یکشنبه 28 آذر 1389   صفحه اول | درباره ما | گویا


گفت‌وگو نباشد، یا خشونت جای آن می‌آید یا فریبکاری، مصطفی ملکیان

مصطفی ملکیان
ما فقط با گفت‌وگو می‌توانیم از خشونت و فریبکاری رهایی پیدا کنیم. در جامعه هر مساله‌ای از سه راه رفع می‌شود، یکی گفت‌وگوست، یکی خشونت و دیگر فریبکاری. اگر در جامعه گفت‌وگو تعطیل شود دو رقیبی که جای آن را می‌گیرند، خشونت و فریبکاری هستند ... [ادامه مطلب]


بخوانید!
پرخواننده ترین ها

متن کامل سخنان احمدی نژاد در برنامه تلویزیونی در باره هدفمندی یارانه ها

واحد مرکزی خبر

احمدی نژاد از اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها از فردا خبر داد.آقاي محمود احمدي نژاد با بيان اينکه مردم براي برداشت پول يارانه عجله نکنند، گفت: اکنون که قرار است از فردا اين طرح شروع شود، مردم بايد براي استفاده از پول يارانه ها برنامه ريزي کنند. وي اضافه کرد: در بخشهاي مختلف از جمله صنعت، خدمات، بانکها و بازار بسته هاي خوبي پيش بيني شده و در برخي بخشها قرار است قيمتها پايين بيايد و خريد و فروش تسهيل شود.

محمود احمدي نژاد در گفتگوي زنده تلويزيوني با شبکه يک سيما و راديو ايران گفت: با اجراي قانون هدفمندکردن يارانه ها با محاسباتي که ما انجام داده ايم از همان روز اول وضع شش دهک جامعه به لطف خدا بهتر مي شود.

احمدي نژاد افزود: ‌با اجراي اين قانون دو دهک جامعه بايد يک کمي صرفه جويي کنند و دو دهک هم بايد بيشتر صرفه جويي کنند.



تبليغات خبرنامه گويا

advertisement@gooya.com 


وي اضافه کرد: بالاخره خيلي زندگي مرفه و باز و بدون هيچ کنترلي دارند اينکه خوب نيست به نفع خودشان هم نيست اين را بايد کمي کنترل کنند و هزينه و مصرفشان را محدود کنند گرچه با اصلاحات اساسي که در اقتصاد انجام خواهد شد همه سود مي برند.

چهار برابر متوسط دنيا انرژي مصرف مي کنيم
رئيس جمهور گفت: مطالعات قانون هدفمندکردن يارانه ها از پنج سال قبل و اجراي آن در واقع از سه سال قبل آغاز شد.

احمدي نژاد اين طرح را بزرگ ترين و مردمي ترين طرح اقتصادي کشور دانست و افزود: انرژي و ثروت کشور متعلق به مردم است و معتقديم بهترين حالت براي مديريت ثروت ملي، مديريت عمومي مردم و مشارکت مردم در مديريت ثروت ملي است.

وي با بيان اينکه بخش انرژي يکي از بخشهايي است که يارانه بسيار زيادي به آن تعلق مي گيرد گفت: انرژي يک نعمت خدادادي و براي همه ملت و نسلهاي کشور است و بايد به بهترين نحو از آن استفاده کرد که امروز از آن درست استفاده نمي شود و آثار سازنده اي ندارد.

احمدی نژاد افزود: امروز معادل شش و نيم ميليون بشکه نفت و گاز در کشور توليد و دو ميليون و سيصد هزار بشکه صادر و چهار ميليون و دويست هزار بشکه در داخل مصرف مي شود.

وي گفت: با احتساب هر بشکه نفت معادل 85 دلار در چهار ميليون و دويست هزار بشکه در 365 روز سالانه 120هزار ميليارد تومان مصرف انرژي در داخل داريم که اين چهار برابر متوسط مصرف دنياست.

احمدي نژاد افزود:‌ اين در حالي است که ما بيش از چهار برابر متوسط دنيا رفاه نداريم و رفاه ما تقريبا معادل متوسط دنياست و اين انرژي بايد در خدمت رفاه مردم باشد.

رئيس جمهور گفت: چند اشکال وجود دارد اول اينکه اسراف زياد است و با مصرف کمتر نيز مي توان همين سطح رفاه را حفظ کرد.

احمدي نژاد افزود: ‌اشکال ديگر اين است که بهينه مصرف نمي کنيم و مصرف لوازم خانگي، خودرو، دستگاههاي گرمايشي و سرمايشي ما بالاست.

وي گفت: اشکال ديگر اين است که همين مقدار مصرف نيز عادلانه توزيع نمي شود و بعضيها 30 برابر ديگران مصرف مي کنند و باعث ايجاد فاصله طبقاتي مي شوند در حالي که ما يارانه مي دهيم تا عدالت برقرار شود.

احمدی نژاد افزود: مي توانيم با صرفه جويي يک چهارم همين 120 هزار ميليارد تومان، ميزان رفاه کنوني را حفظ کنيم.

واريز 4 هزار تومان براي هر نفر در ماه بابت نان
رئيس جمهور گفت: 4 هزار تومان براي هر نفر در ماه بابت هزينه نان به حساب مردم واريز مي شود.

احمدي نژاد افزود: اين واريز دوم در مرحله اول همين هفته و تا 7 الي 8 روز آينده انجام مي شود.

وي گفت: البته بخشي از هزينه نان در مرحله اول ديده شده است اما مي خواهيم مردم نان خوب بخورند.

اصلاح قيمت ها از فردا
احمدی نژاد گفت: اصلاح قيمت ها از ابتداي روز يکشنبه 28 آذر آغاز مي شود.

آقاي احمدي نژاد در ادامه گفتگوي زنده تلويزيوني در پاسخ به سوال مجري درباره زمان دقيق اجراي اصلاح قيمت ها افزود: اطلاعيه ستاد آماده شده است و پس از اين گفتگوي تلويزيوني پخش مي شود.

رئيس جمهور گفت: در اين مرحله آزادسازي قيمت نداريم بلکه قيمت ها اصلاح مي شود.

آقاي احمدي نژاد در عين حال اظهار داشت: قانون هدفمند کردن يارانه ها از مدت ها قبل آغاز شده است.

رسانه ملي در اطلاع رساني به مردم خوب عمل مي کند
رئيس جمهور گفت: يک چهارم صد و بيست هزار ميليارد تومان سي هزار ميليارد تومان مي شود که اگر مردم مصرف نکنند ما هم آن را صادر مي کنيم، وقتي صادر شد پولش مال ملت است.

آقاي احمدي نژاد افزود: سي هزار ميليارد تومان يعني چه؟ يعني يک سال بودجه عمراني کشور در سال گذشته.

وي گفت: بودجه عمراني ما در سال گذشته در تاريخ کشور بي نظير بود.

احمدی نژاد افزود: در سال گذشته دولت اقدام به ساخت راه آهن، مدرسه، بيمارستان، بندر، شهرسازي، آسفالت راه روستايي، جاده ها و بزرگراه ها کرد و اين بيشترين حجم کار عمراني تاريخ کشور بود.

وي اضافه کرد: همه بودجه عمراني سال گذشته ما بيست هزار ميليارد تومان بود يعني اگر همت کنيم و يک چهارم (120 هزار ميليارد تومان) را صرفه جويي کنيم بودجه عمراني دو و نيم برابر خواهد شد.

احمدي نژاد گفت: اگر اين سي هزار ميليارد تومان را در بخش مسکن استفاده کنيم و در بانک بگذاريم و بگوييم وام صفر درصد به مردم بدهيد، حداقل يک ميليون و چهارصد تا پانصد هزار مسکن شهري و روستايي با شرايط قرض الحسنه ساخته خواهد شد.

وي افزود: اين ميزان ساخت علاوه بر ساخت سالانه يک ميليون و سيصد تا چهارصد هزار مسکني است که هم اکنون ساخته مي شود و با اين اقدام، ديگر کسي بدون مسکن نخواهد ماند و بافت فرسوده اي باقي نمي ماند.

احمدی نژاد گفت: اگر اين را به بخش کشاورزي ببريم مطمئنا زميني نمي ماند که تحت کشت آبياري تحت فشار نباشد.

احمدي نژاد افزود: يکپارچه سازي اراضي کشت، داشت و برداشت همه اش مکانيزه خواهد شد و توليد ما در واحد سطح به دو برابر خواهد رسيد.

وي گفت: در نتيجه، آب کشاورزي را تامين مي کنيم و همه سدهاي کشور و شبکه هاي آبياري به اتمام خواهد رسيد و اين تنها با يک سال به دست مي آيد.

احمدی نژاد افزود: اگر اين ميزان را در صنعت صرف کنيم همه طرحهاي نيمه تمام به اتمام خواهد رسيد و به همان اندازه بايد ساخته شود.

وي اضافه کرد: اگر آن را به عمران شهري و حمل و نقل ببريم همه بزرگراه هاي شهري، متروها، اتوبوس ها و تاکسي ها نوسازي مي شود و اضافه هم مي آيد.

احمدي نژاد گفت: اگر اين مبلغ را وارد حمل و نقل برون شهري و راه آهن سازي کنيم؛ ما اکنون دوازده هزار کيلومتر راه آهن در دست ساخت داريم يعني 25درصد بيش از کل تاريخ راه آهن کشور، يعني هر چه راه آهن داريم يک ماه از 25صدم اضافه بر آن درست کنيم به سي هزار ميليارد تومان نمي رسد.

وي افزود: همه آزادراه هاي کشور را با اين مبلغ به بهره برداري مي رسانيم و 7500 کيلومتر آزادراه را مي توان با آن به بهره برداري رساند.

رئيس جمهور با بيان اينکه اگر مردم به اين ثروت ملي توجه کنند و يک چهارمش را صرفه جويي کنيم به راحتي قابل وصول است.

احمدي نژاد افزود: خوشبختانه الآن صدا و سيما کار خوبي مي کند و آموزش مي دهد البته اين بايد وارد درس مدارس و دانشگاه ها شود چرا که اين ثروت ملي است.

وي گفت: در دنيا براي هزار ميليارد تومان کلي برنامه ريزي مي کنند اين تنها سي هزار ميليارد تومان است، کمي همت کنيم سيستم و روش کار را عوض کنيم، نصفش را مي شود صرفه جويي کرد.

رئيس جمهور افزود: اگر اين اقدام صورت گيرد آن وقت ايران به کجا خواهد رسيد؟ ايران به پيشرفته ترين کشور دنيا تبديل خواهد شد و اين شدني است.

وي اضافه کرد: به خاطر اهميت اين موضوع دولت وقت زيادي روي آن گذاشت و سعي کرديم همه توان کارشناسي کشور را در چند سال گذشته بسيج کنيم چرا که اگر بخواهيم هدفمند کنيم و در اختيار مردم بگذاريم و بگوييم اين مال شما و خود شما مديريت کنيد و تصميم بگيريد همه اين جهات را ديده ايم و تسريع در حمل و نقل، کشاورزي، صادرات، توليد، صنعت و در زندگي تک تک مردم و دهک هاي درآمدي در روستا و شهر، دامداري، کشاورزي و کارگر سطحي، کارمند و همه اينها را بررسي کرده ايم.

احمدي نژاد افزود: دولت يک برنامه ريزي جامع تهيه کرده است، بسته هاي گوناگون تا به حال تهيه کرده ايم.

رئيس جمهور گفت: مشغول مذاکره هستم تا کارها را با صنعت، بازرگانان، کسبه، کشاورزان، دامداران،‌تجار، صادر کنندگان، حمل و نقل درون شهري و برون شهري جلو ببريم براي اينکه اين طرح به خوبي شروع شود و کمترين شوک و تنش در زندگي مردم ايجاد نشود.

احمدي نژاد افزود: البته در اجراي اين طرح همه پيروزند، ما يک کار اضافي هم انجام داده ايم مثلا يک ماه بنزين اضافي اعلام شد البته مقداري کم کرديم و 60 ليتر بنزين به 50 ليتر بنزين رسيد.

وي گفت: براي شبکه حمل و نقل برون شهري وآنهايي که نفت گاز مصرف مي کنند برايشان ده روز با قيمت قبلي در کارتشان شارژ مي شود.

رئيس جمهور افزود: سهميه جديد را هم گفته ايم که دو ماهه شارژ کنند.

وي اضافه کرد: پمپ بنزين ها و پمپ گازهاي کشور به سيستم هاي کارت خوان مجهز شده اند و مردم لازم نيست براي پرداخت ها پول حمل کنند يعني سيستم هاي اداري کشور با اجراي قانون هدفمندکردن يارانه ها عوض مي شود.

احمدي نژاد گفت: براي آب و برق و گاز يک کار پلکاني کرده ايم يعني همه تشويق بشوند بيايند پايين و هر کس يک پله پايين بيايد اثرش را در زندگي ببيند.

وي افزود: در ادامه حساب ها باز شد و اين يک پروسه پرحجم، گسترده و پيچيده اي بود که به سرانجام رسيد.

رئيس جمهور گفت: الان دو ماه هم در حساب مردم پول هست و همه بانک ها آماده هستند سيستم دولت آماده باش است تا بتوانيم اين کار را به خوبي انجام دهيم و شيريني آن براي مردم بماند.

احمدي نژاد افزود: اما با اجراي اين قانون چه اتفاقي در زندگي مردم مي افتد؟

وي گفت: با محاسبات ما شش دهک از همان روز اول به لطف خدا وضعشان بهبود خواهد يافت.

هدفمندسازي يارانه ها نخستين طرحي است که مال مردم است
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود در باره اجراي قانون هدفمند کردن يارانه ها که از شبکه يک سيما پخش مي شد گفت: دو دهک بايد مقداري صرفه جويي کنند دو دهک هم بايد بيشتر صرفه جويي کند بالاخره خيلي زندگي مرفه باز و بدون هيچ کنترلي دارند که خوب نيست به نفع خودشان هم نيست.

احمدي نژاد افزود: اين باز بودن را يک مقداري کنترل و يک ذره هزينه ها و مصرف را محدود کنند.

وي ادامه داد: البته آنها هم به اين جرگه مي پيوندند.

رئيس جمهور افزود: اگر چه با اصلاحات اساسي که در اقتصاد صورت مي گيرد همه سود مي برند و با اين سيستم صنعت ما بهينه مي شود و قيمت تمام شده در صنعت مي تواند با قيمتهاي جهاني رقابت کند.

احمدي نژاد گفت: الان اين رقابت وجود ندارد براي اينکه هزينه تمام شده بالاست؛ چرا بالاست؟ براي اينکه انرژي ارزان بوده کسي فکر را به کار نينداخته، فکرها کم به کار افتاده آن هم فکر و هوش ايراني که دنيا را زير و رو مي کند.

وي افزود: ايراني که يک فرصت پيدا مي کند ماهواره به فضا پرتاب مي کند و هزاران دانشمند تحويل مي دهد اين فکر معطل شده به خاطر اينکه يارانه ارزان آمده و تمام چاله و چوله ها را پر کرده است.

رئيس جمهور گفت: الان مي خواهيم بگوييم نخير، چاله چوله ها را بايد با همت و فکر پر کنيم، بايد با بهينه سازي، سيستم ها و مديريت را پر کنيم تا بعد بتوانيم در دنيا رقابت کنيم.

احمدي نژاد افزود: صنعت و رفتار اقتصادي متحول خواهد شد.

در ادامه، مجري در سؤالي از رئيس جمهور پرسيد: آيا اين محاسبات بر مبناي يک چهارم صرفه جويي است که وي پاسخ داد: نه اصلاً، ما گفتيم فرض کنيد، اين ديگر همت مردم است عرض خواهم کرد مردم نصفش را صرفه جويي کنند.

رئيس جمهور افزود: کسي که صرفه جويي مي کند دو سود مي برد اول منابعي که به او داده ايم در جيبش مي ماند، دوم آن مقدار صرفه جويي را صادر مي کنيم پولش دوباره به اقتصاد برمي گردد و همه مردم سود مي برند.

مجري پرسيد: آيا هنگامي که واژه مردم را به کار مي بريد منظورتان نهادهاي دولتي هم که انرژي بر هستند نيز مي باشد؟

احمدي نژاد در پاسخ گفت: همه، البته ما براي بخش دولتي و مصارف عمومي مثل دولت از همان اول کار، قيمتها را آزاد کرديم.

وي افزود: ما بيشترين فشار را به دولت و کمترين فشار را به مردم وارد کرديم براي اينکه طرح مال مردم است هم اينها بايد صرفه جويي کنند و هم آنها.

رئيس جمهور در ادامه گفت: برگرديم به آن بحث اول؛ ما معادل 4 ميليون و 200 هزار بشکه انرژي مصرف مي کنيم هر قدر کمتر مصرف شود چه اتفاقي مي افتد؟ صادر مي شود و مي آيد در اقتصاد ملي.

احمدي نژاد افزود: بنا بر اين هر کس حتي آن کس که آزاد مصرف مي کند بگويد من ليتري فلان مقدار مي دهم مي خواهم هر قدر دلم مي خواهد مصرف کنم، چرا هر قدر مصرف کنيم؟ مي سوزد و مي شود آلودگي تهران.

وي گفت: بايد دو برابر هزينه بدهيم آلودگي را برطرف کنيم مي شود ترافيک هاي سنگين.

رئيس جمهور افزود: هر کس هر جا هست هر مقدار مي تواند صرفه جويي کند دو تا سود مي برد اولاً يارانه اي که به حساب او واريز شده مقدار بيشتري در جيبش مي ماند که مال خودش و ثروتش است دوم صرفه جويي صادر مي شود.

احمدي نژاد گفت: با آن سي هزار ميليارد تومان اگر نصفش را صرفه جويي کنند اتفاقهاي بزرگي مي افتد.

وي افزود: اين طرح نخستين طرحي است که مال مردم است و همه مردم خواهان اجراي آن هستند براي اينکه مردم آگاه و هوشيارند و منافع اين طرح را مي فهمند و فشار مي آورند که طرح را اجرا کنيد و ما پذيرفته ايم.

رئيس جمهور گفت: جالب است وقتي مردم بپذيرند ديگر تبعات منفي ندارد و يا به حداقل خواهد رسيد.

کشور وارد شرايط جديد اقتصادي مي شود
رئيس جمهور گفت:‌ اين راهي است که ما شروع کرديم؛ با اين اقدام گام آخر مرحله اول برداشته شده و ما وارد شرايط جديد اقتصادي مي شويم.

احمدي نژاد در ادامه سخنان خود افزود: فکر مي کنيم که اقتصاد را بايد مردم اداره و ثروت ملي را بايد مردم مديريت کنند.

وي گفت: بايد برسيم به نقطه اي که رفتار توليد کننده،حمل و نقل کننده، مدير و مصرف کننده ما کاملا دگرگون بشود.

احمدي نژاد افزود: بايد قدر ثروت و نعمت الهي را تا قطره آخرش دانست و اين همان چيزي است که دردنيا وجود دارد.

وي گفت: ما کشور کم بارش و کم آبي هستيم ؛ امسال هم بارش کم داريم که اميدواريم خداوند متعال برساند اما همين 250 ميليمتر را درست استفاده نمي کنيم و حداکثر راندمان ما يک سوم است .

رئيس جمهور افزود:‌با همين آب مي توانيم سه برابر توليد فعلي توليد داشته باشيم و اين توليد چه رفاه و آينده اي براي فرزندان ما درست مي کند.

احمدي نژاد تاکيد کرد: ‌اين واقعا شدني است ؛ برخي فکر مي کنند که نشدني است و مرتب آن را متوقف کردند در حالي که اين کار شدني است و مردم مي توانند کارهاي بزرگي کنند.

وي افزود: تازه کار را شروع کرده ايم اما مي خواهم نکاتي را از مردم درخواست کنم.

رئيس جمهور گفت: اولين خواهش من از مردم اين است که ما بايد با هم باشيم، ما يک خانواده و ملتيم؛ زيبايي زندگي و سعادت در اين است که همه همديگر را دوست داشته باشيم و با هم با رحمت برخورد کنيم تا رحمت خداوند نيز نازل شود.

وي افزود: اگر ملتي با هم رحيم باشند و يکديگر را دوست داشته باشند و مراعات هم را بکنند خداوند هم مراعات مي کند و باران و برف ونعمت و برکت خواهد آمد.

رئيس جمهور گفت: خيلي بد است کسي فقط به فکر خودش باشد ؛کجا مي خواهد برود ؛ چه کار مي خواهد بکند ؛بدتر از آن کسي که به فکر خودش است آن کسي است که مي خواهد از خلأها و تحولات سوء استفاده کند؛کجا مي خواهيد برويد؟ ما که از يک ساعت آينده خبر نداريم.

احمدي نژاد افزود: ‌زيبايي زندگي به انباشتن نيست به درست استفاده کردن است؛ زيباترين زندگي را کساني کردند که براي ديگران زندگي کردند؛ امام حسين عليه السلام همه وجودش را براي جامعه فدا کرد و بالاترين زندگي و عشق را انجام داد؛ انسانهاي وارسته از همه چيز زندگي استفاده مي کنند و لذت مي برند.

وي گفت: ‌مقياس ما بايد ملي باشد ؛ببينيم اگر 75 ميليون مي خواهند انجام بدهند چه اتفاقي مي افتد و انعکاس کار ما و برگشت آن به زندگي چه مي شود.

احمدي نژاد افزود:‌ اين پولي که به حساب مردم ريختيم پول ويژه است؛ مملکت ما مملکت امام زمان (عج) است همه چيز متعلق به امام زمان و بيت المال است.

وي تاکيد کرد: ‌اين پول امام زمان و بابرکت است اين پول زمينه رشد جامعه است و پول حلال و پاک است بنابراين مراقب باشيم که اين پول خراب نشود که ديگر اثر ندارد.

احمدي نژاد گفت: ما معتقد به برکت هستيم برکت از عدالت مي آيد هر جا عدالت بشود برکت مي آيد؛ برکت يعني اينکه هر پديده در جاي خود قرار بگيرد و شکوفا شود و همه استعدادها را بروز دهد.

وي با آوردن مثالي افزود: مي خواهيم نهالي بکاريم و اين را در زميني مي بريم که با اين نهال سنخيت ندارد و آب ، نور و نگهداري آن مناسب نيست پس اين نهال ثمر نمي دهد و به جاي اينکه 100 کيلو ميوه خوب بدهد 20 کيلو ميوه پلاسيده مي دهد اما اگر اين نهال را در زميني که سنخيت دارد بکاريم و نور،آب و نگهداري آن مناسب باشد اين نهال همه استعدادهاي خود را بيرون مي ريزد و در فصل شکوفايي، زيباترين و در فصل ميوه دادن بهترين ميوه ها را مي دهد.

رئيس جمهور گفت: عدالت يعني اينکه هر چيز سر جاي خود باشد ؛ اين پول مال مردم و يک گام بلند در جهت عدالت است.

مردم براي دريافت يارانه‌ها عجله نکنند
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود از شبکه يک سيما از مردم خواست براي دريافت يارانه‌هاي واريز شده به حسابهاي بانکي‌شان "بلافاصله به بانک مراجعه نکنند".

احمدي نژاد گفت: پول هست؛ ما يارانه‌ها را براي مدت دو ماه واريز کرده ايم. اين طرح دهها سال ادامه دارد؛ به فضل الهي اين طرح به گونه‌اي است که کسي نتواند آن را لغو کند.

وي افزود: اين طرح مال مردم است و نسلهاي پياپي از آن استفاده خواهند کرد؛ پس اولا عجله نکنند. اين شش ماه اول مهم است. اگر مردم زود اين پول را دريافت کنند، وارد بازار مي‌شوند، اين بازار را به هم مي‌زند و ضرر اين کار به مردم وارد مي‌شود.

رئيس جمهور گفت: فکر کنيد اين پول مال خودتان است، نگه داريد. صنعت، خدمات، بانکها، بخش‌اي گوناگون و بازار بسته‌هاي خوبي را پيش بيني کرده‌اند.

وي افزود: بعضي بخشها قرار است قيمتها را پايين آورند و خريد و فروش را تسهيل کنند. مردم حوصله کنند، ما در خدمتشان هستيم با هم جلو مي‌رويم.

آقاي احمدي نژاد تاکيد کرد: مردم عجله نکنند، به خصوص الان که از فردا مي‌خواهد شروع شود، آخر ماه است، کارمندان مي‌خواهند حقوق بگيرند، ممکن است مردم در صف بانکها بايستند. اين در حسابتان هست.

بالاترين ناظر خود مردم هستند
رئيس جمهور در ادامه سخنان خود از مردم خواست براي استفاده از يارانه‌هاي واريزي، برنامه‌ريزي کنند.

احمدي نژاد گفت: اين طرح گام‌هاي بعدي دارد. سعي مي کنيم پول موجود در حساب مردم در گام‌هاي بعدي حداقل به دو برابر برسد.

وي افزود: گام بعدي را ان شاءالله سال آينده اجرا مي‌کنيم. يکي از همکاري‌هاي خوب را نمايندگان مجلس با ما کردند. ان‌شاءالله در بودجه سال آينده همراهي مي‌کنند و ما گام بعدي را براي افزايش يارانه‌ها بر مي‌داريم.

رئيس جمهور گفت: اگر قوانين اجازه دهد و راه باز شود، آنچه در نيت من است، بيش از آن خواهد شد.

احمدي‌نژاد افزود: فکر مي‌کنيم ثروت را دست مردم بدهيم، بهتر از دولت مديريت مي کنند، زيرا در سيستم دولت هزينه ها بالا مي‌رود و بهره پايين مي‌آيد. دست مردم باشد، خودشان توليد و سرمايه گذاري مي‌کنند.

وي از مردم خواست اين پول را نگه دارند. بخشي را براي آينده بچه‌هايشان پس انداز کنند. بورس، بانک، صنعت، سرمايه‌گذاري قرار است بسته‌ها‌يي بدهند.

رئيس جمهور گفت: مردم حوصله کنند. اصلا دو ماه دست نگه دارند قبض برق، آب و گاز بيايد، حساب و کتاب کنند. براي کاهش مصرف خود مديريت تنظيم کنند. همه اعضاي خانواده دور هم بنشينند و مشورت کنند تا مصرف برق، گاز، آب و بنزين‌شان پايين بيايد. بگذاريم بچه ها در خانه مديريت اقتصادي را ياد بگيرند.

احمدي‌نژاد همچنين خبر داد: مردم توجه داشته باشند واريز دوم يارانه‌ها در همين مرحله اول صورت مي‌گيرد و براي نان است. چون نان مهم است و مي‌خواهيم مردم نان خوب بخورند.

وي افزود: ان‌شاءالله نفري 4000 تومان به ازاي هر ماه در همين هفته واريز مي‌کنيم و براي دو ماهه 8000 تومان نفري خواهد شد.

رئيس جمهور با بيان اينکه اکنون دولت بيش از 4000 ميليارد تومان يارانه نان مي دهد و مردم هم بيش از اين مقدار پول خريد نان مي دهند، افزود: تجميع اين دو با هم موجب مي‌شود مردم بهترين نان را بخورند. تازه بخشي هم اضافه مي‌آيد، اتلاف نان از بين مي رود و ما مي‌توانيم گندم را صادر کنيم.

احمدي‌نژاد گفت: توصيه ام به مردم عزيز اين است که همان طور که تا الان به ما اعتماد کردند، اعتماد کنند. ستاد در مرکز و همه استان‌ها و شهرستان‌ها هست، در کنار شما هستيم؛ اطلاعيه مي‌دهند، فقط به اطلاعيه‌ها توجه کنيد.

وي افزود: اگر کسي گفت فلان جنس قرار است قيمتش آن قدر بشود، درست نيست. عدالت، در داخل و خارج مخالف دارد. برخي رسانه‌هاي بيگانه عليه اين طرح داد سخن داده‌اند.

رئيس جمهور گفت: ناراحت هستند. نمي خواهند ايران پيشرفت کند و به الگويي تبديل شود که در آن فقير نباشد، کشوري که در آن همه شاد و مرفه باشند.

احمدي‌نژاد تصريح کرد: ممکن است بخواهند مردم را نگران و فضاسازي کنند، شايد برخي متوجه نباشند و تحريک شوند اقدامي در اقتصاد انجام دهند.

وي در پاسخ به اين سوال که چه نظارت هايي روي صنوف صورت مي‌گيرد گفت: خوشبختانه اصناف همکاري خوبي داشتند. ستاد درست کردند و در حال همکاري هستند. آموزش دادند. تشريح کردند. سوالات پاسخ داده شده است. خود صنوف، واحد نظارت تاسيس کرده اند. نظارتي هم وزارت بازرگاني دارد و نظارت خواهد کرد.

رئيس جمهور افزود: بالاترين ناظر خود مردم هستند. هر جا جهشي اتفاق افتاد، مردم دست نگه دارند، خريد نکنند، اطلاع دهند. ماموران ما مي‌آيند اگر ناشي از کمبود کالا باشد، جبران مي کنند و اگر خداي ناکرده رفتار نامناسبي باشد، با آن هم برخورد مي‌کنند.

وي درباره وظيفه رسانه ها در اجراي هدفمند کردن يارانه‌ها گفت: همه در اجراي اين طرح مهم هستند. صنعتگران، کارگران، دامداران، کشاورزان، تجار و بازرگانان، کسبه و پيشه‌وران، معلمان و فرهنگيان، دانشگاهيان و دانش‌آموزان همه مهم هستند.

رئيس جمهور افزود: اهالي رسانه هم خيلي مهم هستند. دنيا الان در حال نگاه کردن به ماست. ما ايراني هستيم، ما با ديگران فرق مي‌کنيم. تحولات ايران مورد توجه همه دنياست. آينده قضاوت خواهد کرد، ما امروز داريم تاريخ فردا را مي سازيم. بايد از خود اثر ماندگار قابل دفاع جا بگذاريم.

احمدي‌نژاد سپس به تشريح کارهاي رانندگان درون شهري و برون شهري پرداخت و با بيان اينکه اين قشر "از زحمتکش ترين و پاک ترين قشرهاي جامعه" است، از آنان تقدير کرد.

هيچ مشکلي در جريان هدفمندي يارانه ها غيرقابل حل نيست
رئيس جمهور گفت: در زمان اجراي هدفمند کردن يارانه ها هر جايي که مشکلي پيش آيد مردم اطلاع دهند گروههاي تخصصي پيش بيني کرده ايم که مشکل را حل مي کنند.

وي افزود: تا جايي که توانسته ايم در جزئيات پيش رفته ايم اما اقتصاد کشور با 75 ميليون نفر جمعيت اقتصاد بزرگي است و ممکن است مشکلي پيش بيايد اما از اين به بعد هيچ مشکلي نيست که در قضيه هدفمند کردن يارانه ها نتوانيم آن را حل کنيم.

احمدي نژاد گفت: در اين خصوص اگر کسي اقدام نامناسبي انجام دهد انگيزه اش اقتصادي نيست.

وي افزود: يک آماده باش براي کل استانداران ، فرمانداران و مديران داريم و همگي آموزش ديده و پاي کار هستند.

رئيس جمهور گفت: از همه اصناف ، صنعتگران و راننده ها مي خواهيم همان طور که با هم قول و قرار گذاشتيم پيشگام اوليه اين طرح باشند و همگي در اين افتخار شريک هستند؛ کاري که ديگران براي اجراي آن، بخشي از مردم خود را از دست دادند و فقر در جامعه آنان اضافه شد، اما ما مي خواهيم فقر و تورم ريشه کن شود و اقتصاد کشور شکوفا و همبستگي و دلبستگي مردم اضافه شود زيرا مي خواهيم آن را عادلانه اجرا کنيم.

وي با بيان اينکه رسانه ها و سياسيون بايد همکاري کنند افزود: اين طرح مال احمدي نژاد و اين دولت و آن دولت نيست بلکه مال همه ملت و تاريخ ملت است و همه بايد کمک کنند که اين کار جلو برود و همه برنده ايم.

رئيس جمهور با بيان اينکه فقط ايراد گرفتن کار را درست نمي کند گفت: برخي افراد همه کارها را مسخره مي کنند بدون اينکه پيشنهادي بدهند.

وي با اشاره به آلودگي هواي تهران افزود: به طور کم سابقه اي 25 روز هواي تهران متوقف شد اما همه مردم براي حل اين مشکل همکاري کردند.

احمدي نژاد اضافه کرد: مسئولان نيز مال همه مردم هستند و سه سال ديگر کس ديگري مي آيد اما زمان و فرصت مال ملت است و همه بايد براي اين کار کمک کنند.

وي در پاسخ به اين سؤال که آيا از يارانه نقدي چيزي براي پس انداز مردم باقي مي ماند گفت: دهک اول درآمدي که پايين ترين درآمدها را دارند متوسط ماهانه 135 هزار تومان درآمد دارند که بخش عمده آنها تحت پوشش نهادهاي حمايتي هستند و متوسط خانوارهاي آنان چهار نفره است.

وي افزود: براي اين خانوارها به طور متوسط ماهانه 162 هزار تومان يارانه ريخته شده است که مصرف آب و برق و گاز آنان حداقل است و ما مي خواهيم حتي برخي از اين افراد مصرف خود را بيشتر کنند و گوشت و ميوه بخورند و به سلامت و بهداشت خود برسند.

رئيس جمهور گفت: پيش بيني ما اين است که افزايش هزينه اين دهک که بيشترين افزايش است حدود 10 درصد خواهد بود و 13 هزار تومان به هزينه هاي فعلي آنان اضافه مي شود و 150 هزار تومان ديگر مي ماند که بايد خرج هاي ديگري کنند.

وي افزود: اين ميزان با محاسبه تأثير هدفمندي در ساير کالاها نيز بوده است و هر چه دهک ها بالاتر مي رود اين فاصله کمتر مي شود و تا دهک ششم اين تأثير مثبت است.

رئيس جمهور گفت: در دهکهاي هفتم و هشتم نيز با مختصري صرفه جويي اين تأثير مثبت مي شود و دو دهک آخر که بالاترين درآمد جامعه را دارند نيز رفاهشان کم نمي شود و بايد کمي خود را جمع کنند.

وي افزود: اين دهک هاي آخر نيز وقتي اقتصاد شکوفا شد و توليد و سرمايه گذاري افزايش يافت آنها نيز سود خواهند برد.

رئيس جمهور گفت: اگر همه به قول و قرارهاي خود عمل کنند همه سود مي برند و هيچ کس ضرر نخواهد کرد.

وي افزود: اگر در جريان اجراي قانون،‌ قشري آسيب ببيند آن را به ما اطلاع بدهند ما پشتيباني خواهيم کرد و در عوامل و نهاده هاي توليد و خدمات کمک مي کنيم که آنها نيز به سوددهي برسند اما نبايد سرخود قيمت ها را بالا ببرند.

احمدي نژاد گفت: وقتي طرحي 50 سال ناعادلانه اجرا شده است دو دهک جامعه 30 برابر مصرف کرده اند در واقع اين دو دهک نيز مقصر نبوده اند بلکه سيستم اقتصادي به اين شکل بوده است.

وي افزود: امروز در تهران خانه اي داريم که بر اساس قبض گاز ماهانه 6 هزار متر مکعب مصرف مي کند و در کشور کساني را داريم که در ماه 50 متر مکعب نيز نمي توانند مصرف کنند.

رئيس جمهور گفت: متوسط مصرف گاز در تهران در 4 دهک پايين ماهانه 200 متر مکعب و در زمستان تا 300 متر مکعب است و اين باعث اختلاف طبقاتي مي شود.

وي افزود: با اجراي اين سياست ناعادلانه يارانه ها طي 50 سال 70 درصد يارانه به 30 درصد جامعه رسيده و 30 درصد جامعه دو و نيم برابر حق خود و 70 درصد جامعه 4 دهم برابر حق خود از يارانه ها استفاده کرده اند که اين امر باعث ايجاد يک دره عميق فاصله طبقاتي مي شود.

رئيس جمهور گفت: من اين فاصله ها را ديده ام و شايد تنها مسئولي هستم که در تاريخ کشور همه جاي ايران را ديده ام و کساني را ديده ام که 25 سال يا 40 سال ميوه نخورده اند.

وي افزود: بچه اي 12 ساله مي دويد که خود را به من برساند ديدم که لباس و کفش ندارد، نگفت که به من کمک کن و خانواده ما فقير است بلکه گفت سقف مدرسه ما دارد مي ريزد و من حاضر بودم جان خود را بدهم که وضع زندگي او عوض شود.

رئيس جمهور گفت: اگر آن يک چهارم را صرفه جويي بکنيم و آن شخص به جاي 6 هزار متر مکعب ، 2 هزار متر مصرف کند مشکل حل مي شود ، لازم نيست هر روز استخرت را گرم کني، هفته اي يک روز گرم کن، زيبايي زندگي اين است که با هم باشيم زيرا ما مسلمان و پيرو پيامبر (ص) و حضرت علي (ع) هستيم.

حل مسئله مسکن و اشتغال؛ قبل از پايان دولت دهم
رئيس جمهور گفت: پس از آنکه اين مرحله تمام شد تقريباً مراحل بعدي هم انجام خواهد شد زيرا تمام زيرساختها آماده است.

احمدي نژاد افزود: ان شاء الله دولت از اول سال آينده نيرويش را در سه بخش متمرکز خواهد کرد که هر سه تاي آن يکي است و مال مردم است.

وي در تشريح اين سه بخش گفت: اصلاح سيستم بانکي، اصلاح سيستم مالياتي و ايجاد اشتغال براي جوانان گامهاي بعدي است که مي خواهيم از اول سال آينده و تا قبل از پايان دولت دهم مسئله يارانه ها، مسکن و اشتغال در کشور حل شود و سيستم بانکي ، ماليات و گمرک اصلاح شود و اصلاح شدني است.

رئيس جمهور افزود: مهم ترين و سنگين ترين اين موارد به لحاظ وقت و انرژي اين مرحله بود که با همت ملت ايران ان شاء الله تا قبل از پايان سال انجام مي شود و قبل از پايان سال نيز در اواخر بهمن دوباره به شکل دو ماه، دو ماه مبالغي به حسابها واريز خواهد شد.


ارسال به بالاترین | ارسال به فیس بوک | نسخه قابل چاپ | بازگشت به بالای صفحه | بازگشت به صفحه اول 



















Copyright: gooya.com 2016