سه شنبه 23 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

رياست حراست اداره کل آموزش و پرورش اصفهان خطاب به دانش آموزان بهايی اخراجی: شما حق اعتراض و صحبت نداريد، جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی

جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی - دانش آموزان بهايی اصفهان همچنان با تبعيض تحصيلی که به صورت سيسيتماتيک بر آنان اعمال می شود، دست و پنجه نرم می کنند. سال جاری تحصيلی برای دانش آموزان بهايی اصفهان، سالی مملو از تبعيض و نا برابری بوده است.

به گزارش جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی با شروع ثبت نام دانش آموزان بهايی، موج جديدی از تبعيض نسبت به آنان آغاز شد. طبق مادر يکی از اين دانش آموزان، هنگامی که ايشان جهت ثبت نام دختر هايشان اقدام نموده ، با تعهد نامه ای مواجه گرديده که به گفته ی ايشان: «اين تعهد نامه خلاف قانون بود و آزادی فرزندانم را سلب می کرد.»

متن تعهد نامه به صورت زير بوده است:



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


«بند اول : اينجانب تعهد می نمايم که در محيط آموزشی و خارج از آن ، فعاليتی مبنی بر تبليغ نداشته باشم. در غير اينصورت اخراج خواهم شد.
بند دوم : اگر در محيط آموزشی ، آموزگار يا شخص ديگری اظهاراتی نمود که خلاف عقايد اينجانب بود و يا مناسبتی با عقايد اينجانب نداشت ، موضوع را محرمانه با مدير آموزشگاه مطرح نمايد.»

هنگام ثبت نام يکی از فرزندان اين خانم در شهريور ماه سال هشتاد و نه، مدير مدرسه راهنمايی دخترانه سلامتيان، «خانم رازانی»، و ناظم اين مدرسه، «خانم رحمانی»، گفته اند که «بايد اين دانش آموز و خانواده اش به حراست اداره ی آموزش و پرورش ناحيه پنج اصفهان مراجعه و با آقای «قائدی» ، رياست حراست آموزش و پرورش ناحيه، ملاقات نمايند.»

آقای «قائدی» با ارائه تعهد نامه ، اظهار داشته : «ثبت نام دانش آموزان بهايی ، منوط به امضا اين تعهد نامه می باشد.» اين خانم بهايی در اين ملاقات اظهار می نمايند که «اين تعهد خلاف قوانين است. ايشان با اشاره به اينکه «ديگر دانش آموزان، سال قبل فرزندانشان را در مسير مدرسه با سنگ می زده اند و در مدرسه با تحريک ناظمان به آنها آب دهان می انداخته اند» از امضا تعهد نامه سر باز زده و گفته «که به هيچ وجه تعهدی نخواهند داد.»

وی در ادامه افزود « پس از آن به هر مدرسه ای در ساير نواحی اصفهان مانند «فردوس» ، «نوايی» و «پرتو دانش» مراجعه نموده اند، مديران از ثبت نام دختر هايشان خودداری نموده و به محض آن که کلمه بهايی را شنيده اند با قاطعيت، آن ها را ثبت نام نکرده اند.»

اين در حالی است که دو دانش آموز بهايی ديگر که در همين مدرسه ( سلامتيان) تحصيل می کرده اند نيز به حراست اداره آموزش پرورش فرستاده شده اند.

پس از پيگيری های به عمل آمده مشخص گرديد که تمام دانش آموزان بهايی ناحيه پنج اصفهان، با آقای «قائدی» ديدار کرده اند و تعهد نامه مذکور به آنها ارائه شده است و همگی آنها به رفتار «تند و اهانت آميز» وی اشاره نموده اند. اين مسئول حراست ناحيه پنج اصفهان، در تمام ملاقات ها اظهار نموده که «اين تعهد نامه برای فرزندتان ايجاد مصونيت خواهد کرد و تهديد نموده است که در صورت عدم امضا آن آموزش و پرورش و مدرسه نسبت به هراتفاقی که برای اين دانش آموزان بيافتد هيچ مسئوليتی نخواند داشت.»

پدر يکی ديگر از دانش آموزان بهايی اخراج شده، اظهار نموده که در ديداری که با آقای «مهدوی»، رياست حراست اداره ی کل آموزش و پرورش اصفهان داشته است با حمايت وی از اين برخورد با دانش آموزان بهايی مواجه شده است. همچنين، رياست حراست اداره ی کل آموزش و پرورش اصفهان اظهار نموده است «کنترل بهاييان از طرف وزارت خانه طرح ريزی و اجرای آن به اداره آموزش و پرورش نواحی سپرده شده است.» وی با «تاکيد مجدد بر رفتار مسئول حراست ناحيه ۵ اصفهان، بهاييان را غير قانونی خوانده و اظهار نموده: «شما حق اعتراض و صحبت نداريد»

اين فرد بهايی به وزارت آموزش و پرورش کل کشور و سازمان کل بازرسی کشور نيز مراجعه کرده است اما از ورود وی به اين اماکن جلوگيری نموده اند. وی همچنين به مجلس شورای اسلامی و کمسيون های اصل نود ، قضايی ، آموزش و تحقيقات و امنيت نامه نوشته و به دفتر رئيس مجلس شورای اسلامی و ديوان عدالت اداری نيز مراجعه کرده است و از هيچ يک از آنها پاسخی دريافت ننموده است.

يکی از اين دانش آموزان بهايی که هفته ی گذشته با «تعليق تحصيلی» مواجه شده است به گزارشگر جمعيت مبارزه با تبعيض تحصيلی گفته است، آقای جمشيديان، از بازرسين اداره آموزش و پرورش ناحيه پنج به مادر وی اظهار نموده است، «هيچکس قانونا نمی تواند بچه های شما را از مدرسه اخراج نمايد . به همين دليل است که برگه ی اخراج برايتان صادر نمی نمايند.»

بنابر اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی، «دولت موظف است وسايل آموزش و پروش رايگان رابرای همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازد.»


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016