جمعه 12 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

دوازده مورد اعدام در آبان ماه و ۱۷۰ مورد اجرای حکم اعدام در هشت ماه اول سال ۱۳۸۹، رهانا

خبرگزاری حقوق بشر ايران - رهانا
در آبان ماه ۱۳۸۹ در شهرهای مختلف و زندان‌های کشور ۱۲ تن از شهروندان ايران به اتهامات قاچاق مواد مخدر، قتل و تجاوز به عنف اعدام شده‌اند.

در آبان ماه سال جاری بر اساس گزارش‌های رسمی دست کم ۱۰ مورد از زندانيان به دلائل مربوط به حمل، خريد و فروش و قاچاق موارد مخدر اعدام شده‌اند، تا همچنان اين جرم بيش‌ترين دليل اجرای احکام اعدام در ايران باشد.

به گزارش رهانا، سامانه خبری خانه حقوق بشر ايران، زندانی به نام فريد بغلانی به اتهام قتل ۱۵ زن و دختر و يک بسر بچه در بازی زمانی سال ۸۴ تا ۸۷ اعدام شد تا بار ديگر يکی از دلائل مخالفان حکم اعدام مبنی بر عدم تناسب مجازات اعدام با جرم صورت گرفته نموم بيش‌تری داشته باشد.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


همچنين يک نفر نيز در در زندان مرکزی اصفهان به اتهام تجاوز به عنف که يکی ديگر از دلائل عمده اجرای حکم اعدام در ايران است، پای چوبه‌ی دار رفت.

بدين ترتيب و بر اساس گزارش‌های رسمی و موجود که در سامانه‌ی خبر خانه حقوق بشر ايران، رهانا منتشر شده است، از ابتدای سال جاری تا پايان آبان ماه دست کم ۱۷۰ نفر در ايران اعدام شده‌اند تا جمهوری اسلامی همچنان يکی از کشورهايی باشد که دارای بيش‌ترين اجرای حکم اعدام است.

در همين حال و در ماه‌های اخير گزارش‌های متعددی مبنی بر اعدام مخفيانه زندانيان از زندان‌های مختلف کشور به ويژه زندان وکيل‌آباد مشهد گزارش شده است که منابع رسمی و قوه قضاييه در مورد آن‌ها سکوت کرده‌اند. با توجه به آمار بالای اجرای حکم اعدام و نگهداری هزاران زندانی زير حکم اعدام در زندان اين مسائل با نگرانی از سوی خانه حقوق بشر ايران دنبال می‌شود.

خانه حقوق بشر ايران از قوه قضاييه می‌خواهد که هر چه زودتر اجرای احکام اعدام در ايران را متوقف کرده و به اين مساله جنبه قانونی ببخشد. همچنين خانه حقوق بشر خواهان پاسخ‌گويی قوه قضاييه در مورد اعدام‌های مخفيانه و اعلام نشده در زندان‌های مختلف، به ويژه زندان وکيل‌آباد مشهد است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در فروردين ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۶ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در ارديبهشت ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۸ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خرداد ماه خانه حقوق بشر ايران در خرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۴۰ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در تير ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۹ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در مرداد ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۱ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در شهريور ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۱۱ مورد بوده است.

بر پايه گزارش خانه حقوق بشر ايران در مهر ماه ۱۳۸۹ اجرای حکم اعدام ۲۴ مورد بوده است.


توضيح و پوزش
به اطلاع خوانندگاه محترم خبرگزاری رهانا می‌رسانيم که در گزارش مهر ماه اين خبرگزاری در مورد اعدام‌ها، در اثر يک اشتباه سهوی تعداد اجرای احکام اعدام در هفت ماه اول سال جاری عدد ۱۷۳ درج شده بود، که در واقع اين رقم ۱۵۹ مورد بوده است. البته لازم به ذکر است که جداول تهيه شده و مندرجات در آن صحيح بوده و تنها اين رقم به اشتباه در گزارش نوشته شده بود. از اين بابت از خوانندگان محترم رهانا عذرخواهی کرده و پوزش می‌طلبيم.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016