جمعه 16 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

مراجع تقليد، زنان و دانشجويان در تيررس سانسور همه جانبه اينترنت، گزارشگران بدون مرز

گزارش‌گران بدون مرز سياست سرکوبگرانه دولت جمهوری اسلامی ايران را عليه شهروند وب‌نگاران و دور جديد تشديد سانسور و مسدودسازی را محکوم می کند.

در طی روزهای اخير بسياری ازسايت‌های اطلاع رسانی مسدود شده‌اند، از جمله سايت‌های سه آيت‌العظمی يوسف صانعی، اسدالله بيات زنجانی و علی محمد دستغيب مسدود و در ايران غير قابل دسترسی هستند. از سوی ديگر احضار و تهديد شهروند وب‌نگاران، دانشجويان و وب‌نگاران فمينيست ادامه دارد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


"پس از مدافعان حقوق زنان و دانشجويان حال نوبت به مراجع تقليد رسيده است تا قربانی سياست سانسور شوند. دولت اسلامی محمود احمدی نژاد که از سوی ولی فقيه آيت‌الله علی خامنه ای حمايت می‌شود حتا تحمل شنيده شدن صدای رهبران مذهبی را هم ندارد. محتوای منتشر شده در سايت‌های اين مراجع به مانند سايت‌های اطلاع رسانی و يا مخالفان سياسی نيست که اين سايت‌ها در خدمت مقلدان و برای پاسخگويی به نيازهای معنوی و مذهبی مسلمانان است. جمهوری اسلامی با ممانعت از دسترسی مسلمانان به اين صفحات تصميم به گسترش دور جديدی از سانسور بر روی اينترنت گرفته است. "

از تاريخ ١١ مهر سايت‌های آيات‌اعظام صانعی، بيات زنجانی مسدود و دسترسی به اين سايت ها در ايران ناممکن شده است. دفاتر اين مراجع خبر مسدودسازی سايت‌ها را تائيد کرده‌اند. اين دو روحانی سرشناس دارای مواضعی انتقادی نسبت به سياست‌های دولت و ولی فقيه هستند و در يک سال گذشته بارها نسبت به سرکوب معترضان به انتخاب مورد مناقشه محمود احمدی نژاد در انتخابات رياست جمهوری خرداد ١٣٨٨ اعتراض کرده‌اند. سايت سيد علی محمد دستغيب از مدتی پيش مسدود شده بود. اين رهبر مذهبی که خود عضو مجلس خبرگان است بارها از عدم انجام وظيفه اين نهاد که انتخاب و نظارت بر عملکرد رهبری است، انتقاد کرده است.

در تاريخ اول مهرماه نوشين احمدی خراسانی سردبير سايت مدرسه فمينستی از سوی شعبه ٥ دادسری امنيت تهران مستقر در زندان اوين احضار و پس از چندين ساعت بازجويی با قيد کفالت آزاد شد. وی از بنيان گذاران " کمپين يک ميليون امضا برای تغيير قوانين تبعيض آميز نسبت به زنان در قوانين اساسی ايران" است و فعاليت‌های اين جنبش را بر روی اينترنت منعکس می‌کند. نوشين احمدی خراسانی از جمله نمونه‌های آزار و احضارهای قضايی -امنيتی است. وی در سال گذشت بارها احضار و بازجويی شده است."تنها جرم اين وب‌نگار فمينيست مبارزه قانونی عليه قوانين تبعيض آميز عليه زنان و مقاومت برای انعکاس صدای زنان بر روی اينترنت است که عليرغم مسدودسازی‌ها، بازداشت‌ها و محکوميت‌های هر روز بيشتر می‌شوند."

از سوی ديگر از آغاز سال تحصيلی ماموران نهادهای امنيتی بر فشارهای خود به دانشجويان افزوده‌اند. وب‌نگاران سايت ادوارنيوز متعلق به سازمان دانش آموختگان ايران- ادوار تحکيم وحدت مورد تهديد قرار گرفته‌اند تا از به روز کردن سايت خودداری کنند.بسياری از اعضای اين نهاد دانشجويی مستقل زندانی و به احکام سنگين محکوم شده‌اند. از جمله روزنامه‌نگاران علی مليحی که در بهمن ماه سال گذشته بازداشت شده بود و در روزهای اخير به چهار سال زندان محکوم شده است، و احمد زيدآبادی که در تاريه ٢٤ خرداد ١٣٨٨ به شش سال زندان و تبعيد محکوم شده است. وی برنده جايزه قلم طلايی ٢٠١٠ موسسه جهانی مطبوعات است. اين جايزه ٦ اکتبر در گنگره ساليانه اين موسسه اهدا خواهد شد. اکبر گنجی روزنامه نگار تبعيدی اين جايزه را به نيابت روزنامه‌نگار زندانی دريافت خواهد کرد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016