شنبه 8 آبان 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

پيام جبهه ملی ايران در روز جهانی کورش

در دورانی که پادشاهانی چون آشوربانيپال با غرور و نخوت تمام ويران ساختن سراسر سرزمين عيلام و اسير کردن تمامی ساکنان آن را از افتخارات خود می شمردند، بردگی و برده داری در بيشتر جوامع حتی دولت شهرهای يونان رايج بود، و خشونت و غارتگری و ويرانگری راه و رسم فرمانروايان جهان بود، آزادمردی برخاسته از سرزمين اهورايی ايران نظمی نوين برای جهان بر پايه همزيستی اجتماعی و فرهنگی، سازگاری نژادی و آزادی مذهبی و امنيت ملی و فردی پايه گذاری کرد. کورش بزرگ شاهنشاهی جهانی نوخاسته خود را برای آزادی و رفاه شهروندان ساماندهی کرد و دوران تخريب و آتش زدن شهرها، قربانی کردن بيگناهان، اسارت و بردگی اقوام را در سراسر امپراتوری ايران به پايان رساند، و همزيستی و همکاری ميان تمدن های گوناگون و شکوفايی اقتصادی، اجتماعی و هنری آغاز شد. کورش دوره ای از تاريخ را که در آن مردم برده فرمانروايان بودند به پايان رسانيد و دوره نوينی را بر پايه آزادی های فردی و گروهی آغاز کرد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


به گفته فلويل، تاريخ نويس فرانسوی، او زاده انقلاب و يا فرزند زمان خود نبود، بلکه آفريننده و پدر زمان خود و رهبر نسل های آينده بود. گزنفون او را زيباترين، بخشنده ترين، دل پاک ترين و برترين مرد تمدن ساز تاريخ می خواند و افلاتون آزادمردی کورش و ارزشهای آزادی و آزادگی او را بس می ستايد.
قدرت پيش بينی ژرف کورش به عنوان يک سياستمدار و رهبری مدير و مدبر، که جهان زمان خويش را نيک شناخته و درباره آينده نيز بينش و پيش بينی های قاطعی داشت، به او اين امکان را داد که بيش از دو هزاره پيشتر درباره اصول برابری و احترام به حقوق بشر اقدام کند و برای تامين اصول همزيستی بين الملل، مرزهای جغرافيايی، شرايط مذهبی، اقتصادی و اجتماعی را کنار گذارده، نخستين منشور بزرگ حقوق بشر را صادر نمايد. در زمانی که در هيچ جامعه بشری حقوق شهروندی و آزاديهای مدنی مفهوم نداشت، در پهنه ايران زمين همزيستی و همکاری، زيست سازنده توام با امنيت فردی، و آزادی های فردی و گروهی در اجرای سنت ها، آيين ها و مناسک مذهبی و فعاليت اقتصادی با آزادی کامل برقرار بوده است.
اينک، در اين روز فرخنده هفتم آبان، روز بزرگداشت کورش بزرگ و روز ملی ايران، ما با الهام از ارزشهای انسانی و والای او سوگند می خوريم که پيگير راه و انديشه او بوده و بيش از پيش در جهت برآورده شدن آزادی های مدنی و فردی، مردم سالاری، رعايت منشور حقوق بشر و حکومت قانون که ترجمان امروزی ارزشهای مندرج در منشور حقوق بشر کورش بزرگ است کوشا باشيم و در راه زدودن بنيان های خودکامگی و اختناق، و فرآيندهای زيانبار اجتماعی و سياسی آنها از پای ننشينيم. با توجه به اينکه رسيدن به هدف مقدس آزادی در گرو پيوند ناگسستنی مردم با مردم و ملت با همه ملتهای جهان، صلح و آرامش، حقوق بشر و توسعه اقتصادی پايدار می باشد، بر آن هستيم تا از طريق تحقق اين هدفها، دوباره جايگاه سزاوار خود را در نظام جهانی بازپس گيريم و در تصميم گيريهای منطقه ای و جهانی در راستای پيشرفت و پويايی تمدن بشری سهمی به سزا داشته باشيم.

جبهه ملی ايران
تهران – ۷ ابان ۱۳۸۹


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016