتظامی از کانون‌های فتنه نیز مراقبت خواهد کرد و کسانی که می‌خواهند با تکیه بر فشارهای اقتصادی دشمن حلقه مکمل آن در کشور باشند، باید بدانند که با آنها برخورد خواهد شد.

* با حلقه‌های مکمل فشارهای اقتصادی دشمن در کشور برخورد خواهد شد

* آمادگی عملیاتی نیروی انتظامی باید همیشگی باشد از این رو خوشبختانه نیروی انتظامی امروز در اوج آمادگی قرار دارد و بنده به عنوان کسی که مشرف بر نیروی انتظامی بوده، اعلام می‌کنم که در هیچ زمانی نیروی انتظامی تا این حد از آمادگی برخوردار نبوده است.

* در هیچ زمانی همچون امروز نیروی انتظامی در اوج اقتدار نبوده است، البته لازم است که مفهوم اقتدار تا حدی شرح داده شود؛ اقتدار باید مبتنی بر مشروعیت، قانون و در نزد عامه مردم مقبولیت باشد؛ مردم خود را باید زیر چتر آسایش و امنیت نیروی انتظامی ببینند اما در این بین مجرمان تنها کسانی هستند که باید از تیغ تیز قانون و نیروی انتظامی بترسند.

* کاربرد قدرت و خشونت باید به موقع و به اندازه و فقط در برابر متجاوزان به حقوق مردم باشد نه بیش از آن، حتی در مورد مجرم هم برخورد در حد قانونی باید باشد.

* قطعا سازمانی به این بزرگی هم دچار خطا و لغزش هم ممکن بشود اما مهم این است که ما نقد پذیر بوده و اشکال خود را پذیرفته و در رفع آن مجدانه بکوشیم.

* به زودی طرح‌های امنیت اجتماعی ناجا آغاز خواهد شد

* به زودی طرح‌‌های امنیت اجتماعی ما که با دستگاه قضایی و مقامات قضایی هماهنگی لازم و کامل در مورد آنها رسیده، آغاز خواهد شد تا مجرمانی که امروز متجری شده‌اند را سرجای خود بنشاند؛ نیروی انتظامی در این زمینه با قدرت عمل خواهد کرد و دستگاه قضایی نیز با سرعت و قاطعیت آنها را به مجازات خواهد رساند.

* در موضوع امنیت اخلاقی هم باید گفت که، متأسفانه برخی افراد را وقتی در جامعه مشاهده می‌کنیم آنها خود قربانی تهاجم فرهنگی هستند. البته برخی اظهار‌ نظرات ما مسئولان نیز موجب تجری آنها در برابر ضابطان قانون و مأموران نیروی انتظامی می‌شود.

برخی اظهار‌ نظرات مسئولان نیز موجب تجری افراد در برابر ضابطان قانون می‌شود

* خوشبختانه ستادی را که قانون مشخص کرده در وزارت کشور تشکیل شده و وظایف پلیس هم در این رابطه مشخص است، اما قرار نیست که با هیاهو این کار انجام شود. بلکه بنا بر این است که عمدتا ارشاد، تبلیغ و هدایت در کار باشد البته به جز در مورد کسانی که تجری داشته و بر کج‌رفتاری خود اصرار دارند.

* نیروی انتظامی در حال تکمیل طرح‌های خود با نوسازی روش‌های گذشته است تا تا حدی دغدغه‌های متدینین رفع شود. البته در این بین مهمترین مسئله، عملکرد مراکز فرهنگی و روحانیت بزرگوار است.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016