جمعه 30 مهر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

بزرگترين ثمره هدفمندي يارانه‌ها كاهش 20 درصدي مصرف انرژي در كشور است، ايسنا

معاون پارلماني احمدی نژاد تصريح كرد: مبناي اصلي قانون هدفمندكردن يارانه‌ها عدالت سازي يارانه‌ها در كشور است.

به گزارش خبرنگار سياسي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،حجت‌الاسلام محمدرضا مير‌تاج‌الديني در پيش‌خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران كه به توضيح پيرامون اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اختصاص داشت، با اشاره به چشم‌انداز بيست ساله كشور كه براساس آن ايران بايد تا سال 1404 به رتبه اول منطقه‌يي در مسايل مختلف از جمله مباحث اقتصادي برسد، گفت: انجام اين كار بدون انتخاب راه درست امكان پذير نيست. براي رسيدن به قله پيشرفت و هدفي كه در چشم انداز بيست ساله تعيين شده است، هم بايد راه درست را انتخاب كنيم و هم بايد درست راه برويم. براين مبنا دولت طرح تحول اقتصادي را در هفت نظام در نظر گرفت كه اين 7 بخش همه مكمل يكديگرند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي در اين باره افزود: براي تصحيح راه و اصلاحات در نظام اقتصادي بايد يارانه‌ها، ماليات، گمرك، بانك‌داري ، ارزش‌گذاري پولي و مالي، توزيع صحيح كالاها وخدمات و بهره‌وري مورد توجه قرار گيرد. از اين بين از همه مهمتر يارانه‌ها هستند كه بايد قبل از همه انجام گيرد.

وي با بيان اين‌كه مبناي اصلي هدفمندي يارانه‌ها عدالت است، گفت: البته بالابردن بهره وري اقتصاد كشور و جلوگيري از مصرف بي‌رويه و اسراف كه از مباني مورد توجه در اسلام است، بايد مورد تاكيد و توجه قرار گيرند.

معاون پارلماني رييس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به رواياتي از چگونگي توزيع عادلانه بيت‌المال در ميان مردم در زمان پيامبر(ص) و امام علي(ع) خاطرنشان كرد: ما منابع كلاني در كشور داريم، نفت و گاز و درامدهاي حاصل از آن عمده‌ترين منابع ما هستند و در هدفمندي يارانه‌ها سعي داريم اين منابع و درآمدها را به تقسيم عادلانه در ميان مردم نزديك كنيم.

ميرتاج‌الديني ادامه داد:در حال حاضر 4 ميليون و 200 هزار بشكه توليد نفت در كشور داريم و با در نظر گرفتن مجموع درآمدهاي حاصل از توليد گاز و ارزش كلي آنها رقمي بين 150 تا 180 ميليارد دلار است از اين ميزان دو سوم آن صرف امورات داخلي كشور و يك سوم آن صادر مي‌شود كه ‌درآمد صادرات به خزانه باز ميگردد. دو سوم اين درآمد كه صرف صادرات مي‌شود، حدود 100هزار ميليارد تومان است كه به طور هدفمند‌ و عادلانه تقسيم نمي‌شود، هرشخص توان بيشتر و مصرف بيشتري دارد بيشتر از اين يارانه‌ها استفاده مي‌كند.

مير‌تاج‌الديني گفت: از مجموع يارانه‌ها 65 تا 70 درصد به سه دهك بالاي جامعه مي‌رسد و بقيه به 7 دهك پايين جامعه و اين روند درستي نيست. مبناي اصلي هدفمندي يارانه‌ها عدالت سازي يارانه‌هاست.

معاون پارلماني رييس جمهور همچنين با اشاره به تقسيم يارانه‌ها در دنيا به دو روش مستقيم و غيرمستقيم تصريح كرد: در روش غيرمستقيم برفرض در زمينه گازوئيل يارانه تعلق مي‌گيرد، در كشور ما گازوئيل ليتري 5/16 تومان است، در حالي كه قيمت آن در دنيا با قيمت ميزان توليد بنزين يكي است. اين در حالي است كه نفت و گاز از 4 هزار متري زمين و گاهي در دريا بيشتر استخراج مي‌شود. در حالي كه يك ليتر آب كه از چشمه‌هاي نزديك به زمين استخراج مي‌شود 350 تومان است. يك پالايشگاه بنزين 5/2 ميليارد دلار هزينه مي‌خواهد و در اين شرايط ما گازوئيل را 5/16 تومان مي‌فروشيم. اين يارانه پنهان و غيرمستقيمي است كه به گازوئيل داده مي‌شود. در روش يارانه غيرمستقيم سعي مي‌كنيم قيمت را پايين نگه داريم، اما مصرف بي‌رويه افزايش پيدا مي‌كند. در 5، 6 سال گذشته ما به واردكننده گازوئيل تبديل شده‌ايم، در صورتي كه بيش از آن وارد كننده نبوديم.

ميرتاج‌الديني با اشاره به يارانه‌هاي مستقيم تصريح كرد: ارايه نقدي يارانه‌ها يكي از راه‌هاي مستقيم است. در اين روش 50 تا 60 درصد يارانه به صورت نقدي به مردم باز گردانده مي‌شود و در قانون هدفمندي يارانه‌ها از اين طريق استفاده مي‌شود و در روزهاي آينده ارايه يارانه‌ها به صورت نقدي به مردم آغاز خواهد شد و همانطور كه ديديد در چند روز گذشته آن به حساب مردم يكي از استان‌هاي كشور واريز شد. يارانه‌هاي مستقيم همچنين به صورت حمايت از بيمه، تامين اجتماعي، حمايت از خدمات عمومي و اشتغال ارايه خواهد شد.

معاون پارلماني رييس‌جمهور تاكيد كرد: ما سعي داريم در اجراي قانون هدفمندي يارانه‌ها از روش يارانه غير مستقيم به روش يارانه مستقيم منتقل شويم.

وي گفت: در حال حاضر در كشور ما بيشترين يارانه به انرژي تعلق مي‌گيرد، در حالي كه در هيچ كجاي دنيا اين گونه نيست، در بسياري از كشورها دولت ها ماليات‌هايشان را از حامل‌هاي انرژي دريافت مي‌كنند. بنابراين نه تنها به انرژي يارانه نمي‌دهند، بلكه از آن درآمد كسب مي‌كنند. اين در حالي است كه در ايران بيش از 90 درصد بودجه جاري براي يارانه حامل‌هاي انرژي است.

وي همچنين با طرح اين سوال كه بايد پرسيد حال اين يارانه‌ها وضعيت اقتصادي كشور و مردم را تغيير مي‌دهند و آن را بهبود مي‌بخشد، گفت:خير، تخصيص يارانه‌ها نه تنها نتيجه نمي‌دهد، بلكه توزيع عادلانه يارانه را در بر ندارد. اين وضعيت، وضعيت تكان‌دهنده‌اي در استفاده از يارانه‌ها در دهك بالا و پايين جامعه ديده مي‌شود مثلا در استفاده از بنزين دهك بالا 22 برابر بيشتر از دهك پايين استفاده مي‌كند و اين رقم در روستاها بيشتر است. اين وضعيت در مقايسه سه دهك بالا با سه دهك پايين هم ديده مي‌شود. علاوه بر اين مصرف بي رويه در كشور از موضوعات بسيار مهم است.

ميرتاج‌الديني با بيان اين‌كه مصرف گاز در ايران نزديك به مصرف گاز در كل اروپاست ، گفت: اين روند بايد تغيير كند.

وي با اشاره به اين‌كه مقام معظم رهبري بارها نسبت به تغيير اين روندهشدار داده‌اند و بر مديريت مصرف در كشور تاكيد كرده‌اند، خاطرنشان كرد: جمعيت ايران در دنيا يك درصد جمعيت جهان است، اما مصرف انرژي در ايران 9 تا 10 درصد مصرف جهان است.

معاون پارلماني رييس‌جمهور در ادامه سخنانش در پيش خطبه‌هاي نماز جمعه اين هفته تهران با طرح اين سوال كه چرا تاكنون اين طرح در دولت‌هاي پيشين اجرا نشده است و يا اجرا نكرده‌اند؟ گفت: درباره اجراي اين طرح پيش از اين مي‌گفتند قيمت بنزين را آزاد مي‌كنند، آن وقت مردم هم خود را با شرايط جديد تطبيق مي دهند، هر چند كه مردم تحت فشار قرار مي‌گيرند، اما در نهايت خود را تطبيق مي ‌دهند. در طرح جديد كه دولت آن را ارايه كرد و مجلس هم پذيرفت و قانوني شد، ما هر چه را آزاد مي‌كنيم آن را به خود مردم باز مي گردانيم و اختيار استفاده از يارانه‌ها را به خود مردم واگذار مي‌كنيم. در طرح جديد يارانه‌ها به صورت نقدي به حساب آحاد جامعه واريز مي‌شود و همانطور كه ديديد، رقم قابل توجهي است، خانوارها بايد عنايت كنند و مديريت مصرفشان در آب، برق، گاز، بنزين و ... را به كار گيرند. بزرگترين ثمره و فايده اين طرح اين است كه مصرف انرژي در كشور كاهش مي‌يابد كه به گفته كارشناسان اين كاهش در حدود 20 درصد است.

مير تاج الديني ادامه داد: 20 درصد كاهش مصرف انرژي معادل بودجه عمراني كشور است كه موجب مي‌شود طرح‌هاي عمراني هر چه سريعتر به اتمام برسد و به اشتغال و آباداني كشور كمك كند.

معاون پارلماني رييس‌جمهور با بيان اين‌كه سفر تاريخي رهبر فرزانه كشور نايب مهدي (عج) حضرت آيت الله خامنه‌اي با استقبال تاريخي مردم قم روبرو شد، افزود: اين در راستاي سلسله پيروزي‌هايي است كه خداوند به اين ملت در سايه پايداري‌هايش عنايت مي‌كند.

ميرتاج‌الديني هم‌چنين حضور رييس‌جمهور در سازمان ملل، استقبال تاريخي مردم لبنان از وي و استقبال و قيام باشكوه مردم قم در استقبال از رهبري را عنايت الهي دانست و افزود: اميدوارم همواره نصرت و ظفر و رحمت خدا بر اين ملت مستدام باشد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016