پنجشنبه 15 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دوباره زنده باد کوپن! - "آخر هفته اقتصادی مطبوعات"، فرارو

تهران امروز: دولت کوچک نشد
این روزنامه در یکی از گزارش‌های اقتصادی امروز خود به نقد معاون منابع انسانی رئیس دولت نشسته که اعلام کرده است: « حجم دولت 10 درصد کوچک‌تر شد». به نوشته تهران امروز لطف الله فروزنده، معاون توسعه مدیریت و سرمایه انسانی رئیس جمهوری گفت: میزان نیروی انسانی و کارکنان دولت در این دوره دو میلیون و 260 هزار نفر است که نسبت به دولتهای گذشته 10 درصد کمتر است. این در حالی‌ است که فروزنده به این موضوع هیج اشاره‌ای نمی‌کند که در زمان تحویل دولت نهم در سال 84 تعداد کارکنان دولت دو میلیون و 250 هزارو 692 نفر بوده است و 10 درصد این تعداد حداقل باید 200 هزار نفر باشد و باید این تعداد از کارکنان کاسته شده باشد تا سخن معاون رئیس جمهور مصداق داشته باشد اما این گونه نیست.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


دیگر گزارش تهران امروز به افزایش میل دلالان برای خرید دلار اشاره می‌کند و می‌نویسد: «درحالی که مقامات اقتصادی کشور هشدار می‌دهند خرید دلار در این روزها به ضرر خریداران منجر خواهد شد ولی هر روز که می‌گذرد دلالان، بیشتر از گذشته به خرید دلار تمایل نشان می‌دهند و راه‌های جدیدی برای این کار ابداع می‌کنند. راه‌هایی از جمله اجاره کارت ملی،استخدام اتباع خارجی و استفاده از اعضای خانواده هایشان برای خرید بیشتر ارز روش‌هایی است که دلالان برای در دست نگه داشتن نبض بازار ارز استفاده می‌کنند».

این روزنامه به تفاوت نرخ بانک مرکزی با نرخ دلالان ارز اشاره می‌کند و می‌نویسد: «قیمت دلار روز گذشته همچون روز سه شنبه و دو شنبه با نرخی ثابت 1070 تومان خرید و 1090 تومان به فروش رسید. هر چند که قیمت تعیین شده از سوی دلالان نرخی دیگر را نشان می‌دهد و هنوز در حد 1130 تومان هم به فروش می‌رسد ولی بانک مرکزی با تلاش برای ایجاد تعادل و ثبات در بازار تصمیم دارد تا نرخ دلار را به 1060 و طبق گفته ابوالحسنی معاون وزیر اقتصاد تا هفته‌های آتی به 1030 تومان پایین آورد».

جام جم: دوباره زنده باد کوپن
«همزمان با نزدیک شدن به آغاز هدفمندی یارانه‌ها ظاهرا دولت در نظر دارد ابزار قدیمی تنظیم بازار را از خانه‌نشینی خارج کند و کوپن یا کالابرگ را دوباره به میدان بیاورد».

این روزنامه با این آغاز به پیشینه کوپن در اقتصاد ایران اشاره کرده و می‌نویسد: «از نیمه‌های دولت نخستین هاشمی‌رفسنجانی و سال‌های آغازین دهه 70 ، کوپن یا کالابرگ که ابزاری به منظور رسانیدن کالای اساسی ارزان قیمت به مردم بود و در زمان جنگ تحمیلی کاربرد زیادی داشت آرام آرام منتظر حذف شد. ابتدا کالاهای اساسی مشمول کالابرگ به تدریج کاهش یافت تا سرانجام به 2 کالای روغن و قند و شکر محدود شد و قیمت سایر کالاها به بازار آزاد سپرده شد».

به نوشته جام جم به گفته رئیس جدید ستاد بسیج اقتصادی کشور بسیاری از مردم با این تصور که این کالابرگ‌ها دیگر اعتباری ندارند و مورد استفاده قرار نخواهند گرفت، آنها را با قیمت نازلی به دلالان فروخته‌اند. اما ظاهرا دولت در آستانه اجرای هدفمندی یارانه‌ها برای این ابزار قدیمی تنظیم بازار نقشه‌هایی در سر دارد که نشانه‌های آن امروز آشکار شده است.

دنیای اقتصاد: ارز فروکش کرد، طلا بالا می‌‌رود
روزنامه دنیای اقتصاد در تیتر یک شماره آخر هفته خود نوشته است: «دیروز همزمان با کاهش التهاب در بازار دلار، بازار داخلی طلا تحت‌تاثیر افزایش قیمت جهانی آن همچنان به صعود خود ادامه داد؛ صعود قیمت هر اونس طلا در بازار جهانی باعث شد که برای اولین بار رکود 1350 دلار هم در این بازار ثبت شود که پس لرزه آن در بازار داخلی، افزایش 9 هزار تومانی سکه طرح جدید و رسیدن آن به سطح 348 هزار تومان بود».

این گزارش می‎‌افزاید: «سکه طرح قدیم نیز با 6 هزار تومان افزایش 365 هزار تومان شد و نیم سکه نیز با 5 هزار تومان افزایش به 175 هزار تومان رسید. ازسوی دیگر، در بازار ارز داخلی، با عرضه نامحدود دلار در چند روز گذشته و اظهارات مقامات رسمی در خصوص عزم دولت در کنترل قیمت ارز، دیروز تا حدودی از التهاب در این بازار کاسته شد. در تازه‌ترین اظهارات مقامات دولتی، اصغر ابوالحسنی، معاون وزیر اقتصاد گفته است که عرضه‌ها مقطعی نیست. وی با توجه به روند نزولی قیمت در چند روز گذشته و تداوم نامحدود عرضه، وعده داد که قیمت دلار در هفته آینده تا 1030 تومان هم کاهش یابد».


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016