چهارشنبه 5 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

شش سال پس از بازداشت و دوسال پس از صدور حکم، دادگاه تجديدنظر پرونده "وبلاگ نويسان" برگزار می شود

بر اساس خبر دريافتی، شش سال پس از بازداشت و دو سال پس از صدور حکم دادگاه بدوی، متهمان پرونده موسوم به «وبلاگ نويسان» بار ديگر به دادگاه احضار شدند. براساس احضاريه ابلاغ شده به وکلای اين پرونده، دادگاه تجديد نظر روزبه ميرابراهيمی، اميد معماريان، شهرام رفيع زاده و جواد غلام تميمی، چهار متهم اين پرونده در ۱۸ آبان ۱۳۸۹ در «شعبه ۳۴ دادگاه تجديد نظر تهران» برگزار خواهد شد.
چهار متهم اين پرونده در دادگاه بدوی که احکامش در تاريخ ۱۵ بهمن ۱۳۸۷ صادر شد در مجموع به هشت سال و نيم زندان تعزيری و ۱۲۴ ضربه شلاق محکوم شده بودند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


در حکم صادر شده جواد غلام تميمی به ۳ سال و ۳ ماه و ده ضربه شلاق، رفيع زاده به ۹ ماه زندان و بيست ضربه شلاق، ميرابراهيمی به ۲ سال زندان و ۸۴ ضربه شلاق و در نهايت اميد معماريان به دو سال و شش ماه زندان، ۱۰ ضربه شلاق و ۵۰۰ هزار تومان جريمه نقدی محکوم شده بودند.
سازمان های بين المللی از جمله ديده بان حقوق بشر و کمپين بين المللی حقوق بشر در ايران در همان زمان با اعتراض به اين احکام از دادگاه تجديد نظر در تهران خواسته بودند که «اين احکام را پس بگيرد» و خواستار تحقيق در باره شکنجه های مورد ادعای اين روزنامه نگاران وبلاگ نويس شده بود.
معماريان، مير ابراهيمی، رفيع زاده و غلام تميمی در فاصله شهريور تا آبان ماه ۱۳۸۳ دستگير شدند و بدون هيچ اتهامی ماه ها در بازداشت ماندند. اين چهار روزنامه نگار پس از آزادی موقت از زندان اعلام کردند که در دوران بازداشت تحت «خشونت های جسمی و روحی» بودند و تمام مدت بازداشت را بدون دسترسی به وکيل و خانواده درسلول های انفرادی نگه داشته شده بودند.
آنها اعترافات اخذ شده در زندان را نيز تکذيب کردند و در ديدار با «هيات نظارت بر قانون اساسی» منصوب سيد محمد خاتمی (رييس جمهوری وقت) و همچنين آيت الله شاهرودی (رييس وقت قوه قضاييه) به تشريح حوادث درون زندان و پس از آن پرداختند.
در پی اين ديدارها رييس وقت قوه قضاييه پرونده را از دادستانی تهران که سعيد مرتضوی مسوول وقت آن بود گرفت و در اختيار هياتی ويژه ای قرار داد. بررسی های هيات ويژه منتهی به ارسال پرونده به دادگاه شد. دادگاهی که بارها با تغيير قاضی و تاخير روبرو شد و چهار سال بعد به صدور حکم انجاميد.
متهمان اين پرونده از همان ابتدا خواستار برخورد با ضابطان و مقامات قضايی بودند که در دوران بازداشت و بازجويی مسوول برخوردهای غيرقانونی و خشن بودند. مطالبه ای که تاکنون هيچ نتيجه در پی نداشته است.
معماريان، ميرابراهيمی و رفيع زاده در خارج از کشور هستند و غلام تميمی در ايران است. وکلای اين پرونده از جمله شيرين عبادی، نعمت احمدی، محمد سيف زاده و نسرين ستوده در طول اين سال ها در جلسات دادگاه شرکت کرده اند. از گروه وکلای پرونده نسرين ستوده در زندان است و شيرين عبادی نيز در خارج از ايران بسر می برد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016