گفتوگو نباشد، یا خشونت جای آن میآید یا فریبکاری، مصطفی ملکیانما فقط با گفتوگو میتوانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مسالهای از سه راه رفع میشود، یکی گفتوگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفتوگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را میگیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]
در همين زمينه
19 آذر» کار با برنامۀ حقوق بشر سازمان ملل متحد، دفترچۀ راهنما برای جامعۀ مدنی، بنياد عبدالرحمن برومند19 آذر» بيانيه کميته گزارشگران حقوق بشر در آستانه روز جهانی حقوق بشر 19 آذر» بیانیه گروه های ایرانی حقوق بشری فعال در آمریکای شمالی به مناسبت روز جهانی حقوق بشر 18 آذر» درباره نقض "سازمانيافته" حقوق بشر، به مناسبت دهم دسامبر، روز تصويب اعلاميه حقوق بشر، مهسا امرآبادی، ماهنامه صبح آزادی 17 آذر» بيانيه کميسيون حقوق بشر اسلامی ايران به مناسبت روز جهانی حقوق بشر، ايسنا
بخوانید!
9 بهمن » جزییات بیشتری از جلسه شورایعالی امنیت ملی برای بررسی دلایل درگذشت آیتالله هاشمی
9 بهمن » چه کسی دستور پلمپ دفاتر مشاوران آیتالله هاشمی رفسنجانی را صادر کرد؟
پرخواننده ترین ها
» دلیل کینه جویی های رهبری نسبت به خاتمی چیست؟
» 'دارندگان گرین کارت هم مشمول ممنوعیت سفر به آمریکا میشوند' » فرهادی بزودی تصمیماش را برای حضور در مراسم اسکار اعلام میکند » گیتار و آواز گلشیفته فراهانی همراه با رقص بهروز وثوقی » چگونگی انفجار ساختمان پلاسکو را بهتر بشناسیم » گزارشهایی از "دیپورت" مسافران ایرانی در فرودگاههای آمریکا پس از دستور ترامپ » مشاور رفسنجانی: عکس هاشمی را دستکاری کردهاند » تصویری: مانکن های پلاسکو! » تصویری: سرمای 35 درجه زیر صفر در مسکو! بازخوانی مفهوم حقوق بشر، به مناسبت روز حقوق بشر، فاطمه مسجدی، مدرسه فمينيستیمدرسه فمينيستی: کتاب The Human Rights Reader شامل مجموعه مقالات سياسی، سخنرانی ها و اسناد مربوط به حقوق بشر از دوره باستان تا عصر حاضر است. Michelin R. Ishay (ميشل ايشی) اين کتاب را گردآوری و ويراستاری کرده است. وی استاد مطالعات بين الملل دانشگاه دنور در ايالت کلرادو، مدير گروه حقوق بشر و صاحب اثر Internationalism and Its Betrayal است. مسئله ی حقوق بشر پس از جنگ های جهانی اول و دوم مورد توجه قرار گرفت و به مساله چيستی حقوق اساسی انسان ها پرداخت؟ اولين منابعی که در تاريخ به موضوع حقوق بشر پرداخته اند، منابع مذهبی اند. وجود منابع مذهبی، حقوق بشر را از زاويه ی سکولار غربی به چالش کشانده است. آزادی خواهان و سوسياليست ها متقابلا مدعی اند که مفهوم حقوق بشر يک واژه ی کاملا سکولار است و ربطی به وحی الهی ندارد. آزاد انديشان تأکيد بر مسئله ی حق مالکيت خصوصی، برابری انسان ها و آزادی سياسی دارند. سوسياليست ها، يا متفکران مترقی، اصرار بر برابری اقتصادی؛ به عنوان پيش شرط آزادی سياسی و برابری در مقابل قانون دارند. اگرچه اين نظريات همراه با جنبش های جديد اجتماعی، مسائل ديگری چون حقوق زنان، و حقوق گروه های جنسی و نژادی مختلف را به وجود آورد اما اثبات نظريه ی جهانی بودن حقوق بشر را دچار پيچيدگی کرد. کتاب حاضر نشان می دهد که چگونه نگاه به مسئله ی حقوق بشر در طول تاريخ، توسط مهم ترين هواخواهان شان بيان شده و چگونه اين نگاه ها در اسناد مهم قانونی به رشته ی تحرير درآمده اند. قسمت اول اين کتاب به بررسی مفهوم حقوق بشر در انجيل؛ از آغاز تا قرون وسطا می پردازد. قسمت دوم، در عصر روشنگری، چگونگی سکولاريزه شدن سنت های مذهبی را تشريح می کند؛ و به حقوق شهروندان و حقوق سياسی شان می پردازد ( حقوق دانان معاصر، اين دسته را اولين نسل حقوق بشر می نامند). قسمت سوم، سوسياليست ها، حقوق آزادی خواهی که در طول انقلاب صنعتی تخطئه شده بود را به چالش می کشند (طرفداران حقوق بشر، اين گروه را نسل دومی می دانند). قسمت چهارم کتاب، انواع نظريات حقوق بشر در قرن بيستم و موج جنبش های جديد اجتماعی؛ مانند فمينيسم، نظام اشتراکی، طرفداران محيط زيست، دگرباشان و ساير حقوق جديد را بررسی می کند. قسمت پنجم، نظريات آزاديخواهان و سوسياليست های سنتی را به تصوير می کشاند که با توجه به حاکميت شرايط جنگ سرد چگونه توانستند به حيطه ی حقوق بشر ، وارد شوند. قسمت ششم ، بهترين راه حل برای دستيابی به حقوق انسان را مورد تفحص قرار می دهد. اينکه اصلاحات يا انقلاب، و يا طرق مسالمت آميز يا توسل به خشونت کدام يک، راه دست يافتن به حقوق انسانهاست، موضوع اين قسمت از کتاب است. قسمت هفتم، شامل نتايج دستاوردهای حقوق بشر است که تاکنون به صورت اسناد قانونی حقوق بشر در جوامع بين المللی ثبت شده است. الف: حقوق بشر در کتاب مقدس ب: .حقوق بشر در عصر روشنگری توماس هابز به تعريف دولت در مفهوم سکولار پرداخت و آن را به عنوان هويتی معرفی کرد که حافظ حقوق شخصی طبيعی انسان ها برای زندگی امن است؛ از سوی ديگر جان لاک و ژان ژاک روسو دولت را نه تنها متصدی امنيت حقوق فردی؛ بلکه ضامن حق مالکيت و حق سياسی و برابری در مقابل قانون، دانستند. متفکران بعدی هم چون مری ولستون کرافت از حقوق طبيعی و برابر زنان صحبت کردند. سزار بکاريا، جرم شناس ايتاليايی به بررسی شدت مجازات و لزوم انطباق مجازات با جرم پرداخت ، وی معتقد است : مجازات مرگ برای يک مجرم، فقط از بين بردن حق حيات يک انسان نيست، بلکه يک نوع واکنش شديد اجتماعی عليه شهروندی برای محو شدنش است. اين بحث بکاريا برای براندازی مجازات های سنگين جامعه اش است. تامس پين از ديگر متفکران انگليسی – امريکايی حقوق بشر است که بر ضد تجارت برده داری در امريکا، مطالبی را در سال ۱۷۷۵ منتشر کرد. سپس به دفاع از استقلال آمريکا از اسارت انگليس پرداخت که حاصل آن «اعلاميه ی استقلال آمريکا» در سال ۱۷۷۶ بود. در سال ۱۹۷۲ با انتشار کتاب "حقوق بشر" حقوق طبيعی انسان را برتر از حقوق شهروندی بيان کرد. المپ دو گوژ، نمايشنامه نويس و نويسنده معروف فرانسوی به نقد اعلاميه حقوق بشر و شهروندی فرانسه پرداخت چرا که اشاره ای به حقوق زن در اين بيانيه نشده بود . وی در سال ۱۹۷۰ بيانيه حقوق زن در فرانسه را ضميمه اعلاميه حقوق بشر کرد. به دنبال آن مری ولستون کرافت با نوشتن کتاب "حقوق زن" در سال ۱۷۹۲ با تلاش بی نظير، حقوق برابر زن در تحصيل، اجتماع و عرصه سياسی را خواستار شد. امانوئل کانت به مبحث حقوق بشر در حوزه بين المللی پرداخت. وی معتقد بود که اراده جمعی در يک نظام جمهوری، اراده جمعی متعهد و حامی فقراء در سيستم بحران زده اقتصادی است واگر اين اراده جمعی در سطح جهانی اش در نظر گرفته شود می تواند در راستای برقرارای صلح قرار گيرد و دولتها در سطح بالاتری از قدرت تضمين کننده اين صلح و دوستی باشند. روابط تجاری و فعاليتهای حقوق بشر در سطح بين الملل محقق اين انديشه است. ج:سوسياليسم و حقوق بشر درعصر صنعت کارل مارکس در نظام تک همسری، تقسيم کار بين زن و مرد، انعکاسی از جامعه سرمايه داری است. شوهر نماينده بورژواست و همسر نماينده کارگر. در اين نظام، وابستگی اقتصادی زن به مرد، وی را وادار می کند تا در قلمرو عمومی کار کند. فردريش انگلس به توضيح نظام تک همسری واقعی پرداخت و معتقد بود؛ استقلال اقتصادی زن، باعث می شود تا از محيط خانواده وارد قلمرو عمومی شود. د: حقوق بشر در قرن بيستم اول: نظام اصالت سود ؛ اين دسته حقوق بشر را به بيشترين شادکامی برای بيشترين انسان ها ، تعريف می کنند. دوم: نظام اشتراکی؛ در اين نظام هيچ نوع اصول جهانی در رابطه با حقوق بشر وجود ندارد. سوم: نظام کارگری؛ جدل بر سر حق کارگر و توزيع نابرابر ثروت بين افراد و ملت است. چهارم: آزادانديشان، حقوق بشر را در زمينه ی ارزش های بازار و سود ارزيابی می کنند که همراه با يک عدم اعتماد به دولت است. لاک همه اين ديدگاه ها را رد می کند و به نظام برابری حق معتقد است. وی به دفاع از آزادی، نقش قانون و مسامحه ی برابر در فرصت يابی معتقد است. او اصرار دارد که همه ی اين ها بايد به صورت قانونی و برابر برای انسان ها صرف نظر از مذهب، طبقه اجتماعی، جنسيت و تعلقات نژادی تضمين شود. محقق هندی وندانا شيوا با به کارگيری انديشه ی سوسياليستی به تلاش برای حقوق زنان در جهان سوم می پردازد. شيوا توضيح می دهد که فهم غلط غربی ها از پيشرفت، ريشه ی افزايش عقب ماندگی زنان است . کنار زدن زنان جهان سوم از منابع اقتصادی و نگرش منفعل و غير قابل مصرف به آنان حاصل اين فهم غلط است. وی بر اين باور است که اصول فمينيستی بايد قوانين نظام کاپيتاليستی را به چالش بکشاند. اريک هابزباوم مورخ بريتانيايی در سال ۱۹۹۶به انتقاد از سوسياليست ها می پردازد و می گويد: نبايد فقط به حمايت از اقليت ها (دگرباشان، زنان، نژادها) تاکيد کرد بلکه بايد به ارتقاء حقوق انسان ها به طور کل بپردازيم. وی اين را انديشه جهانی شدن گروه های انسانی می نامد. ه: حقوق بشر از ديدگاه سوسياليست های سنتی و : راهکارهای دستيابی به حقوق بشر بعضی از صاحب نظران حقوق بشر معتقدند اگر حکومت ها قادر به حمايت از حقوق ملت نباشد پس با مداخلات بين المللی روبرو می شوند. اگرچه مايکل والز معتقد است مردم خودشان برای خودمختاری در مقابل تجاوزگران خارجی می جنگند چرا که وجود گروه سوم، تعادل را بر هم می زند. محققان و پژوهشگران اخير حقوق بشر، از جمله نويسنده ی اين کتاب، اعتقاد به دست يابی به امنيت ملی در سطح گسترده ی گفتمان حقوق بشر دارند. گفتمانی که توازن بين جهانی شدن و خاص شمردن حقوق بشر است. به منظور دست يابی به حقوق بشر در کشورهايی که با نظام های دولتی ضعيف مواجه اند بايد به شورای امنيت متوسل شد، و بايد به تقويت سازمان های دولتی و غير دولتی پرداخت که حافظ حقوق کودکان و مهاجران هستند و در راستای پيشرفت های اقتصادی و بهداشت عمل می کنند. Copyright: gooya.com 2016
|